Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  134 8725
Tror ikke jeg har sagt at sauer blir behandlet dårlig, men den eneste måten de blir behandlet dårlig på er at de lever i kun 6 mnd.

Når jeg mener at kuer blir behandlet dårlig, mener jeg at de blir behandlet dårlig PÅ GRUNN AV det lille området de bor på.
Skjønner du ingenting?? Har du sett hvor de bor når de holder seg inne? Trengt inni et bitte lite skur sammen med haugevis av andre kuer. Og før de skal slaktes, har de det også forferdelig. Dessuten er det ikke ment at kuer skal bo i Norge. Det er derfor de vil være innestengt når det er vinter og kaldt.
Du har misforstått.

Og du som sa at jeg burde være glad for å være menneske: Jeg elsker livet mitt sånn som det er nå! Jeg elsker å bo i et høyteknologisk samfunn. Men det som bryr meg er hvordan andre dyr blir behandlet. Jeg bare sier at vi kan gjøre litt mer for naturen enn det vi gjør nå (nesten ingenting).
Sist endret av 4815162342; 20. august 2008 kl. 21:42.
Hmm.
Nå vet jeg ikke hvor du samler inntrykka ifra når det gjelder dyrehold, men jeg tror ikke kyr og sauer har det så verst i norge forholdt til div andre land der dyrehold har blitt mer industrialisert. Eneste dyre jeg kommer på som har dårlige vilkår er burhøns. Nevner kun det pga jeg ikke gidder å grave etter info om hvordan gårdsdrift er for hvert enkelt dyr. Kanskje det er et bunnpunkt for meg?

Ved tanke på kyr spesielt så er de ikke verst, og dyra virker fornøyde. De går ute om sommeren og får godt med gras osv inne om vinteren, de får heller ikke så mye "kunstig" for
i norge forhold til utlandet. Det finnes og kyr som er ute hele året, men dette er ikke melkekyr. Hvertfall ikke generelt sett.
Man merker fort på dyra viss de ikke trives.

Men man kan ta andre eksempler som "kanskje" usa faller mer innenfor, der kjøtt fra storfe er populært. :P
Måten man avler opp der der nede i visse tilfeller er verken bra for dyr eller mennesker som spiser kjøttet.
Igrunnen så vil jeg si at vi er ganske dumme, da kvaliteten på selve maten blir dårligere pga effektiviteten skal opp. Kanskje det er en grunn til noen helseproblemer, det er ikke noe ukjent at maten vi spiser igrunnen har dårlig kvalitet forhold til hva den kunne hatt.
Ikke nok med det så er jo usunn mat populært, hurtigmat som er gjennomgått prosesser
er populært i noen land. Selv om det er helseskadelig å leve på slik mat. Kanskje det er pga mange ikke vet hvordan skikkelig mat smaker, eller kanskje mange ikke tenker over hva man trykker i trynet?

Men de er vell ett av følgene pga vi lever i et hektisk forbrukersamfunn der jobb og penger stadig prioriteres høyere mens andre verdier blir mindre prioritert.
Viss vi skal snu denne trenden så må folk begynne å tenke litt mer, og kanskje finne andre verdier enn penger og materielle goder. Ikke mins så "tror jeg" folk må slutte å konkurrere med hverandre om hvem som har hva osv. Og ikke minst så tyder det på at folk i mer og mer grad dømmer hverandre etter hva jobb man har og hvor mye penger osv man har. Noe som jeg tipper er en av kildene som holder denne materielle kulturen levende som aldri før. Folk bør kanskje slute å være så redde for hva andre mener eller slute å være så betatt av å bli akseptert av andre? På en måte.
Ihvertfall en teori for hva som er med på å gjøre samfunnet slik som det er i dag, men jeg har ikke tenkt så mye gjennom det for å være ærlig. Men jeg synes det er noen gode synspunkter i denne tråden.
Sist endret av sneipen; 20. august 2008 kl. 22:09.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av 4815162342
Er du klar over at de trærne er sjelden de trærne som blir hogget ned?
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden skulle det utgjør noen som helst forskjell for meg om trærne er skjeldne eller ei? Hva er forskjellen på et skjeldent tre og et mindre skjeldent tre? Det at det skjeldne treet kun klarer å overleve på ett bestemt sted, og derfor viser at det ikke er overlevelsesdyktig nok til at det er mer utbredt? I såfall kommer det jo en gang til å bli utryddet uansett.

