Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2607
La inn en ordentlig søknad om ønske og hjelpe til i nærområdet med div.
Har fast jobb/hus hytte bil og barn.

Fikk i beskjed at mine tjenester ikke bar ønsket pga jeg har sonet for fyllekjøring for 9år siden?

Er det sånn det har blitt? Kan man ikke rydde stranda i nærområdet engang pga noe som skjedde for snart 10år siden?

Har de lov og sjekke rulleblad eks?

Nyinnflyttet til liten bygd så tenkte bygge noe nettverk igjennom de da det ikke er noen utesteder osv samt og bli kjent med nye når du er over 30 og ikke drikker er vanskelig.
må du gjennom en organisasjon for å rydde stranda da?
Trådstarter
Hehe nei. Har nå rydda både stranden og retta ut veien med spade jeg.
Var mer for bekjentskap og gjøre sånn sett Men ser hva du mener
du får heller lage deg din egen organisasjon! Har ikke hørt om lignende, hvem er det egentlig som kan få innsyn i rulleblad? hvis en ubetalt frivillighets organisasjon får lov må vel lista ligge ganske lavt? må da for faen få lov til å bidra i samfunnet selvom man har gjort noen feil i livet?! jeez
Trådstarter
Ja nettopp.. det jeg egentlig er mest satt ut av.. altså helt ok og si jeg ikke er ønsket pga tideligere fyll osv.. men at de får lov? Dessuten føler man seg jo alt stemplet som en fk up da siden det bor typ 200 i bygda hehe.. merkelige greier.. Hadde skjønt det om jeg eks skulle kjøre dødsbo til antikken osv da kan de sjekke om jeg har kjørt i fylla før men ikke for og bare gjøre random shit for med en eløer 3 andre duds for og bli kjent
Sitat av fuckdapopo Vis innlegg
du får heller lage deg din egen organisasjon! Har ikke hørt om lignende, hvem er det egentlig som kan få innsyn i rulleblad? hvis en ubetalt frivillighets organisasjon får lov må vel lista ligge ganske lavt? må da for faen få lov til å bidra i samfunnet selvom man har gjort noen feil i livet?! jeez
Vis hele sitatet...
Litt diverse informasjon om hva som skal til for å kreve vandelsattest.

https://www.politiet.no/tjenester/po...ndelskontroll/

Her står det blant annet hvor det kreves og hva slags attest, om det er uttømmende, ordinær, begrenset osv.

https://www.politiet.no/globalassets...litiattest.pdf
Trådstarter
Ja så fritidsklubber kan sjekke vandel. Kan se den mtp overgripere osv så det er ok.
Mener bare fyllekjøring for 10 år siden er en dårlig grunn til og nekte folk og hjelpe til i nærområdet. Men ofc aøt kan gjøres uten dems regi. Men hyggelig og kjenne litt på tilhørighet på en ny plass da
Anonym bruker
"Digital Nattravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Utrolig dårlig grunn ja. Syns egtl du burde klage, mest for prinsipp. Skrive at man er ikke noe dårligere bidragsyter pga en fyllekjøring for ni år siden og at du syns det blie feil å bruke fortid man har tatt straffen for mot en når det ikke medfører noen risiko for skade på andre. Frivillig arbeid er jo faktisk en viktig del av mange ute fra fengsels liv, for å bygge seg opp cv før de får betalt jobb og på den måten kommer seg ut av kriminalitet. Samme for uføre og sykemeldte viktig å kunne bidra med noe nyttig om man har god nok helse og ikke bare sitte hjemme å råtne og føle seg udugelig fordi man skal bli dømt og ekskludert fra samfunnet pga en nokså normal feil.
Trådstarter
Ja men det og klage på noe sånn kjennes nesten mer nedverdigende enn avslaget. Men ser poenget.
Ja jeg trudde frivillig arbeid var veien tilbake for mange som har kjørt hardere enn meg. Og vurderer gå til avisen men mtp dette er rimelig lokalt så vil alle de som vil vite det er meg.

Blir som = oslo ikke kan ta inn selgere som har rusa seg eller kirkens bymisjon kun skal ta inn folk som er ateister.

Trist og se og syns det burde få noen konsekvenser. Dessuten syns jeg det er trist da dette var den beste måten jeg så for og bli kjent med folk i en liten bygd da jeg ikke er veldig sosial. Så tenkte dette var gull

Men den gang ei. For en verden.
Er som om leger uten grenser brått fikk grenser
Er du sikker på at det er vandel de har sjekket, og at det ikke er bygdesnakk/rykte?

