Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2601
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Drøy sak fra nrk beta https://www.nrk.no/norge/xl/avslort-...len-1.14911685

Dette har vært tema mange ganger. Og ofte ender slike tråder med at de som er skeptiske nærmest blir stemplet som paranoide eller får gjentatte kommentarer om tinnfoliehatt eller at de tror på konspirasjonsteorier og at alt på våre mobiler er kryptert og det er verdiløst og tenke på slikt. Likevel så er det noen som har ganske drøye rutiner på bruk av mobiler, hvor lenge mobiler brukes og hva de installerer på mobilene. Nå har nok disse langt større interesse av å ikke legge igjen spor en de fleste av oss men det er vel gått for langt nå?

Folk som ikke er datakyndige blir jo salgsvare. Data samles og selges i stort monn og svært mange apper ber om tillatelser langt utover det de faktisk trenger. Og mange bare klikker ja.

Her skulle vel nrk forsøkt å nøste dypere, og egentlig burde vel nesten folk vite hvilke apper som var installert. Slik at flere kloke hoder kan forsøke å analysere trafikken fra appene og få luket ut de appene som selger data i strid med lovverket.
Dette blir jo litt annerledes enn di trådene vi som regel ser her på forumet, dette omhandler jo apper folk installerer på mobilen sin, og ikke minst gir dem tillatelse til å spore posisjon, sms og innhente data fra enheten. Dette handler vel mer om at det er lurt å vite hvilken apper di installerer på mobilen å hvilke tillatelser di gir disse appene. Enig at nrk beta burde oppgitt hvilke apper det er snakk om så folk uten peiling kunne unngå disse.

Men anbefaler alle å sjekke hvilke apper di har installert å ikke minst sjekke hvilken tillatelser disse har å om di overhode trenger disse tillatelsene for å fungere slik de skal. Alt man er usikker på/unødvendig bør avinstalleres vist man ikke har peiling på hva man driver med.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Drøy sak fra nrk beta https://www.nrk.no/norge/xl/avslort-...len-1.14911685

Dette har vært tema mange ganger. Og ofte ender slike tråder med at de som er skeptiske nærmest blir stemplet som paranoide eller får gjentatte kommentarer om tinnfoliehatt eller at de tror på konspirasjonsteorier og at alt på våre mobiler er kryptert og det er verdiløst og tenke på slikt
Vis hele sitatet...
Då har du fundamentalt misforstått dei trådane. Det er ingen som har benekta at apper samler inn data, og at ein del samler inn i overkant mykje, og at mobiltelefoner inneheld hardware som må til for å spore folk.

Men det er altså ein viss skilnad på det vi ser her, og temaet for tråder om temaet. Om du er i ein situasjon der posisjonen din er sensitiv, er det fornuftig å ha eit forhold til kva apper du har på telefonen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Drøy sak fra nrk beta https://www.nrk.no/norge/xl/avslort-...len-1.14911685

Dette har vært tema mange ganger. Og ofte ender slike tråder med at de som er skeptiske nærmest blir stemplet som paranoide eller får gjentatte kommentarer om tinnfoliehatt eller at de tror på konspirasjonsteorier og at alt på våre mobiler er kryptert og det er verdiløst og tenke på slikt. Likevel så er det noen som har ganske drøye rutiner på bruk av mobiler, hvor lenge mobiler brukes og hva de installerer på mobilene. Nå har nok disse langt større interesse av å ikke legge igjen spor en de fleste av oss men det er vel gått for langt nå?

Folk som ikke er datakyndige blir jo salgsvare. Data samles og selges i stort monn og svært mange apper ber om tillatelser langt utover det de faktisk trenger. Og mange bare klikker ja.

Her skulle vel nrk forsøkt å nøste dypere, og egentlig burde vel nesten folk vite hvilke apper som var installert. Slik at flere kloke hoder kan forsøke å analysere trafikken fra appene og få luket ut de appene som selger data i strid med lovverket.
Vis hele sitatet...
Mann laster ned app på sin mobiltelefon med innebygget GPS.
Mann godtar at data deles og selges.
Mann gir appen eksplisitt tilgang til å hente posisjon fra GPS.
Data selges.
NRK kjøper data.

Hva er drøyt med dette egentlig? Om du snur litt på dette så er det vel egentlig NRK som er drøye her som kjøper lokasjondata for å spore opp brukere?