Sitat av 4815162342
Trærne som blir plantet tar faktisk ganske lang tid å vokse opp igjen slik de engang var. og når mennesker planter nye trær, blir skogene skikkelig falske og lite trivelige.
Vis hele sitatet...
De blir falske? Det er da en minst like ekte skog uansett om den er plantet eller vokst opp naturlig. Og ja, de tar lang tid å vokse opp igjen. Men de vokser opp igjen uansett om det tar noen år. Og hvorfor må alt absolutt være som det engang var? Verden utvikler seg, og ting er faktisk ikke alltid som de en gang var.

Sitat av 4815162342
Og ikke bare det; før fantes det millioner av bøfler som indianerne levde av. Men etter den massive drepingen av dem, er det kun noen tusen igjen som noen mennesker prøver å avle opp igjen.
Vis hele sitatet...
Selvsagt var dette grusomt, på flere måter, men de gjorde det for en grunn. Uansett hva en forskrudd naturfreak ønsker å fortelle deg. Se for deg at det var for eksempel leopardene som inntok landet av de millioner av bøfler. Da hadde de også tatt livet av alle sammen alt etter deres eget behov. Hadde det blitt for mange leoparder hadde det dødd flere bøfler. Skal forresten understreke at jeg ikke forsvarer de som drepte bøfler på gøy uten å faktisk bruke dem til noe, og bare for å la dem ligge og råtne.

Sitat av 4815162342
Får mer utav dem? Herregud. Hør på deg selv. De er ikke objekter, hvis det er det du tror.
Vis hele sitatet...
For meg er de ikke annet enn en matkilde, og da er det faktisk viktigst å få mer utav dem. Er nok du som må høre på deg selv. Ønsker du ikke å få mest utav plantene du eter?

Sitat av 4815162342
Dessuten blir dyrene i Norge _ikke_ behandlet bra. Eks. kuer: De er avsperret på et bittelite område. De har nesten null frihet.
Vis hele sitatet...
Null frihet min anus. De får beite fritt så lenge det er varmt nok til det ute, og når det ikke er varmt nok har de et godt og varmt sted med andre kyr hvor de får servert maten sin. Når det blir varmt igjen slipper de ut på jordene. Har du aldri sett dyrsom går fritt rundt? I såfall har du ikke akkurat fulgt med. Kjør strekningen mellom Stavanger og Kristiansand, så skal du se alle dyrene som storkoser seg på jordene.
4815162342: Javisst har jeg sett hvordan kyr har det innendørs, på flere gårdsbruk enn jeg har telling på. Kuer i norge har det stort sett bra! Om du ikke overdriver, og det er slik du sier, at de blir trengt inn i ett lite skur (slik at de knapt har plass å bevegeseg eller legge seg ned på), så har du nok sett noe som ikke er helt etter standaren. Hvis dem lever under slike forhold er jeg enig i at de blir behandlet dårlig, og da er dette heller ikke etter norsk lov. Ser man slike forhold så mener jeg også at man bør kontakte veterinær eller lignenede, for å få orden på saken. Men kuer har heller ikke behov for noe ENORMT stort område å bevege seg på heller. Som sagt, FLESTEPARTEN har det bra.
Og det viktigste er ikke at de har stor plass å boltre seg på, men at de faktisk er glade og fornøyde.
Makan til dritt-diskusjon! La egoet komme litt frem her! For en gangs skyld; Drit i om kuene fryser om vintern eller har det som plommen i egget, bonden vet bedre enn oss. De fleste dyr i Norge har det FLOTT! Hvis ikke, man har egne lovverk og mennesker som sørger for at det skal være slik sånn nogenlunde. Naturen er jo heller ikke så fucka som mange skal ha det til.

Alt i alt, jeg syns dyr/mennesker ser ut til å ha det like godt i dag som for 10 år siden. Noen bagateller men det går nok bra, sa mannen å kjørte kuken inn i maurtua...
Sist endret av Butchern; 20. august 2008 kl. 22:36.
Har vi nådd et bunnpunkt, eller har vi alltid vært der? Mennesker har da alltid oppført seg egoistisk og det langt mer enn vi gjør nå. Vi oppfører oss i hvertfall ikke noe mer egoistisk nå enn før.
Taake, du har åpenbart ingen sans for fin natur.
Sitat av nidhogg
Har vi nådd et bunnpunkt, eller har vi alltid vært der? Mennesker har da alltid oppført seg egoistisk og det langt mer enn vi gjør nå. Vi oppfører oss i hvertfall ikke noe mer egoistisk nå enn før.
Vis hele sitatet...
Enig.

Jeg vet at det alltid har vært dobbeltmoral, slakting, voldtekt, egoisme og et jag etter (unødvendig mye) materielle goder. Men jeg vet ikke om det har blitt tatt opp så ofte før i tiden, som det gjør i dag.

