Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 5385
Hei!

Var ute på en fuktig bytur, fant en iPhone. Denne er låst til ett sim-kort. Hvordan "unlocker" jeg denne, eller formaterer den på en grei måte?

takk for svar, og ha en fortsatt fin dag!

EDIT: Nå er jeg absolutt ingen iPhone ekspert, men tror den er en tredje generasjons med 8gb. iTunes sier ingenting, og kan ikke synce pga den er locka.
Sist endret av CoolKidInTown; 23. februar 2011 kl. 15:44.
ta ut sim kort, ring operatøren, oppgi sim-nr, de kontakter eier, lever tilbake telefonen.
Don't be a douche
gjenoprett i iTunes
Ikke for og være en moralhore, men burde du ikke vurdere og levere den tebake til eieren?
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
gjenoprett i iTunes
Vis hele sitatet...
Jeg får den rett og slett ikke oppe i iTunes, for iTunes kan ikke koble til enheten "****" pga den er låst med en kode. Jeg må opgi koden på iPhonen før jeg kan bruke den med iTunes.
Tenk så fantastisk glad eieren blir hvis h*n får den tilbake. Og følelsen man får selv av å glede andre er undervurdert! Litt klisjé but still!
Sitat av HailDani Vis innlegg
ta ut sim kort, ring operatøren, oppgi sim-nr, de kontakter eier, lever tilbake telefonen.
Don't be a douche
Vis hele sitatet...
Har ikke sim-kortet tilgjengelig.
Sitat av CoolKidInTown Vis innlegg
Har ikke sim-kortet tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Du har IMEI
Ga tilbake en mobil jeg fant engang, viste seg at det var en liten utenlandsk kid som eide den. Da moren og ungen kom for å plukke den opp kom de med en kurv med en haug av spesiell frukt og no sjokolade som smakte dritt (om det var sjokolade i det hele tatt?). ikke så han særlig fornøyd ut heller. Det var siste gangen jeg gav tilbake en mobil jeg finner:P
Ta telefonen selv, men der er kjipt for personen som eier den da
Men når du mister mobilen er det ikke no andre en den som mister den sin skyld.
du har krav på finnerlønn så lever den tilbake å få penger ;D
Kan ikke gjenoprette i iTunes på en telefon som er låst til et SIM.
Unlock/Jailbreak

Søk på Google på iPhone modell og firmware!
finn ut hvem som eier telefonen, og gjør en forhandling? hvis du allerede har en grei tlf, så kan du jo si du skal ha finnerlønn
Sist endret av AirBlaster; 23. februar 2011 kl. 16:02.
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Kan ikke gjenoprette i iTunes på en telefon som er låst til et SIM.
Unlock/Jailbreak

Søk på Google på iPhone modell og firmware!
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Hvordan finner jeg firmware på mobilen?
Som sagt. Han ba ikke om moral prek om hvorfor han skulle gi den tilbake,
men hvordan han unlocket den!!
Sitat av plipp Vis innlegg
du har krav på finnerlønn så lever den tilbake å få penger ;D
Vis hele sitatet...
What? Har jeg aldri hørt om...
Sitat av K1ngspm Vis innlegg
finn ut hvem som eier telefonen, og gjør en forhandling? hvis du allerede har en grei tlf, så kan du jo si du skal ha finnerlønn
Vis hele sitatet...
Jeg har en grei! Men en kompis ble frastjålet sin mobil på ett utested. Da han våknet neste morgen fikk han en regning på 9 000 fra sin leverandør, pga noen hadde brukt hele natta på å ringe til Afghanistan og Pakistan. Dette skjedde for en uke siden, så tenkte jeg kunne lyse opp hans hverdag ved å gi han en unlocka iphone
Sist endret av CoolKidInTown; 23. februar 2011 kl. 16:10.
Jeg antar at telefonen blir sperret ganske snart etter at eieren finner ut at den er borte, så du får ikke mye glede av den.
Sitat av djxfade Vis innlegg
What? Har jeg aldri hørt om...
Vis hele sitatet...
Står faktisk i loven og er nevnt flere ganger på freak.
Sitat av CoolKidInTown Vis innlegg
Jeg har grei! Men en kompis ble frastjålet sin mobil på ett utested. Da han våknet neste morgen fikk han en regning på 9 000 fra sin leverandør, pga noen hadde brukt hele natta på å ringe til Afghanistan og Pakistan. Dette skjedde for en uke siden, så tenkte jeg kunne lyse opp hans hverdag ved å gi han en unlocka iphone
Vis hele sitatet...
Du gir han tlf, politiet ser at tlf er i bruk av din venn, politiet kommer på besøk, vennen din er i trøbbel.

Flott gave
Sitat av plipp Vis innlegg
Du gir han tlf, politiet ser at tlf er i bruk av din venn, politiet kommer på besøk, vennen din er i trøbbel.

