Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4884
For en stund siden så instalerte jeg Windows 7 på pcn min, også nå har pcn min startet å fuske. Jeg ønsker å reinstalere Windows 7 på pcn min. Problemet er at jeg ikke har cden ligende. Så jeg lurer på om noen av dere vet om det går å trykke en knapp under oppstart også reinstaleres Windows 7 seg uten at jeg har cd'en?

Det var altså ikke Windows 7 når jeg kjøpte. Men Vista, også var det tilbud på pcer kjøpt i en periode om at man kunne kjøpe oppdatering også bare instalere dette.

Takker for svar.
Dette trenger også jeg og vite.. (HP dv6)
Nei, en slik knapp eksisterer ikke.

Du kan derimot laste ned Win7, brenne ut på CD og bruke samme serial som du bruker nå. Det finnes haugevis av guider på internett hvis du føler deg ustødig på brenning av bootbare CD-er.
Det går ikke. Du kan bruke ALT-F10 under oppstart for å få tilbake vista i beste fall.
Det eneste mulige er enten å tilbakestille til vista eller så kan du laste ned win7 og brenne og boote fra den. Under installasjon velger du å formatere så du mister alt dritt. OGså kan du bruke serialen til PCen din.
alt-f10 - Anbefaler ikke å bruker Acer Recovery pga all unødvendig programvare som følger med fabrikkinstillingene.

eller

-Overfør viktige filer og dokumenter over på en ekstern harddisk.
-Last ned windows 7, brenn på dvd eller følg denne guiden for å legge windows 7 på en minnepenn -> http://itpro.no/art/14725.html
Hvis jeg låner en kompis sin cd, vil dette fungere ?
Sitat av freakshow73 Vis innlegg
Hvis jeg låner en kompis sin cd, vil dette fungere ?
Vis hele sitatet...
Mest sannsynlig, ja. du mener dvd ja? Windows 7 får ikke plass på en cd...
Sist endret av flatmo; 23. februar 2011 kl. 16:48.
Jeg kjøpte en slik Windows-7 cd på nettet fra Acer sine hjemmesider. Dette var et slik at man fikk en cd eller eventuelt dvd som skulle forandre Vista til Windows 7. Også før kompisen min kjøpte en slik cd, så prøvde han min cd og da fikk han at den ikke var gyldig osv..

Derfor lurer jeg på om dette vil skje med meg? jeg har jo egentlig instalert cd'en men skal bare reinstalere? så kanskje dette vil gå ?

http://www.intowindows.com/how-to-re...by-step-guide/

Der står det at jeg trenger cd, men står ingenting om at det må være min og at man må skrive inn "nummeret" som står på cd'en.

Hva trur dere`?
Det trenger ikke være din cd/dvd.
Takk for svar !

DA blir det ordner det seg for snille gutter !
Sitat av flatmo Vis innlegg
Det trenger ikke være din cd/dvd.
Vis hele sitatet...
Det trenger derimot å være korrekt DVD for maskinen man skal ha det på. De forskjellige produsentene/utgaver av maskinene har forskjellige utgaver (drivere/oppsett).
HAr et spørsmål til, hvis jeg skulle bli lei Windows 7 en dag. Er det noen mulighet for å gå tilbake til Vista? bare kjekt å vite..

Sitat av meitemark Vis innlegg
Det trenger derimot å være korrekt DVD for maskinen man skal ha det på. De forskjellige produsentene/utgaver av maskinene har forskjellige utgaver (drivere/oppsett).
Vis hele sitatet...
Vi har samme pc, så det er ingen problem.
Sitat av freakshow73 Vis innlegg
HAr et spørsmål til, hvis jeg skulle bli lei Windows 7 en dag. Er det noen mulighet for å gå tilbake til Vista? bare kjekt å vite..



Vi har samme pc, så det er ingen problem.
Vis hele sitatet...
Den dagen du går lei av win7 så er vista som å spise bæsj.
Tviler på at du vil gå tilbake til en hæv av feil og ustabilt system.

Men hvis du vil:
Har du formatert?
Hvis ja, last ned en vista CD og boot fra denne. Det er vanskiligere å downgrade OS, men ikke umulig.
1. Last ned utorrent fra www.utorrent.com
2. Gå inn på http://torrentz.eu/
3. Søk etter 32bit -> "Windows 7 Ultimate x86 RTM" eller 64bit: "Windows 7 Ultimate x64 RTM"
4. Etter at du har lastet ned ISO-filen med windows på så følger du denne guiden:

-DVD: http://www.zdnet.com/blog/hardware/h...-dvd-disc/3317
eller
USB:
http://itpro.no/art/14725.html

5. For å aktivere windows så bruker du programmet "Windows Loader v1.9.2", som kan lastes ned her: http://dl.dropbox.com/u/10850194/Win...r%20v1.9.2.zip
Sist endret av flatmo; 23. februar 2011 kl. 17:06.
Om du har hatt Vista før og kjøpt en oppgraderingspakke til Windows 7 så gjelder koden på den windows 7'en du har nå kun til nettop det; oppgradering. Prøver man da og installere windows 7 fra scratch uten å oppgradere fra Vista får man beskjed om at nøkkelen ikke er gyldig når man skal taste inn den (been there, done that :P )
Så det du må gjøre om du har en oppgraderingsnøkkel er;
Trykke ALT+F10 når du ser Acer logoen på skjermen
resette til fabrikksinstillinger (Vista)
så etter at Vista har blitt satt opp; bruke oppgraderings dvden du fikk fra Acer til å oppgradere til Windows 7.

