Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 76629
Sitat av DSlhm Vis innlegg
er ikke svært mye å spare på å kjøre på farga diesel om du faktorerer inn eventuell kostnad om man blir tatt. skal kjøre mange KM for at det lønner seg
Vis hele sitatet...
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
får avgiftsfri til 8kr liter vs 12 kr liter..

12 kr liter full tank: 600-800kr
8 kr liter fulltank: 300-400kr

mye peng å spare
Vis hele sitatet...
4 kr per liter. 20.000 kr i bot.
20K/4 = En må kjøre vekk 5000 liter avgiftsfri diesel før man har "tjent inn" en bot på 20.000. Så om vi sier 0.5 på mila så 10.000 km.

Kommer man seg gjennom ett år på rød diesel så "tåler man" en bot.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DSlhm Vis innlegg
etanol er sprit. sprit er vann..
er forøvrig en kjapp vei til havari på dieselanlegget
Vis hele sitatet...
Sprit er åpenbart ikkje vatn. Det alkohol mangler er den smørande effekten olje har - tvert imot løyser sprit opp fett, og vil fjerne smurning fra pumpesystemet.

(Vatn har, som mange vil notere seg, ikkje slike fettløysande eigenskapar).
Uvaksinert 👍
Det finnes konverteringskit for å kjøre en dieselmotor på metanol og der sier man jo også at man kan fylle etanol.
http://emsh-ngtech.com/conversion-ki...esel-vehicles/
Selv ønsker jeg å kjøre på luft. Helt vanlig luft, kraftig komprimert. Etter samme prinsipp som luftverktøyet vi alle kjenner.
Om jeg hadde hatt en veldig lett donor bil eller kanskje atv så skulle jeg laget et luftdrevet kjøretøy for kjøring lokalt de gangene en skal storhandle, trenger ny vaskemaskin eller ønsker seg en liten søndagstur selv om regnet siler ned. Eller kanskje en hybrid, en liten batteribank stor nok til å drive en kompressor. Så kunne en fylt luft tankene fra en stor kompressor før avgang - og om en skulle litt lengre så kunne en fylt opp luft-tankene med en portabel kompressor som henter energi fra batteribanken. Hadde vært digg å stoppet på Esso'n og kun fylt tanken opp med luft

Men stort sett klarer jeg meg helt fint med sykkel, riktignok med batteri men null utslipp lokalt

Regen av luft er jo nesten like enkelt som elektrisitet. Så kanskje man kan tyne litt ekstra kjørelengde med regen.
Sist endret av frtoretang; 12. september 2016 kl. 21:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Selv ønsker jeg å kjøre på luft. Helt vanlig luft, kraftig komprimert. Etter samme prinsipp som luftverktøyet vi alle kjenner.
Vis hele sitatet...
Haken med luft er at du får små energimengder og låg virkningsgrad. I tillegg må du ha bruk for store mengder varme, som er eit velkjent biprodukt av komprimering.

Wikipedia tilseier energitetthet på 0.2MJ/liter. Lithiumbatteri slår det med tigangen, og bensin slår det med godt over hundregangen.

Luft kan vere interessant som lagringsmedium i industriell skala der du kan nyttegjere store mengder varme som følgje av kompresjonen, og energien i utgangspunktet er gratis. I mobile applikasjoner er energi/liter relativt viktig, og luft har lite å stille opp med.

Korleis du får regenerering på høgt trykk til å verte like enkelt som elektrisitet er litt rart, for med elektrisitet er det rimelig trivielt å dra tilbake effekt og køyre opp spenninga med relativt små tap. Korleis du vil få det til på luft er eg meir usikker på.
Sist endret av vidarlo; 12. september 2016 kl. 21:36.
Helt korrekt å kjøre på luft det er ikke for alle. Og slett ikke for langturer. Men for å kjøre til stranda med kajakken, eller en tur på Ikea, hente stål eller sveise gass. Helt perfekt til bybruk. Og det er jo unektelig noe coolt med å kunne tanke opp helt gratis der andre fyller luft i dekkene eller badeballen. Også er det noe med prisen på prosjektet også. Skal en lage el-bil så koster batterier fortsatt en fot og en arm og når de først har ankommet hjemmet så tar det jommen meg tid å sette sammen en godt fungerende batteripakke. Lodding kan en bare glemme, blir for varmt. Så da blir det punktsveising. Av bitter erfaring så er det en temmelig bratt læringskurve, for ikke bare må du punktsveise, neida. Du må jommen ta meg lage punktsveiseren fra bunnen av selv skal det bli sving på den. De kina greiene klarer ikke mer enn 1-1,5 mm nikkel. Og skal en tømme batteriet kjapt så trenger en 3 mm.