Flott gave
Vis hele sitatet...
Pfft......
Sitat av plipp Vis innlegg
Du gir han tlf, politiet ser at tlf er i bruk av din venn, politiet kommer på besøk, vennen din er i trøbbel.

Flott gave
Vis hele sitatet...
Kommer på besøk for en Telefon? Neppe, har vel bedre ting og gjøre.
Ringer vell heller og hører hva som er skjedd.
Sitat av UB3R Vis innlegg
Kommer på besøk for en Telefon? Neppe, har vel bedre ting og gjøre.
Ringer vell heller og hører hva som er skjedd.
Vis hele sitatet...

Å jo, det kan de. Da en jeg kjener mistet mobilen så sett de den på sporing (en i familien er politi) og da fant de en som hade vært satt opp på sporing 1/2 år før xD Så det er ikke noe granati for at de IKKE kommer.
Sist endret av Shudo; 23. februar 2011 kl. 16:16.
Sitat av Shudo Vis innlegg
Å jo, det kan de. Da en jeg kjener mistet mobilen så sett de den på sporing (en i familien er politi) og da fant de en som hade vært satt opp på sporing 1/2 år før xD Så det er ikke noe granati for at de IKKE kommer.
Vis hele sitatet...
*Pang*, Am dead.
HAHA Im just saying. Selv ville jeg aldrig brukt en mobil jeg hadde funnet. Men det, går jo seff an å sjanse på at den ikke er meldt inn. Og om i tilfele at de ikke gider å gjøre noe med det.
Sist endret av Shudo; 23. februar 2011 kl. 16:19.
Sitat av djxfade Vis innlegg
What? Har jeg aldri hørt om...
Vis hele sitatet...
10% finnerlønn

Fant en lommebok med 40 000 i en gang, sa ifra til eieren og jeg fikk 4 000, det var mye penger da jeg var 10...
Levere til eieren og håpe på en liten finnerlønn
Det er min iphone, send meg pm vil ha den tilbake. Mista for noen dager siden... Faen råtten gjort prøve hustle iphonen min????
Sitat av flatmo Vis innlegg
Levere til eieren og håpe på en liten finnerlønn
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe man trenger å håpe på. Finnerlønn kan man kreve.
Finneren er vinneren.

Du vet aldri nå til dags, med apps som "Wheres my iPhone" osv kan enten du eller kompisen din plutselig få seg en kjedelig overraskelse. Om telefonen sperres via IMEI vil den bli dønn ubrukelig neste gang den kobler seg til nettverket også. Ville ha brukt telefonen litt selv før du gjør kompisen din en muligens stor bjørnetjeneste.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Gi tilbake telefonen, mulig du får noe igjen for det

Jeg fikk 200 kr for en 5210 som jeg fant på trikken for 3 år siden.
Om han anmelder telefonen sjålet, kan dem finne hvor den er.

Hadde jeg vært deg, villa jeg ringt operatøren, gidd dem IMEI- nummer osv. De finner eieren lett. Kan hende du får en finnerlønn?
Sist endret av Susehuet; 23. februar 2011 kl. 17:37.
Ville nok ha levert den tilbake selv.
Med diverse sporings app, IMEI sperring, lille sjansen for at purken sporer den opp, osv.

Itillegg gjør man en god gjerning!
Sitat av Crazyness Vis innlegg
Det er ikke noe man trenger å håpe på. Finnerlønn kan man kreve.
Vis hele sitatet...
Ja, kan faktisk kreve finnerlønn for den
Sitat av Crazyness Vis innlegg
Det er ikke noe man trenger å håpe på. Finnerlønn kan man kreve.
Vis hele sitatet...
Hvor får du det ifra? haha
Vil det ikke fungere å sette telefonen i DFU-mode? Dette vil vel slette alt av passordkoder og lignende.



EDIT:
Sitat av flatmo Vis innlegg
Hvor får du det ifra? haha
Vis hele sitatet...
§ 9. Finnaren kan nekta å gjeva hittegodset frå seg til eigaren før eigaren har svara ei høveleg finnarløn og den kostnaden som finnaren har havt med godset. Vert ikkje partane samde, fastset politiet kor mykje finnaren skal ha. For slikt gods som er nemnt i § 3, kan det ikkje krevjast finnarløn....

