Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 9754
Jeg har nå sett meg lei av tråder fyllt til randen av morsomme steder rundt om i landet, som så klart er 10 timers kjøring fra norges perle; Trøndelag. Jeg starter derfor denne tråden med håp om å fiske i land noen plasser i Trøndelag som er verdt å sjekke ut. Bunkere, nedlagte sykehus/fabrikker, gruver, grotter, kloakknettverk eller kanskje noe annet spennende? Det kan da ikke virkelig være bare Bodø som har flust med godbiter for den spesielt interreserte.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jo-han, det skal visstok være en hel hauv med bunkere en plass i Sparbu eller noe. Ellers kryr det av nedlagte fabrikker og lignende rundt omkring på kaiene i Trøndelag.

Dessuten har vi jo Fenka på Levanger, mulig det er pusset opp nå. Men vært fett å tatt seg en tur uansett.
jeg vet ikke mye om Urban exploring, men denne plassen er da ganske fin synes jeg da, jeg og faren min driver å fisker her ofte og det er noen halvveis ødelagte hus der og en bunker lignende ting med en gammel heis sjakt

bilde

EDIT: ser at det er litt vanskelig å tyde bildet kanskje >.< men på det øverste så ser du hvor du skal parkere hvis du kjører med bil, og det nederste er for å vise hvordan du enklest kan komme deg fram
Sist endret av desperat; 6. november 2007 kl. 10:25.
Jo-han: Nord eller Sør-Trøndelag? Akkurat nå kommer jeg bare på Galleri Nord og Sør som jeg såvidt har fått med meg to haller på 90 meter innover i hver sitt fjell på siden av hverandre med en dal med E6 imellom. Stedene ble bygd en gang sent på 1800/Starten på 1900 og er visst brukt under 1. og 2. verdenskrig. Så rett før jeg postet at stedene er pusset opp og har åpningstider, men kan være spennende og ta seg en tur dit uannsett, ligger jo høyt i fjellet med mye, mye skog irundt. Kanskje det går ann og få seg inn uannsett.

Bilder
Info

Det er også et gult 3-etasjes hus ikke så langt unna, lokalt kalt "Vaterholm-huset" Som det skal gå igjen en tysker fra 2. verdenskrig i. Her må man spørre kommunen eller noe sånt om nøkkel til huset, men kanskje det går bra og få seg inn i dette og uannsett, det er jo en god del av hele urban exploringa. Har ikke vært noen av stedene selv, men skal ta turen en gang.
Fant dessverre ingen info/bilder om denne plassen.

Dette er iallefall det nærmeste urban exploring-aktige jeg kommer på fra Nord-Trøndelag iallefall, oppdaterer når jeg får høre/kommer på mer.

Goillum: Hva er Fenka?
Sist endret av Christian; 6. november 2007 kl. 10:44.
Vil ha flere svar på denne.
Sitat av desperat
jeg vet ikke mye om Urban exploring, men denne plassen er da ganske fin synes jeg da, jeg og faren min driver å fisker her ofte og det er noen halvveis ødelagte hus der og en bunker lignende ting med en gammel heis sjakt

bilde

EDIT: ser at det er litt vanskelig å tyde bildet kanskje >.< men på det øverste så ser du hvor du skal parkere hvis du kjører med bil, og det nederste er for å vise hvordan du enklest kan komme deg fram
Vis hele sitatet...

Jeg bor 5 minutter unna der Har vært der å fisket et par ganger, og det er faktisk en del fisk å få.

Edit: En del gamle lagerbygninger i dette området også. En kjenning av meg som sier det ble brukt under andre verdenskrig. Bunkerne er rimelig nedslitt og jeg gjetter meg til at det kan bli nokså skummelt når mørket faller på.
Sist endret av Almyy; 10. november 2007 kl. 01:21.
Du kan jo snike deg en tur inn på Dora på Nyhavna i Trondheim. Den gamle ubåtbasen brukt av nazistene under WW2 er sikkert kos å tusle rundt i midt på natten. Forsåvidt var jo også Dora med i Medal of Honor: Allied Assault ;D

http://en.wikipedia.org/wiki/DORA_1
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg bor på Byåsen i Trondheim.
Ta en titt på fotballbanen/skøytebanen i Nordre Hallset v.
Der ligger det 3 store og spennende bunkere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det må da være mere av slikt som DETTE rundt om kring...


