Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7997
For en god stund siden ble jeg tatt for å røyke cannabis. Jeg hadde røyka tidligere, men i det politiet "tok" meg hadde jeg bare en liten joint som jeg hadde tenkt å fyre opp, men kasta den så fort politiet kom bort, så vet ikke helt om politimannen så det eller ikke, spiller kanskje ingen rolle heller.

Men jeg lurer på om noen vet om dette er noe som kommer på rullebladet mitt? Jeg fikk forelegg i posten på 2000 kroner. Jeg har virkelig ikke peiling, så dette får bli en sånn "ingen spørsmål er for dumme"-tråd, og jeg vet helt ærlig ikke om det passer å stille spørsmålet her på forumet heller, men jeg prøver.
Jeg nektet forresten urinprøve og ble sendt hjem etter noen timer fordi de ikke hadde ressurser nok (haha) til å ta blodprøve. Så det dem har på meg er jo forklaringen min, som jeg ikke husker særlig mye av selv fordi jeg hadde drukket (mye) alkohol den kvelden. Kjenner jeg meg selv rett så sa jeg det nok som det var, at jeg hadde røyka litt med noen andre den kvelden.

:-)
Tviler dette kommer på rullebaldet ditt, betal forelegget og vær glad de ikke gjorde noe større sak ut av det. Her på Freak er det lov å spørre både dumt og mye om det meste
Såklart dette vil komme på rullebladet ditt. Om du ikke hadde godtatt forelegget kunne det kanskje vært mulig å sluppet unna.
Sitat av 3ndgame Vis innlegg
Såklart dette vil komme på rullebladet ditt.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du være så sikker på det? Når tre kompiser av meg ble 'tatt' gjennom at de hadde skrevet åpenbare meldinger med en som hadde blitt tatt fikk de kun et forelegg, ikke noe prikk på rullebladet.
Vel, jeg har blitt tatt noen ganger selv så jeg vet hvordan det fungerer. Jeg fikk mitt første forelegg for å ha røyket i 2001 og det står fremdeles i min uttømmende politiattest, akkurat som alle andre røykebøtene jeg har fått.
Jeg har selv blitt tatt og har fått dette på rullebladet, men du kan ikke si at "Sånn og sånn blir det, fordi det skjedde med meg". Jeg har også opplevd å ikke engang få tilsnakk når vi var fire stk. som ble tatt på sengen mens vi satt og røyket syntetisk hasj. Jeg var på vei ut på verandaen for å hoppe ned og springe unna, da hele huset var omringet, men som sagt så hørte jeg aldri noe mer om det. Du hører ikke meg si at noen kan røyke synt og prøve å springe fra purken for å så ikke høre noe om det, fordi "Sånn og sånn blir det, fordi det skjedde med meg".
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Jeg har selv blitt tatt og har fått dette på rullebladet, men du kan ikke si at "Sånn og sånn blir det, fordi det skjedde med meg". Jeg har også opplevd å ikke engang få tilsnakk når vi var fire stk. som ble tatt på sengen mens vi satt og røyket syntetisk hasj. Jeg var på vei ut på verandaen for å hoppe ned og springe unna, da hele huset var omringet, men som sagt så hørte jeg aldri noe mer om det. Du hører ikke meg si at noen kan røyke synt og prøve å springe fra purken for å så ikke høre noe om det, fordi "Sånn og sånn blir det, fordi det skjedde med meg".
Vis hele sitatet...
Nå er jo det forskjell på uttømmende attest og vanlig(eller hva det heter)
Du kan få de fleste jobbene viss du har røyket, men skal en bli politi f. eks. så ser de på denne uttømmende attesten. Så registrert på vandelsattesten ble det nok med dere begge.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Hvordan kan du være så sikker på det? Når tre kompiser av meg ble 'tatt' gjennom at de hadde skrevet åpenbare meldinger med en som hadde blitt tatt fikk de kun et forelegg, ikke noe prikk på rullebladet.
Vis hele sitatet...
Du blander sannsynligvis sammen forelegg og forenklet forelegg her. Forenklede forelegg brukes aldri ved narkotikalovbrudd.
Et forelegg er en stor prikk på rullebladet og er i praksis det samme som en dom. Det vil stå oppført på din politiattest til evig tid (eller til politikerene finner ut at det er teit å straffe folk for å bruke narkotika og beordrer alle narkodommer slettet). Velger du å ikke akseptere forelegget så kan du være nødt til å møte opp i retten om politiet mener de har gode nok bevis mot deg.
Sist endret av caperno; 22. oktober 2015 kl. 10:18.
Dersom de ikke tok verken blodprøve eller urinprøve ville jeg ha bestridet forelegget. Dette betyr at de må til retten for å bøtelegge deg, noe de aldri vil gjøre uten håndfaste beviser. Spesielt ikke for en såpass liten sum. Bestrid forelegget, så er det minimale sjanser for at du må betale, og du unngår prikk.
Jeg har ikke godtatt forelegget enda, og som sagt er det eneste de har forklaringen min. Men er redd for at hvis jeg ikke godtar forelegget, så tar de det virkelig helt ut, også blir det bare mye, mye dyrere for meg.. Jeg har jo ingenting i mot å betale forelegget, men å ha det på rullebladet i evig tid er jo kjedelig.. Ble tatt, og skjønner jo at jeg må ta konsekvensene, men om det er mulig å slippe litt billigere unna mtp rulleblad er ikke det helt feil