Fordi når kommunikasjonen er så god som den er i dag har folk fått et mye større overblikk og mange flere kanaler* til å lære om og observere menneskehetens og verdens utvikling. Vi kan lese om hva som skjer i alle kroker i verden. Desverre blir det ofte fokusert på sensasjoner (forståelig nok) - og sensasjoner er veldig ofte ødeleggelser og elendigheter. Det er vel også kjent at mennesker er nysgjerrige og "bare må" lese/se disse tingene. Det gjelder vel også de som starter disse trådene.

Det er mye fint i verden, men det er også mye vondt. Men veldig mange folk liker å fokusere (kun) på det negative når de skal gjøre opp sin mening. Om det er riktig eller ikke får bli en annen diskusjon, men jeg vil tro at når det positive blir glemt er det et enda bedre anlegg for å avle mer elendighet.


* Internett, TV, aviser osv.
Sist endret av mann; 22. august 2008 kl. 19:21.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av Spiralgalakse
Taake, du har åpenbart ingen sans for fin natur.
Vis hele sitatet...
Og du har åpenbart funnet ut at det er opp til deg å bedømme hva som er fint. For meg er det ikke noe spesielt med et nesten utryddet tre i forhold til et like fint tre som det fremdeles finnes mange av. Tydeligvis er du også tom for argumenter.
Må vel si at vi ikke trenger å _ødelegge uhemmet_ alt rundt oss bare for vår egen fordel, men naturen har alltid vært slik at den sterkeste [les:mest tilpassningdyktige] overlever.

Vi har gjennom tusener av år (evolusjon ) stadig tilpasset oss, utviklet oss og vokst frem. Har vi ingen rett til å dermed bruke vår overlegenhet?

Vet det høres litt overfladisk og egoistisk ut, men dere er vel med på hva jeg mener?

Sant skal det sies:

A body of water occupying two-thirds of a world made for man - who has no gills
Vis hele sitatet...
og
Modern man is the missing link between apes and human beings.
Vis hele sitatet...
Men point remains, vi skal ikke sløse og ødelegge bare for å gjøre det, men å bruke ressursene vi har tilgang til ser jeg som en rett vi har opparbeidet oss.
Sitat av Taake
Og du har åpenbart funnet ut at det er opp til deg å bedømme hva som er fint. For meg er det ikke noe spesielt med et nesten utryddet tre i forhold til et like fint tre som det fremdeles finnes mange av. Tydeligvis er du også tom for argumenter.
Vis hele sitatet...
Nesten alle synes det er mye finere med urskog enn falskt plantet skog der det ikke er noe særlig liv enn det det var.

Men, du er vel en av de som synes at alt er fint. Du er også åpenbart en av dem som aldri kommer til å se forskjell på at tusenvis av stubber sitter rundt i skogen, omringet av ødelagt jord og tamme trær og en fin, gammel urskog der det en gang krydde av liv.
Skulle ikke forundre meg om du fikk en umiljøvennlig jobb.

Men, noen mennesker er bare sånn.
Hva faen er greia? Skal man plutselig diskutere hvilken skogtype som er penest?

Urskog - Falsk skog; Who gives a shit?
Nei, 4815162342, få deg et nick det ikke tar tre døyn å gjenta, og skriv noe som er relatert til tråden. Da snakkes vi.
Sitat av 4815162342
Når jeg mener at kuer blir behandlet dårlig, mener jeg at de blir behandlet dårlig PÅ GRUNN AV det lille området de bor på.
Skjønner du ingenting?? Har du sett hvor de bor når de holder seg inne? Trengt inni et bitte lite skur sammen med haugevis av andre kuer. Og før de skal slaktes, har de det også forferdelig. Dessuten er det ikke ment at kuer skal bo i Norge. Det er derfor de vil være innestengt når det er vinter og kaldt.
Du har misforstått.
Vis hele sitatet...
Jasså, dette kan du visst.. (eller tror selv ivertfall)

Istedenfor å sitte der å drite på alt våre forfedre har opparbeidet av kunnskap til dyrehold, kan du gjerne berike oss med dine geniale tanker??

Bør vi bygge et fjøs til hver ku, med oppholdsrom, soverom og spiserom?
Hva med slakteprosessen ? Bør man vente til dyret sover ? eller en mykere transport ?
og hvor store skal egentlig disse uteområdene være ?