Dette har vært oppe så mange ganger nå at så å si alle brukere av moderne teknologi burde være klar over at dataen deres er til salgs, spesielt om appen er gratis.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Men folk tenker jo ikke. Og veldig får er kritiske når de laster ned apper. Selv folk som barer laster ned fra offisielle kanaler kan vel risikere å bli sporet. Har ikke satt meg veldig inn i dette. Men har sett noen ganger at apper som en må klikke ja på alt for at skal virke så kan en ofte endre tillatelser etterpå. Eller så kan man jo bare fjerne appen. Folk her inn har kanskje bedre vaner en de helt normale? Ellers er det kanskje mest de som kan masse om data og mobiler som egentlig vet og forstår hvor lett det er å bli sporet? Og det har jo vært oppdaget datainnsamling som gir ennå mer detaljerte data enn det de fant i denne saken. Problemet er kanskje heller ikke en apps datainnsamling isolert sett, men hva en kan få til om en kombinerer data fra forskjellige kilder.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Men folk tenker jo ikke. Og veldig får er kritiske når de laster ned apper. Selv folk som barer laster ned fra offisielle kanaler kan vel risikere å bli sporet. Har ikke satt meg veldig inn i dette. Men har sett noen ganger at apper som en må klikke ja på alt for at skal virke så kan en ofte endre tillatelser etterpå. Eller så kan man jo bare fjerne appen. Folk her inn har kanskje bedre vaner en de helt normale? Ellers er det kanskje mest de som kan masse om data og mobiler som egentlig vet og forstår hvor lett det er å bli sporet? Og det har jo vært oppdaget datainnsamling som gir ennå mer detaljerte data enn det de fant i denne saken. Problemet er kanskje heller ikke en apps datainnsamling isolert sett, men hva en kan få til om en kombinerer data fra forskjellige kilder.
Vis hele sitatet...
Det å kombinere data fra to kilder kan helt klart føre til identifisering av en person (som NRK har gjort her, de har lokasjondata som én kilde, offentlig tilgjengelig informasjon (kart, adressesøk etc) og fysisk observering som sekundære kilder for å validere dataen).
Jeg tror de fleste vet hvor lett det er å bli sporet så jeg tror det er motsatt, at enkelte som kan mye om dette overdriver problematikken og bare vil komme i avisen.

Så vidt jeg vet så er det få konkrete eksempler hvor denne type salg av data har ført til alvorlige hendelser (sett bort ashley madison, men det var et innbrudd/lekkasje og ikke direkte knyttet til salg av data), det er mer creepy enn farlig for hvermannsen og de som faktisk er personer av interesse (burde) forstå hvordan de beskytter seg. Pluss at det finnes mye bedre datakilder å få tak i enn anonymiserte data fra random apper.

Men jeg skal si meg enig i at enkelte apper og selskaper går langt i å forsøke å dysse ned mengden data som samles inn og hva den benyttes til. DET er en uting og ett reellt problem da det blir vanskelig for sluttbrukerne å få oversikt over hva som samles inn og deles/selges.
Anonym bruker
"Arktisk Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja det er drøyt men kan vel ikke spores så lenge man har GPS avslått?

En annen ting jeg lurer på er at jeg har lagt merke til en del apper som ikke ber om tilgang til noe via bokser man må godta eller avslå ved nedlasting, men man må godta en terms of service og privacy policy inni appen når man har lastet den ned. Jada jada man bør lese de men de er milelange. Er det noen som vet om ved å godta terms of service og privacy policy om det kan være godkjennelse til innhenting av data fra telefonbruk og ikke bare spillet, eller om man MÅ få de egne boksene med spørsmål "vil du gi denne appen tilgang til... Xxx Godta" / "denne appen krever tilgang til Xxx, Xxx, Xxx vil du fortsette?" for at appen skal kunne hente noe info?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja det er drøyt men kan vel ikke spores så lenge man har GPS avslått?
Vis hele sitatet...
Triangulering og trilaterering. Er mobilen på og ikke i flymodus så kan den spores relativt nøyaktig.
Sist endret av Crimson Snow; 9. mai 2020 kl. 15:22.
Anonym bruker
"Arktisk Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Crimson Snow Vis innlegg
Triangulering og trilaterering. Er mobilen på og ikke i flymodus så kan den spores relativt nøyaktig.
Vis hele sitatet...
Med stedstjenester avslått?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja det er drøyt men kan vel ikke spores så lenge man har GPS avslått?

