Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1775
Jeg har fått et pc problem jeg ikke finnernoen løsning på
Feilen begynte med en melding ved oppstart – så det må være noe som henger igjen etter sist jeg brukte den. Kanskje MusicMatch? – den bruker å være i gang natten lang. Men etter at jeg slo av watch folders har den brukt å avlutte helt når jeg slo den av. Ellers gjorde den ett eller annet I bakgrunnen med musikkmappene før den var ferdig.

Meldingen jeg fikk var “Kan ikke lagre alle data for filen M$Mft. Dataene har gått tapt. Denne feil kan skyldes en feil på maskinvaren eller nettverkstilkoblingen. Prøv å lagre filen et annet sted.”

Og den var umulig å bli kvitt. Dette var den 25.12, og jeg har sett den meldingen også en gang idag, 27.12

Her er taskmanager avskrift:
svchost
wmiprvse
wordpad
svchos
HPZipm12
wuauclt
nvsvc32
wscntfy
jqs
explorer
DM1service
ATKBBservice
taskmgr
svchost
pfsvc
svchost
svchost
svchost
svchost SYSTEM CPU 99
svchost
svchost
lsass
services
winlogon
KHALMNPR
crss
SetPoint
PrintScreen
msmsgs
ctfmon
mim
PFGUI
jusched
smss
hpwuSchd2
AdobeARM
rundll32
SMax4
ForceField
spoolsv
System
Ledig systemprosess

Den svchost som tar 99% har jeg forsøkt å slette flere ganger men den kommer igjen. Samme om jeg sletter hele 'kjeden'

Start av maskinens SSD tar et kvarter, det er tydelig at maskinen har mye å gjøre. Den fortsetter med å være treg også etter at jeg har slettet svchost, men jeg vet ikke om det er normalt at den har en ledig systemprosess med 99% nederst i listen. Men den gir ikke utslag på ytelsen, den står på null, med noen bitte små blipper av og til.

Men noe er det altså som foregår, det synes også på disk aktivitet indikatoren.

Ved hver oppstart vil maskinen nå foreta en disktest og den tester en disk men finner ingen feil. Så jeg skipper nå disktesten.


MERK: Det skjer visst ikke hver gang, men ofte, etter at jeg har slått av maskinen og så starter opp igjen, så ser det ut som maskinen allerede er igang med å jobbe.

Den stanser ved “Trykk DEL for å komme inn I BIOS oppsett” (eller noe sånt)
Men det går veldig tregt, og disk lampen blinker så det ser ut som den holder på med noe. Trykker jeg DEL tar det lang tidl før jeg komemr inn I BIOS , så noe er det som trekker CPU ressurser.

Hvis jeg slår av bryteren på poweret og slår på igjen, virker det igjen normalt, jeg går inn i BISO og kan jobbe normalt, save og så starter det normalt helt til jeg fra multboot menyen velger å starte en disk, samme hvilken, så tar det et helt kvarter før den er helt oppe, ting skjer veldig sakte.

Når jeg er inne kan jeg stoppe den svchost som bruker 100% av CPU. Da kan jeg bruke maskinen, men det er fremdeles noe i bakgrunnen som gjør at det til tider går tregt.

Det virker jo litt rart at maskinen faktisk er inne på hard-disk og jobber allerede før den har kommet forbi BIOS opsjonen, den går jo videre av seg selv hvis man ikke gjør.

Da åpner den C: disk og går inn i multiboot menyen.
............

Finnes det noen vettug måte jeg kan bevare det jeg har på disken og på noen måte få installert pånytt i håp om at problemet skal forsvinne?
F.eks å starte fra en annen disk slik at ingen filer er låst, og kopiere rubbel og bit? Måtte da kanskje bruke noe i lihet med Karen's replicator som jeg tror er flinkere til å få med seg det som finnes på en disk. r/o, system etc. filer kan jo være et problem.

