Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 5135
Må ringe legen i morgen... Får ikke sove, får ikke slappet av, huet og nervene er i høyspenning da min far er døende av kreft og har neppe ut måneden å leve. Hva kan/bør jeg be om som legen kan gå med på som slår meg hardest mulig ut.....
Jeg kan ingenting om medikamenter og tar ingenting til vanlig, men dette er en bør jeg ikke orker gå igjennom uten hjelpemidler.
Apodorm er fin som krisemedisin. Benzodiazepin , hypnotikum (sovemedisin)

Fordelene med å ta det fremfor innsovningsmesisin som Zopiclone/Zolpidem er at det varer lengre. Så du vil både sovne fortere - og få en liten pause med litt kjemisk salighet.

Merk at Apodorm/Mogadon er b-preparat og avhengighetsskapende - så De bør forklare omstendighetene og være åpen på at dette er kun som nødløsning. Ikke over lengre tid.

Lite hangover på nitrazepamet - og da mer positivt på den måten at man våkner opp beroliget.
C-preparater som vallergan, truxal/nozinan/seroquel og remeron har alle en tendens til å gi ubehagelig hangover.

Lykke til - og jeg føler med deg <3

Let us know how it goes.
Ikke for å være ufin på noe vis, men burde du ikke heller prøve å få mest mulig kvalitetstid med ham i hans siste stund fremfor å ruse vekk følelsene dine? Jeg tror nok du vil angre i ettertid. Så kan du eventuelt mose i deg så mye dop du vil etter han har gått bort.
Uansett, kondolerer så mye.
Sitat av Marshmallows Vis innlegg
Ikke for å være ufin på noe vis, men burde du ikke heller prøve å få mest mulig kvalitetstid med ham i hans siste stund fremfor å ruse vekk følelsene dine? Jeg tror nok du vil angre i ettertid. Så kan du eventuelt mose i deg så mye dop du vil etter han har gått bort.
Uansett, kondolerer så mye.
Vis hele sitatet...
Last-stage kreft er ofte ikke noe du vil huske en person som, så kan ikke akkuratt klandre ts for at han ønsker å døyve noe av smerten
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har jobbet med døende folk og pårørende, og jeg skjønner virkelig at dette er noe som er vanskelig. Snakk me legen, fortell situasjon og se om du får noe. Det er faktisk ofte man ikke anbefaler at pårørende ska være hos pasienten da de kan se veldig annerledes ut og oppføre seg rart. Dette er ikke et godt bilde å huske sin far fra.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Må ringe legen i morgen... Får ikke sove, får ikke slappet av, huet og nervene er i høyspenning da min far er døende av kreft og har neppe ut måneden å leve. Hva kan/bør jeg be om som legen kan gå med på som slår meg hardest mulig ut.....
Jeg kan ingenting om medikamenter og tar ingenting til vanlig, men dette er en bør jeg ikke orker gå igjennom uten hjelpemidler.
Vis hele sitatet...
Tror nok du skal overlate den vurderingen til fastlegen. Mest sannsynlig blir du tilbudt sobril.
Helt ærlig dude... ikke gjør det. Jeg skjønner at å døyve tankene helt i en zombie tilstand er fristende nå, men du kommer til å få enda verre minner i ettertid. Du burde kjempe deg gjennom og være klar i hodet midt oppe i det her. Når du går av sobrilen igjen og faren din har gått bort så får du bare en tusen ganger hardere smell. Om du har helt sjukt jævlig så ville jeg ville heller røyka meg en jonas og latt følelsene og tankene strømme på enn å undertrykke det med benzo. Mye bedre å filosofere over dette i en klar eller naturlig fjern tilstand. Også en annen ting, jeg er ikke særlig religiøs, men noe som har hjulpet meg med slike ting er å lese om buddhismens perspektiv på liv og død. Masse lykke til, håper du finner ro!
Kan ikke folk slutte å reklamere for cannabis som en "vidundermedisin" som fikser "alt"? TS trenger sikkert å sove og få noen vinduer med ro. Da passer det mye bedre med en sobril iblant enn å fyre seg skækk og loke rundt i hasjtåka. Og nettopp sobril har såpass kort halveringstid at TS med dens hjelp kunne få noen timer hvile på natta, og dermed være bedre rustet til å møte virkeligheten på dagtid. Men jeg ser at å gomle piller dagen lang ikke er bra. I denne sammenheng omtrent like ille som å fyre seg skækk hver dag.
PS. Brennesle: "natutlig fjern" er det dummeste jeg noensinne har hørt. Opium og kokain er like "naturlig". Vil du anbefale det til folk i vanskelige situasjoner? Skjerp deg!