En annen ting jeg lurer på er at jeg har lagt merke til en del apper som ikke ber om tilgang til noe via bokser man må godta eller avslå ved nedlasting, men man må godta en terms of service og privacy policy inni appen når man har lastet den ned. Jada jada man bør lese de men de er milelange. Er det noen som vet om ved å godta terms of service og privacy policy om det kan være godkjennelse til innhenting av data fra telefonbruk og ikke bare spillet, eller om man MÅ få de egne boksene med spørsmål "vil du gi denne appen tilgang til... Xxx Godta" / "denne appen krever tilgang til Xxx, Xxx, Xxx vil du fortsette?" for at appen skal kunne hente noe info?
Vis hele sitatet...
Tilgangen du gir har ingenting med hva dataen skal brukes til å gjøre. Dersom du avslår tilgang til GPS når du installerer en app og i vilkårene/personvernerklæringen står det at de skal selge posisjonen din så har du ikke avslått at dataen din kan selges du har bare nektet tilgang til å gi dem posisjon via GPS mottakeren, posisjonen din kan fortsatt selges om de får tak i den på andre måter i appen med andre metoder som ip (lite nøyaktig), personlig inntasting av sted osv.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Med stedstjenester avslått?
Vis hele sitatet...
Selv en mobiltelefon som er slått av kan i enkelte tilfeller spores.
Men da snakker vi sporing via basestasjoner, jeg har også sett en artikkel eller to som påstår at GPS mottakere kan være aktive selv om telefonen er slått av.

Vanlige apper kan også drive begrenset sporing selv om GPS av deaktivert som nevnt over.
Sist endret av random105675; 9. mai 2020 kl. 16:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Arktisk Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Rosander Vis innlegg
Tilgangen du gir har ingenting med hva dataen skal brukes til å gjøre. Dersom du avslår tilgang til GPS når du installerer en app og i vilkårene/personvernerklæringen står det at de skal selge posisjonen din så har du ikke avslått at dataen din kan selges du har bare nektet tilgang til å gi dem posisjon via GPS mottakeren, posisjonen din kan fortsatt selges om de får tak i den på andre måter i appen med andre metoder som ip (lite nøyaktig), personlig inntasting av sted osv.



Selv en mobiltelefon som er slått av kan i enkelte tilfeller spores.
Men da snakker vi sporing via basestasjoner, jeg har også sett en artikkel eller to som påstår at GPS mottakere kan være aktive selv om telefonen er slått av.

Vanlige apper kan også drive begrenset sporing selv om GPS av deaktivert som nevnt over.
Vis hele sitatet...
Skjønner, mulig spm mitt var litt utydelig men lurte på om appen kan få tilgang til telefonen da ting som GPS osv, om den ikke spør direkte etter det under nedlasting? Altså om det ikke bes om tilgang til noe i bokser man må godta for å fortsette nedlastingen, men hvis appen bare har etter nedlasting en terms of service og privacy policy man må godta?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Med stedstjenester avslått?
Vis hele sitatet...
Er mobilen koblet på et mobilnett så kan den spores.
Det er enkel posisjonering ut ifra hvor langt unna du er de forskjellige basestasjonene. Desto flere basestasjoner, desto høyere presisjon. Lettere i by enn langt ute på vidda.

Jeg har mindre tro på at en helt avskrudd mobil kan spores.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Rosander Vis innlegg
Mann laster ned app på sin mobiltelefon med innebygget GPS.
Mann godtar at data deles og selges.
Mann gir appen eksplisitt tilgang til å hente posisjon fra GPS.
Data selges.
NRK kjøper data.

Hva er drøyt med dette egentlig? Om du snur litt på dette så er det vel egentlig NRK som er drøye her som kjøper lokasjondata for å spore opp brukere?

Dette har vært oppe så mange ganger nå at så å si alle brukere av moderne teknologi burde være klar over at dataen deres er til salgs, spesielt om appen er gratis.
Vis hele sitatet...
Hva som er drøyt? At appene bryter loven kanskje? At hver mobil i et område kan sorteres ut slik at om du kjenner noe faste oppholdssteder så vil du finne stedsdata og tidspunkt for akkurat den telefonen du ønsker å overvåke.