Kjenner jeg er veldig klar for en luftbil ja. Enkelt og effektivt nok til bybruk. Skal jeg langt tar jeg tog, fly (sjeldent) eller buss. Null stress med ladere, null stress med langtidsparkering, bare koble luftbilen til en kompressor og tanken er alltid full når du skal ut. Enten bilen har stått over natten eller over vinteren.
Luftbiler har jo vært prøvt før, men de store tankene under bilen tilsvarte bare 2,5 liter bensin i praksis. Kanskje hvis du hadde en tilhenger bak deg med flasker, og en vanvittig kompressor...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Og det er jo unektelig noe coolt med å kunne tanke opp helt gratis der andre fyller luft i dekkene eller badeballen.
Vis hele sitatet...
Det er levert av vanlige arbeidsluftskompressorer, og leverer antakelig MAKS 8 bar. Eksempelet med 0.2MJ/l forutsette 300 bar. Med 8 bar vert lagra energi endå mindre...

Eg greier enkelt og greit ikkje å sjå at det er spesielt praktisk eller gjennomførbart med så låge trykk. Går du opp på 2-300 bar kan det funke, men da kan du ikkje fylle med vanlig kompressor. Då må du ha kompressor for fylling av dykkerflasker t.d.

Edit: 8 bar vil sei at 1m^3 har 1.6MJ energi ved isoterm ekspansjon. Det er 0.44kWh. Du treng ikkje spesielt mykje batteri for å lagre 0.44kWh, og ein motorsagmotor med generator på vil levere meir energi enn den kubikkmeteren din med luft. I tillegg vil luft ha effektfaktor som er omvendt proporsjonal med effekten. Tar du ut større effekt krev det meir luft, og enten må du varme opp den lufta etter kvart som du tar den ut, eller så vil du få færre liter - fordi lufta er bokstavelig talt iskald.

Eg trur du undervurderer kor lite energi komprimert luft faktisk er, med mindre du bikker eit hundretals bar. Og eg trur du og undervurderer kor mykje energi det faktisk er i bensin og diesel.
Sist endret av vidarlo; 13. september 2016 kl. 09:07.
Uvaksinert 👍
Tata i India skulle vel lage noen som gikk på luft.
https://www.youtube.com/watch?v=BgwXCS-O_MM

http://www.greencarreports.com/news/...is-year-report
Sist endret av daffe; 13. september 2016 kl. 09:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Luftbiler har jo vært prøvt før, men de store tankene under bilen tilsvarte bare 2,5 liter bensin i praksis. Kanskje hvis du hadde en tilhenger bak deg med flasker, og en vanvittig kompressor...
Vis hele sitatet...

Må være lenge siden, nå brukes luft som komprimeres hardt.


@vidar nei jeg overvurderer ikke luft, jeg har bare lave krav til rekkevidde. Normal bruk max 1 mil til dagen. Skal jeg ta den helt ut å reise t/r Ikea så max 2 mil til dagen. Jeg ser jo ikke på noe slikt som et kommersielt produkt, kun laget for meg til mitt bruk. Slik at jeg kan leve et ennå grønnere liv. Jeg kan ikke endre verden men jeg kan endre meg selv og mine (u)vaner.

Ja ikke særlig gjennomtenkt fra min side den kommentaren om fylling fra Esso kompressor. Men blås i det. Kan fylle tanken med luft hjemme uten noen stress. Og kan også evt. lage en hybrid løsning, feks en onboard kompressor på batteri, eller som drives at hurtigladere for el-bil.

Er mange muligheter til å løse de praktiske sidene, og overdreven fokus på negative ting og begrensninger i en veldig tidlig fase av et slikt prosjekt ville bare knekt motivasjonen for å faktisk sette seg ned å tenke gjennom hvordan disse kan løses.
Sist endret av frtoretang; 13. september 2016 kl. 11:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Må være lenge siden, nå brukes luft som komprimeres hardt.
Vis hele sitatet...
Sjølv med 300 bar snakker du om 1% av karbonbaserte drivstoff sin energitettleik. Så nei, det er på ingen måte urimeleg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
@vidar nei jeg overvurderer ikke luft, jeg har bare lave krav til rekkevidde.
Vis hele sitatet...
Men kvifor ikkje batteri?
  1. Mindre tap
  2. Enklare utstyr for lading
  3. Enklare oppbevaring
  4. Tryggare
Luft har ingen fordeler. Kompressor er komplisert mekanisk innretning med mange slitedeler. Batterilader er relativt enkel elektronisk innretning uten slitedeler. Motor på luft har mange bevegelige deler som krever god smurning og velikehold. Elmotor har få bevegelige deler og krever regreasing av lager etter 8000 timer.

