Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3881
Hva slags kriterier er det vaktene sjekker? Når man sendte meldingen? Eller har de en grense på hvor lenge til den går ut?

Jeg kan potensielt "tilbakedatere" bussbilletten, så tidspunktet man ser man mottok meldingen er før vaktene kom om bord. Er dette noe det sjekkes for? (Jeg vet ikke om noen måte å verifisere at detaljene er feil annet enn i data fra telefonselskapet) Og går det under dokumentforfalskning? Billetten vil da være ekte, og ingenting i den vil være endret. Bare tidspunktet på meldingen som står over.

Et mulig problem kan være at det er for lenge til den går ut, om de ser på det og ikke sendetidspunkt
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spørs hvor i landet det gjelder. Vet at noen plasser må du ha billett, og ikke bare appen. Billetten blir da scannet, og da vises riktig tid.
Trådstarter
14 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Spørs hvor i landet det gjelder. Vet at noen plasser må du ha billett, og ikke bare appen. Billetten blir da scannet, og da vises riktig tid.
Vis hele sitatet...
Snakker om SMS billett. Ikke noe å skanne da.
Anonym bruker
"Hjemmelaget Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bruker sms bilett hele tiden. Jeg skriver voksen uten å sende, sitter bare klar å observerer buss stoppene etter vektere. Står da på buss holdeplassen kjøper jeg ak i tide. Gjort det i 4 måneder
Trådstarter
14 0
Hvis de kommer på er det for sent, de setter en grense på litt før de kommer på bussen. Da holder det ikke med en som nettopp er kjøpt vel. Hvis de bare står på holdeplassen kan man evt bare ta bussen et hakk videre
Her jeg bor må billetten løses ut før påstigning. Kontrollører tar utgangspunkt i tidspunktet bussen var på stoppestedet ditt. Dersom det din tid ikke gjenspeiler tidspunktet eller før bussen var på stoppestedet vil du få bot. Her håndheves reglene med jernhånd.

Har observert reisende få bot for en differanse på 1 minutt.
Sist endret av Kierkegaard; 19. mai 2020 kl. 20:25.
Anonym bruker
"Såret Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Billettkontroll i Kristiansand i går.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
I Bergen må billetten være kjøpt før ombordstigning. Vekterne skriver gebyr jevnlig på folk som kjøper billetten når de observerer de.

På en sidenote: mange klager på at de ikke blir trodd på at de nettopp har kommet på, men så mange tilfeller jeg har sett hvor folk kommer med ren løgn på hvor de kom på skjønner jeg godt at de ikke kan ta folk sitt ord på det. Enig eller uenig, reglene er sånn.
Slik unngår du bot for sniking:

1. Du unnskylder deg med en gang og signerer boten uten noe bråk eller drama. Si at du ønsker å få den i posten. La dette skje smertefritt og uten noe bråk. Ikke forsøk å snakke deg ut av boten. Vis bankkortet ditt hvis de ber om ID.

2. Selve boten inneholder et par felt som må fylles ut, deriblant navn og bostedsadresse. Signer boten med en helt fucka håndskrift . Det er veldig viktig at den ikke ligner på din originale underskrift i det hele tatt. Oppgi gjerne feil bostedsadresse også. Vekteren vil da ha sin kopi, og du kaster din egen med en gang.

3. Meld bankkortet du brukte som legitimasjon som mistet. Bestill et nytt bankkort via nettbanken helst samme dag eller dagen etter.

3. Etter hvert som tiden går vil denne boten gå til inkasso og du vil få krav i posten med et beløp du egentlig skal betale. Klag på kravet med en gang til inkassoselskapet via nettsidene deres. Ikke skriv mye, bare gjør det tydelig at du bestrider dette kravet og fortell dem at du må ha blitt offer for identitetstyveri. Fortsett å bestrid kravet hvis de prøver seg videre.

Dette fungerer av følgende grunner:
  • Bestrider du et inkasso krav så ligger bevisbyrden på den som krever pengene. De må bevise at du faktisk er skyldig beløpet. Kravet kan ikke purres på eller håndheves inntil saken er blitt oppklart.
  • Det er ekstremt vanskelig for busselskapet/inkassoselskapet og bevise at det faktisk var deg. Tilgang til bussens overvåknings opptak er strengt begrenset til grov kriminalitet og er ikke noe inkassoselskapet bare kan få tilsendt til seg uten videre.
  • En rettslig prosess kommer aldri til å skje i en slik sak. Dokumentforfalskning er en veldig grov ting å anklage noen for, og det er ikke noe et inkassoselskap eller busstjeneste har tid eller ressurser til å utføre mot deg for noe så lite.

