Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3620
Hei. Jeg er en gutt på 17 år som går vg2 Maritime fag. Vi skal snart søke lærlingeplasser nå, men jeg er usikker. Jeg har lenge hatt lyst å søke til forsvaret, jeg har vært på utplassering der og tror jeg har greie sjanser til å komme inn. Planen har hele tiden vært å bli matros også gå teknisk fagskole for å bli styrmann. Jeg trives også veldig godt på havet.

Men siden vi begynte skoleåret i høst har jeg tenkt over det at jeg egentlig kunne ha tenkt meg å være en type ingeniør heller. Jeg tror maskin ingeniør kunne vært noe for meg, siden jeg er veldig glad i mekanisk arbeid som sveising, dreiing osv. Så som dere sikkert skjønner så er jeg veldig usikker for øyeblikket, og kommer hit for å søke råd. Jeg har gode karakterer og liker matematikk og fysikk veldig godt, jeg er også glad i utfordringer og problem løsning.

Vist jeg søker som lærling i forsvaret og for plassen, er det da mulig å takke nei etterpå? Kan jeg som 17åring gå forkurs til ingeniør til høsten ? Fordeler og bakdeler med ingeniør utdanning ? Noen som har noen erfaringer så setter jeg veldig stor pris på det. Tusen takk på forhånd og unnskyld for rotete tråd
Nå snakker jeg bare sånn generelt sett, og ikke spesifikt til faget ditt, men tror det er sånn at hvis du skippe fagbrevet og gå rett på ingeniør så trenger du generell studiekompetanse, altså vg3 påbygg. Tror også det er sånn at du ikke kommer inn på forkurs uten fagbrev.

Hvis du velger fagbrev>ingeniør ruten, så blir du en såkalt 'superingeniør', og er mer attraktiv for en fremtidig bedrift, enn en som 'bare' er ingeniør.

Nå har jeg ikke vært borte i fosvaret før, mtp. på læretida, men du får mest sannsynlig en 'avtale om læreplass' i posten hvis du kommer inn. Denne går det helt fint å takke nei på, da det ikke er selve lærekontrakten, bare en avtale.

Ville anbefale deg å først få deg et fagbrev, så heller ta ingeniør utdanning eller teknisk fagskole senere. Fagbrev er gull verdt.
Begge alternativene er god. Jeg har 2 kompiser hvor den ene ble maskinist på en supplybåt gjennom å være på båt i forsvaret og den andre ble ingeniør i automatikk. Maskinisten tjener helt sinnsykt rått, men han har sagt at det suger å være så lenge hjemmefra.

Jeg tror jeg ville gått forkurs for å bli ingeniør. Mange og større jobbmuligheter og mer frihet etter endt utdannelse.
Førstegangstjeneste i marinen? SB90? Går du veien NK-Skipsjef der så får du lære å navigere som det holder. Der er det papirkart, radar og kompasskurs(fra gps hovedsaklig) som gjelder. Navigasjonstrening i total blackout der navigatør får tildekket alle ruter og kun må navigere på kart med radar, kurs og stoppeklokke, dette gjærne i marsjfart og innover trange fjorder. Innkvartering er på brakke på land og ved eventuelle feltdøgn så blir det "bikking" på gulvet inni båten. Var selv motormann på det som da het Stridsbåt Trenings Skvadron i Bergen.

Vil også si meg enig i det som Arcadia skriver, det er ofte å foretrekke en som har fagbrev over en uten da disse har litt erfaring fra "gulvet"
Jeg ville gått forkurs. Du kan jobbe som serviceingeniør hvor du er ute i felten og skrur og fikler osv, men hvis du går lei så kan du ta en "vanlig" kontorjobb istedet. Man har ikke alltid den muligheten med fagbrev eller teknisk fagskole.
Ta det med en klype salt men jeg tror du må ha generell studiekompetanse for og komme inn på forkurs, evt. fagbrev. Må vel ha fagbrev for teknisk fagskole også.
Forkurs er for de som ikke har gått studiespesialiserende. Jeg trengte ikke studiekompetanse når jeg søkte dit, og en kompis som kom inn han går ingeniørstudiene nå uten studie.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Tror ditt og tror datt.