....Finnarløn bør vanleg ikkje setjast til meir enn 20 prosent og ikkje over kr. 15 når verdet på godset er kr. 100 eller mindre, 15 prosent, men ikkje over kr. 50 på større verde til det kjem opp i kr. 500 og ikkje meir enn 10 prosent når verdet er over kr. 500.
Vis hele sitatet...
http://www.lovdata.no/all/tl-19530529-003-0.html#9
Sist endret av Buddapower; 23. februar 2011 kl. 17:53.
Haha, for et land vi lever i! Jeg mener at finnerlønn er normal høflighet og takknemlighet...men et krav? Å hærreguud!
Iphonen blir nok ikke sporet jailbreak den, da kommer du inn på den

Sitat av Løken92 Vis innlegg
Det er min iphone, send meg pm vil ha den tilbake. Mista for noen dager siden... Faen råtten gjort prøve hustle iphonen min????
Vis hele sitatet...
Lol, ja du må nok gi den til han her ja. !! HaHa næææt
Sitat av Løken92 Vis innlegg
Det er min iphone, send meg pm vil ha den tilbake. Mista for noen dager siden... Faen råtten gjort prøve hustle iphonen min????
Vis hele sitatet...
kan du bevise det?
Jeg ville sendt den tilbake med en gang, mest pga moralske årsaker, men det er kjipern å få rulleblad over en sånn filleting.
Jeg fant en mobil på fylla da jeg var 17, og for å gjøre en lang historie kort, etter et pinlig politiavhør hvor min mor måtte være med da jeg ikke var myndig enda, har jeg nå 'Ulovlig tilegnelse av hittegods' på rullebladet.
Ikke fuck opp valgmulighetene dine for en oppskrytt drittelefon.

(Og ja, jeg registrerte meg kun for å svare på denne tråden, dette er faktisk ganske viktige saker)
Sist endret av The Great Catsby; 23. februar 2011 kl. 19:32. Grunn: Skriveleif
Sitat av plipp Vis innlegg
du har krav på finnerlønn så lever den tilbake å få penger ;D
Vis hele sitatet...

eller selg den videre og få enda mer penger
Forstår ikke hvorfor folk sier " politiet ditt, politiet datt.."

POLITIET bruker ikke tid på å spore en vanlig mobiltelefon!
takk!
Skal den nå først selges, så selg den nå til et land der de ikke "er bruker" av EIR (Equipment Identify Register). Jeg ville forsøkt å finne eieren, jeg da.

Edit: feil å si land, da det vel er forskjellig fra operatør til operatør også.. men i disse øst-europeiske landene er det vel flere operatører som ikke er tilknyttet EIR..
Sist endret av thomasw; 23. februar 2011 kl. 22:12.
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Forstår ikke hvorfor folk sier " politiet ditt, politiet datt.."

POLITIET bruker ikke tid på å spore en vanlig mobiltelefon!
takk!
Vis hele sitatet...
Værsågod.

Nå skal det sies at politiet NORMALT ikke gidder å spore en stjålet telefeon, det betyr ikke at trådstarter er 100% trygg fra onkel blå.

Kanskje eieren av telefonen har en far som er purk, eller en onkel? Skal ikke se bort ifra at trådstarter er litt fucked da.
På dealextreme selger de sim unlock. Kanskje det fungerer?
http://www.dealextre...3g-sim-card-operator-unlock-iphone
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Forstår ikke hvorfor folk sier " politiet ditt, politiet datt.."

POLITIET bruker ikke tid på å spore en vanlig mobiltelefon!
takk!
Vis hele sitatet...
Kanskje ikke, men i henhold til risken du tar er det ikke verdt det. Altså, en iPhone er sikkert fint å ha, men til prisen av tyverisiktelse er bare dumt... i alle fall så lett det er å sjekke opp mobilens IMEI-nummer.
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Forstår ikke hvorfor folk sier " politiet ditt, politiet datt.."

POLITIET bruker ikke tid på å spore en vanlig mobiltelefon!
takk!
Vis hele sitatet...
Feil.

Politiet her i bygda sporte opp en stjålet Iphone her for ikke mange ukene siden, og en kar ble anmeldt for tyveri.

Politiet kom selvfølgelig hjem på døra å hentet den.

Kilde (siden alle her inne er kilde-horer) http://www.ba.no/nyheter/article5477837.ece
Sist endret av TurboOlsen; 23. februar 2011 kl. 22:36.
Sitat av HailDani Vis innlegg
ta ut sim kort, ring operatøren, oppgi sim-nr, de kontakter eier, lever tilbake telefonen.
Don't be a douche
Vis hele sitatet...
Mest sansynlig forsikret annyway, jeg hadde LETT tatt den isåfall. Er visst en del programmer på nettet som fungerer til div ting til Iphone, Bare prøv og let litt på google
For all del, behold den/gi den bort. Men har du noen gang prøvd å levere tilbake noe du har funnet (som er sporbart)? Det gir en ganske mye bedre følelse enn den dårlige samvittigheten du får av å beholde den. Og god selvfølelse er viktigere enn en iphone, etc. i mine øyne ihvertfall.
Hva med å gjøre noe gøy med den?
Noe ala dette: http://www.youtube.com/watch?v=I4NS7PkGuN8