Jeg vil i bunn og grunn anbefale alle og betale boten der og da, hvis du har råd. Men er du virkelig dårlig stilt økonomisk, så kan jeg bekrefte at metoden over har fungert for flere folk.
Sist endret av Juicekongen; 20. mai 2020 kl. 22:22.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Slik unngår du bot for sniking:

1. Du unnskylder deg med en gang og signerer boten uten noe bråk eller drama. Si at du ønsker å få den i posten. La dette skje smertefritt og uten noe bråk. Ikke forsøk å snakke deg ut av boten. Vis bankkortet ditt hvis de ber om ID.

2. Selve boten inneholder et par felt som må fylles ut, deriblant navn og bostedsadresse. Signer boten med en helt fucka håndskrift . Det er veldig viktig at den ikke ligner på din originale underskrift i det hele tatt. Oppgi gjerne feil bostedsadresse også. Vekteren vil da ha sin kopi, og du kaster din egen med en gang.

3. Meld bankkortet du brukte som legitimasjon som mistet. Bestill et nytt bankkort via nettbanken helst samme dag eller dagen etter.

3. Etter hvert som tiden går vil denne boten gå til inkasso og du vil få krav i posten med et beløp du egentlig skal betale. Klag på kravet med en gang til inkassoselskapet via nettsidene deres. Ikke skriv mye, bare gjør det tydelig at du bestrider dette kravet og fortell dem at du må ha blitt offer for identitetstyveri. Fortsett å bestrid kravet hvis de prøver seg videre.

Dette fungerer av følgende grunner:
  • Bestrider du et inkasso krav så ligger bevisbyrden på den som krever pengene. De må bevise at du faktisk er skyldig beløpet. Kravet kan ikke purres på eller håndheves inntil saken er blitt oppklart.
  • Det er ekstremt vanskelig for busselskapet/inkassoselskapet og bevise at det faktisk var deg. Tilgang til bussens overvåknings opptak er strengt begrenset til grov kriminalitet og er ikke noe inkassoselskapet bare kan få tilsendt til seg uten videre.
  • En rettslig prosess kommer aldri til å skje i en slik sak. Dokumentforfalskning er en veldig grov ting å anklage noen for, og det er ikke noe et inkassoselskap eller busstjeneste har tid eller ressurser til å utføre mot deg for noe så lite.

Jeg vil i bunn og grunn anbefale alle og betale boten der og da, hvis du har råd. Men er du virkelig dårlig stilt økonomisk, så kan jeg bekrefte at metoden over har fungert for flere folk.
Vis hele sitatet...
Mye styr for å spare 35 kroner.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja det er omstendelig, men metoden til Juicekongen fungerer.
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Her i Trondheim ber de om telefonnummeret ditt hvis du kjøper sms-billett. Da sjekker de når billetten ble bestilt, og tilbakedatering i sms-appen din vil ikke fungere.

Når de skriver ut bøter ringer de også politiet for å kontrollere at du har oppgitt riktig adresse og personinfo, så det funker dårlig å prøve seg på noe der også.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Mye styr for å spare 35 kroner.
Vis hele sitatet...
Haha, ja, spesielt når man må betale 200-250 kr for nytt bankkort...
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Mye styr for å spare 35 kroner.
Vis hele sitatet...
Blir en del om man tar offentlig daglig, da.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Mye styr for å spare 35 kroner.
Vis hele sitatet...
Sitat av caperno Vis innlegg
Haha, ja, spesielt når man må betale 200-250 kr for nytt bankkort...
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hvor dere bor, men både Ruter og Skyss skal ha 1150kr av deg i gebyr for å ha glemt billett. Det å bestille et nytt bankkort koster ikke 250kr heller, det er gratis hvis man er under 25 eller student og ligger ellers på en hundrings hos nesten alle bank leverandører. Spør du meg er det en ganske elegant og smertefri måte å unngå bøter for å ha glemt å betale for en billett eller oppdatert sitt reise abonnement.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Når de skriver ut bøter ringer de også politiet for å kontrollere at du har oppgitt riktig adresse og personinfo, så det funker dårlig å prøve seg på noe der også.
Vis hele sitatet...
Det er totalt irrelevant om de ringer politiet for å bekrefte personopplysninger, man oppgir jo korrekt personinfo til vekteren. Politiet benytter seg ikke av skriftanalyse og håndskriftseksperter for en bussbot, det sier seg selv.
Sist endret av Juicekongen; 22. mai 2020 kl. 16:14.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
2. Selve boten inneholder et par felt som må fylles ut, deriblant navn og bostedsadresse. Signer boten med en helt fucka håndskrift . Det er veldig viktig at den ikke ligner på din originale underskrift i det hele tatt. Oppgi gjerne feil bostedsadresse også. Vekteren vil da ha sin kopi, og du kaster din egen med en gang..
Vis hele sitatet...