Hmm.. Eller er det kanskje best å fjerne hele bestanden, da deres opphold i vårt kalde utrivelige land aldri vil kunne oppfylle deres behov ??
Sitat av beltespenna
Jasså, dette kan du visst.. (eller tror selv ivertfall)

Istedenfor å sitte der å drite på alt våre forfedre har opparbeidet av kunnskap til dyrehold, kan du gjerne berike oss med dine geniale tanker??

Bør vi bygge et fjøs til hver ku, med oppholdsrom, soverom og spiserom?
Hva med slakteprosessen ? Bør man vente til dyret sover ? eller en mykere transport ?
og hvor store skal egentlig disse uteområdene være ?

Hmm.. Eller er det kanskje best å fjerne hele bestanden, da deres opphold i vårt kalde utrivelige land aldri vil kunne oppfylle deres behov ??
Vis hele sitatet...
"Våre forferdre" kunne mye om dyrehold, og det meste av denne kunnskapen er erstattet med samlebåndsbehandling av levende dyr som ofte har svært dårlig livskvalitet før de blir slakta.

Det er forøvrig artig at du forsøker å latterliggjøre folk som mener at dyr skal ha det bra. Forøvrig er kjøttproduksjon ekstremt miljøfiendtlig og energikrevende, og det beste for planeten hadde vært at det ikke fantes i det hele tatt.
Gøy å se hvor offtopic man kan få det. Her ror vi oss innom emner som slakteprosess av kuer og om hvilken skog som herjer på topp 5 listene.
Sist endret av Butchern; 23. august 2008 kl. 03:14.
Vel,, jeg synes dette emne er meget stor og omfatter mange saker. Så helt off toppic er det vell ikke. Dette med mat kjøtt og skog har da mye og si om oss, og det påvirker mange ting.
Så er igrunnen uenig med deg...

Men jeg tørr å anbefale en dokumentar siden de er mat det går i nå.
The World According To Monsanto.

Denne dokumentaren tar opp historien til ett firma som har som mål å få monopol på mat. Det er disse som f.eks har funnet opp pcb's og roundup eller hva det nå heter. Det siste de har lager er frø eller planter som tåler roundup pga de har blitt genetisk modifisert. Dette firmaet har mange løgner bak seg og hemmeligheter, de har såpass mye innflytelse at til og med myndigheter har holdt ting hemmelig for de og de har fått tillatelse til ting som i dag har skapet problemer. Ting relatert til pcb f.eks.

I dag prøver de blant annet å innføre sin genetisk modifiserte mais i Mexico, og dette har de gjort via bakveier i regelverket. Og en katastrofe er i ferd med å skje, disse genetisk modifiserte plantene holder på å ødelegge de naturlige plantene som har bedre kvalitet. Dette er i ferd med å skje i dag, og har skjedd.. Hvorfor dette ikke blir tatt opp viser igrunnen hvordan media prioritere saker, viss de ikke har tatt det opp.

Grunnen til at de ønsker å innføre denne genetiske planten er pga de får kontroll, og profitt da disse plantene trenger sprøyting og andre produkter dette firmaet tilbyr.
De har og hatt forsøk på melkekyr, de leker med hormoner osv. Melka i usa holder dårlig kvalitet. Det er mye antibiotika og andre urenheter. Det er og usikkert om denne melka\maten er helseskadelig.
Mye tyder på dette, og dette firmaet gjør en ekstrem god jobb når det gjelder å manipulere informasjon og forskning. Det er mennesker med mye innflytelse og de er smarte.
Men det blir ikke vanskeligere for de å holde på slik når man ser hvor mye penger betyr i dagens samfunn, og hvordan det kan få folk til å prioritere. De er heller ikke så farlig viss dem blir tatt, da man bare må betale en brøkdel av det man tjener på å gi faen.

Dette firmaet er så stor at de operer på globalt nivå, og de blir større og større. Det er snakk om et meget suksessfullt firma, men kanskje de er det nettopp pga de kan nesten gjøre hva de vil.

Dette er absolutt noe som må få mer oppmerksomhet, viss ikke så skal man ikke se bort ifra at de en gang i fremtiden kan kontrollere mesteparten av maten vi får. Ret og slett monopol på en stor del av matvarene vi kjøper nå til dag.

Jeg evner bare litt av det dette firmaet gjør\holder på med. Og det er tvilsomt a alt er offentlig.
Liten morsom ting, til og med professor fra norge er med litt i videoen. tror det er i universitet i bergen han holder til, men kan ta feil...

Dvden kan fåes som torrent.

