Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 6818
Dette kan vel ikke være allverdens kunst, Gipsformer osv....
Men hva skal pengene lages av...? den må jo ha riktig vekt etc...

De skal selfølgeli ikke brukes i butikker, men solarium, colaautomater, biljardbord, postmanpat bilen på rema osv...
Er vel bare å få tak i en veldig nøyaktig gram vekt og veie en, fem, ti og tyve kroninger. Så må du få dimensjonene korrekt. Da må du ta i betraktning hvordan materiell du skal bruke, siden et metall kan veie mye mere enn andre metaller. En femmer laget av titan, og en femmer laget av bly vil jeg tru ikke vil veie like mye. Så du får sette deg ned og tenke.
En ting du bør tenke på, er bruken av et diamagnetisk materiale. Et materiale som har diamagnetiske egenskaper, frastøter seg fra en magnet. Er ikke helt sikker på hvilket metall myntene til Norge er laget av, men eksempler på diamagnetiske materialer er bismut, kopper og sølv (kan google etter flere selv). 50-øringene er i alle fall laget av kopper. Tar jeg ikke skrekkelig feil, blir dette testet i mange automater (bl.a. kaffeautomater og sikkert mange fler).
Dimensjonen og vekten er også veldig avgjørende ja. De automatene beregner også bl.a. hastigheten fra et punkt a til b. Utseende tror jeg ikke blir så viktig (altså trykket på overflaten).
Så listen blir da.

1. Samme type metall.
2. Lik dimensjon.
3. Lik vekt.

Edit: Dog, det kan jo bli litt stress å lage disse myntene. Kanskje mer arbeid enn du får uttelling. Jeg mener, du må jo tross alt smelte dette metallet, lage former som tåler mer enn smeltetemperaturen på metallet til mynten, og som i tillegg er identisk til Norges mynter.
Sist endret av raze; 4. desember 2005 kl. 01:16.
tezr's Avatar
Trådstarter
da spørs det vel da om det feks. vil koste over 1000kr å lage 1000kr, og om arbeidet vil være vert det lille utbyttet? (om det blir noe)
Ta også med tid. Om det tar en måned og tusen kroner for å lage 1020 feks
tezr's Avatar
Trådstarter
Sitat av St.Vitus
Prøv å trykke opp noen fine falske sedler. Man kan få mye mer utbytte av dem en en mynt. Tror det blir litt stress å lage en myntforfalskning når man sikkert må smelte,finne riktig materiale,utstyr osv.
Vis hele sitatet...
Er så skummelt å bli tatt.

Putter man på mynter på et solarium feks, er det jo bare myntboxen som skal godkjenne myntene....
Nei skjønner jo det. Noen mynter blir vel ikke store straffen men med sedler tror jeg det blir verre
Sitat av St.Vitus
Nei skjønner jo det. Noen mynter blir vel ikke store straffen men med sedler tror jeg det blir verre
Vis hele sitatet...
Går ikke allt under pengeforfalsking og har samme straff eller?
Sitat av Stigern
Går ikke allt under pengeforfalsking og har samme straff eller?
Vis hele sitatet...
Går nok under samme straffelov, men det skal jo alltids en dommer som skal se på det også.

se for deg: Forskjell på en som dreper i lsd rus og en som dreper rusfri
Sitat av Stigern
Går ikke allt under pengeforfalsking og har samme straff eller?
Vis hele sitatet...
Hmm mulig det men blir litt nok sikkert litt strengere straff å lage 20 sedler enn 20 mynter..det var det jeg ville frem til
Leste en plass på forumet at det funket å bruke noen utenlandske mynter.. Kanskje reiste til det landet på ferie og ta med deg masse mynter hjem?
tezr's Avatar
Trådstarter
Sitat av ne0
Leste en plass på forumet at det funket å bruke noen utenlandske mynter.. Kanskje reiste til det landet på ferie og ta med deg masse mynter hjem?
Vis hele sitatet...
Smelte om du tenker på?
Sitat av MeSelf
Noen som kunne tenke seg å kjøpe 200 -50drakme- mynter for 12,50kr pr. stk. ?
Eller 12,00kr pr.stk. ved forsendelse-

Er veldig ettespurt og vanskelig å få tak i, i Norge, da de brukes kan bruker som 20kroninger på automater.