Så vidt jeg vet så skal og frivillighetssentralen være en arena for alle å delta på. Jeg kjenner ikke til at de har lov til å avvise deg på bakgrunn av dette på et så generelt grunnlag. Min erfaring fra frivillige organisasjoner er at de/vi er i stor grad veldig glad for de som ønsker å bidra men at det finnes spesifike oppgaver som en er mer forsiktig med, spesielt når en skal jobbe alene med utsatte mennesker og ikke minst dersom en skal jobbe med barn og unge. Først da pleier en å ha grunnlag for å få se politiattest. Og så vidt jeg vet har de heller ikke lov til å sjekke vandel/politiattest uten ditt samtykke.

Hadde jeg vært deg hadde jeg klaget til Norges Frivillighetsentraler som de skal være medlem av. Men først ville jeg fått klarhet i hvordan de fikk vite at du har sonet for fyllekjøring, og hvorfor din deltakelse avvises med grunnlag i dette.

Og husk at det ofte er flere frivillige organisasjoner som for eks Norsk Folkehjelp, Røde Kors osv som en kan bidra i. Sjekk hvilke alternativer du har der du bor, og hva de enkelte jobber med der. Kanskje finner du noe interessant der og
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dei har ikkje sjekka vandel. Dei einaste som sjekker vandel utan at du sender inn politiattest er vel stortsett sikkerhetsklarering og politihøgskulen. For dei fleste andre føremål må du sjølv bestille politiattest og sende inn.

Og fyllekøyring for ti år sidan ville ikkje vore relevant på vandel i frivillig organisasjon. Det som kunne vore aktuelt, om det er ein frivillig organisasjon som har mange barn og unge, kunne vore vald og overgrep.

Eg ville tatt det opp med dei. Gjerne og tatt kontakt med lokalavisa, og høyrt om dei kunne ta det opp (anonymt). For det høyres ut som svært urimeleg praksis, og svært lite formålsteneleg. At du er dømt ein gong for nær ti år sidan seier svært lite om noverande situasjon.
Ville først sjekket om dette faktisk var holdningen til organisasjonen, eller bare en enkeltperson som dreit seg ut. Det er definitivt ugreit.

Skjønner godt at det er en kjip start i ei lita bygd, når ryktet går foran deg på den måten. For at det skal være greit for deg å bo der så tror jeg det beste er å være åpen om det de tydeligvis allerede vet om deg, og gjøre det klart at du kar lyst til å bidra til lokalsamfunnet. Folk flest er tolerante når de blir kjent med deg.

Hvis du ikke kommer noen vei med frivillighetssentralen, så kan lokalavisa være en god idé, men ikke sats på at det blir særlig anonymt i praksis. Det er ikke sikkert det er så farlig.

Sitat av stangut Vis innlegg
Ja men det og klage på noe sånn kjennes nesten mer nedverdigende enn avslaget.
Vis hele sitatet...
Forstår at du ikke har lyst til å faktisk bidra der etter å ha "sutret" deg til det, men det kan hende det føles greit å gi beskjed om hva du synes om det likevel. Det kan ta brodden av folkesnakket også at du er ærlig.
Sist endret av *pi; 20. juli 2019 kl. 12:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Ja altså jeg kjenner at tanken på og hjelpe noen som ikke vil ha min hjelp skal få slippe
Men mest trist om det er praksis mtp andre som evt vil bidra men som har levd livet som ung jeg er 32år og hva som skjedde for 10år siden er rimelig uint spør du meg.
Så klart om jeg hadde bedt om og få være badevakt for barnehagen så syns jeg de skal sjekke vandel men her var det snakk om og rydde langs veien for og bli kjent med noen på min alder.
I steden for evt drosje for 3200kr en vei til nærmeste resturant for en bayer på en lørdag hehe.

Syns bare det er skammelig praksis.
Beste var de sendte felles mail og noe vaffel og hygge greier i juni/ så sendte de meld 2 min seinere og skrev bare se vekk fra tideligere melding hehehe.
Huff det er jo bare tragisk da. Så frekt. Og disse folka møter du på butikken og sånn av og til? Helt sykt. Det er jo mobbing og utestengelse.
Trådstarter
Hehe. Nei altså er vell kun han som styrer sjappa som vet om at jeg har søkt. Er jo snitt alder på 77år på frivillighetssentralen lissom så har ikke møtt noen som har sagt eller sett rart når jeg handler med kidsa og fruen.