Om batteribank er problematisk... blybatteri med kabler mellom. Det har energitetthet som er signifikant bedre enn luft. Og det er veldig enkelt å lade og kople saman.

Luft kan vere fornuftig i industriell skala.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Slik at jeg kan leve et ennå grønnere liv.
Vis hele sitatet...
Ved å velje teknologi som er dårlegare på så godt som alle punkt enn batteri?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kan fylle tanken med luft hjemme uten noen stress.
Vis hele sitatet...
Om kompressorer som kan levere 300 bar er trivielle saker... kvifor leiter da dykkere etter billigaste plass å fylle flaskene sine?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Er mange muligheter til å løse de praktiske sidene, og overdreven fokus på negative ting og begrensninger i en veldig tidlig fase av et slikt prosjekt ville bare knekt motivasjonen for å faktisk sette seg ned å tenke gjennom hvordan disse kan løses.
Vis hele sitatet...
Nåh. Så om du kun får oppmuntrande kritikk utan realitetsvurderinger... vel.
Selv batterier er vel ikke grønne ennå vel? Tenker da på prosessen med å produsere disse batteriene.

Trenger ikke flere batteridrevne kjøretøy for øyeblikket, har flere og det er både kostbart, tidkrevende og komplisert å bygge selv. Spesielt når en bygger for å ha en mest mulig fleksibel transport sykkel, eller en som går som en kule og har større rekkevidde enn jeg faktisk behøver.

Som en urban mellomløsning for urban transport så har jeg troen på luft. Og når jeg kommer over en donor til rett pris som passer meg så skal jeg bygge en. Kanskje med en pitteliten tilhenger for å være ennå mer fleksibel. Skal dog huske på å ikke ha noen tråd ang. det før bygget evt. er klart

Uansett så er vi langt o/t så jeg tenker vi stopper nå, ta evt. resten på pm.
Sist endret av frtoretang; 13. september 2016 kl. 12:16.
Uvaksinert 👍
Det var vel noen som forsøkte med roterende greier som energilager? Man hadde noen tunge "hjul" man satte de i spinning på flere hundre?tusen omdreininger og så hentet man ut kraft fra disse mens man kjørte. Vet ikke hvordan det gikk men mener å huske å ha sett ett slikt forsøk. Hvor mye energi er det f.eks i ett 10kg tungt svinghjul som roterer i vakum med 25.000 omdr?
Sitat av daffe Vis innlegg
Det var vel noen som forsøkte med roterende greier som energilager? Man hadde noen tunge "hjul" man satte de i spinning på flere hundre?tusen omdreininger og så hentet man ut kraft fra disse mens man kjørte. Vet ikke hvordan det gikk men mener å huske å ha sett ett slikt forsøk. Hvor mye energi er det f.eks i ett 10kg tungt svinghjul som roterer i vakum med 25.000 omdr?
Vis hele sitatet...
Vet du, jeg orker ikke å kompilere en liste over alle de opplagte årsakene til at dette er en eksepsjonelt dårlig idé, derfor nøyer jeg meg med én, som kanskje ikke er like opplagt for alle: Dersom du lager en bil etter dette prinsippet vil den i praksis være et gyroskop på hjul og således umulig å styre. Så vidt jeg vet er landets lengste helt rette veistrekning på snaue seks kilometer, så dette kan jo bli riktig så artig.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. september 2016 kl. 12:47.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Som en urban mellomløsning for urban transport så har jeg troen på luft. Og når jeg kommer over en donor til rett pris som passer meg så skal jeg bygge en.
Vis hele sitatet...
Det må du gjerne gjere, og det vil nokså sikkert vere lærerikt, som kan vere grunn nok i seg sjølv til å gjere det. Men at du vil lære vil ikkje sei at det er grønnare enn batteri, eller at det er ein god energibærer.

For eg trur du undervurderer problema med gass under det trykket. Kva skjer t.d. om det er fuktighet i lufta når den ekspanderer i motoren din? Du må bruke energi på å tørke den. Om ikkje har du ikkje motor, men isklump.
Kun kjøre på dager med plussgrader og høy dew point?

Som sagt ta gjerne dette på pm, er jo læringen og det at jeg ikke gjort noe slikt tidligere som vil være største drivkraft.
For som du sa så kunne jeg jo bare brukt batteri og gjort det enkelt.
Sist endret av frtoretang; 13. september 2016 kl. 13:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Kun kjøre på dager med plussgrader og høy dew point?
Vis hele sitatet...
Nei, problemet er at når gass ekspanderer så vert den kaldare. Om du går frå 300 bar til 1 bar ender du opp såpass lågt i temperatur at eventuelt vatn frys. Uavhengig av utetemperatur.