Har kontakter nede i Hellas..
Må bare vite om det var stor interrese for dette, før jeg bestiller.
Kan også få tak i flere pakker med 200 mynter.

Bor på karmøy (ligger i rogaland), sending må da også fungere.
Postens takster vil da bli 49kr(postoppkrav)+107(norgespakke)+20(embalasje)=
ca. 180kr.


PS: Oppfordrer til å ikke misbruke disse myntene, da det kan få negative følger.
Vis hele sitatet...
1.00 GRD Greece Drachmae (obsolete) = 0.0232068 NOK Norway Kroner
Er ikke 20 kroningene i norge laget av nikkel??? jeg har hørt noe om det...
Pengeforfalskning er pengeforfalskning...
Det er lettere og mindre krevende å lage falske sedler, og kan gjøres i ett "dumt" ikke-tenkende øyeblikk.

Mynter krever mer forarbeid og planlegging, då må være målbevisst og nøyaktig, og det ser en dommer på !!!

Men du kan jo sende en 20kr "sample" til en jallabedrift i Kina, og kreve 1mill slike mynter med lik vekt, farge etc. så kopierer de den for deg, sikker for 10øre pr. stk.
(Men da er du plutselig organisert kriminell, og vil få høyere straff enn å drepe noen i Norge)
Høres ut som mynt ideén er ulønsom ihvertfall som jeg ser det, men hvis du vil lage mynter for å prøve går jo det Men 1 kronene og 5 kronene er jo egentlig ganske like hva med å feks smelte 2-3 1 kr og så støpe en 5 er? ikke akuratt lønsomt skulle jeg tro siden du ikke tjener mer en 2-3 kr pr 5er Og spør du meg høres det ut som mye jobb.
Men hvor viktig er det egentlig at myntene du lager har eksakt lik vekt som originalen?
Hvis du skal spille på spilleautormater er det klart det er viktig, men om du skal kjøpe stuff så er det vel ikke så fryktelig viktig at myntene dine har helt riktig vekt. Tviler på at en kassadame kjenner forskjell.
Jeg regner med at 1- og 5-kr har består av 75% Kobber og 25% Nikkel, når man visuelt sammenligner Australske mynter, og at 10- og 20-kr tilsvarer australske 1- og 2-dollaren, 92% Kobber, 6% Aluminium, 2% Nikkel (Gullfarget). Tilfeldigvis (fikk i forbindelse med tur til falcon bridge) sitter jeg her med noe som virker som 300g kobber (sylinder D4.5cm x H4.2cm) og en dobbelt så tung nikkelbit (prisme 10cm x 10cm x 1.3cm), burde kanskje prøve å finne noe som kan smelte nikkel.
Sitat av LaDa
...men om du skal kjøpe stuff så er det vel ikke så fryktelig viktig at myntene dine har helt riktig vekt. Tviler på at en kassadame kjenner forskjell.
Vis hele sitatet...
Men da må du også ta i betraktning at ei kassedame SER forskjell.

