Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4559
Jeg skal på en skolereise med klassen min til budapest til tirsdag, men jeg fant da idag ut av passet mitt hadde utgått den 3. mai. Noen som vet hvordan jeg kan skaffe nytt pass på en dag?
Vanlig pass tar 1-2 ukers arbeidstid. Tror nok at du må lag deg nødpass.
Trådstarter
7 0
Takk, men får man det bare av at man ikke har tid til å søke om nytt pass?
Ja, null stress. Kan hende det er litt ventetid på passkontoret, men du får passet på dagen. Husk å ta med deg egne passbilder. Fotoautomaten på passkontoret er kun til ordinære pass.
samme skjedde med meg engang, tror det ordnet seg med ett stempel som gjorde det gyldig en liten stund til eller noe. måtte dog ringe det kroatiske konsulatet å sjekke med de at det var aight. poenget er at jeg kunne bruke passet som var gått ut på dato.
Nødpass kan man få i flere situasjoner som f. eks hvis du har mistet passet ditt eller glemt det når du kommer fram på flyplassen. Siden du nå allerede er klar over at du har behov for nødpass er det lurt om du tar deg en tur til politistasjonen i morgen og får ordnet med det da, hvis ikke må du beregne en del ekstra tid på å få gjort det unna på flyplassen (og i verste fall kan da flyet dra fra deg).
Trådstarter
7 0
Takk Men det står at den ene forelderen som ikke blir med må ha skrevet en fullmakt, men moren min er i spania, og dette er ikke mulig, tror dere dette kan ordnes på noen måte?
Sitat av Anastetic Vis innlegg
Takk Men det står at den ene forelderen som ikke blir med må ha skrevet en fullmakt, men moren min er i spania, og dette er ikke mulig, tror dere dette kan ordnes på noen måte?
Vis hele sitatet...
Nei, fullmakt er påkrevd så faren din ikke kan kidnappe deg ut av landet. Ikke et krav man typisk slakker på. De har både telefon og internett i Spania også, prøv faks eller epost.
Sitat av Anastetic Vis innlegg
Takk Men det står at den ene forelderen som ikke blir med må ha skrevet en fullmakt, men moren min er i spania, og dette er ikke mulig, tror dere dette kan ordnes på noen måte?
Vis hele sitatet...
Dette kan helt sikkert gjøres et unntak fra, eventuelt en telefonsamtale med videooverføring slik at identiteten bekreftes og ditt og datt.

Dette går nok greit, dra ned på politikammeret med faren din og forklar situasjon. Politiet er til for å hjelpe, og forstår nok situasjonen.
Trådstarter
7 0
Sitat av Frenor Vis innlegg
Nei, fullmakt er påkrevd så faren din ikke kan kidnappe deg ut av landet. Ikke et krav man typisk slakker på. De har både telefon og internett i Spania også, prøv faks eller epost.
Vis hele sitatet...
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Dette kan helt sikkert gjøres et unntak fra, eventuelt en telefonsamtale med videooverføring slik at identiteten bekreftes og ditt og datt.

Dette går nok greit, dra ned på politikammeret med faren din og forklar situasjon. Politiet er til for å hjelpe, og forstår nok situasjonen.
Vis hele sitatet...
Takk til begge, men fullmakt er ikke mulig, fordi den må være offisielt godkjent for at den skal regnes gydig, men jeg regner med at dette kan løses på en eller annen måte, jeg håper iallefall det, får reise ned dit imorgen og sjekke hva som skjer
Sist endret av Anastetic; 10. juni 2012 kl. 23:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gulingen Vis innlegg
Vanlig pass tar 1-2 ukers arbeidstid. Tror nok at du må lag deg nødpass.
Vis hele sitatet...
Neh. Dei gongane eg har bestilt pass har det vore i postkassa to dager etter at eg var på politistasjonen. Eine gongen var verste høgsesongen, og eg forklarte at det hasta å få nytt pass fordi eg skulle til USA. Da var det i postkassa dagen (!) etter at eg bestilte det.
Reise med buss/tog eller fly?
Om du ikke reiser med fly kan du bare ha med deg feks bankkort med bilde eller førerkort.
Skal du med fly kan det bli litt mer stress. Det du uansett er at du tar med passet selv om det er gått ut også har du med annen gyldig legg i tillegg.

Skal du fly feks fra Gardermoen så fikser de nødpass på dagen der mener jeg.

Løser seg helt sikkert.
Trådstarter
7 0
Sitat av ompapa Vis innlegg
Reise med buss/tog eller fly?
Om du ikke reiser med fly kan du bare ha med deg feks bankkort med bilde eller førerkort.
Skal du med fly kan det bli litt mer stress. Det du uansett er at du tar med passet selv om det er gått ut også har du med annen gyldig legg i tillegg.

Skal du fly feks fra Gardermoen så fikser de nødpass på dagen der mener jeg.

Løser seg helt sikkert.
Vis hele sitatet...
Takk, jeg skal dra ned til passkontoret nå og høre, jeg reiser med fly fra rygge, tror ikke de har et passkontor der :/
Sist endret av Anastetic; 11. juni 2012 kl. 11:34.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Reise med buss/tog eller fly?
Om du ikke reiser med fly kan du bare ha med deg feks bankkort med bilde eller førerkort.
Skal du med fly kan det bli litt mer stress. Det du uansett er at du tar med passet selv om det er gått ut også har du med annen gyldig legg i tillegg.

Skal du fly feks fra Gardermoen så fikser de nødpass på dagen der mener jeg.

Løser seg helt sikkert.
Vis hele sitatet...
Nå går det strengt tatt helt fint å reise uten pass med fly også (hvis du flyr med norwegian kan det hende du må krangle litt med dem), problemet er når du skal sjekke inn på et hotell. Der trenger du pass.
Blir det krise og du ikke rekker nødpass så ta med det gamle passet ditt pluss en annen gyldig ID.
Forklar så saklig du kan på flyplassen og få også hjelp av læreren. Det er tross alt ikke ulovlig for de ansatte på flyplassen å bruke hodet og vise storsinn.