Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5853
Jeg har i lang tid forsøkt å - på mykest mulig måte - banke litt vett inn i min mors kranium. Jeg har kommet et stykke på vei, men ser til min forskrekkelse at hun ønsker seg opptil flere bøker av bl.a. den kjente apologeten Bjørn Are Davidsen til jul.

Jeg leser nesten utelukkende engelskspråklig litteratur, og har i tillegg aldri følt det store behovet for én bok som samler mine synspunkter. Dawkins blir garantert for krasst for henne, og Harris er såvidt jeg kan se ikke oversatt til norsk ennå.

Jeg skulle gjerne ha gitt henne et godt motstykke til forsvarsskriftene hun har "bestilt", og kryper herved til korset. Kan noen her anbefale meg noen gode norskspråklige bøker om religionskritikk, sekularisme o.l.?

På forhånd tusen takk for forslag.
Joa. Men vi vokste faktisk opp i den samme sekten, og jeg tok da til vettet til slutt. Det samme gjorde mine søsken.

Hun er nok ikke så kreasjonistisk av seg, ei heller veldig dogeorientert. Hun ser på seg selv som en kjetter, men selve troen på en personlig gud og et liv etter døden er det vanskelig å få henne bort ifra... Uansett, takk for innspill.
Sist endret av Blodharry; 3. november 2014 kl. 17:50. Grunn: skirveleif
Er du sikker på at Dawkins blir for krast? "The God Delusion" er i mine øyne rimelig rund i kantene, og på ingen måte hoven, arrogant eller aggressiv. Det stemmer dessverre at Harris ikke er oversatt til norsk, men både "The End of Faith" og "Letter to a Christian Nation" er oversatt til dansk, og sistnevnte også til svensk, så hvis hun er komfortabel med å lese på de språkene er det selvsagt en mulighet. "God is not Great" av Hitchens finnes også på dansk og svensk, men er vesentlig krassere enn Dawkins.

"The Caged Virgin" av Ayaan Hirsi Ali er oversatt til norsk ved tittelen "Krev din rett!", og er en samling essay skrevet av forfatteren. De omhandler sekularitet og religionskritikk med fokuset på kvinners rettigheter i islam, men det er vel kanskje ikke helt dette du er ute etter?

Lawrence Krauss' "A Universe From Nothing" er oversatt til svensk ved tittelen "Ett universum ur ingenting", og omhandler hvorfor det ikke på noen måte trengs å innføres en gud for å forklare universets tilblivelse.

Ellers er det vanskelig å komme med mange forslag når du er låst til norsk som språk. Men som sagt tror jeg du er litt rask med å avfeie Dawkins. Jeg tror ganske bestemt "The God Delusion"/"Gud; en vrangforestilling" er mindre krass enn du husker den som eller har inntrykk av.
Bøker, hmm, alle. Jeg tror ikke at en bok kan overbevise noen om noen. Det blir som å kalle en dråpe ett hav siden begge er vann.
Finn det dere er enig om og bli kjent der. Humanitisme og empati er to naturlige emner. Og diskuter vitenskap.

Men nå mener jeg ikke den populær tv vitenskap som er stappet ned munnen vår som en sannhet større enn den katolske dogma. Jeg mener at dere begge to finner ut av og snakker om det både kirken og vitenskapen ikke kan svare for. Jeg leser at dere begge liker store spørsmål. Evolusjon? Hva med protein folding? Eller kanskje eksistensens mest sinnsyke spørs?mål. Hva er tid? Eller kanskje, hvis universet er uendelig, hvor er da gud om ikke alt eller ingenting. Hvis gud er alt, er så er alle gud

Dere kan aldri bli enig i hverandres syn. Alt dere kan gjøre er å leke med filosofi. Og det betyr at du og leser hennes bøker med arrogansen på hyllen.
Hvorfor lar du ikke din egen mor få tro på hva hun vil? Like ille som religions fanatikere, du. Bare fordi du ikke tror på gud betyr det ikke at du ikke kan spy like mye piss heller.

Du kan godt være religionskritisk, men kom igjen a... ikke vær en drittsekk.
Sitat av mocp Vis innlegg
Jeg tror ikke at en bok kan overbevise noen om noen.
Vis hele sitatet...
Selvsagt kan bøker overbevise og endre meninger. Å påstå noe annet er rimelig fjernt.

Sitat av Nraw Vis innlegg
Hvorfor lar du ikke din egen mor få tro på hva hun vil? Like ille som religions fanatikere, du.
Vis hele sitatet...
"Religionsfanatikere" sprenger seg selv i filler på torg fulle av barn. Trådstarter ønsker å gi en bok til sin mor som utfordrer synet hun har på eksistensen av guder og liv etter døden.