Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4153
Ja, har klart og signere enm kontrakt på medlemskap til vip-kortet i grisefylla. så det jeg lurer på om, har de rett til og kreve penger av meg da? tilogmed hun som fikk meg til å skrive under så at jeg var drita full. Har de lov til og gjøre sånt? har jeg noen rettigheter?

HAr prøvd og ringe de og forklare meg, men de sier jeg må betale 400 kroner. No jeg sa var uaktuelt! Og jeg begynte å kjefte, endte opp med at idioten la på til meg.

alt du undertegner i påvirket tilstand er ugyldig såvidt jeg husker..
Har en kompis som skulle til avhør, og at han skreiv under på noe shitbull på politistasjonen i fylla
Da var det plutselig ugyldig.
men vet ikke om det er slikt med privatpersoner.
Hadde du forklart LITT bedre hadde jeg sikkert kunne hjulpet deg bedre.
Lov om avslutning av avtaler, om fuldmagt og om ugyldige viljeserklæringer:

"§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.

Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane."

Resten blir opp til retten.
Det kan da umulig være "rimelig eller være god forretningsskikk" å lure noen som er full til å signere? hehe
Avtalelovens paragraf 33:

"§ 33. Selv om en viljeserklæring ellers maatte ansees for gyldig, binder den ikke den, som har avgit den, hvis det paa grund av omstændigheter, som forelaa, da den anden part fik kundskap om erklæringen, og som det maa antages, at han kjendte til, vilde stride mot redelighet eller god tro, om han gjorde erklæringen gjældende."

I en av mine lærebøker ang. bankjus, finner man dette tillegget til denne paragrafen:

"Selv om § 33 har sin største betydning i villfarelsestilfellene, kan også andre forhold være "omstændigheter" i paragrafens forstand og derfor føre til ugyldighet. Et eksempel er beruselse. Dersom den ene part ser at de annen er beruset når avtalen inngås, og han skjønner at beruselsen har betydning for avtaleinngåelsen eller for avtalens innhold, ville det som regel stride mot "redelighet eller god tro" om avtalen ble gjort gjeldende."

Ring dem og sitér disse tekstene. Om de ikke bøyer av, så tar du kontakt med forbrukerombudet

Om dette ikke fører frem så har du alltids angrerettloven. Denne er idiotsikker og kan brukes i stort sett alle tilfeller. Så lenge du benytter deg av den innen 14 dager og leverer tilbake en eventuell vare, så SKAL avtalen kanseleres og du SKAL ha eventuell betaling tilbakeført.
Sist endret av Wlffrsether; 31. august 2006 kl. 18:25.
Wlffrsether: gjelder ikke angrefristlovens 14 dager bare ved fjernkjøp? Tror det er noe annet hvis man handler personlig i butikk, o.l.
angreretten funker for vanlig butikk kjøp også ja.. eneste haken ved fjernkjøp er at om du ikke får medsendt ett returskjema eller får dette tilsendt har du 3 måneder angrerett, iallefall etter hva jeg ahr lært
Var jeg ikke klar over. Tror jeg må sjekke det litt mer ut før jeg stoler på deg.

edit: jeg trodde man bare hadde krav på 3 dager ved kjøp i butikk kontra 14 dager ved fjernkjøp. 3 månedene man får hvis man ikke får tilsendt et returskjema vet jeg er sant, mnja.
Sist endret av Fase^; 31. august 2006 kl. 19:07.
Sitat av Popp
angreretten funker for vanlig butikk kjøp også ja.. eneste haken ved fjernkjøp er at om du ikke får medsendt ett returskjema eller får dette tilsendt har du 3 måneder angrerett, iallefall etter hva jeg ahr lært
Vis hele sitatet...
Angrerettloven er et annet navn på "Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted", så den gjelder ikke i butikker. Der er det forbrukerkjøpsloven sin gjelder. Kort fortalt så har du vel egentlig ingen rett til å heve kjøpet uten grunn så lenge selger ikke tilbyr dette som en tjeneste.

Dette var kanskje litt off-topic, men skitt au.
H-ball: det hørtes litt mer ut som det jeg har hørt ja.
Men like fullt så er en avtale ugyldig dersom den er inngått med en eller flere parter som av en eller annen grunn kan anses å ikke kunne ta veloverveide avgjørelser.
Enhver avtale som er inngått under tvang, i fylla, under sykdom, stress, når man er psykisk nede eller annet er faktisk ugyldig.
Jeg har sluppet unna en regning på 72.000 da den var underskrevet under "tvang", og da til og med med et vitne som signerte for at det var meg som underskrev gjeldsbrevet.
Når inkassovarslet kom så påpekte jeg bare at gjeldsbrevet var underskrevet mot min vilje, mens kreditoren satt på andre siden av bordet og bare stirret på meg og ikke ville la meg gå før jeg hadde underskrevet.

Så med andre ord så kan du egentlig bare se bort i fra hele driten, og dersom det skulle dukke opp et inkassovarsel, så kan du skrive til inkassobyrået og be om underlaget for kravet, og fortelle at en evt. avtale på dette stedet er inngått under sterk påvirkning av alkohol og du derfor ikke kan godta det.
Et inkasso byrå er da pliktig til å trekke kravet, siden de i henhold til inkassoloven ikke har lov til å innkreve krav som er omtvistet. KUN ikke tvistede krav kan innkreves ved inkasso.
Angreretten gjelder også ved såkalt oppsøkende salg.
Dermed hjelder den for dørselgere også.
Men ikke i butikk.
Tusen takk folkens, nå har jeg tenkt og ta meg en telefon samtale og sitere noen paragrafer