Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2899
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hei folkens! Da har jeg igjen sluppet en ny låt, og jeg bruker få gode tilbakemeldinger her inne. Jeg setter pris på alt av ros og ris, og tar alltid til meg feedback for å forbedre meg som musiker. Håper dere liker låta!

Spotify: https://open.spotify.com/track/2lKjl...T_mW2o50BY2MSw

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=0gXPSXAF5rw
Dette var nok ett stykke utenfor det jeg vil kalle house.

Låta har potensiale meeen "droppet" som kom rundt 1:00 var i mine ører litt ødeleggende, her kunne du heller startet låta på 1:00 og bygget deg opp og tatt låta til et nytt nivå, jeg trodde helt ærlig den var ferdig når den kom til 1 minutt og den kommer liksom ingen vei etter det heller.

En takeoff som i third party - everyday of my life på 02:30 hadde passet fint i din låt.
https://open.spotify.com/track/6iXUg...TvS5yctR4ZDYKw
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Takk for tilbakemelding!

Om det er pur housemusikk jeg har laget kan jeg ikke si sikkert, men det er ikke EDM jeg har prøvd å lage her, som du linket til på Spotify. Jeg ville ha en ganske percussive låt med mye ambient-elementer for å skape atmosfære. Sistepartiet er nok det nærmeste man kommer EDM.

Jeg holder på med en annen låt som er litt mer innenfor sjangeren du linket til, jeg kan hyle ut til deg når den en dag blir sluppet. Den vil nok falle bedre i smak!
Likte den jeg, fikk feelgood vibes. Ganske oppløftende sang.

Droppet var litt kjedelig, du kunne kanskje brukt noen av lydene du har brukt senere i sangen? Som f.eks 2:25 til 2:27.

All in all en grei låt som jeg nesten måtte legge til i spillelista på YouTube.
Sist endret av Vasken; 24. april 2020 kl. 17:13.
Fin idé det her! Men må si meg enig i at det første droppet ikke helt passet sammen med resten av låten. Tror det hadde passet bedre som drop på en egen låt (Fikk techno vibes av det.) Mot slutten av låten blir det litt vanskelig å følge de forskjellige melodiene + arp´en, pass på at du ikke har for mange elementer som krangler om plassen. Hjelper nok hvis du åpner stereobilde litt med stereo separasjon og panning.

Når det kommer til miksen din, så er det en del å jobbe med. Hele lydbilde høres ganske tynt ut. Ville prøvd å fylle ut frekvensspekteret litt mer, så lydbildet blir fyldigere, så den ikke høres så "huul" ut. Noen steder høres det nesten ut som at suben blir borte, personlig ville jeg saturert den litt, så den popper litt mer og kommer tydeligere frem. Vil anbefale å bruke en referanselåt, som går i samme key for å visualisere hvordan miksen skal sitte i øra.
Har hørt på house siden midten av 90-tallet og synes låta var fet. Tung, fyldig og rungende bass driver låta bra fremover. Er selv veldig glad i låter som bygger seg opp over flere minutter og dette fungerer fint her. Har ikke så mye å utsette på låta, men har riktignok bare hørt den én gang. Lagt den til houselista mi på Spotify, som domineres av musikk fra Anjunabeats. Hva bruker du av utstyr?
Sist endret av Inflammasjon; 24. april 2020 kl. 19:39.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Likte den jeg, fikk feelgood vibes. Ganske oppløftende sang.

Droppet var litt kjedelig, du kunne kanskje brukt noen av lydene du har brukt senere i sangen? Som f.eks 2:25 til 2:27.

All in all en grei låt som jeg nesten måtte legge til i spillelista på YouTube.
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Idéen min var å holde førstedroppet ganske "tomt", atmosfærisk og rytmisk. Så tar jeg inn litt og litt elementer fram til det rolige midtpartiet, og på sistedroppet "slår jeg" førstedroppet og det rolige partiet ilag. Jeg ville ha en slags oppbygging med andre ord.

Sitat av Knekkmael Vis innlegg
Fin idé det her! Men må si meg enig i at det første droppet ikke helt passet sammen med resten av låten. Tror det hadde passet bedre som drop på en egen låt (Fikk techno vibes av det.) Mot slutten av låten blir det litt vanskelig å følge de forskjellige melodiene + arp´en, pass på at du ikke har for mange elementer som krangler om plassen. Hjelper nok hvis du åpner stereobilde litt med stereo separasjon og panning.

Når det kommer til miksen din, så er det en del å jobbe med. Hele lydbilde høres ganske tynt ut. Ville prøvd å fylle ut frekvensspekteret litt mer, så lydbildet blir fyldigere, så den ikke høres så "huul" ut. Noen steder høres det nesten ut som at suben blir borte, personlig ville jeg saturert den litt, så den popper litt mer og kommer tydeligere frem. Vil anbefale å bruke en referanselåt, som går i samme key for å visualisere hvordan miksen skal sitte i øra.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for grundig feedback! Ser at det er flere som ikke syns førstedroppet passet inn i låten, så det er mulig jeg har bommet litt der. Sistedroppet er nok også litt rotete ja, hører at jeg kunne lagt inn en god del mer arbeid der. Hvilke partier er det du mener det føles ut som at subben blir borte?