Mere fra Kvikne/innset
(hvor i alle dager er nevnte kraftstasjon??)

Ellers er det vel en del forlatte militærforlegninger rundt om kring...
du har Utvorda Fort i Nord-Trøndelag, jeg var nesten i bunnen av en bunker der for mange år siden. utrolig mange bunkere rundt om
Sitat av Shappert
Jeg bor på Byåsen i Trondheim.
Ta en titt på fotballbanen/skøytebanen i Nordre Hallset v.
Der ligger det 3 store og spennende bunkere.
Vis hele sitatet...
Hvor ligger disse bunkerene, og kan du fortelle noe mer om dem?
Finnes det noe annet stilig i Byåsenområdet?
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg pleier å rusle en del på ladestien ved Korsvika i Trondheim, og lurer på hva som er historien bak den lille havna som ligger lengst nord på ladenesset. Det er helt sikkert ikke noe spennende, men lurer på det likevel. En annen ting jeg har lagt merke til er ei hule som ligger like ved djupvika som går ganske langt inn i fjellet. Gikk en gang så lang inn som lyset nådde, men det hørtes ut som det var enda mange 10-talls meter igjen. Den ligger omtrent 20 meter fra stien og bak en liten haug. Noen som har utforsket?
Sitat av goillum Vis innlegg
Dessuten har vi jo Fenka på Levanger, mulig det er pusset opp nå. Men vært fett å tatt seg en tur uansett.
Vis hele sitatet...
Husker ikke hvordan det var i 2007 men fenka er/skal (bli) pusset opp.
Lenge siden inlegget ble skrevet men kan være kjekt å vite for andre
På Lade i Trondheim så er det mange bunkere, skytestillinger, og en lang hule i fjellet som tyskerne sprengte ut. Alt dette ligger på Ladestien, om du starter i Korsvika og følger stien mot Rotvoll så kommer du over iallefall 4 bunkere på veien + lang hule + skytestillinger.

Sitat av Homercide Vis innlegg
Jeg pleier å rusle en del på ladestien ved Korsvika i Trondheim, og lurer på hva som er historien bak den lille havna som ligger lengst nord på ladenesset. Det er helt sikkert ikke noe spennende, men lurer på det likevel. En annen ting jeg har lagt merke til er ei hule som ligger like ved djupvika som går ganske langt inn i fjellet. Gikk en gang så lang inn som lyset nådde, men det hørtes ut som det var enda mange 10-talls meter igjen. Den ligger omtrent 20 meter fra stien og bak en liten haug. Noen som har utforsket?
Vis hele sitatet...
Ja, første gangen jeg gikk der så hadde jeg ikke lys, men gikk fint. Har hatt fotosesjon der inne der jeg har utplassert 100 telys og tatt bilder med stativ.
Historien om hula var i ett nummer av byavisa, men tror jeg har kasta den.
Sist endret av Alfadir; 6. april 2009 kl. 05:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
du kan sjekke ut denne store forlatte blokka på lade, tror der bor muligens etpar narkiser/alkiser der, iallefall fikk jeg følelsen av det når jeg og en kompis utforska den for ca 2 år siden. Skal vist kondemneres, anbefaler å ta med brekkjern og en kraftig maglite

Ellers skal jo det gamle kommunehuset selges for 22 mil, så det står også tomt for tiden, har ikke vært inni der, men tror nok at du nesten må bryte deg inn der:-S

Det er jo også masse gamle huler oppover vestoppfarten i trondheim, er ikke så mye spennende inni der egentlig, men de er rimelig store og kalde.
Sist endret av tor82; 6. april 2009 kl. 10:03.
Noen kompiser fortalte at de hadde vært i Ilsvika i Trondheim og der fant dem en (kanskje flere) forlatte fabrikker.
Var visst maskiner inni i fabrikken som enda fungerte!
Sitat av Alfadir Vis innlegg
På Lade i Trondheim så er det mange bunkere, skytestillinger, og en lang hule i fjellet som tyskerne sprengte ut. Alt dette ligger på Ladestien, om du starter i Korsvika og følger stien mot Rotvoll så kommer du over iallefall 4 bunkere på veien + lang hule + skytestillinger.