Beklager evt. skrivefeil...
Sist endret av sneipen; 23. august 2008 kl. 13:50.
Sitat av Spiralgalakse
Du sa faktisk at du også likte mange andre ødeleggelser, bl.a. at dyr pines. Måten du sa det på gjorde at du hørtes veldig selvisk, dum og maktsyk ut.
Vis hele sitatet...
Du høres ikke akkurat så veldig lite selvisk ut selv når du legger en link til en IQ test i signaturen din og skryter av at du er smartere enn 99% av befolkningen vår.

Forøvrig så synes jeg IQ-Tester er en jævlig dum måte og måle på hvor smart du er, fordi det er ekstremt mange "nivåer" av smarthet. Forståelse og tolkninger av ord/setninger osv.
Men det er en annen debatt.
Sitat av Nihil
Det er matmangel som det er, jeg tør ikke engang tenke på hvordan det skulle blitt hvis man skulle nektet de i u-land en så viktig ressurs og matkilde.
Vis hele sitatet...
Mangel på mat er det vel ikke, det er bare veldig dårlig fordelt. Her i norge f.eks. har vi overflod. Vi har mye mer mat enn det vi trenger, og vi kaster masse mat rett i søpla.

Sitat av Nihil
Glemmer man pengene man sender ned dit? Det er riktignok ikke mye som havner der det skal, men jeg tror nok de hvite har hjulpet Afrika mer de siste årene enn ødelagt.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder pengene vi sender ned dit, så hjelper de bra lite. Som du sier så er det veldig lite som havner der det skal, og vi har vel ikke ødelagdt for afrikanerene heller. Men pengene som blir sendt ned dit blir brukt feil! De pengene som burde blitt brukt på skole og helsesentere etc. blir brukt på helt andre ting (som kansje også er viktig, men som har liten nytte over lengre tid?). Dette vet jeg ikke så mye om, bortsett fra det som jeg fikk med meg gjennom å sove på ungdomskolen.

Sitat av Nihil
Dessuten, er aids hvite sin skyld? Da må jeg ha gått glipp av et og annet.
Vis hele sitatet...
Hva aids angår så er ikke det de hvites skyld. Aids var i begynnelsen ikke en sykdom for mennesker i det hele tatt. Men det var før noen ekle og sprengkåte (svarte) jævler hadde sex med apene i jungelen.
Nå vet ikke jeg så mye om denne historien, men jeg mener at det var noe slikt.

Vil også si at jeg ikke er rasist, men aids er altså noe de svarte har påført menneskeheten.


Nå er det helt sikkert noe jeg har glemt å ta med. Korttidshukommelse ftw >.<

Som sagt så vet ikke jeg så mye om emnet, men jeg tok med det jeg visste.
hahahaha sex med apene i jungeln. ye rite!
Det er faktisk fakta.
såvidt jeg er klar over stammer hiv virusene fra fra primater, i hovedsak aper og sjimpanser. Og si så skråsikkert at det stammer fra sex med dyr når det er flere muligheter det kan smitte på en mellom sex er en smule ignorant. Det er en del usikkerhet rundt dette på det vitenskapelige feltet så ingen av oss kan si noe sikkert om hvordan hiv oppstod enkelt og greit fordi ingen vet det sikkert.
De som er mot at vi dreper dyr for å spise osv;

Dra til afrika og still deg foran ei løve og se hvordan den reagerer. Tror ikke den tar så mye hensyn til hvordan den dreper deg, så lenge den får mat.

Velkommen til verden.

Edit:

Nå skal det sies at jeg er i mot pining av dyr å slikt, men når folk sier at det er feil å drepe dyr for å spise, når man kan spise grønnsaker, så skjønner jeg ikke helt tankegangen.
Sist endret av TroNnY; 24. august 2008 kl. 01:22.
Sitat av TroNnY
De som er mot at vi dreper dyr for å spise osv;

Dra til afrika og still deg foran ei løve og se hvordan den reagerer. Tror ikke den tar så mye hensyn til hvordan den dreper deg, så lenge den får mat.

Velkommen til verden.

Edit:

Nå skal det sies at jeg er i mot pining av dyr å slikt, men når folk sier at det er feil å drepe dyr for å spise, når man kan spise grønnsaker, så skjønner jeg ikke helt tankegangen.
Vis hele sitatet...
Som du selv sier er det forskjellige grunner til at folk er vegetarianere, og "man skal være snill mot dyra" er bare ett av dem. Jeg ser at kjøttproduksjon er en viktig årsak til den globale oppvarmingen, samt at det er et enormt sløseri å bruke så mye korn på mat til storfe, samtidig som store deler av verden ikke har nok mat. Derfor har jeg ikke spist kjøtt på et par måneder.