Nei nrk er ikke svinet i denne historien. Nrk bruker jo dataene for å dokumentere hvor enkelt det er å plukke ut enkeltmennesker og deres bevegelsesmønstre. Og nrk har bevist unnlatt å spore blant annet pasienter ved dps eller de som oppholdt seg på krisesenter. Ofte er de som er på krisesenter der for en grunn og de er der i skjul av frykt. Tenk hva en krakilsk voldsmann kan gjøre med slike data?

Svinet i historien det er de som selger brukerdata. Og i EU er vi vel egentlig beskyttet av gdpr? Og likevel så er det altså både veldig enkelt og fult mulig å kjøpe seg slike datapakker. Har du først tilgang på slike data så er det jo bare fantasien som setter begrensninger på bruken. Se for deg kriminelle forsøke å utnytte slikt? Eller at noen ønsker å ramme en politisk motstander? Selv har jeg ikke fantasi nok til å tenke meg alt en misbruke slike data til men det har et enormt potensiale for misbruk og kriminelle finne nok måter å utnytte slikt på. Og dette selskapet er jo ikke det eneste selskapet som selger brukerdata. Tenk hva du kan finne med brukerdata fra ennå flere apper når alle disse data kombineres?
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kan man legge igjen mobilen hjemme, og remote connecte til den via feks teamviewer med en annen mobil som ikke er knyttet til meg for å omgå/unngå overvåkning?
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
kan du motta anrop eller foreta anrop via teamviewer? kjenner ikke teamviewer godt nok. Om du kan det så høres teamviewer ut som et bra verktøy for å unngå denne type sporing. Om du ikke får besvart anropene så blir det vel litt kronglete. Har hørt du kan sende sms via teamviewer så da kan du evt. bare sende medling om at du ringer opp senere.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Regner med disse appene er av "jallautviklere" og ikke nødvendigvis offisielle apps fra store og seriøse aktører som Microsoft, Google, Apple eller Facebook.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
kan du motta anrop eller foreta anrop via teamviewer? kjenner ikke teamviewer godt nok. Om du kan det så høres teamviewer ut som et bra verktøy for å unngå denne type sporing. Om du ikke får besvart anropene så blir det vel litt kronglete. Har hørt du kan sende sms via teamviewer så da kan du evt. bare sende medling om at du ringer opp senere.
Vis hele sitatet...
Godt spørsmål ang. svare på annrop, det må jeg teste. Ikke noe problem å sende sms o.l via teamviewer i alle fall.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva som er drøyt? At appene bryter loven kanskje? At hver mobil i et område kan sorteres ut slik at om du kjenner noe faste oppholdssteder så vil du finne stedsdata og tidspunkt for akkurat den telefonen du ønsker å overvåke.

Nei nrk er ikke svinet i denne historien. Nrk bruker jo dataene for å dokumentere hvor enkelt det er å plukke ut enkeltmennesker og deres bevegelsesmønstre. Og nrk har bevist unnlatt å spore blant annet pasienter ved dps eller de som oppholdt seg på krisesenter. Ofte er de som er på krisesenter der for en grunn og de er der i skjul av frykt. Tenk hva en krakilsk voldsmann kan gjøre med slike data?

Svinet i historien det er de som selger brukerdata. Og i EU er vi vel egentlig beskyttet av gdpr? Og likevel så er det altså både veldig enkelt og fult mulig å kjøpe seg slike datapakker. Har du først tilgang på slike data så er det jo bare fantasien som setter begrensninger på bruken. Se for deg kriminelle forsøke å utnytte slikt? Eller at noen ønsker å ramme en politisk motstander? Selv har jeg ikke fantasi nok til å tenke meg alt en misbruke slike data til men det har et enormt potensiale for misbruk og kriminelle finne nok måter å utnytte slikt på. Og dette selskapet er jo ikke det eneste selskapet som selger brukerdata. Tenk hva du kan finne med brukerdata fra ennå flere apper når alle disse data kombineres?
Vis hele sitatet...
Det er ingen som vet om dette er ulovlig enda, vinklingen i sakene til NRK er noe panikkartet spør du meg.

Men jeg har ikke vanskelig for å se problemer knyttet til denne type data men alt koker ned til hvordan man tolker "anonymisert" og "identifisert".

Kan du identifisere personer bare ved å se på en random enhets bevegelser?
Hvordan vet du hvem som bor på adressen?
Hvordan vet du hvem som brukte enheten når sporene ble lagret?
Hvor sikre var NRK på identiteten til brukeren før brukeren selv identifiserte seg?
Hvor sikker må du være før du kan si at noen er identifisert?
Derfor jeg har byttet til Nokia 3310.
Ingen GPS og man kan ikke installere app'er.