Ja, første gangen jeg gikk der så hadde jeg ikke lys, men gikk fint. Har hatt fotosesjon der inne der jeg har utplassert 100 telys og tatt bilder med stativ.
Historien om hula var i ett nummer av byavisa, men tror jeg har kasta den.
Vis hele sitatet...
Husker du hva det sto om hula? Formål, størrelse osv?
Sto ikke noe sånt i artikkelen desverre, var en ganske folkelig artikkel om at barnehager bruker å dra dit på tur, at det var fint vær den dagen og sånt piss. Omtrent det eneste av infogreier var navnet på nordmannen som fikk i oppdrag å ordne hula for tyskerne
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Homercide Vis innlegg
Jeg pleier å rusle en del på ladestien ved Korsvika i Trondheim, og lurer på hva som er historien bak den lille havna som ligger lengst nord på ladenesset. Det er helt sikkert ikke noe spennende, men lurer på det likevel. En annen ting jeg har lagt merke til er ei hule som ligger like ved djupvika som går ganske langt inn i fjellet. Gikk en gang så lang inn som lyset nådde, men det hørtes ut som det var enda mange 10-talls meter igjen. Den ligger omtrent 20 meter fra stien og bak en liten haug. Noen som har utforsket?
Vis hele sitatet...
Graver fram denne tråden jeg

Hulen er faktisk en tunnel. Er ikke så god til å estimere avstand, men kan tippe noe slikt som 50m. Er et ganske stort rom ca. i midten.

Havna: http://maps.google.com/maps?q=63.457...,0.015407&z=17

Hula: http://maps.google.com/maps?q=63.454...,0.015407&z=17
Det er endel bunkere mellom øvre og nedre leirfoss. Rett ved det gamle asylmottaket. (fossegrenda, Kroppanmarka, Sjetnemarka)
Sist endret av snikenderoy; 27. mai 2010 kl. 05:11.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei!

Jeg er veldig interessert i gamle militæranlegg og har gjennom min jobb sett mye av dette. I nærområdet til Trondheim kan jeg anbefale Stjørdal som en godt utgangspunkt for å se etter slikt.

Reppa fjellanlegg med tilhørende ammolagringsbunkere er et must i dette området. Området er inngjerdet og låst og selve hoveddøren består av en svær betong/ståldør. Det finnes imidlertid mange nærforsvarsstillinger rundtom på fjellet som det er mulig å komme seg inn i anlegget gjennom.

Fjellanlegget er markert på kartet som ligger vedlagt.

Alt av utstyr står igjen etter tiår med kald krig og bærer tydlig preg av dette.
Nøkkel til hoveddør og gjerde har HV12 (holder til på Værnes leir). Vet ikke hvor villige de er til å låne ut dette til Ola Nordmann, men det er mulig å forhøre seg.

En annen installasjon som er verdt å se på er de amerikanske forhåndslagrene i Frigården. Ligger på Frigården skytefelt, oppe ved selve banene. Dørene er store nok til at lastebiler lett kan gjøre inn så det er umulig å ikke se dette. Inneholder alt fra hummere, artilleri, lastebiler, sykebiler, what not....
Sist endret av army07; 15. juli 2010 kl. 20:21.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Beethoven på crack
Shitfaced3207's Avatar
Fenka er pusset opp og det drives nå kulturutstilling i hoveddelen av bygget. Kjelleren er renovert i god gammeldags stil, og i bakgården er det et kaffehus som serverer meget god kaffe. Noe som gjør plassen verdt et besøk selv om det ikke er gode forhold for noen form for UE.