Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3049
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Skrevet 6. mai 2012 - 20:05
Hei

En kamerat av meg har fått innkallelse 13. august, men har søkt høgskole til høsten. Han ringte vpv og hørte med de om det var mulig med utsettelse, men han som tok telefonen var visst svært lite behjelpelig og ga veldig lite svar.

Dagen etter ringte han igjen. Møtte en sur kjerring som ikke var interessert i det han hadde å si i det hele tatt. Hun sa at det spiller ingen rolle at han skal på skole til høsten, ettersom han er innkalt til militæret før skolestart. Han ba om å få snakke med en rekrutteringsoffiser, men dette ble han nektet. Videre sa hun at han måtte sende inn søknad om utsettelse, men at han neppe kom til å få godkjent denne.

Tingen er at både jeg og han har forberedt oss i et år nå, og tatt både R1, R2 og Fysikk 1 som privatister slik at vi er klar til ingeniørlinjen til høsten. Det å måtte tjenestegjøre nå vil ødelegge svært mye for han, ettersom vi er såpass klare for å fortsette utdanningen. Vi har til og med skrevet under kontrakt på bolig der vi skal studere.

Er det helt usannsynlig at dette er god nok grunn til utsettelse? Alternativet vil jo da være å dra til legen og finne på et eller annet?
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Det han kan gjøre nå er å søke om utsettelse. Får han ikke svar før oppmøtedato må han møte opp til militærtjeneste, og være i forsvaret til han får svar på søknaden. Har man først kommet inn så er det muligheter for å klage sin nød til prest, offiserer, lege og psykolog.
Komme rhan inn på skolen blir jeg veldig overrasket om han ikke får utsettelse fra millitært. Men det er som sagt bare å sende søknad.
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Trådstarter
Søknadsfristen er 18. mai, og vi får ikke beskjed om vi kommer inn før i slutten av juni.
Sist endret av Schileru; 11. mai 2012 kl. 21:16.
Enkelt, si på sesjon at du røyker hasj daglig.
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Det er jo så enkelt å bli dimma pga det ene og det andre i dag at jeg ikke skjønner at folk protesterer mot å bli innkalt. på sesjonen kan du bare skryte på deg dårlige ledd eller vond rygg og vips så vil de ikke ha deg ^^

Be kompisen din forklare for legen på basen at han har periodevis ryggsmerte som kommer og går uten forvarsel og at han da blir sengeliggende, da vil legen som regel dimitere han, slik at den plassen kan gå til noen andre som vil være der..



Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Enkelt, si på sesjon at du røyker hasj daglig.
Vis hele sitatet...

Dette vil vel skape mye unødvendig oppmerksomhet fra en viss offentlig instans? passer dårlig med bøter når man skal begynne på skole
Sist endret av Gig; 11. mai 2012 kl. 21:21.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Send søknad om sivilteneste.

Siviltenesta er avskaffa, men dei er pliktige til å innvilge søknaden...

Om du ikkje er komplett idiot mot VPV er det å gå klar verneplikta rimelig enkelt.
Det er bare å søke.
Jeg fikk 2 år utsettelse på førstegangstjenesten pga at jeg skulle gå på fagskole.

Edit: Alt jeg gjorde var å skrive at jeg ønsket utsettelse pga utdanning. Jeg la også ved bekreftelse på at jeg hadde skoleplass
Sist endret av Per Gunnar; 11. mai 2012 kl. 21:29.
Permanent idiot
Schileru's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Send søknad om sivilteneste.

Siviltenesta er avskaffa, men dei er pliktige til å innvilge søknaden...

Om du ikkje er komplett idiot mot VPV er det å gå klar verneplikta rimelig enkelt.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på at dette? Tviler ikke på det du sier, vil bare gjerne lese litt om det.

Isåfall vil det vel være en grei løsning å først søke utsettelse, og dersom den blir avslått søker han siviltjeneste? Evt. oppsøke lege og klage på rygg e.l. som siste utvei.

Alt dette høres kanskje litt sutrete ut, men det er virkelig dårlig timing nå som vi er såpass godt inne i studiene. Satser på at søknad om utsettelse holder, men ifølge dama hos vpv er dette lite sannsynlig.
All erfaring tilsier at å ha studier går som prioritet over førstegangstjeneste, selv om VPV kan være vanskelig.

Forsvaret ønsker også å ha utdannede inne til tjeneste fremfor uutdannede personell, ettersom de har mer bruk for visse sivile ferdigheter enn ingen
HøyRisiko Psykopat
selv har eg fått utsettelse automatisk ^^
Selv var jeg på sesjon senest i går og der ble jeg fortalt av rekrutterings offiseren at de helst ikke ville ta deg inn under utdannelse siden dette er en ganske viktig del av livet og det kan hende at du tar en utdannelse som i tillegg kan være nyttig for forsvaret når du skal tjenestegjøre.
Husker også han sa noe om et skjema du ville få fra forsvaret med innkallingen eller noe sånt, her skulle det være ett eller annet om at man kunne krysse av at man skulle gå på skole så var det så og si i boks.
Litt usikker på dette siste punktet her hvordan det helt var men det skal i alle fall ikke være vanskelig å få utsettelse pga. utdannelse.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Boxiom Vis innlegg
Har du noen kilder på at dette? Tviler ikke på det du sier, vil bare gjerne lese litt om det.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Siviltj...siviltjenesten