Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5061
I denne tråden hvor fyren fikk frastjålet en veldig dyr sykkel,

https://freak.no/forum/showthread.php?t=312924

hvor vekteren har video, og vet hvem fyren er. Nå har vi ikke fått noen oppdatering i hvordan politi har behandlet saken enda. Men litt derfor synes jeg det er interessant å ta dette opp.

Hvor mange her synes tjuven skal få beholde sykkelen og man skal ta regninga på 4000 i egenandel, og hvor mange synes han skal prøve å stjele tilbake sykkelen?

Jeg hadde en episode for mange år siden, hvor jeg tok tilbake sykkelen fra noen narkomane midt i byen. Jeg spurte pent om å få den igjen og det var greit, uten noe bråk. Men jeg var klar til å ta den med makt om det var nødvendig. Politi hadde henlagt saken som med 99,99% av alle tyverier.

Hvor går den etiske grensa hos folk flest over når det er greit å prøve å ta tilbake ting som er stjålet? Det virker for meg som at de fleste mener det er helt greit at tjuven skal få beholde det de stjeler.
Det ville ikke engang vært et spørsmål for meg. Det er tyven som har brutt en etisk grense. Jeg hadde gått å hentet sykkelen min.
En bekjent fant tilfeldigvis sykkelen sin stående utenfor huset til noen lugubre folk. Viste seg at det var noen shady typer som hang med ene naboen som hadde tatt den med seg. Min bekjent tok selvsagt sykkelen med seg tilbake og låste den trygt ut mot veien, slik at de ville se den hver gang de kjørte forbi. Tviler på at de brydde seg noe særlig, men ble ikke stjålet flere sykler i det minste.

Har aldri hørt om noen som mener at en tyv skal få beholde det de har stjålet. Spør du meg sier det seg jo selv at man kan ta tilbake sine egne ting, selv om noen andre har tatt de fra deg. Så lenge du veit at det er dine ting. Det blir jo ikke sånn at tyven plutselig eier det fordi han har fått det med seg hjem. Hvis noen tar en sykkel fra meg, og jeg vet hvor den står, kan jeg selvfølgelig gå og hente den om jeg vil det.
Jeg tok en gang en fyr på fersk gjerning mens han sto og skrudde av bakskjermen på sykkelen min midt i Trondheim sentrum. Ingen big deal egentlig. Bakskjermen kosta en 50-lapp. Men dritirriterende siden den var helt ny, etter at den forrige bakskjermen ble borte uka før. Jeg eksploderte, og hadde 20 meters løpefart før jeg dytta han så han rulla bortover. Da han reiste seg og slo ut med henda og spurte «e d no gæli?» holdt det på å svartne helt for meg. Ja! Det er no gæli! Du står og skrur av bakskjermen min!

Da tok jeg faktisk sykkelen hans, og sa at den sikkert var tyvegods den også, så jeg sa jeg skulle levere den til politiet. Da begynte den stakkars fyren faktisk å gråte, og sa han hadde fått sykkelen i bursdagsgave av faren sin. Jeg blei helt satt ut, og visste ikke hva jeg skulle gjøre så jeg bare ham tilbake sykkelen, og så sa vi hadet til hverandre.

Så samme fyren noen uker etterpå. Da hadde jeg akkurat knekt foten og humpa rundt på krykker. Veldig glad han ikke kjente meg igjen.
Fikk beskjed av vekter før i dag, han hadde snakket med politiet og de skulle ta seg en tur hjem til tyven, har ikke hørt noe mer etter det. Så får se hva som skjer.

De skulle vist ransake, men hadde blitt glemt å registrere anmeldelsen, skulle ringe på mandag så skulle det vist ordne seg. Ble faktisk prioritert da det var en dyr sykkel sa de. Får bare krysse fingrene og håpe tyven ikke har solgt eller ødelagt sykkelen osv. Er uansett ikke verdens undergang da. Er jo egentlig bare en sykkel.
Sist endret av J86; 21. september 2019 kl. 23:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men hvordan skal du garantere at sykkelen er din, og at personen du tar den fra er tyven?

