Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 18643
Hei og hå, da følte jeg det var på tide med en ny oppskrift fra meg og denne gangen skal det lages crackling stars, eller knatrende stjerner hvis du skal ha det på norsk. Disse stjernene tar seg godt ut som kjerner i stjernerulling for å gi et smell når stjernene har brent ut, men de kan også brukes i mange andre sammenhenger blant annet kan de pumpes i kometer ++

Utstyret og kjemikaliene du trenger:

- Vekt
- Boks med lokk
- Vernebriller
- Vernemaske
- Hansker
- Plastskjeer
- Metallnetting evt. sprøyte

- Nitrocellulose lakk
- Kobberoksid
- Magnalium 100-200 #
- Blytetraoksid




Fremgangsmåte:

For å lage 100 g stjerner trenger du:

Blytetraoksid:..............81,8 g
Magnalium 100-200#:.........9,1 g
Kobberoksid:.....................9,1 g
Nitrocellulose lakk:.............~10%


Men jeg trengte ikke så mye og jeg delte derfor oppskriften på tre slik at jeg tilsammen fikk 33,3 g.

Vei opp de ulike kjemikaliene du trenger og putt dette i boksen, sett på lokket og roter boksen i et par minutter


Jeg tok bilde litt tidlig i blandingsprosessen så pulveret på dette bildet er ikke skikkelig blandet, en liten stund til så er det nok bra.


Nå er du klar for å tilsette nitrocelluloselakk, ta litt av gangen så det ikke blir for mye, konsistensen skal være omtrent som en halvtørr bolledeig.


Nå er du klar for å presse "deigen" gjennom sikten, jeg synes dette var litt vanskelig og jeg brukte derfor en sprøyte isteden for å lage "tråder" som jeg senere kuttet opp.


Ferdige "pellets"



Jeg synes selv at disse stjernene var ganske vanskelige å tenne og det kan derfor være lurt å prime de for å minske sjansen for blown blind spesielt hvis de skal brukes i shells med "hard" break. Det er viktig å huske på at disse stjernene ikke tåler kaliumnitrat, så hvis du skal bruke en prime som inneholder det kan du dekke dem i stearin før de primes. Du kan også bruke denne primen som er spesielt beregnet for dragon eggs:

-Kaliumperklorat....70
-Magnalium..........20
-Red gum............10

Primen løses i 25 % etanol og rulles på stjernene (legg stjernene i en boks med prime og alkohol, rist på boksen og stjernene får et fint lag med prime utenpå)

Til slutt vil jeg nevne at det finnes tryggere alternativer enn å bruke blytetraoksid, dette stoffet er svært giftig og du skal bruke hansker og vernebriller jeg valgte også å bruke en heldekkende beskyttelsesdress. I tillegg er disse stjernene sensitive ovenfor sjokk og friksjon, og dette er viktig å ta hensyn til når de lages. Selv om Pb3O4 er giftig er det mye billigere en andre alternativer, men om du ikke vil bruke blytetraoksid kan du bruke Vismuttrioksid, du finner blandingsforhold under:

-Vismuttrioksid: 75
-Magnalium: 15
-Kobberoksid: 10

Fremgangsmåten for å lage disse er den samme

Lykke til med dine egne stjerner !
kjempe bra oppskrift kp til deg
hadde foresten vært kult med en liten test av disse stjernene
Takk for det

Jeg tok et par tester i går, jeg brukte blackmatch som jeg la inntil stjernene, men de var vanskelige å tenne så filmen ble ikke noe særlig. Stjernene skal primes så fort som mulig så kan jeg bruke de i et shell for å vise effekten.
Sitat av mathiasxx94 Vis innlegg
Takk for det

Jeg tok et par tester i går, jeg brukte blackmatch som jeg la inntil stjernene, men de var vanskelige å tenne så filmen ble ikke noe særlig. Stjernene skal primes så fort som mulig så kan jeg bruke de i et shell for å vise effekten.
Vis hele sitatet...
ja de blit helt sikkert mye bedre når de har prime
men i mine øye er det mye bedre og sikrere å ta ut crackilngstars.
fra sånne grønne baller fra svea. desuten er det jo et veldig kult
prosjekt
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Meget bra initiativ. Kjenner jeg nesten blir litt rørt
Ja, snart årskifte, bare å begynne å produsere
Sitat av sven Vis innlegg
Meget bra initiativ. Kjenner jeg nesten blir litt rørt
Ja, snart årskifte, bare å begynne å produsere
Vis hele sitatet...
Hehe, hyggelig å høre Gleder meg som en unge til nyttårsaften, spesielt fordi dette blir det første året med hjemmelaget fyrverkeri. Har du + resten av gjengen noen planer for hvilke effekter det blir, og hva slags kaliber som skytes ?

For min del har jeg 10 3" pappskall og 5 4" pappskall, kommer forhåpentligvis til å få fylt disse med flotte og varierte effekter, i tillegg blir det vel også litt stjerneminer, 1 og 2" sylindershells og en god del salutter

Vil også nevne at jeg lagde en 1" crossettepumpe denne helga, dere skal ikke se bort ifra at det kommer en guide på crossetter snikende inn om en uke eller to.

Stjernene er fortsatt ikke primet, men her er ihvertfall en test av stjernene, bedre enn ingenting

http://www.youtube.com/watch?v=3UcVM...ature=youtu.be

Er det bare meg eller ser det ut som ganske mye NOx gass etter eksplosjonen, noen som kan forklare dette ?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Satser på at det blir noen 4 og 6 toms dette året og. Blir nokk stort sett ass streamere og noen få dobbelpetalshells. Mulig det også blir stjerneskudd
Lovte meg selv i fjor at det skulle bli et par 8 tomms og i år, det blir det hvis jeg klarer å rote fram en morter
høres bra ut 8" er svære greier synes ihvertfall jeg, håper du får tak i en mortar. streamere er flotte saker, regner med at det blir noen shells med det her i gården også. Også tenkte jeg å prøve meg på et bowtie shell etter oppskriften til hanses og knask, men er litt usikker på hvordan det blir i et 4" shell. Håper ikke det gjør så mye at dette ble litt off topic

edit: bow tie guiden til Nygaard og hanses