Jeg ser absolutt ikke ned på de dyreetiske vegetarianerene, men det er viktig å få fram at vegetarianere er like forskjellige som andre folk.
Hæh, hvordan fører kjøttproduksjon til sånn voldsom global oppvarming? Har jeg gått glipp av noe nå eller..?
Her går i såfall min grense, å slutte å spise kjøtt for å bevare klimaet gjør jeg bare ikke.
Kan vere enig i at man får brukt jordarealer mer effektivt om man dyrker grønsaker og spiser, i stedet for å fore opp dyr. Men kjøtt har i all tid vært en del av menneskers kosthold. Så å legge ned all kjøtproduksjon, og kun spise grønnsaker i stedet, er i mine øyne helt urealistisk!
Sitat av Eplekjekk
Hva aids angår så er ikke det de hvites skyld. Aids var i begynnelsen ikke en sykdom for mennesker i det hele tatt. Men det var før noen ekle og sprengkåte (svarte) jævler hadde sex med apene i jungelen.
Nå vet ikke jeg så mye om denne historien, men jeg mener at det var noe slikt.

Vil også si at jeg ikke er rasist, men aids er altså noe de svarte har påført menneskeheten.

Som sagt så vet ikke jeg så mye om emnet, men jeg tok med det jeg visste.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke rasist men de ekle og sprengkåte svartjævelene påførte menneskeheten aids!

Og selvsagt så gjentar du bare i klassisk stil "det er faktisk fakta!" uten å backe opp med en eneste kilde enn "det fikk jeg faktisk med meg på ungdomsskolen. Spennende argumentasjon.

Det finnes ingen konsensus om hvor AIDS kommer fra. En populær teori er at sjimpanser enten bet eller ble jaktet på av mennesker og så spredte viruset. Å hevde at skitne negre hadde sex med sjimpanser er bare bullshit som fenger umodne og/eller rasistiske sjeler.

Og for å ta en historiske anekdote (siden jeg studerer faget nå )

Syphilis had been called the "French disease" in Italy and Germany, and the "Italian disease" in France. In addition, the Dutch called it the "Spanish disease", the Russians called it the "Polish disease", the Turks called it the "Christian disease" or "Frank disease" (frengi) and the Tahitians called it the "British disease".
Vis hele sitatet...
Sist endret av Kinseek; 24. august 2008 kl. 02:01.
Sitat av Sarv_2
Hæh, hvordan fører kjøttproduksjon til sånn voldsom global oppvarming? Har jeg gått glipp av noe nå eller..?
Her går i såfall min grense, å slutte å spise kjøtt for å bevare klimaet gjør jeg bare ikke.
Kan vere enig i at man får brukt jordarealer mer effektivt om man dyrker grønsaker og spiser, i stedet for å fore opp dyr. Men kjøtt har i all tid vært en del av menneskers kosthold. Så å legge ned all kjøtproduksjon, og kun spise grønnsaker i stedet, er i mine øyne helt urealistisk!
Vis hele sitatet...
Les f.eks her: Biff gir CO2-eksplosjon

Når det gjelder kjøtt er jeg enig i at det er urealistisk å legge ned all kjøttproduksjon, men det er uansett et problem at den vestlige verden spiser alt for mye kjøtt. Hvis man kan bytte ut et kjøttmåltid i uka med fisk eller grønnsaker har man faktisk gjort mye for å motvirke global oppvarming! Ta det som en direkte utfordring
Sitat av Defqon
Jeg vet selv at jeg ikke hadde likt å leve uten matvarebutikk, datamaskin, cola og andre goder så om du blir kvalm fordi jeg liker å ha tilgang til ting som både du og de fleste andre (i Norge) har, så værsågod.
Vis hele sitatet...
Hadde aldri datamaskin eller cola blitt oppfunnet hadde du ikke savnet det heller.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Eplekjekk
Hva aids angår så er ikke det de hvites skyld. Aids var i begynnelsen ikke en sykdom for mennesker i det hele tatt. Men det var før noen ekle og sprengkåte (svarte) jævler hadde sex med apene i jungelen.
Nå vet ikke jeg så mye om denne historien, men jeg mener at det var noe slikt.

Vil også si at jeg ikke er rasist, men aids er altså noe de svarte har påført menneskeheten.
Vis hele sitatet...
Jeg vet saktens ikke om jeg skal le eller gråte.
Tror du genuint på at folk gikk ut i skogen å hadde sex med primater? Hvor får du faktaene dine i fra?
Din forstyrrende primat-sex-fetisj bør holdes langt unna saklige diskusjoner vi prøver å ha her.

