Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 10776
Hepp skal i fengsel i 35 dager pga div bøter og slikt, ikke noe rusmidler eller vold eller slikt..

Da lurer jeg på, hvordan blir det med utgifter når jeg sitter inne?
Som husleie, strømregning og slike nødvendigheter, hvordan skal jeg få betalt det med 'null' inntekt?

Jeg har heller ikke noe penger på bok da jeg er arbeidsledig for tiden og får ikke mer fra NAV enn jeg akkurat må ha..

Hvem betaler transport til og fra fengselet?
Jeg må da ta fly på tvers av landet tur og retur+tog, må jeg betale dette selv, eller kan jeg få dette dekt?

Jeg skal inn den 22-november og sitte 35 dager, når slipper jeg ut da?
Starter soningen den 22-november og slutter den 26 eller 27 desember da?
Her gikk julefeiringa bort gitt, men det får jeg vel bare leve med..

Jeg har ikke bestilt noe flybiletter enda, har forsøkt og sende e-post til fengselet men enda ikke fått noe svar.

Det havner jo fort på 3,500-4000kr i transport utgifter, noe som er en del penger for meg, en annen ting er jo at jeg har jo omtrent null når jeg slipper ut igjen, og vet jo derfor ikke om jeg har penger til og bestille retur biletten når jeg en gang slipper ut igjen..

Håper noen kan svare litt rundt dette..
Sist endret av cmx2k; 5. november 2012 kl. 01:49.
Man får billigste reisevei dekket hvertfall.

Når jeg satt inne sist så betalte NAV husleie + strøm mens jeg satt inne, men de stoppet livsoppholdet, så hadde ikke noe ekstra penger å komme ut til, ikke at jeg egentlig hadde regnet med det heller..
Må du selv betale reisen først eller er dette noe krimminalomsorgen kan ordne for deg før en skal inn da eller?
Jeg skal på nav i morgen og høre om og få dekt husleien og strømregninga mens jeg er inne.
det står nok info om dette på papirene der det står hvor og når du skal møte opp, du får "reisesats" av fengselet, for min del var dette 40 kr på ett sted der billigste reisevei kostet det dobbelte eller mere. du må nok dekke reisen bort selv. og satse på det beste når du skal hjemover, eller drite i å betale reisepengene så får du sikkert værre straff for ikke å ha møtt opp
Nå må jo jeg da reise fra Tromsø og til Trondheim, med fly som ikke er billig akkurat..
Så dette er noe jeg må betale selv, og ikke vil få dekt på noen måte?

Fly er jo uansett billigste måte og reise en såpass lang distanse.

Har lest litt om noen som har slipper ut noen dager før soningen egentlig er fullført, dersom en har god oppførsel osv, hva innebærer dette?

Er dette relavant i min sak?
Sist endret av cmx2k; 5. november 2012 kl. 02:56.
Så vidt jeg vet, så får man ikke straff i Norge for å unnlate å møte opp til soning. Noen som kan avkrefte/bekrefte dette? I såfall kan jo TS bare vente på at de henter ham gratis en eller annen gang, eventuelt ta en telefon og si; "Vil dere ha meg inn, så får dere hente meg"
Sist endret av Fuzzybossen; 5. november 2012 kl. 03:42.
Hvor skal du sone? Tror det er vanlig at tur dekkes av deg selv men du kan ringe politiet om du ikke har til å dekke reiseutgiften. Returen dekkes av fengselet. Den informasjonen skal stå på relevante fengsels nettside.


Her har du svar på tidlig løslatelse: http://no.wikipedia.org/wiki/Pr%C3%B8vel%C3%B8slatelse
Takker for mange gode svar

Skal sone på Verdal, fra den 22 november, det jeg frykter mest er og gå glipp av julen sammens med familien og dama mi.
Jeg er i grunn en normal person med venner, stor familie, dame osv, aldri drevet med dop, vold eller noe som er 'krimminelt'.