Nei TS. Snakk med legen din så finner dere ut av det. Ønsker deg alt godt.
Høres da ut som TS er ute etter å klare sove og klare slappe av, ikke ruse seg. Folk hopper virkelig til konklusjoner her.

Forklar situasjonen til legen. Apodorm, sobril eller valium er nok tingen. Apodorm er sovepiller og er det som vil slå deg mest ut. Sobril/Valium vil roe nervene og tankekjøret. Man har tyngre benzoer også, men de er vanskeligere å få utskrevet.
Innsovningspiller som imovane og stilnoct som er ganske lett å få er nok ikke for deg da de ikke varer lenge.

Om du får benzo utskrevet, noe jeg regner med du gjør da du virker som en oppegående fyr så vær forsiktig, benzo-avhengighet er et helvete uten like. Tror riktignok ikke du får utskrevet nok til å bli avhengig, men du må uansett ha respekt for hva du putter i deg.

Jeg ville absolutt ikke røyket cannabis i din situasjon.

Har vært i en lignende situasjon selv. Det er et sant helvete. Jeg føler virkelig med deg. Husk å spis og ha sosial omgang med gode venner der det er mulig.
Sist endret av Esoterisk; 10. januar 2019 kl. 19:48.
Sobril er best i denne situasjonen. Jeg forstår det godt. Har selv holdt hånden til min farmor når lyset slukket. Skal love deg de kveldene er tunge som fy. Hun ville ha noen hos seg til det var tiden, så vi byttet på. Og de timene jeg ikke holdt hånden hennes, så er jeg ikke så redd for at sobrilene "ødela" minnet mitt. Det hjalp meg å sove i en fryktelig vond periode. Så benzoer har definitivt sin nytte her, men vil ikke anbefale mer en 25 mg sobril, og TS lykke til og bare hold ut. Det å vite noen skal dø høres så brutalt ut, men det når noen plutselig blir revet bort, er enda mer ufattelig. Nyt tiden og prate om minner, "gamle dager" osv.
Sitat av Nortroll Vis innlegg
Sobril er best i denne situasjonen. Jeg forstår det godt. Har selv holdt hånden til min farmor når lyset slukket. Skal love deg de kveldene er tunge som fy. Hun ville ha noen hos seg til det var tiden, så vi byttet på. Og de timene jeg ikke holdt hånden hennes, så er jeg ikke så redd for at sobrilene "ødela" minnet mitt. Det hjalp meg å sove i en fryktelig vond periode. Så benzoer har definitivt sin nytte her, men vil ikke anbefale mer en 25 mg sobril, og TS lykke til og bare hold ut. Det å vite noen skal dø høres så brutalt ut, men det når noen plutselig blir revet bort, er enda mer ufattelig. Nyt tiden og prate om minner, "gamle dager" osv.
Vis hele sitatet...
Holdt selv min mor i hånden i det lyset slukket, som 19-åring. Angrer ikke på at jeg var der for henne, men det var absolutt helt jævlig. Virkelig en opplevelse som satte spor. Samtidig er jeg veldig takknemlig for at jeg fikk støtte henne i sine siste timer her på jorden.

Skjønner akkurat hvordan du har det, TS <3 Har vært der selv. Ta vare på deg selv og ikke røyk cannabis sånn som jeg gjorde. Kan bekrefte at det ikke var noe bra for noen.
Sist endret av random98688; 10. januar 2019 kl. 22:53.
Personlig anbefaler jeg heller seroquel i 25 eller 12.5 dose. Så slipper du de vanedannende effektene av zolpidem det sagt, så er zolpidem mye bedre enn å begynne å ta sobril og slikt some er nevnt her. Det å. Begynne å leke med disse i en slik situasjon kan være veldig problematisk.
Sitat av Picard Vis innlegg
Personlig anbefaler jeg heller seroquel i 25 eller 12.5 dose. Så slipper du de vanedannende effektene av zolpidem det sagt, så er zolpidem mye bedre enn å begynne å ta sobril og slikt some er nevnt her. Det å. Begynne å leke med disse i en slik situasjon kan være veldig problematisk.
Vis hele sitatet...
Om primær-problemet vært innsovningsproblemer hadde jeg vært enig. Nå kjenner jeg ikke godt til TS sin situasjon og det gjør ikke du heller, men skulle jeg gå etter egne erfaringer hadde ikke det holdt. I en slik situasjon er det fantastisk kjipt å spise en zolpidem og våkne etter 30-120 minutter pga mareritt/søvnproblemer/tankekjør og plutselig ligger man der ruset(forholdsvis kjip rus), kanskje med lettere hallusinasjoner, men fortsatt ikke klarer å sove. Eller at den ikke holder pga tankekjøret og så plutselig er man ruset i to timer i steden for å sove og alternativet er å hive innpå mer Zolpidem (som er litt mindre farlig enn en benzo, men det er fortsatt en kvasi-benzo med alt med medfører)