Dette fungerer jo muligens helt til de kjører skriftanalyse. Ruter har jo gjort dette i mange år nå. Når de gjør det så slipper du ikke unna med "helt fucka håndskrift".
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette fungerer jo muligens helt til de kjører skriftanalyse. Ruter har jo gjort dette i mange år nå. Når de gjør det så slipper du ikke unna med "helt fucka håndskrift".
Vis hele sitatet...
Ok, først av alt. Det koster mellom 1000-1500kr i timen for å leie inn spesialister på skriftsgranskning. En bot for "sniking" ligger på 950-1100kr. Ergo: at Ruter har gjort dette i mange år er bare piss. Vi kan diskutere etikken rundt sniking på kollektiv transport i sammenheng med et utrolig naivt billetsystem og skyhøye bøter, men å lyge for å undergrave en metode som jeg vet fungerer er ikke riktig måte og ta det opp på.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Ok, først av alt. Det koster mellom 1000-1500kr i timen for å leie inn spesialister på skriftsgranskning. En bot for "sniking" ligger på 950-1100kr. Ergo: at Ruter har gjort dette i mange år er bare piss. Vi kan diskutere etikken rundt sniking på kollektiv transport i sammenheng med et utrolig naivt billetsystem og skyhøye bøter, men å lyge for å undergrave en metode som jeg vet fungerer er ikke riktig måte og ta det opp på.
Vis hele sitatet...
Kan en ikke bare si at en ikke har ID på seg, og deretter skrive falsk navn og så å si alt?
Sitat av stinkdyr Vis innlegg
Kan en ikke bare si at en ikke har ID på seg, og deretter skrive falsk navn og så å si alt?
Vis hele sitatet...
Da blir trolig politiet kontaktet
I Oslo koster det 770 for en 30-dagers voksenbillett. Det er 25 og en halv krone per dag.
Klarer man ikke å betale dette bør man virkelig kikke seg i speilet og spørre om man ikke klarer å bruke dagene sine på noe mer konstruktivt og innbringende enn å pønske ut sniking på buss.
Sist endret av krystallkongen; 22. mai 2020 kl. 19:51.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hvor dere bor, men både Ruter og Skyss skal ha 1150kr av deg i gebyr for å ha glemt billett. Det å bestille et nytt bankkort koster ikke 250kr heller, det er gratis hvis man er under 25 eller student og ligger ellers på en hundrings hos nesten alle bank leverandører. Spør du meg er det en ganske elegant og smertefri måte å unngå bøter for å ha glemt å betale for en billett eller oppdatert sitt reise abonnement.



Det er totalt irrelevant om de ringer politiet for å bekrefte personopplysninger, man oppgir jo korrekt personinfo til vekteren. Politiet benytter seg ikke av skriftanalyse og håndskriftseksperter for en bussbot, det sier seg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg bor i Oslo. Trodde det var selvforklarende med navnet mitt. Altså er jeg #Ruter-kunde.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
I Oslo koster det 770 for en 30-dagers voksenbillett. Det er 25 og en halv krone per dag.
Klarer man ikke å betale dette bør man virkelig kikke seg i speilet og spørre om man ikke klarer å bruke dagene sine på noe mer konstruktivt og innbringende enn å pønske ut sniking på buss.
Vis hele sitatet...
Enig. Alle burde ha råd til det. Samtidig så kan hvem som helst uaktsomt snike seg på en buss ved å rett og slett glemme å kjøpe billett pga dårlig tid eller ha glemt å oppdatere en periodebillett. Det betyr ikke at vedkommende opptrer uetisk. Jeg antar at selve gebyret på bøtene er såpass høye for å ha en "avskrekkende" effekt, noe som jeg mener er fundamentalt feil. Det er ille nokk å bli tatt i en kontroll i seg selv, det er faktisk dritflaut. Disse bøtene kunne lett ha vært redusert til 250-500kr og fremdeles ha ivaretatt sin hensikt.
Sist endret av Juicekongen; 22. mai 2020 kl. 21:11.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
For folk som virkelig sliter økonomisk er det faktisk mange penger å bruke på kollektiv transport. Hvis man blir tatt i én kontroll ila 4-6 mnd, vil det lønne seg å ikke kjøpe billett, men heller betale boten, dersom man tar kollektiv transport flere ganger til dagen hver dag. Juicekongens fremgangsmåte hadde vært interessant å prøve ut en gang.
Kan bekrefte metoden til juicekongen i Oslo. Funker fint. Når du får bot tar de bare infoen på bankkortet ditt og bruker folkeregistrert adresse til å sende boten og gir deg en kvittering. Vent til du får boten i posten og klag. Du må sende inn ID og skrive håndskriften din 3 ganger på en lapp.