Er det 'normalt' og bli løslatt etter 2/3 deler av soningen, dersom oppførsel og alt det er bra, eller er det kun spesielle situasjoner slikt gjøres?
Det hadde jo vært topp og satsa på det, da har jeg jo kansje et lite håp om og få feiret julen hjemme

Nå er det jo 'substeriert' fengsel i 2 av sakene det er snakk i her, utgjør det noen forsjell?
Sist endret av cmx2k; 5. november 2012 kl. 03:54.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Så vidt jeg vet, så får man ikke straff i Norge for å unnlate å møte opp til soning. Noen som kan avkrefte/bekrefte dette? I såfall kan jo TS bare vente på at de henter ham gratis en eller annen gang, eventuelt ta en telefon og si; "Vil dere ha meg inn, så får dere hente meg"
Vis hele sitatet...

Stemmer det. Står bare at politiet kan komme å hente deg.
Var en sak her på tv der det kom frem at det er latterlig mange som gjør det. Politiet har ikke ressurser nok til å sale opp hesten og slenge rundt med lassoen.
Og ikke møte opp er ikke et alternativ for meg, jeg vil bare ha dette ut av verden så fort som mulig.

Er det slik at det er mulig og slippe etter 2/3 gjennomført soning på slik kort soning?
Er dette noe som er 'vanlig' dersom oppførsel og alt det er bra?
Eller yderst skjeldent? Leste jo at røkke slapp jo noen dager tidligere enn han skulle blant annet, etter et raskt søk..
Du kan ikke slippe på 2/3 (prøveløslatelse) på dommer mindre enn 60(ca) dager.

En soningsdag er 24timer, ikke en dag. Så om du møter en tirsdag kl 10, vil det onsdag kl 10 være gått 1dag.
Dvs. om du møter til soning 22. November vil du slippe ut 27 Desember.

Når det kommer til reiseutgifter o.l, så ta kontakt med Kriminalomsorgen, dette er behjelpelige folk som på ingen måte er ute etter å gjøre livet kjipt for deg.
Sist endret av Unsub; 5. november 2012 kl. 04:48.
Sitat av cmd2x Vis innlegg
Og ikke møte opp er ikke et alternativ for meg, jeg vil bare ha dette ut av verden så fort som mulig.

Er det slik at det er mulig og slippe etter 2/3 gjennomført soning på slik kort soning?
Vis hele sitatet...
Nei. Da må du sone mer enn 75 dager, og er nødt til å sone for en dom, ikke bøter.
Fra 2007 ble det straffbart å ikke møte opp. Men virker ikke som om det er de store reaksjonene, i følge denne artikkelen:

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8382560

Sitat av Lovdata.no
Det skal fremgå av innkallingen at det er straffbart å ikke møte til fullbyrding av frihetsstraff eller samfunnsstraff, jf. straffegjennomføringsloven § 40 syvende ledd. Det skal også fremgå at domfelte vil bli avhentet av politiet dersom han eller hun ikke møter til avtalt tid eller ikke tar kontakt med kriminalomsorgen, jf. straffeprosessloven § 461 annet ledd.
Vis hele sitatet...
Sitat av cmd2x Vis innlegg
Takker for mange gode svar

Skal sone på Verdal, fra den 22 november, det jeg frykter mest er og gå glipp av julen sammens med familien og dama mi.
Jeg er i grunn en normal person med venner, stor familie, dame osv, aldri drevet med dop, vold eller noe som er 'krimminelt'.