Om det ikke var en oppgraderingspakke så skal man kunne installere rett fra en Windows 7 dvd med samme nøkkel som du har nå, siden det er nøkkelen som er med på å bestemme hvilken versjon av Windows 7 som installeres.
Sist endret av n00man; 23. februar 2011 kl. 17:07.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Den dagen du går lei av win7 så er vista som å spise bæsj.
Tviler på at du vil gå tilbake til en hæv av feil og ustabilt system.

Men hvis du vil:
Har du formatert?
Hvis ja, last ned en vista CD og boot fra denne. Det er vanskiligere å downgrade OS, men ikke umulig.
Vis hele sitatet...
Nedgradere til Vista...not so much!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Nedgradering eksisterer rett og slett ikke lengere, dette var vel mulig på 9x-plattformen i noen former, men ellers nei.

Reinstallasjon uansett OS.
Sitat av n00man Vis innlegg
Om du har hatt Vista før og kjøpt en oppgraderingspakke til Windows 7 så gjelder koden på den windows 7'en du har nå kun til nettop det; oppgradering. Prøver man da og installere windows 7 fra scratch uten å oppgradere fra Vista får man beskjed om at nøkkelen ikke er gyldig når man skal taste inn den (been there, done that :P )
Så det du må gjøre om du har en oppgraderingsnøkkel er;
Trykke ALT+F10 når du ser Acer logoen på skjermen
resette til fabrikksinstillinger (Vista)
så etter at Vista har blitt satt opp; bruke oppgraderings dvden du fikk fra Acer til å oppgradere til Windows 7.

Om det ikke var en oppgraderingspakke så skal man kunne installere rett fra en Windows 7 dvd med samme nøkkel som du har nå, siden det er nøkkelen som er med på å bestemme hvilken versjon av Windows 7 som installeres.
Vis hele sitatet...

Det var en oppgraderingspakke og jeg har mistet min cd. Men lurte på om det var mulig å reinstalere dette via Windows ved å bruke en kompis sin cd?
Sitat av freakshow73 Vis innlegg
Det var en oppgraderingspakke og jeg har mistet min cd. Men lurte på om det var mulig å reinstalere dette via Windows ved å bruke en kompis sin cd?
Vis hele sitatet...
Ja, du kan bruke kompisen din sin dvd...
Har kompisen din en vanlig windows 7 dvd?
er litt usikker på om innholdet på en vanlig windows 7 dvd og en windows 7 oppgraderings dvd er helt like siden oppgraderingen skal hente inn info fra Vista som allerede er aktivert... (har aldri vært borti problemstillingen før siden jeg har hatt de installasjonsdisker jeg skal ha hver gang jeg har satt opp/oppgradert en pc) Så det eneste jeg kan anbefale er å prøve... i verste fall så sitter du igjen med en Vista inntil du får tak i en windows 7 oppgraderings dvd.

Noen av dere andre som vet om innholdet er likt på en Win 7 Upgrade DVD og en Win 7 OEM/Retail DVD?
Sist endret av n00man; 23. februar 2011 kl. 17:29.
Sitat av n00man Vis innlegg
Har kompisen din en vanlig windows 7 dvd?
er litt usikker på om innholdet på en vanlig windows 7 dvd og en windows 7 oppgraderings dvd er helt like siden oppgraderingen skal hente inn info fra Vista som allerede er aktivert... (har aldri vært borti problemstillingen før siden jeg har hatt de installasjonsdisker jeg skal ha hver gang jeg har satt opp/oppgadert en pc) Så det eneste jeg kan anbefale er å prøve... i verste fall så sitter du igjen med en Vista inntil du får tak i en windows 7 oppgraderings dvd.

Noen av dere andre som vet om innholdet er likt på en Win 7 Upgrade DVD og en Win 7 OEM/Retail DVD?
Vis hele sitatet...
Ligger igrunn i navnene...eller hva?
Sitat av n00man Vis innlegg
Har kompisen din en vanlig windows 7 dvd?
er litt usikker på om innholdet på en vanlig windows 7 dvd og en windows 7 oppgraderings dvd er helt like siden oppgraderingen skal hente inn info fra Vista som allerede er aktivert... (har aldri vært borti problemstillingen før siden jeg har hatt de installasjonsdisker jeg skal ha hver gang jeg har satt opp/oppgradert en pc) Så det eneste jeg kan anbefale er å prøve... i verste fall så sitter du igjen med en Vista inntil du får tak i en windows 7 oppgraderings dvd.

Noen av dere andre som vet om innholdet er likt på en Win 7 Upgrade DVD og en Win 7 OEM/Retail DVD?
Vis hele sitatet...
Kompisen min har en oppgraderings-cd slik som jeg hadde. Bare at jeg har mistet min, og derfor må jeg låne hans.
Sitat av freakshow73 Vis innlegg
Kompisen min har en oppgraderings-cd slik som jeg hadde. Bare at jeg har mistet min, og derfor må jeg låne hans.
Vis hele sitatet...
Om ikke oppgraderings-cd til kompisen din fungerer så må du kjøpe windows.

Microsoft Windows 7 Ultimate kan kjøpes her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498111
Sitat av flatmo Vis innlegg
Om ikke oppgraderings-cd til kompisen din fungerer så må du kjøpe windows.

Microsoft Windows 7 Ultimate kan kjøpes her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498111
Vis hele sitatet...

Hvis ikke den fungerer, er det helt utelukket at Vista kan begynne å fungere igjen ?
joda, flatmo... det ligger litt i navnene.. men man kan faktisk installere helt fra bunn med en Win 7 Upgrade dvd også (oppgraderingsnøkkelen vil ikke virke her selvsagt) så det var litt derfor jeg lurte om de er like eller ei... har aldri sjekka selv...
freakshow73: om han har en som er lik den du hadde så skal det gå fint.