Men syns det er værre for folk som kanskje er helt alene da og søker en liten gruppering men blir nekta. Da er det lett og bli hekta igjen

Skulle skammet seg! Men jeg rydder og klipper gress for naboer og alt jeg så prøver jo still. Bare trist de er så sære.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg ville tatt det opp med dei. Gjerne og tatt kontakt med lokalavisa, og høyrt om dei kunne ta det opp (anonymt). For det høyres ut som svært urimeleg praksis, og svært lite formålsteneleg. At du er dømt ein gong for nær ti år sidan seier svært lite om noverande situasjon.
Vis hele sitatet...
Enig.

https://frivilligsentral.no/dokument?vedtekter&Id=63682

Under paragraf 2, ledd B 2 står følgende krav til frivilligsentraler "Er åpen for alle, og jobber for å inkludere alle som har lyst til å delta i ulike former for frivillig arbeid."

Hvis den aktuelle sentralen er medlem her ville jeg henvist til disse vedtektene. Det er også personvernmessige hensyn som ikke har blitt ivaretatt ordentlig her hvis flere har fått vite om avslaget ditt. Vet ikke hvilken autoritet de lokale foreningene rapporterer til, men jeg ville funnet det ut (sannsynligvis noen i den aktuelle kommunen) og avklart dette med dem før du tar kontakt igjen.
Trådstarter
Takk for god info!

Ja tenkte først og gjøre en sak ut av det men kjenner lysten på og krangle med en som ikke trenger hjelp er liten.

Men kan evt ta opp kampen tilfelle andre flytter og møter samma vegg og ikke har noe nettverk at all.

Mener også alle skal få hjelpe til jeg dette gjelder Aurskog høland kommune. Så får plukke ei høne med sjefen etter fellesferien hans vell for fun!
Ta en for laget
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av stangut Vis innlegg
Ja men det og klage på noe sånn kjennes nesten mer nedverdigende enn avslaget. Men ser poenget.
Ja jeg trudde frivillig arbeid var veien tilbake for mange som har kjørt hardere enn meg. Og vurderer gå til avisen men mtp dette er rimelig lokalt så vil alle de som vil vite det er meg.

Blir som = oslo ikke kan ta inn selgere som har rusa seg eller kirkens bymisjon kun skal ta inn folk som er ateister.

Trist og se og syns det burde få noen konsekvenser. Dessuten syns jeg det er trist da dette var den beste måten jeg så for og bli kjent med folk i en liten bygd da jeg ikke er veldig sosial. Så tenkte dette var gull

Men den gang ei. For en verden.
Er som om leger uten grenser brått fikk grenser
Vis hele sitatet...
Selvom du ikke er interessert i å hjelpe til der lenger så er det viktig å klage. Sikkert noen her som gidder å lage et utkast for deg om du ikke vet hva du skal skrive. Men noe ala det jeg skrev i forrige posten min. Man kan velge å drite i å klage og la urettferdigheten og diskrimineringa fortsette å ramme andre, eller man kan ta seg en time og en tur på postkontoret å gjøre noe som er viktig, selvom det er litt brydderi for deg.
Du kan sende klagen til frivillighetssentralen, kommunen og diskrimineringsnemda. Hvis det er tvil om de på lovlig vis har skaffa seg informasjonen fra vandelen din kan du faktisk også anmelde de og sammenmedsvorne som har utlevert informasjonen potensielt ulovlig, for krenking av privatlivet.
Ja, det er litt brydderi, men en ganske viktig prinsippsak. Ikke bare for deg, men dem etter deg også.
Trådstarter
Ja nettopp.. Jeg er ferdig med saken sånn sett.

Men kjedelig om det skal ramme andre også, misstenker noe av problemet kan ligge i at han som styrer frivillighetssentralen også er levrandør til trøgstad med tømmer (der jeg sona i 45 dager) donno. Men liten bygd her og folk snakker tydeligvis litt.

Men får vell brette opp ermene og sørge for og klage dette inn så lenge jeg kan for at andre skal slippe det samma. For det er nok en fin møteplass for nye mennesker uten nettverk.

Skulle man anmeldt alt som skjer ulovlig i dette landet hadde man ikke hatt annet og gjøre. Men folk er vane med at normenn bare sier ok fett no stress også ferdig med det.

Men da slapp de det denne gangen