Myntforfalskning er nok ikke så vanskelig bare man legger litt sjel i det, men tror nok fortsatt at det er mer jobb enn det er fortjeneste.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om man skal gjøre det hjemme, ja. Om man organiserer virksomheten med myntpresser og masse folk så kan man sikkert tjene en del på det. Så lenge myntene ser greie ut er det ingen som stusser, fordi ingen tror at noen gidder å forfalske mynter.
Sitat av ne0
Leste en plass på forumet at det funket å bruke noen utenlandske mynter.. Kanskje reiste til det landet på ferie og ta med deg masse mynter hjem?
Vis hele sitatet...
funker fett det, ihvertfall med noen mynter og noen maskiner. Er en del år siden jeg gjorde det, men tror jeg brukte spanske penger på en michael jackson automat på midten av 90-tallet. fikk godt over 10 ekstra liv.
men siden dette var en del år siden og det var på en luguber automat på en luguber strand så tror jeg det er litt sikrere på nyere maskiner.
Det må jo være forskjel på straffe loven, tror ikke en som har forfalsket 10 kr komer i fengsel like lenge som en som forfalsket 946'567'835'666 kr
norges bank lager myntene sine ved at de tar skiver av legeringen som hver enkelt mynt har og legger den i en hydraulisk presse med to stempel med det "omvendte" portrettet og så legger de lyn kjapt mange tonns press på den voila ganske enkelt
▼ ... over en uke senere ... ▼
når jeg gikk på mekken i fjor kappa vi til noen "mynter" ut av en messing stav! hele begynte me at vi kappa feil, men uansett de funka på Cola automaten på skolen.
husker ikke målene på myntene men de gikk som 20kr hvis jeg ikke tar helt feil. vi brukte de i kantina til og me, 5 min me smergel papir er de like glatte å fine som real money^^....selvfølgelig er det ikke sikkert andre får til å bruke "pengene" i butikk, for kantine dama på skolen var gammal og hadde 2cm feite briller
Sitat av assy
når jeg gikk på mekken i fjor kappa vi til noen "mynter" ut av en messing stav! hele begynte me at vi kappa feil, men uansett de funka på Cola automaten på skolen.
husker ikke målene på myntene men de gikk som 20kr hvis jeg ikke tar helt feil. vi brukte de i kantina til og me, 5 min me smergel papir er de like glatte å fine som real money^^....selvfølgelig er det ikke sikkert andre får til å bruke "pengene" i butikk, for kantine dama på skolen var gammal og hadde 2cm feite briller
Vis hele sitatet...
Hvor lenge varte det før dere ble oppdaget da? Kan ikke ha gått noe særlig mer enn 1-2 dager?
utrolig nok merka ikke kantine dama det:P men det ble fort bråk når coca cola folka kom, de fant en haug me messing biter i maskina og grunen til at de kom var forde maskinen døde etter å ha bli fora me messing:P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Om du tar ett gammelt kronestykke uten hull. Å limer en tiøring på midten av kronestykket så veier den like mye som en ny tier. Har tømt noen brusautomater på den måten i min ungdom.
Og jeg har utstyret man kan bruke for å "teste ut" slike løsninger. Har ikke bruk for det selv, så dersom noen vil ha det, så avhendes det for noen hundringser.
hvafforno slags utstyr er det snakk om da??
Kanskje interisert
går det ann å binde en liten snor rundt en tjuekroning å så putte den på en cola maskin, så dra penga opp igjen??

Bender gjør det på en selvmordsmaskin på Futurama...
en jeg vet om var på byen med faren sin. faren gikk på dass å fyren fant en liten papp-bit. han putter den i en spille-automat å det "ramler" ut 25 kr
Sitat av Xeno
går det ann å binde en liten snor rundt en tjuekroning å så putte den på en cola maskin, så dra penga opp igjen??

Bender gjør det på en selvmordsmaskin på Futurama...
Vis hele sitatet...
Jeg fåreslår at du slutter å se på TV hvis du ikke greier å skille mellom fantasi og virkelighet, så klart det ikke går!

Sitat av Minesweeper
en jeg vet om var på byen med faren sin. faren gikk på dass å fyren fant en liten papp-bit. han putter den i en spille-automat å det "ramler" ut 25 kr
Vis hele sitatet...
Og i ''ramle'' ut mener du at han vant da? Og maskinene mistok den som en peng og han spilte og vant? Eller at det var noe mystifistisk med denne papp-biten som gjorde at maskinene bare: Nei nå vil jeg sende ut 25 kr
Sist endret av simdal; 11. september 2006 kl. 17:45.
Sitat av simdal
Og i ''ramle'' ut mener du at han vant da? Og maskinene mistok den som en peng og han spilte og vant? Eller at det var noe mystifistisk med denne papp-biten som gjorde at maskinene bare: Nei nå vil jeg sende ut 25 kr
Vis hele sitatet...
Høres bullshit ut spør du meg men:P Kan jo ha vært en LSD-lapp så maskinen ble gal?
Jeg mener at maskinen trodde det var en mynt å han vant 25 svarte kroner.
Sitat av Simdal
Sitat av Xeno
går det ann å binde en liten snor rundt en tjuekroning å så putte den på en cola maskin, så dra penga opp igjen??

Bender gjør det på en selvmordsmaskin på Futurama...
Vis hele sitatet...


Jeg fåreslår at du slutter å se på TV hvis du ikke greier å skille mellom fantasi og virkelighet, så klart det ikke går!
Vis hele sitatet...
Jeg mener at det gikk an før men nå har eierene av maskinen/automaten montert kniver nedi der du putter på pengen.
Husker i gamledager når man kunne knytte en sén i en krone med hull i, å dra den opp og ned i telefonkiosker