Smitten kommer, som Kinseek sier, mest sannsynlig fra jakter teorien, at en ape bet en som var på jakt.
Den andre teorien er at SIV (Simian immunodefiecency virus) ble overført til mennesker via en oral polio vaksine som ble preparert med materiale fra sjimpansenyrer som så muterte til HIV-1.
En påstand om at mennesket har nådd bunnen kan heldigvis fremdeles karakteriseres som en smule pessimistisk. Kun ved å se på et enkelt aspekt ved 4815162342 sitt innlegg, kan en avvise teorien om at mennesket har nådd et lavmål. Vi evner fortsatt å reflektere over våre handlinger, og hvordan disse handlingene påvirker miljøet, og grunnet denne evnen har vi muligheten til å forandre oss, samt argumentere for og imot de etiske og fysiske konsekvensene av visse handlinger.

Påstanden om at vi har gjort livet til noe verre for alle dyr, er en smule drastisk, se bare på hunden, som nå har en langt lenger forventet levealder enn noen gang tidligere.

Om menneskene har nådd et bunnpunkt når det kommer til deres håndtering av forholdet mellom menneske og natur, kan ikke dette betraktes som en standard for hele menneskehetens nivå. Mennesker florerer som aldri før, men selvfølgelig på bekostning av andre dyrearter. Det er en vanlig naturlig mekanisme, at når en art opplever en eksplosiv vekst, vil det nødvendigvis gå ut over andre dyrearter og deres levekår.

Det jeg velger å tro 4815162342 prøver å få frem her, er noe som i bunn og grunn kan formuleres som et budskap om at det finnes et behov for dyrerettigheter, noe som kan måle seg med menneskerettighetene.

En slik ide er en god tanke, men en må huske på at om det står mellom en okse eller et menneske regner jeg med at vi alle vet hvem som må dø, om det er saken.

Tanken om at mennesket ødelegger jorda, er sannsynligvis et resultat av menneskets oppblåste ego. Jorden har overlevd asteroider på størrelse med Texas, supervulkaner som har hatt utbrudd, og utryddelsen av noe forskere regner med at var ca. 99% av jordens liv. Jorden vil sannsynligvis ikke møte sitt endelikt ved menneskers hender, men det kan godt hende at det er der vi vil møte vårt eget...
Det er når man leser slike ting som Eplekjekk skrev at man faktisk lurer på om trådstarter har rett i påstanden sin...
Jeg tror mange har misforstått meg.
Mange tror jeg vil at dyr skal ha det guddommelig, f.eks. ''JA!! la dem leve i herskapshus med silkelaken og parabol''. Men dere overdriver sånn! Det jeg mener er at man aldri burde ha hatt dyr i fangenskap. Jeg ser det som umulig å gjøre noe med det nå, bortsett fra om dere blir vegetarianere.
Og når jeg mener at mennesket har nådd et bunnpunkt, så mener jeg det ikke direkte. Akkurat som når folk mener at et menneske har nådd et bunnpunkt, kan personen selvfølgelig komme lenger ned ved å f.eks. drepe noen.

Jeg vil at dyr skal få mer respekt enn det de har. Mange ser på utrydding av dyr som ikke noe problem. Men mange dyr har en stor plass i økosystemet. Vi tar Mao som eksempel: Han ville drepe alle spurvene som fantes siden de spiste opp korn. Og kineserne lyttet på ham; de drepte alle spurvene de kom over, og når det rett og slett ikke fantes flere spurver igjen, ble det selvfølgelig hungersnød siden insektene spurvene spiste ikke lenger ble spist, og dermed ble det altfor mange insekter (bl.a. gresshopper) som spiste utrolig mye korn.
Undersøkelser viser faktisk at vi utrydder dyr 1000 ganger raskere enn de gjør naturlig.
Tenk hvis vi plutselig utrydder en art som kommer til å få alvorlige konsekvenser for oss? Sånn som skjedde når Mao eksisterte?
Vi kunne aldri sluppet løs dyra, vi hadde kjørt over meste parten av dem uansett.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av 4815162342
...Og du som sa at jeg burde være glad for å være menneske: Jeg elsker livet mitt sånn som det er nå! Jeg elsker å bo i et høyteknologisk samfunn. Men det som bryr meg er hvordan andre dyr blir behandlet. Jeg bare sier at vi kan gjøre litt mer for naturen enn det vi gjør nå (nesten ingenting).
Vis hele sitatet...

Nå har jeg ikke fulgt så godt med i denne diskusjonen siden mitt siste innleg men la gå..

Dette du sier her er det første fornuftige hittil. Og jeg mener førsteposten din burde vært slik.