Tror kanskje det lureste kan være å bare høre med noen som har peiling? Reiser bort og blir borte en god stund også, så vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette altsååå...
Fra ung.no:

"Den kriminelle lavalderen i Norge er 15 år. Dersom du er over 15 år, kan du bli straffet for å bruke cannabis, da dette er et lovbrudd. Dersom du blir straffet for dette, kan du enten få forelegg eller fengsel intill 21 år, avhengig av hvor alvorlig politiet vurderer lovbruddet. Dersom du blir straffet for å bruke cannabis, vil dette komme på rullebladet ditt, og du vil ganske sikkert få problemer med å komme inn i land som USA som er veldig opptatt av å bekjempe narkotika."

En tidligere venninne ble tatt da hun var 17 år gammel, fikk forelegg på 4k, ganske sikker det kom på rullebladet. Selv om en kompis av oss sa at siden hun var under 18 kunne hun gjøre samfunnstjeneste eller noe slikt for å få fjernet det? Er neimen ikke sikker på akkurat det punktet.
Sist endret av vapekitten1; 22. oktober 2015 kl. 14:32.
Hvis man har forklart seg i beruset tilstand og det ikke er tatt urinprøve eller blodprøve så har vel politiet mistet mye av grunnlaget for å kjøre sak...
Sitat av sweetkittybaby1 Vis innlegg
Fra ung.no:

og du vil ganske sikkert få problemer med å komme inn i land som USA som er veldig opptatt av å bekjempe narkotika."
Vis hele sitatet...
Skremsels-propaganda Er det ikke slik at du selv bestemmer om du vil svare på om du har noe på rullebladet eller lingende?

Edit; Skriveleif, trøtt.
Sist endret av SoppVandreren; 22. oktober 2015 kl. 17:37.
Du får nok en prikk på rullebladet ditt. Jeg selv opplevde lignende situasjon når jeg var yngre. Fikk ett forelegg på 3000,- og glattcella i 7 timer.

Du får ingen fler "følge"-konsekvenser av politiet med mindre du har oppført deg dårlig eller de misstenker deg for salg.
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Hvordan kan du være så sikker på det? Når tre kompiser av meg ble 'tatt' gjennom at de hadde skrevet åpenbare meldinger med en som hadde blitt tatt fikk de kun et forelegg, ikke noe prikk på rullebladet.
Vis hele sitatet...
Dette vil dukke opp på en utømmende politiattest! forelegg vil alltid dukke op på en slik attest... tro meg jeg har lært av dette, mistet en meget god god jobb i fjor pga av saker, ja i fjor var det 19 år siden, men jobben glapp på grunn av en sak for 19 år siden i fjor...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Så jeg burde ikke godta det mao? Jeg vet ikke helt hva jeg skulle sagt heller, plutselig endre forklaringen min flere måneder senere blir jo litt dumt, selv om jeg var beruset..?

Er det noen som har noe erfaringer med å ikke godkjenne forelegg? Haha
Sitat av susiserken Vis innlegg
Dette vil dukke opp på en utømmende politiattest! forelegg vil alltid dukke op på en slik attest... tro meg jeg har lært av dette, mistet en meget god god jobb i fjor pga av saker, ja i fjor var det 19 år siden, men jobben glapp på grunn av en sak for 19 år siden i fjor...
Vis hele sitatet...
Sterkt å lese! Flere bør lese dette. Cannabis og andre ulovlige midler kan og vil lukke dører i fremtiden.
Sitat av PurpleDrank Vis innlegg
Sterkt å lese! Flere bør lese dette. Cannabis og andre ulovlige midler kan og vil lukke dører i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Det er ikke cannabisen som lukker dørene, det er lovverket.
▼ ... over et år senere ... ▼
lystgass1's Avatar
Trådstarter
33 2
Hola again, vil bare spørre om noe mer: dette er jo en stund siden nå, men det tok litt tid før jeg svarte på forelegget (svarte i år, haha) og da godtok jeg ikke, fordi jeg vil se hva de har på meg først, og det skrev jeg også på forelegget når jeg leverte det inn. Jeg har kontaktet advokat ang. dette tidligere i år, og han spurte om utlånsbegjæring (dette var litt før jeg svarte på forelegget). Han har enda ikke hørt noe fra politiet, enda han spurte om dette i januar. Siden han hjelper meg gratis, så har jeg bare latt det ligge og ikke mast på han, men jeg har heller ikke hørt noe fra politiet etter jeg ikke godtok forelegget (i april). Har lest om folk som har avslått forelegg også fått saken henlagt, håper jo på dette, men sånt er ofte for godt til å være sant - og jeg vet politiet kan være treige. Hva tror dere?