Så kunne jeg installere Win XP pånytt, legge tilbake tingene som hører til mitt multiboot opplegg, (det bruker også grub4dos eller hva det nå heter så jeg kan boote både en annen XP, og en Win7 disk fra bootmenyen.) jeg får det samme problemet også om jeg velger å boote en av dem, så det må ju ha sin rot et sted veldig tidlig i kjeden av events fra jeg trykker på ON-knappen. Men hvor?

Og så skulle kanskje også desktop osv. også funke igjen, og jeg kunne fremdeles bruke all snarveier til programmer etc?
Det jeg ønsker er jo å slippe å installere alt mulig igjen.

Jeg er spent på om det finnes noen som skjønner dette og har en løsning?

Kan det ha blitt en feil i BIOS? Jeg tror jeg heller kjøper et nytt MB fremfor å
tukle med restore/upgrade av BIOS. (MB er ASUS M2N-E)
Først så må vi identifisere hvilken svchost prosess det gjelder og hvilke tjenester denne kjører.

1. Åpne oppgavebehandler (taskmgr.exe) -> Vis -> Velg rader -> velg PID -> OK
2. Identifiser PID nr til den svchost som bruker mye CPU og eller Minne
3. Åpne Ledertekst vinduet (cmd.exe)
4. Skriv kommandoen: tasklist /svc -> trykk enter
5. Her får du opp nå en liste med alle svchost og PID sammen med hvilke tjenester de kjører. identifiser hvilen det er og feilsøke de tjenestene, eventuelt post svaret her for og få en videre pekepinn på hva du kan feilsøke
var det ikke en bug i windows 7 som de har retta opp i? tror du må oppdater os.
Sitat av SilentKick Vis innlegg
var det ikke en bug i windows 7 som de har retta opp i? tror du må oppdater os.
Vis hele sitatet...
Nei den buggen du tenker på var i Vista og ble rettet opp til W7
Jeg forstår det slik at du bruker XP. Det er et kjent problem i WinXP for tiden at svchost låser cpuen på 100%, som man kan se her: https://www.google.no/search?q=win+xp+svchost

Vet derimot ikke om det er dette som er roten til problemet ditt dessverre.
Dette var en interessant tråd. Jeg har samme problem på en liten laptop.
Når den starter, spretter cpu-bruken opp i 100%.
Svchost PID1084 som inneholder følgende:
AudioSrv, BITS, CryptSvc, Dhcp, dmserver, ERSvc, EventSystem, LanmanServer, lanmanworkstation, Netman, Nla, Schedule, seclogon, SENS, SharedAccess, ShellHWDetection, Themes, TrkWks, W32time, winmgmt, wuauserv, WZCSVC.

Når jeg stopper den Svchost'en, kommer den ikke opp igjen. Men irriterende er det...
Et lite spørsmål til dere som har denne bugen med svhost.exe 1084,

Hvilken versjon av Windows er det som er installert på maskinen deres? for etter litt googling ser jeg at det er noe malware \ virus som legger inn en fake kopi av denne prosessen, men den på virker kun noen av Windows versjonene ikke alle
Jeg har en "strippet" versjon av XP pro med SP3 som er lettkjørt på små maskiner. Det står versjon 2002 på den. Kjører en EEEPC celeron 900 med kun 1 Gb ram. Den brukes mest med VueScan for a scanne lysbilder.
Sist endret av snurrepus; 8. januar 2014 kl. 14:42.
Sitat av snurrepus Vis innlegg
Jeg har en "strippet" versjon av XP pro med SP3 som er lettkjørt på små maskiner. Det står versjon 2002 på den. Kjører en EEEPC celeron 900 med kun 1 Gb ram. Den brukes mest med VueScan for a scanne lysbilder.
Vis hele sitatet...
Ok da er du berørt av bugen som var i XP \ Vista

løsningen på dette er godt dokumentert på nette via google søk, viruset jeg snakker om i tidligere post gjaldt for Windows 7

men løsningen din er enten, 1. deaktivere Windows Automatisk Oppdatering eller installere patchene som kom ut for og fikse dette. update KB927891

mere info om dette kan du lese om på link: http://blogs.technet.com/b/asiasupp/...-high-cpu.aspx