Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3035
Noen som har vært borti noe lignende?
https://www.nrk.no/osloogviken/25-va...ost-1.15720572

Har de lov til slikt, bare ransake tilfeldige uten skjelig grunn til mistanke? Er det kun en "pat down" der de kjenner på lommene dine og kan kun gjøre noe hvis de kjenner en kniv og er sikre, eller risikerer man at man må åpne sekken sin og den også blir ransaket?
Går ikke med kniv, men har ofte knark i sekken.
Dette er hjemlet i politilovens § 7a. Politiet kan på offentlig sted visitere person når det er grunn til å undersøke om noen er i besittelse av våpen. Slik visitasjon kan bare skje for å hindre straffbare handlinger som krenker noens liv, helse eller frihet. I tillegg kan det bare skje i situasjoner eller på steder der slike straffbare handlinger erfaringsmessig finner sted, eller i situasjoner og på steder der det er grunn til å anta at noen planlegger eller forberedet slike straffbare handlinger. Det er politimesteren som skriftlig gir beslutning for slik visitasjon, og den skal være begrenset til tid og sted.
Tror desverre sånne aksjoner er noe vi får se mer til fremover..

"Etter politilovens paragraf 7A har politiet lov til å visitere personer når det er grunn til å undersøke om noen er i besittelse av eller oppbevarer våpen. Ett av kriteriene er at slike kontroller må gjennomføres på steder der slike straffbare handlinger erfaringsmessig finner sted." Kilde

For et par år sida, kanskje ikke så lenge sia engang hadde de samme opplegget i Brugata, gata hvor tunge narkomane henger, og da var det mange som reagerte på at "sikkerhetssjekken" etter kniv og våpen egentlig ble ulovlig ransaking for narkotika uten skjellig grunn til mistanke.
Jeg mener det endte med at de som ble tatt med narkotika på seg ikke ble straffe forfulgt den gangen men det er mulig jeg tar feil. Dagsavisen melder at i den kontrollen som var nå sist ble to personer anmeldt for besittelse av narkotika.

De tar en patdown og sjekker sekk og bager osv, men kan ikke se for meg de grafser langt ned sokker og snusbokser for å finne en toer med hasj. Det er våpen de skal se etter, men du får problemer om du går med en kloss åpent i sekken.
Sitat av celtseus Vis innlegg
"Etter politilovens paragraf 7A har politiet lov til å visitere personer når det er grunn til å undersøke om noen er i besittelse av eller oppbevarer våpen.
Vis hele sitatet...
..eller drugs av et vist kvanta.

"For ransaking krever loven for det første at det foreligger «skjellig grunn» til mistanke om en handling som kan medføre frihetsstraff, jf. straffeprosessloven § 192. Bestemmelsen viser at politiet må ha god grunn til å tro at du er i besittelse
av en viss mengde narkotika. En generell antakelse ut fra fordommer om hvordan en «typisk» rusbruker ser ut, eller at man befinner seg i et område der man av erfaring vet at «gjenger» selger narkotika, er ikke nok."


men:
Politiet ransaker imidlertid i hytt og pine samme hva regelverket sier. Mer

..og motsetter du deg ransaking blir fort politiets argument at du oppfører deg truende, og dermed kan de gå enda lengre.
Sist endret av vindaloo; 9. november 2021 kl. 20:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Så lenge majoriteten av befolkningen aksepterer slikt og finner seg i det er det hvertfall ikke noen spørsmål om at det vil fortsette.

Samme greia som med datalagring osv, folk flest tenker; "Hvis du ikke har noe å skjule har du ingen grunn til å ha noe i mot det".
Mulig de synes det hadde vært ubehagelig om det hadde skjedd dem, men det holder ikke.
bare ikke bær rundt på noe narkotika da )))))))))
men synes det er dumt å bøtlegge/straffe for å bære våpen når oslo har blitt et so uhygellig sted
Sitat av stiller1spørsml Vis innlegg
..men synes det er dumt å bøtlegge/straffe for å bære våpen
når oslo har blitt et so uhygellig sted
Vis hele sitatet...
Tviler på at byen hadde blitt så mye tryggere av at folk fikk bære våpen. Se bare på USA.
Oslo er heller ikke farligere en andre steder hvis du tar innbyggertallet i betraktning.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg må bare spørre - er Oslo ubehagelig fordi dere har lest og hørt mye rart i media eller fordi dere personlig på en eller annen måte har merket at Oslo har blitt "utrygt" ?
Sitat av celtseus Vis innlegg
Det er våpen de skal se etter, men du får problemer om du går med en kloss åpent i sekken.
Vis hele sitatet...
En kloss pleier jeg ikke å gå med, men en hekker derimot har jeg ofte i sekken og jeg bor veldig sentralt og fares rundt de områdene.
Ikke så lett å skjule en plate i bokseren heller, helvete asså...