Sitat av Inflammasjon Vis innlegg
Har hørt på house siden midten av 90-tallet og synes låta var fet. Tung, fyldig og rungende bass driver låta bra fremover. Er selv veldig glad i låter som bygger seg opp over flere minutter og dette fungerer fint her. Har ikke så mye å utsette på låta, men har riktignok bare hørt den én gang. Lagt den til houselista mi på Spotify, som domineres av musikk fra Anjunabeats. Hva bruker du av utstyr?
Vis hele sitatet...
Ufattelig kult at du liker låten og klarer å sette ord på hva du liker med den! Den tunge bassen er vel helt egentlig hovedelementet i låta etter mitt eget synspunkt, og jeg ville få skikkelig fokus på den, derfor hadde jeg den "alene" i det første droppet. Håper du fortsetter å like låta når du hører den litt fremover!

Av utstyr er det digitalt det går i. Jeg bruker FL Studio 20, hovedsakelig standard FL-plugins med unntak av Sylenth1. Tidligere hadde jeg tonnevis med forskjellige VSTer og plugins, men det ble ganske mye rot så jeg bestemte meg for å simplifisere det litt, og jeg får for det meste gjort akkurat det samme som tidligere. De kunne lage heftig musikk på 90-tallet uten å ha 50 forskjellige synther og EQer liksom.

Jeg har også et Yamaha P-45 som jeg bruker som piano, men også som midi-keyboard. Jeg starter som regel låter med å klimpre på pianoet og finne en kul akkordrekke, så bygger jeg gjerne hele låta rundt den akkordrekken og evt flere, og legger på en lead til slutt hvis det trengs. Ofte så ender det jo opp med at akkordrekken blir sletta og låten blir noe helt annet.
Hei.
Først må jeg si , synes dette var skikkelig bra, og håper du tar dette som konstruktiv kritikk.
Savner en melodi, et riff eller en knagg om du forstår. Noe som gjør at den setter seg og gjør at jeg får lyst til å høre den igjen.

Kaizen
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Definitivt mer trance enn house, men låten sliter litt med å finne en krakk å sitte på. Grei låt men det blir for monotomt med bunnpartiet, og melodien har potensiale men trenger mer variasjon og agressjon i oppbygninger.

Bass er ikke melodi, og blir jævla fort kjedelig. Mitt forslag er å dempe den betraktelig, men å bringe den opp til nåværene nivå i breaks og/eller "takeoffs". Utrolig lett felle å falle i "oi dette var kult, la oss bygge en hel låt rundt det".
Sist endret av nso; 25. april 2020 kl. 23:44.
Sitat av Dongerino Vis innlegg
Tusen takk for grundig feedback! Ser at det er flere som ikke syns førstedroppet passet inn i låten, så det er mulig jeg har bommet litt der. Sistedroppet er nok også litt rotete ja, hører at jeg kunne lagt inn en god del mer arbeid der. Hvilke partier er det du mener det føles ut som at subben blir borte?
Vis hele sitatet...
Ble litt feil å si at subben blir borte, heller at volumet går veldig opp og ned utifra hvilken tone den spille. Om du kompresser subben ordentlig vil det høres litt jevnere ut.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Hei.
Først må jeg si , synes dette var skikkelig bra, og håper du tar dette som konstruktiv kritikk.
Savner en melodi, et riff eller en knagg om du forstår. Noe som gjør at den setter seg og gjør at jeg får lyst til å høre den igjen.

Kaizen
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Jeg tar det med videre. Jeg var på et kurs med ei som er ganske flink som lagde mer rytmisk elektronika og jeg hentet mye inspirasjon derfra, men jeg skulle kanskje fått inn et hovedelement eller en knagg som du kaller det.

Sitat av nso Vis innlegg
Definitivt mer trance enn house, men låten sliter litt med å finne en krakk å sitte på. Grei låt men det blir for monotomt med bunnpartiet, og melodien har potensiale men trenger mer variasjon og agressjon i oppbygninger.

Bass er ikke melodi, og blir jævla fort kjedelig. Mitt forslag er å dempe den betraktelig, men å bringe den opp til nåværene nivå i breaks og/eller "takeoffs". Utrolig lett felle å falle i "oi dette var kult, la oss bygge en hel låt rundt det".
Vis hele sitatet...
Jeg har tydeligvis misforstått sjangrene litt ser jeg. Jeg trodde house var 4/4 dansemusikk med 120-135 BPM for å være helt ærlig.

Hører absolutt hva du sier, hvis vi snevrer oss helt inn på bassen så tenker du mer variasjon i den? Ha litt bassoppbygginger inni selve droppene også?

Sitat av Knekkmael Vis innlegg
Ble litt feil å si at subben blir borte, heller at volumet går veldig opp og ned utifra hvilken tone den spille. Om du kompresser subben ordentlig vil det høres litt jevnere ut.
Vis hele sitatet...
Tror muligens jeg trenger noen nye monitorer. Jeg bruker også per idag en lydtekniker som tar siste mix og master, da jeg ikke føler meg dreven nok på det feltet til å gjøre det helt selv om få en profesjonell sound. Men jeg skal ta det du sier med videre, jeg har vært borti akkurat det problemet før spesielt når jeg spiller lysere toner med subben så har den en tendens til å forsvinne litt. Jeg tror du prater om det samme.