Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2103
Hallo freaks, bandet mitt Blodsbaand har sluppet full-lengde album, sjekk det gjerne ut her:
https://open.spotify.com/album/2gRiG...Rjq1M8ww_3Xf1g

Sjangeren varierer mellom stonerrock, heavy/trash metal, prog metal, blues og diverse annet.

For de som ikke føler for å høre gjennom alt, anbefaler jeg låtene; Death and glory, Butterfly og Wizard
Gratulerer med komplett album. Det er jo stort.

Masse energi og godt håndverk på hele skiva etter en gjennomlytting. Likte aller best låta Tired, men også Heart of Thunder, Vold, universal war, Vinterkrig og Death and Glory skiller seg ut. Butterfly ble for meg litt masete men det har nok aller mest med meg å gjøre og at dette ikke er en genre jeg bruker mye tid på. Musikalsk virker det som dere har funnet en signatur, og som en positiv ting bør det være lett å kjenne igjen signaturen, åja den låten er av Blodsbaand ja.

Selve miksen kommer kanskje litt dårlig fram, i det minste streamet over "hytte-anlegget". Skal forsøke igjen til uka når jeg er hjemme igjen på monitorer eller et par gode headset. Det som slår meg nå er at det er litt vanskelig å plassere hvor dere står kanskje noe mer pan ville hjulpet? Kan være øra mine, anlegget eller at dere faktisk hadde en plan jeg bare ikke får helt grepet på rundt miksen.

Btw, hvorfor to låter med norsk tittel på låten men engelsk tekst?
Sist endret av _abc_; 19. juli 2020 kl. 01:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Takk for tilbakemelding! Kult å høre at vi har oppnådd en signaturlyd, det er jo et viktig poeng. Vi spilte inn hele greia på rundt 40 timer, så er ikke alt som er like finslipt lydmessig. Angående miksingen er det litt varierende hvordan det høres ut fra anlegg til anlegg ja, høres best ut på studioheadset synes jeg. Stort sett har vi to rytmegitarer hvor hver av dem er pannet typ 90% til hver sin side.

Tror forresten Butterfly er en låt som kan vokse litt på folk etter noen lytt. Det er låta vi jobbet mest med i studio med flest layers osv��

Grunnen til at vi beholdt det norske navnet på Vinterkrig var for å ha en litt "eksotisk" tittel for internasjonale lyttere hehe.
Ja syntes lydbildet og klangen dere får frem var noe eget, det er dritkult.

Skal høre gjennom hele albumet på nytt når jeg kommer hjem. Skal definitivt gi Butterfly noen runder ekstra. Er sant det du sier, er mange låter som vokser når man først får hørt de noen ganger.

Btw ekstra layers, finsliping og time etter time til justering av alt fra effekter til perfekt miks er ikke alltid det som treffer. Det er en temmelig drøy mengde låter som har stått seg veldig bra over tid som ble spilt inn på første take, med lite post fix, osv. Men det er kanskje mer en kuriositet enn noe annet. Og definitivt ikke noe en skal bruke som målestokk.

Skjønner jo at det er veldig lett ikke bli fornøyd fordi en ønsker at det skal låte best mulig. Men til syvende og sist er det jo alt fra akkord progresjon, fete riffs, tekst og vokal alt i en pakke som ofte avgjør om det er låter folk husker. Mange virkelig store låter i salgstall har jo typ 1-4-5 progresjon eller 1-6-5-4, litt "enkle" låter. etc. Noen ganger er det helhet, andre ganger kanskje flaks og timing eller god backing fra kjent label eller bare så enkelt at rockefoten automatisk beveger seg og man ikke klarer være likegyldig til låten. Ser frem til å høre gjennom på bedre utstyr.

Kult at det skjer noe på rockefronten selv i disse tider. Lykke til, dette må dere bare fortsette med.
Sist endret av _abc_; 19. juli 2020 kl. 16:16.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Synes dette var dritfett!