Burde være en lov om at hvis grunnlaget er at de ransaker er kun for kniv, så burde det ikke være lovlig å bli tatt for narko. Hva skjedde forresten med "besittelse skulle avkriminaliseres, begynner å bli noen år... bare snakk tydeligvis.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg må bare spørre - er Oslo ubehagelig fordi dere har lest og hørt mye rart i media eller fordi dere personlig på en eller annen måte har merket at Oslo har blitt "utrygt" ?
Vis hele sitatet...
Det spørs hvor du går og tilfeldigheter på hvem du møter.
Største problemet er at nå for tiden kan enhver situasjon som tidligere kanskje bare ville blitt en argumentasjon/krangel ende med knivstikking.


Dette gjelder forsåvidt oslo sentrum og oslo øst, Oslo vest vil jeg betrakte som veldig trygt, men igjen, tilfeldigheter på hvem du møter på. De siste 10 årene har det jo blitt "trend" å dra fra Oslo øst til oslo vest for å rane "rike sosser" på åpen gate.

Derfor jeg prøver å holde meg unna bråk, må alltid passe på om man får en kniv i ryggen hvis det blir et basketak med en person. Født og oppvokst i Oslo, bodd her 30 år.

Se til sverige der 40 stk har blitt drept hittil i år, der de har "dødskvadronen" som man bare casher dem så går de og dreper personen du ønsker, stått bak 10 drap hittil i år. Håndgranater og automatvåpen florerer.
Sist endret av user22; 9. november 2021 kl. 21:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av user22 Vis innlegg
En kloss pleier jeg ikke å gå med, men en hekker derimot har jeg ofte i sekken..
Vis hele sitatet...
Kjøp deg super straighte klær (allværsjakke), sykkel og hjelm. Følg trafikkregler og oppfør deg = liten sjanse for at de stopper deg.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
..eller drugs av et vist kvanta.

"For ransaking krever loven for det første at det foreligger «skjellig grunn» til mistanke om en handling som kan medføre frihetsstraff, jf. straffeprosessloven § 192. Bestemmelsen viser at politiet må ha god grunn til å tro at du er i besittelse
av en viss mengde narkotika. En generell antakelse ut fra fordommer om hvordan en «typisk» rusbruker ser ut, eller at man befinner seg i et område der man av erfaring vet at «gjenger» selger narkotika, er ikke nok."


men:
Politiet ransaker imidlertid i hytt og pine samme hva regelverket sier. Mer

..og motsetter du deg ransaking blir fort politiets argument at du oppfører deg truende, og dermed kan de gå enda lengre.
Vis hele sitatet...
Ja har politiet skjellig grunn til mistanke kan de ransake deg for å se etter narkotika. Men ser de etter våpen trenger de etter paragraf 7a ikke skjellig grunn til mistanke for å ransake tilfeldige og det var ransaking av tilfeldige uten skjellig grunn til mistanke som var spørsmålet i tråden vel, i forbindelse med aksjonen forrige fredag.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg må bare spørre - er Oslo ubehagelig fordi dere har lest og hørt mye rart i media eller fordi dere personlig på en eller annen måte har merket at Oslo har blitt "utrygt" ?
Vis hele sitatet...
Nei.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kjøp deg super straighte klær (allværsjakke), sykkel og hjelm. Følg trafikkregler og oppfør deg = liten sjanse for at de stopper deg.
Vis hele sitatet...
Eneste problem er at jeg tar banen til jernbanetorget hver dag (som det vises til i artikkelen de har begynt å sjekke alle som går ut fra t-banen). Tror jeg bytter over til buss

Orker ikkke å gå rundt med kostyme og hjelm hele dagen hehe, de ser det ofte på ansiktet hvem som kan bære noe også, men de tar nok å sjekker mange "straighte" for å ikke "diskriminere".
Sist endret av user22; 9. november 2021 kl. 21:28.
Sitat av user22 Vis innlegg
En kloss pleier jeg ikke å gå med, men en hekker derimot har jeg ofte i sekken. Hva skjedde forresten med "besittelse skulle avkriminaliseres, begynner å bli noen år... bare snakk tydeligvis.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om å avkriminalisere brukerdoser til eget bruk, ikke hekkere hehe.. Skal du flytte hekkere må du ta risken med det.