Freak er blitt en forbanna gjeng med tekjerringer som ikke kan bruke google lenger.

Sitat av http://uit.no/studietilbud/program?p_document_id=282879
Dette er et 1-årig forkurs for studenter som ønsker opptak til landets ingeniør- og sivilingeniørutdanninger, men som mangler generell studiekompetanse, samt spesiell studiekompetanse i matematikk og fysikk. Forkurset passer for de som har yrkesfaglig studieretning fra videregående skole, eller for de som ikke har tilstrekkelig teoretisk bakgrunn fra videregående skole ¿ som voksne med lang arbeidserfaring.
Vis hele sitatet...
Sitat av forkurset.no
Forkurset er et ettårig studieløp som gir opptaksgrunnlag for ingeniørutdanning og maritim høgskoleutdanning. Forkurset gir ikke generell studiekompetanse, men er et alternativt løp for å kvalifisere til opptak på ingeniør- og maritime studier. Alle emnene er spesielt tilpasset dette.Forkurset gir også den nødvendige spesialiseringen i matematikk og fysikk. Forkurset er spesielt tilrettelagt for personer med yrkesutdanning og praksis, og som ønsker å ta ingeniørutdanning, men som mangler generell studiekompetanse og/eller fordypning i realfag fra videregående skole.
Vis hele sitatet...
Sist endret av uaexed; 20. januar 2014 kl. 23:35. Grunn: Ninjaed av Xernox
Forkurs til ingeniør ved HiST krever VG2 eller fagbrev.
Sitat av maniiac Vis innlegg
Men siden vi begynte skoleåret i høst har jeg tenkt over det at jeg egentlig kunne ha tenkt meg å være en type ingeniør heller. Jeg tror maskin ingeniør kunne vært noe for meg, siden jeg er veldig glad i mekanisk arbeid som sveising, dreiing osv.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du er helt inneforstått med hva ingeniører flest driver med. Praktisk arbeid som sveising er ikke øverst på dagsordenen, for å si det sånn.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Jeg tror ikke du er helt inneforstått med hva ingeniører flest driver med. Praktisk arbeid som sveising er ikke øverst på dagsordenen, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare litt mer hva en f.eks dataingenør gjør, kontra en automasjonsingenør, petroliumsingenør(?) osv?

Altså jeg vet det er en høy og fin tittel, og jeg er gira på å bli ingenør selv, men jeg har vel aldri hørt DIREKTE hva en ingenør gjør en typisk arbeidsdag. (Ikke spør hvor motivasjonen kommer fra, jeg vet ikke, hehe.)

Vet du noe om dette?
Sitat av Arcadia Vis innlegg
Nå snakker jeg bare sånn generelt sett, og ikke spesifikt til faget ditt, men tror det er sånn at hvis du skippe fagbrevet og gå rett på ingeniør så trenger du generell studiekompetanse, altså vg3 påbygg.
Vis hele sitatet...
Han kan gå rett på teknisk fagskole etter vgs (uten verken lærlingtid eller fagbrev), og hvis du går teknisk fagskole så får du også generell studiekompetanse (og i visse bransjer/fag kan du også slippe første året på ing.høgskole ved å gå denne ruten). Jeg gikk rett fra VK2 til Bergen Tekniske Fagskole (når lærlingbedrifter ringte så sa jeg at jeg skulle gå videre på skole og at de derfor ikke burde vurdere meg som lærling) siden det er fylkeskommunen sitt ansvar å skaffe lærlingplasser (og når du ikke er lærling så får du gå opp til fagprøven uten lærlingtid), og etter teknisk fagskole gikk jeg rett på Høgskolen i Bergen..

Sitat av Arcadia Vis innlegg
Tror også det er sånn at du ikke kommer inn på forkurs uten fagbrev.
Vis hele sitatet...
Dette er også feil. Jeg kom inn på både teknisk fagskole og forkurs rett etter VK2 uten verken lærlingtid eller fagbrev (fikk fri andre uken i andre semester til å gå opp på fagprøven, og bestod uten problemer).