Her sier du at du mener vi burde gjøre mer for dyrene istedefor de nesten millitante påstandene i førsteposten.

For de aller fleste er vel enige i at man kan gjøre litt mer for dyr. Og en debatt om dette vil jo bare være sunt. Men industrielt dyrehold vil nok være så lenge det er dyr, og kansje enda lenger. Men vi ville spist dyra uansett om de var i bur eller ikke.

Så noen perfekt løsning blir det ikke, men man kan alltids diskutere størrelse på områder osv. Jeg er enig i at kyr som står å stamper i et bur som er 3*2 meter er galt. Men om valget var å godta dette, eller gå ut å jakte på kua selv(eller annet vilt) så er valget klart.

Men hvis vi snur på det hele litt nå. Jeg synes derimot at jakt på vilt i norge er på en måte verre. Selv om det er naturlig, så er det ikke nødvendig sålenge vi på ingen måte trenger det for matens del. Så jakt for morroskyld er verre i min mening.

Men husk at samfunnet idag vil ALDRI klare seg uten industrielt jordbruk og dyrehold. Men det er et interessant tema om hvilke standarer som skal følges. Og jeg mener at mattillsynet samt dyreverns nemda gjør en god jobb nå.
Sitat av murloc
Nå har jeg ikke fulgt så godt med i denne diskusjonen siden mitt siste innleg men la gå..

Dette du sier her er det første fornuftige hittil. Og jeg mener førsteposten din burde vært slik.

Her sier du at du mener vi burde gjøre mer for dyrene istedefor de nesten millitante påstandene i førsteposten.

For de aller fleste er vel enige i at man kan gjøre litt mer for dyr. Og en debatt om dette vil jo bare være sunt. Men industrielt dyrehold vil nok være så lenge det er dyr, og kansje enda lenger. Men vi ville spist dyra uansett om de var i bur eller ikke.

Så noen perfekt løsning blir det ikke, men man kan alltids diskutere størrelse på områder osv. Jeg er enig i at kyr som står å stamper i et bur som er 3*2 meter er galt. Men om valget var å godta dette, eller gå ut å jakte på kua selv(eller annet vilt) så er valget klart.

Men hvis vi snur på det hele litt nå. Jeg synes derimot at jakt på vilt i norge er på en måte verre. Selv om det er naturlig, så er det ikke nødvendig sålenge vi på ingen måte trenger det for matens del. Så jakt for morroskyld er verre i min mening.

Men husk at samfunnet idag vil ALDRI klare seg uten industrielt jordbruk og dyrehold. Men det er et interessant tema om hvilke standarer som skal følges. Og jeg mener at mattillsynet samt dyreverns nemda gjør en god jobb nå.
Vis hele sitatet...
For det første bør du legge av deg den barnslige argumentasjonsteknikken din ved å fortelle motdebatanten din hva som er fornuftig. Spesielt når det er en meningsdebatt. Kommer ikke noe godt ut av det.

Jeg er faktisk en som bare kjøper (stortsett) økologiske matvarer. Jeg kjøper aldri kylling, i ren prinsipp mot produksjonen. Jeg kjøper bare egg fra frittgående høns, osv. Og jeg tipper jeg ikke er alene om dette. Jeg fordrar ikke måten dyr blir masseprodusert, foret med genmanipulert for, fordi vi som mennesker er blitt så forbanna slappe det siste århundre- at vi ikke gidder å vise respekt til dyrene(og oss selv for den sags skyld). Jeg nevnte det i min forrige post i denne tråden, jeg har sett ting med mine egne øyner som kanskje har påvirket synet mitt.

Så ja, her er jeg! Jeg er en som heller går ut og "jakter på kua", enn å få henne kvernet i en 400g plastpakke fra Gilde.
Sist endret av reklame; 19. september 2008 kl. 19:21.
Sitat av reklame
For det første bør du legge av deg den barnslige argumentasjonsteknikken din ved å fortelle motdebatanten din hva som er fornuftig. Spesielt når det er en meningsdebatt. Kommer ikke noe godt ut av det.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var underforstått at når jeg sier det jeg sier, så var det min mening at det var det første fornuftige. Og jeg vil heller ikke kalle en mening for argumentasjonsteknikk.

Men så når vi allerede kaster stein i glasshus er du ikke så mye bedre når du selv gjør det samme, and i quote;

"For det første bør du legge av deg den barnslige argumentasjonsteknikken din ved å fortelle motdebatanten din hva som er fornuftig."

Her forteller jo du meg hva jeg skal synes og gjøre i en debatt. så til deg; ta ditt eget råd.