Du kan lese deg opp på status for rusreformen her.
Sist endret av celtseus; 9. november 2021 kl. 21:30.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Det er snakk om å avkriminalisere brukerdoser til eget bruk, ikke hekkere hehe..

Du kan lese deg opp på status for rusreformen her.
Vis hele sitatet...
Joda, det er jeg klar over, bare tenkte mer på at det blir mer og mer politistat, ble det ikke vedstemt i stortinget for mange år siden og ingenting har skjedd?
Sitat av user22 Vis innlegg
Joda, det er jeg klar over, bare tenkte mer på at det blir mer og mer politistat, ble det ikke vedstemt i stortinget for mange år siden og ingenting har skjedd?
Vis hele sitatet...
Nei, rusreformen var oppe til stemming i sommer. Noen av punktene ble stemt for, men avkriminalisering av brukerdoser hadde flertall mot. Som sagt du kan lese oppsummeringa for status i linken jeg posta.
Sist endret av celtseus; 9. november 2021 kl. 21:33.
Sitat av user22 Vis innlegg
Noen som har vært borti noe lignende?
https://www.nrk.no/osloogviken/25-va...ost-1.15720572

Har de lov til slikt, bare ransake tilfeldige uten skjelig grunn til mistanke? Er det kun en "pat down" der de kjenner på lommene dine og kan kun gjøre noe hvis de kjenner en kniv og er sikre, eller risikerer man at man må åpne sekken sin og den også blir ransaket?
Går ikke med kniv, men har ofte knark i sekken.
Vis hele sitatet...
Gikk selv innom en "våpenkontroll" ved gunerius. Da ble alle som gikk forbi stoppa. Tror ikke det var noe forskjells behandling. Tror dem stoppa absolutt alle, selv om dem ikke så narkisser ut liksom
Sist endret av FourHorsemen; 10. november 2021 kl. 08:32.
https://www.dagbladet.no/nyheter/men...loven/74562596

"Mener politiet bryter loven"
Sist endret av krystallkongen; 13. november 2021 kl. 11:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde de gjort det der EN gang foran operan ville saken gått til høyesterett.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
..eller drugs av et vist kvanta.

"For ransaking krever loven for det første at det foreligger «skjellig grunn» til mistanke om en handling som kan medføre frihetsstraff, jf. straffeprosessloven § 192. Bestemmelsen viser at politiet må ha god grunn til å tro at du er i besittelse
av en viss mengde narkotika. En generell antakelse ut fra fordommer om hvordan en «typisk» rusbruker ser ut, eller at man befinner seg i et område der man av erfaring vet at «gjenger» selger narkotika, er ikke nok."


men:
Politiet ransaker imidlertid i hytt og pine samme hva regelverket sier. Mer

..og motsetter du deg ransaking blir fort politiets argument at du oppfører deg truende, og dermed kan de gå enda lengre.
Vis hele sitatet...
Du skriver om noe helt annet. Denne tråden handler om visitasjon etter våpen, der formålet er å forhindre noe. Ransaking er for å etterforske, altså finne informasjon. De ligner på hverandre, men har helt ulikt hjemmelsgrunnag.

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Vis hele sitatet...
De har jo hjemmel i lov, nemlig Politiloven som nevnt. Hvordan kan de bryte en lov som gir dem lov til å visitere etter våpen?
Sist endret av hemmeligegreier; 13. november 2021 kl. 12:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvordan kan de bryte en lov som gir dem lov til å visitere etter våpen?
Vis hele sitatet...
Si meg, leste du artikkelen?

Stortinget har bestemt at to vilkår skal være til stede for at visitasjon skal finne sted, det første er: «(...) når det er grunn til å undersøke (...)», det siste er «(...) på steder hvor slike straffbare handlinger erfaringsmessig finner sted (...)», sier Dietrichson, og understreker at det i lovteksten står «og» og ikke «eller» mellom de to vilkårene.

- Det kan virke som politiet bare har forholdt seg til siste krav, som er feil. Praksisen må opphøre umiddelbart, konstaterer han.
Vis hele sitatet...
Når de finner EN kniv fordelt på de 750 personene som ble visitert på Nationaltheateret blir det ganske tydelig at politiet ikke har noen grunn til å undersøke.
Det er rett og slett definisjonen på en tilfeldig ransakelsesorgie. For å ikke miste ansikt i befolkningens øyne og late som om tilfeldig visitasjon er en adekvat respons på et høyere antall voldshendelser enn normalt i en liten periode? Eller brenne gjennom budsjettet før jul så de ikke får kutt?
Sist endret av krystallkongen; 13. november 2021 kl. 12:57.