Sitat av Arcadia Vis innlegg
Ville anbefale deg å først få deg et fagbrev, så heller ta ingeniør utdanning eller teknisk fagskole senere. Fagbrev er gull verdt.
Vis hele sitatet...
Som jeg allerede har nevnt, det ser ut som at du ikke er klar over at man kan ta fagbrevet uten å ha tatt lærlingtid..
Sist endret av bashfoo; 21. januar 2014 kl. 01:03.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Kan du forklare litt mer hva en f.eks dataingenør gjør, kontra en automasjonsingenør, petroliumsingenør(?) osv?

Altså jeg vet det er en høy og fin tittel, og jeg er gira på å bli ingenør selv, men jeg har vel aldri hørt DIREKTE hva en ingenør gjør en typisk arbeidsdag. (Ikke spør hvor motivasjonen kommer fra, jeg vet ikke, hehe.)

Vet du noe om dette?
Vis hele sitatet...
Dette kan kanskje hjelpe
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Kan du forklare litt mer hva en f.eks dataingenør gjør, kontra en automasjonsingenør, petroliumsingenør(?) osv?

Altså jeg vet det er en høy og fin tittel, og jeg er gira på å bli ingenør selv, men jeg har vel aldri hørt DIREKTE hva en ingenør gjør en typisk arbeidsdag. (Ikke spør hvor motivasjonen kommer fra, jeg vet ikke, hehe.)

Vet du noe om dette?
Vis hele sitatet...
Flere bekjente av meg er utdannet siv. ing. i bygg, ulike typer av spesialiseringer.

En typisk arbeidsdag... Beregning av ulike konstruksjoner, tegne plantegninger av bygg, tegne bygg i CAD, ute på inspeksjoner hvis man f.eks. er innleid som kontrollør for en part av et byggeprosjekt etc.
Det er mye variert, men også mye tull som man vil finne i de fleste jobber. Særlig møter, dette er gjerne i de fleste jobber. Hvis du har lest LUNCH vet du litt av hvert om møter
Det BESTE du kan stille opp med, ved høyere utdannelse, er en fagprøve.

Så ta fagprøven, så ett år med påbygg og så videre på høyere utdannelse. Da stiller du så sterkt det er mulig å stille i et jobbintervju senere i livet =)
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det BESTE du kan stille opp med, ved høyere utdannelse, er en fagprøve.

Så ta fagprøven, så ett år med påbygg og så videre på høyere utdannelse. Da stiller du så sterkt det er mulig å stille i et jobbintervju senere i livet =)
Vis hele sitatet...
Jeg vil nå tørre å påstå at Fagbrev (med eller uten lærlingtid) -> Teknisk Fagskole -> Høgskole stiller sterkere enn noen med kun allmenn påbygg i midten, men det er ifra en arbeidsgivers perspektiv, ifra mitt eget perspektiv så vet jeg fra personlig erfaring at du da må lære en del fag 3 ganger (og de beste lærerene finnes på vgs, for på teknisk fagskole og høgskoler så er det kun rejects som ikke klarte å overleve i næringslivet), noe som kan føles enormt unødvendig (men samtidig så ville jeg aldri anbefalt noen å gå allmennfag og så rett på høgskole)..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tusen takk for svarene alle sammen. Jeg har tre ting jeg enda lurer på, Jeg skal på sesjon og intervju nå i mars og da blir jeg mest sannsynlig å få svar der om jeg får lærlingeplass i forsvaret. Men vis de sier der at jeg får lærlingeplass må jeg svare dem på stedet eller får jeg tid til å tenke meg om ? Og hvis jeg skal gå forkurs til ingeniør burde jeg søke flere plasser i landet slik at jeg er sikker på at jeg kommer inn ? Og kan jeg søke forkurs til ingeniør som 17 åring som bare har gått 2 år yrkesfag ?
Sist endret av maniiac; 8. mars 2014 kl. 23:22.
Jeg ville anbefalt deg å tatt fagbrevet og deretter gått Y-veien Ingeniør. Da slipper du 1 år forkurs og søker inn på skoler basert på fagbrevet.
maniiac's Avatar
Trådstarter
Sitat av GoreLord Vis innlegg
Jeg ville anbefalt deg å tatt fagbrevet og deretter gått Y-veien Ingeniør. Da slipper du 1 år forkurs og søker inn på skoler basert på fagbrevet.
Vis hele sitatet...
Er det mulig å ta y-veien til maskiningeniør med fagbrev som matros ?