Er det 'normalt' og bli løslatt etter 2/3 deler av soningen, dersom oppførsel og alt det er bra, eller er det kun spesielle situasjoner slikt gjøres?
Det hadde jo vært topp og satsa på det, da har jeg jo kansje et lite håp om og få feiret julen hjemme

Nå er det jo 'substeriert' fengsel i 2 av sakene det er snakk i her, utgjør det noen forsjell?
Vis hele sitatet...
VERDAL? Ok, kos deg der.
Verdalspolitiet er litt av noen jævler, det kan jeg love.
Sitat av cmd2x Vis innlegg
Jeg er i grunn en normal person med venner, stor familie, dame osv, aldri drevet med dop, vold eller noe som er 'krimminelt'.
Vis hele sitatet...
Av ren nysgjerrighet. Hva er det du har gjort som ikke er 'krimminelt', og som burer deg inne? :S
Sitat av tipot Vis innlegg
Av ren nysgjerrighet. Hva er det du har gjort som ikke er 'krimminelt', og som burer deg inne? :S
Vis hele sitatet...
Tenker meg han tar straffen i fengsel i steden for å betale bøter.
Jeg har kjørt crosssykkel med promille og 2 bøter jeg ikke har betalt, dermed fengsel.

Hvordan kan noen som jeg har lest om ha sluppet ut noen dager tiligere enn før dommen er fullført da, hvordan går dette ann?
Sitat av cmd2x Vis innlegg
Jeg har kjørt crosssykkel med promille og 2 bøter jeg ikke har betalt, dermed fengsel.

Hvordan kan noen som jeg har lest om ha sluppet ut noen dager tiligere enn før dommen er fullført da, hvordan går dette ann?
Vis hele sitatet...
Dette har du jo fått svar på. Du soner en for kort dom til å kunne slippe ut før.
Det kan slippe 3 (eller var det 4?) dager før for god oppførsel siden du ikke skal sone lenge nok til å få 2 / 3 deler.
Sitat av vulcaN Vis innlegg
Det kan slippe 3 (eller var det 4?) dager før for god oppførsel siden du ikke skal sone lenge nok til å få 2 / 3 deler.
Vis hele sitatet...
Er det ikke 20 dager? Dessuten er det i praksis blitt ganske avviklet.
Sist endret av Naturgrønn; 5. november 2012 kl. 16:09.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Er det ikke 20 dager? Dessuten er det i praksis blitt ganske avviklet.
Vis hele sitatet...
Ikke på så kort dom. Jeg satt 35 dager, og da var det 3 eller 4 dager tidligere jeg fikk slippe.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
VERDAL? Ok, kos deg der.
Verdalspolitiet er litt av noen jævler, det kan jeg love.
Vis hele sitatet...
Jaha? Den synes jeg nesten du burde utdype.

De er svært reale etter min erfaring, og det skal også godt gjøres å finne politi i verdaln..
Sist endret av Tihi; 5. november 2012 kl. 16:15.
Sitat av vulcaN Vis innlegg
Ikke på så kort dom. Jeg satt 35 dager, og da var det 3 eller 4 dager tidligere jeg fikk slippe.
Vis hele sitatet...
Hvorfor fikk du slippe tidligere?
Måtte du søke eller fikk du bare beskjed om at 'du har oppført deg så greit at du får dra hjem i morgen' eller noe slikt?
Sist endret av cmx2k; 5. november 2012 kl. 16:43.
Sitat av cmd2x Vis innlegg
Hvorfor fikk du slippe tidligere?
Måtte du søke eller fikk du bare beskjed om at 'du har oppført deg så greit at du får dra hjem i morgen' eller noe slikt?
Vis hele sitatet...
Alt slikt info hang på korketavler i fengselet, så jeg leste det der. Fikk vel beskjed dagen før at jeg fikk de 3 dagene.

Så lenge du oppfører deg ok, ikke slåss eller blir tatt med dop får du nok de dagene.
Jeg vet at det er vanlig praksis at de slipper ut de som har lang reisevei fra fengselet, gjerne et par dager i forveien ved høytider o.l da man gjerne har familie man vil være sammen med..

Når det gjelder husleige og slikt, ta kontakt med Nav god tid i forveien, og snakk med dem. Jeg fikk _ikke_ noen ytelser når jeg var i fengsel, da du får kost og losji, samt dagpenger i fengselet. Nav stopper automatisk utbetalingene..