Joda, jeg vet Telia kan vite min posisjon via tilknyttede master og triangulering, men det er ingen andre data som sendes ut til tredjeparter fra app'er som Snapchat, Instagram, diverse kundelojaliets apper som Circle K, Rema etc.

Og ikke minst er det deilig at batteriet ofte varer over 3 uker alt etter aktivitet. Spek'en oppgir vel over 1 måned i standby modus.

Og i tillegg kan man fysisk ta ut batteriet dersom man ikke vil spores en perioden.

Som Edward Snowden forklarte så er det kun ved å fysisk ta ut batteriet i telefonen at du kan være 100% sikker på at ingen sporer eller avlytter. Ingen teknologi fungerer uten strøm.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er ingen som vet om dette er ulovlig enda, vinklingen i sakene til NRK er noe panikkartet spør du meg.

Men jeg har ikke vanskelig for å se problemer knyttet til denne type data men alt koker ned til hvordan man tolker "anonymisert" og "identifisert".

Kan du identifisere personer bare ved å se på en random enhets bevegelser?
Hvordan vet du hvem som bor på adressen?
Hvordan vet du hvem som brukte enheten når sporene ble lagret?
Hvor sikre var NRK på identiteten til brukeren før brukeren selv identifiserte seg?
Hvor sikker må du være før du kan si at noen er identifisert?
Vis hele sitatet...
Ja virker som du kan identifisere basert på rådata. Nei det er nok ikke en triviell måte å gjøre det på og kreves nok litt innsats. Helt til noen andre tilbyr skreddersydde verktøy laget for datasettet eller helt til du sammenstiller disse data mot andre datasett.

At datatilsynet har opprettet sak på selskapet viser kanskje at også andre tar dette seriøst og vil vurdere lovligheten av dette. Vi får se hva status blir etter at tilsynet har gransket saken.
Sist endret av _abc_; 11. mai 2020 kl. 16:50.
Det er flere metoder for å spore geografisk data:

1. GPS Data samlet inn via apper når du gir tillatatelse. Utifra innstillingene på telefonen så trenger en ikke åpne appen for at dataen skal deles. Det er sannsynligvis dette som har blitt aggregert, solgt og tilslutt kjøpt av NRK. Dette pleier å komme med en noenlunde unik id typ deviceID eller advertiserID fra enheten.

2. Lokasjonsdata der de følger med på wifi signaler o.l telefonen din er i rekkevidden til. I teorien så skal en kunne finne ut av hvor en er om man har et oppdatert kart av GPS data + MAC adresser til wifi aksesspunkter. F.ex: https://www.zdnet.com/article/accuwe...denied-access/. Dette er mindre vanlig og langt mindre presist - men det fungerer og Google har gjort det lenge f.ex.

3. Enhetsdata samlet opp av beacons. Wifi/Bluetooth. Nå er det ikke telefonen din som samler det, det er annen hardware som følger med på enhetene rundt seg og lagrer det.

4. Data samlet inn via telefonoperatører/master. Dette er det sannsynligvis ikke, da så vidt jeg har skjønt selger de ikke dataset med unike enhetsIDer. Nettopp fordi det er umulig å anonymisere GPS data med persistente identifikatorer som går over tid og sted.
Her er salgspitchene deres:
https://www.telenor.no/bedrift/mobility-analytics/
https://business.teliacompany.com/crowd-insights

Jeg vedder en hundrings på at datasettet er fra kategori #1. Det kan være et dataset fra en spesifikk app, eller samlet sammen fra flere. Det er mange aktører i dette området, deriblant en norsk startup: https://www.unacast.com/. Her er en artikkel de har skrevet om de forskjellige datakildene de bruker https://www.unacast.com/post/data-so...ould-it-matter.


Noen måneder siden publiserte Forbrukerrådet en rapport om personvern adtech markedet. De går inn på hvordan apper deler data med annonseplatformer og andre aktører. Om folk syntes dette er interessant så er den verdt å lese: https://www.forbrukerradet.no/unders...ut-of-control/

Dette er et reellt problem og jo flere som kjenner til det jo bedre.
Sist endret av Vekst; 11. mai 2020 kl. 23:40.