Om du feks ser sykkelen din stående utenfor et hus, du tar den tilbake men personen har selv kjøpt den av tyven helt uvitende om tyveriet.

Da du blir jo du en tyv?

Men det er helt klart et legitimt dilemma, men jeg tror ikke løsningen er selvtekt.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men hvordan skal du garantere at sykkelen er din, og at personen du tar den fra er tyven?

Om du feks ser sykkelen din stående utenfor et hus, du tar den tilbake men personen har selv kjøpt den av tyven helt uvitende om tyveriet.

Da du blir jo du en tyv?

Men det er helt klart et legitimt dilemma, men jeg tror ikke løsningen er selvtekt.
Vis hele sitatet...
1 - For min del var det enkelt, det var en ca 8 år gammel sykkel, med masse kjennemerker som jeg ville kjent igjen over alt. Dette påpekte jeg for fyren, pekte på alle riper, hakk og andre kjennetegn, for å overbevise og legge psykologisk press.

2 - Dette er et legitimt poeng som jeg ikke hadde tenkt på. Da er det viktig å i det minste kommunisere med personen som påberoper seg eierskap og som man eventuelt vil ta den tilbake fra før man gjør det. Hvis personen virker genuint intetanende, går det an å spørre hvor og hvem han kjøpte den. Være detektiv. Enhver genuin og lovlydig person vil være behjelpelig.

Altså, hvordan er etikken og jussen når man kjøper et produkt brukt av noen, uten å be om kvittering eller bevis for eierskap? Da løper man jo en risiko for at det er tyvegods, og man må vel ta følgene av dette? Jeg kjenner ikke juss godt nok til å vite hva som er etisk riktig.

3 - Det er her jussen og etikken blir utydelig for meg. Ja, i tilfellet du beskriver så blir man jo det. Men hvis man gjør ting på måte jeg beskrev, prøver å gjøre ting etter boka, så minsker man det begrepet til en størst mulig grad. Hvis ny eier har høy sans for etikk, så prater han eller hun med politiet og gir detaljer om saken og er behjelpelig. Om det riktige er å gi tilbake sykkelen eller eiendelen før politiet har vært involvert og løst saken, vet jeg ikke.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men hvordan skal du garantere at sykkelen er din, og at personen du tar den fra er tyven?

Om du feks ser sykkelen din stående utenfor et hus, du tar den tilbake men personen har selv kjøpt den av tyven helt uvitende om tyveriet.

Da du blir jo du en tyv?

Men det er helt klart et legitimt dilemma, men jeg tror ikke løsningen er selvtekt.
Vis hele sitatet...
I mitt eksempel var dette en liten plass, og vedkommende som fant sykkelen visste at de som bodde der var de samme folka som hang rundt nabolaget hans. Det var heller ikke den eneste sykkelen de hadde slengt fra seg utfor huset... Men ja, hvis man ikke vet med sikkerhet at det man tar tilbake faktisk er det som har blitt stjålet så kan man jo ende opp med å stjele noe selv.
kan man teknisk sett "stjele" tilbake egen eiendom? man tar den tilbake, man eier jo tingen.

at den er solgt av tyven har jo lite og si, kjøper har gjort seg skyldig i heleri (enten vitende eller uvitende)

men, om du har fått forsikringsoppgjør for sykkelen, så er det forsikringselskapet som eier den


dog er det vel sikkert lurest og la onkel blå ordne opp, selvom de sikkert ikke vil
Sist endret av DSlhm; 23. september 2019 kl. 10:24.
så lenge jeg hadde visst sikkert det var min eiendel og ikke en av samme type/merke osv hadde jeg dratt det så langt som "tyven" vil la det gå. har jeg kjøpt det og ikke solgt det er det mitt.

ville kun "latt det gå" så lenge jeg får det igjen etter å ha finni det igjen om d var jeg som var idiot og f eks lot noe stå ulåst el whatever.