Også en ting til, kommer forelegget på rullebladet med en gang man får det? Hvis jeg feks. skulle søkt en jobb som krevde politiattest, vil det da stå der selv om det ikke er avgjort? Regner egentlig med dette, men om noen vet så kan de bare bekrefte
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Sitat av lystgass1 Vis innlegg

Også en ting til, kommer forelegget på rullebladet med en gang man får det? Hvis jeg feks. skulle søkt en jobb som krevde politiattest, vil det da stå der selv om det ikke er avgjort? Regner egentlig med dette, men om noen vet så kan de bare bekrefte
Vis hele sitatet...
Ikke i utgangspunktet, men i min erfaring kan det stå et punkt om personen har noen åpne saker som ikke er avgjort. Mener å huske jeg leste det da jeg søkte om politiattest for å bli sykepleier.
Sitat av lystgass1 Vis innlegg
Hola again, vil bare spørre om noe mer: dette er jo en stund siden nå, men det tok litt tid før jeg svarte på forelegget (svarte i år, haha) og da godtok jeg ikke, fordi jeg vil se hva de har på meg først, og det skrev jeg også på forelegget når jeg leverte det inn. Jeg har kontaktet advokat ang. dette tidligere i år, og han spurte om utlånsbegjæring (dette var litt før jeg svarte på forelegget). Han har enda ikke hørt noe fra politiet, enda han spurte om dette i januar. Siden han hjelper meg gratis, så har jeg bare latt det ligge og ikke mast på han, men jeg har heller ikke hørt noe fra politiet etter jeg ikke godtok forelegget (i april). Har lest om folk som har avslått forelegg også fått saken henlagt, håper jo på dette, men sånt er ofte for godt til å være sant - og jeg vet politiet kan være treige. Hva tror dere?

Også en ting til, kommer forelegget på rullebladet med en gang man får det? Hvis jeg feks. skulle søkt en jobb som krevde politiattest, vil det da stå der selv om det ikke er avgjort? Regner egentlig med dette, men om noen vet så kan de bare bekrefte
Vis hele sitatet...
Så lenge du er clean nå har du ingenting å frykte. De har absolutt ingen beviser på at du benyttet cannabis. Det eneste de har er en tvilsom forklaring presset fram under stressende forhold og ruspåvirkning, det holder med 100% sikkerhet ikke i retten. Hold deg nykter så er du in the clear.
Min teori er at saken allerede var henlagt når du svarte på forelegget men du klarte å ikke få det med deg (brev fra politiet i posten der det står at saken er henlagt). Anyways om saken viser seg å fortsatt være åpen, forteller det litt om prioritetene til grisebingen der du bor.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kloroplast Vis innlegg
Min teori er at saken allerede var henlagt når du svarte på forelegget men du klarte å ikke få det med deg (brev fra politiet i posten der det står at saken er henlagt). Anyways om saken viser seg å fortsatt være åpen, forteller det litt om prioritetene til grisebingen der du bor.
Vis hele sitatet...
Kva er logikken i at påtalemakta først sender ut eit forelegg, også legg vekk saka utan å vente? At dei legg vekk i enkelte tilfeller om du nekter å vedta det er jo greit nok...
lystgass1's Avatar
Trådstarter
33 2
Sitat av Nether Vis innlegg
Så lenge du er clean nå har du ingenting å frykte. De har absolutt ingen beviser på at du benyttet cannabis. Det eneste de har er en tvilsom forklaring presset fram under stressende forhold og ruspåvirkning, det holder med 100% sikkerhet ikke i retten. Hold deg nykter så er du in the clear.
Vis hele sitatet...
Det hadde jo vært nice om det var så enkelt, men jeg vet at alkohol og rus blir sett bort fra ?kun? hvis det ble tatt under press. Så at jeg var full og hadde drukket mye alkohol går mest sannsynlig ikke i min favør

Sitat av Kloroplast Vis innlegg
Min teori er at saken allerede var henlagt når du svarte på forelegget men du klarte å ikke få det med deg (brev fra politiet i posten der det står at saken er henlagt). Anyways om saken viser seg å fortsatt være åpen, forteller det litt om prioritetene til grisebingen der du bor.
Vis hele sitatet...
Nope, den er ikke henlagt. De "truet" flere ganger med å komme på døra hvis jeg ikke svarte, haha.. De har ikke glemt det, de tok kontakt iblant.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva er logikken i at påtalemakta først sender ut eit forelegg, også legg vekk saka utan å vente? At dei legg vekk i enkelte tilfeller om du nekter å vedta det er jo greit nok...
Vis hele sitatet...
Logikken er vel at de sender forelegget og venter på reaksjon, men de får hverken et ja eller nei, så de tolker det som (null) etter en viss tid. Når det ikke er mere aktivitet i saken er det lite vits å ha den blant andre pågående saker. tråden er jo snart 2 år gammel og TS sier at den var litt gammel da han startet tråden.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Update: Henlagt