Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1539
Hei!

Jeg har en kompis som ble tatt for et lovbrudd i Sverige, men skal sone i Norge.
Kompisen min ble dømt til 9 måneders fengsel, hvor han allerede har sonet 2 måneder under full isolasjon, i påvente av rettsak. (innelåst 23 timer i døgnet).

Vil en dag i isolasjon/varetekt telle som flere mer enn et fengselsdøgn?
Han ble sluppet etter rettsaken, da retten ikke mente rømningsfaren var tilstedet.

Er det slik at han kun trenger sone 2/3 av staffen?



På forhånd takk for svar!
http://www.krus.no/upload/PDF-dokume...ok-3-small.pdf

Søk på «undergitt fullstendig isolasjon» der, så står det om hvordan de regner fratrekk for isolasjon. Vær obs på at den der ble skrevet i desember 2007.

Når det kommer til dette med 2/3 er det ikke noen automatikk i det. Han kan dog søke om prøveløslatelse, noe som gjør at han kan være ute etter 2/3 av straffen.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
http://www.krus.no/upload/PDF-dokume...ok-3-small.pdf

Søk på «undergitt fullstendig isolasjon» der, så står det om hvordan de regner fratrekk for isolasjon. Vær obs på at den der ble skrevet i desember 2007.

Når det kommer til dette med 2/3 er det ikke noen automatikk i det. Han kan dog søke om prøveløslatelse, noe som gjør at han kan være ute etter 2/3 av straffen.
Vis hele sitatet...
Ok, mulig jeg har missforstått advokaten hans, men han sa isåfall at min venn fikk 9 måneder, men kun skulle sone 2/3 av straffen minus antall døgn i varetekt. Har du noen tips til hvem jeg kan ta kontakt med for å få full klarhet i hvor lenge kompisen min må sone?
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Ok, mulig jeg har missforstått advokaten hans, men han sa isåfall at min venn fikk 9 måneder, men kun skulle sone 2/3 av straffen minus antall døgn i varetekt. Har du noen tips til hvem jeg kan ta kontakt med for å få full klarhet i hvor lenge kompisen min må sone?
Vis hele sitatet...
du kan trygt slutte å snakke om deg selv som en tredjeperson.

vi har folk driver - og har drevet - med det meste her inne, så "en kompis av meg"-greia blir bare oppfattet som dumt.
Sist endret av somnium; 9. oktober 2012 kl. 18:03.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av feltrasjon Vis innlegg
Ok, mulig jeg har missforstått advokaten hans, men han sa isåfall at min venn fikk 9 måneder, men kun skulle sone 2/3 av straffen minus antall døgn i varetekt. Har du noen tips til hvem jeg kan ta kontakt med for å få full klarhet i hvor lenge kompisen min må sone?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle du ha snakket med advokaten hans?
Sitat av somnium Vis innlegg
du kan trygt slutte å snakke om deg selv som en tredjeperson.

vi har folk driver - og har drevet - med det meste her inne, så "en kompis av meg"-greia blir bare oppfattet som dumt.
Vis hele sitatet...

Vel, nå er det min kompis som er dømt, og det er derfor jeg spør.

Jeg har selv blitt dømt til 30 dager for en helt annen sak, og venter på soning.
Om det er norske regler så får han fradrag for hver dag han har sonet i varetekt, i tilegg til det får han 1 dag fradrag for hvert 2. døgn.

Det vil si at f eks 2 dager i varetekt. vil gi tilsammen 3 dager fradrag.

Nå stoler jeg på hukommelsen min, så ikke spark meg i ballene.
Sist endret av Naturgrønn; 9. oktober 2012 kl. 18:25.