Jeg er ikke en person som er glad i benzoer. Den viktigste personen i livet mitt mistet jeg til en benzo-OD. Det er jævlig mange som misbruker dem, men medisingruppen har fortsatt et veldig viktig og stort bruksområde. Såfremt TS er en like oppegående person som han virker og han er veldig klar over at misbruk av dette legemiddelet vil ødelegge livet hans langt mer enn tapet enn et familiemedlem og dermed behandler det deretter holder jeg fast ved apodorm/valium/sobril(eller annen benzo legen måtte gå for) er veien å gå.

TS: Kan vi få mer info? Når/hvis du klarer sove, blir du sovende da, eller sliter du med at du våkner midt på natta?
Takk for alle svar. Nei jeg gjør ikke dette for noen rus. Jeg er ingen person som ruser meg med mindre det er "spesielle anledninger" på en positiv front i livet mitt. Jeg veksler mellom å ikke få sove til å få sove noen timer men våkner brått og ligger lys våken. Da er det tankekjøret og medlidenhet for mannen som holder meg våken. Tenker på hvor stor frykten hans må være. Første dagen på sykehuset så døde sengenaboen hans inne på rommet hans. Hjertestopp. Så det gjorde ikke akkurat ting mer beroligende for ham. Medlidenheten kommer fordi legen har sagt til oss at dette går fort, mens min far enda ligger og tror det er håp, og at han kan begynne behandling så fort han bare blir litt sterkere. Når sannheten er at det ikke er noe håp. Så vi er oppfordret til å spille på lag og ha troa vi og. Det å late som om han blir bedre, og at rett rundt hjørnet så er redningen for ham føles så falskt(vel det ER jo 100% falskt, om en skal kalle en spade for en spade.)

Eneste grunnen til at jeg spør her er fordi jeg kan ingenting om hva som funker og hva som ikke funker. Spør legen meg om jeg vil ha Paracet har jeg ingen forutsetninger fra å si "ja takk det høres ut som noe som vil virke" mot " jeg tror jeg trenger noe sterkere enn det."
Sist endret av Mokkasinen; 11. januar 2019 kl. 08:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Seroquel er hva du er ute etter. Knockout sovemedisin som garantert gir deg søvn i riktig dosering og du vil sove lenge, samt stoppe tankekjør. Ikke vanedannende som benzo er er.
Sist endret av Bearass; 11. januar 2019 kl. 08:54.
Seroquel er jo et c preperat med dusinvis av kjipe bivikrninger Sakset fra Wikipedia :

Blant de mange bivirkningene er diabetes og tardiv dyskinesi de mest alvorlige. Sistnevnte forekommer relativt sjelden i forhold til de gamle antipsykotika. Tilstanden er som regel irreversibel selv om medikamentet seponeres.

Ikke at jeg tror han får diabets, men dette er da ikke noe bedre på noen måte en å få 20 sobril å ta en hver kveld når det kjipeste står på. Det er jo nettopp det som er det benzo preperater brukes til. Klart det finnes en haug som missbruker dette, men som medisin. Er denne situasjonen 100% riktig for å bruke slike preperater. Så TS bruk Sobril eller trenger du sterkere sove effekt spør om Apodorm som også er nevnt her. Det er et mer potent benzo og gir kraftig søvndyssende effekt samt stopper tankekjøret (det gjør Sobrilen også forsåvidt) Så prøv ett av disse heller en Seroquel iallefall
Anonym bruker
"Takknemlig Brugde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Nortroll Vis innlegg
Seroquel er jo et c preperat med dusinvis av kjipe bivikrninger Sakset fra Wikipedia :

Blant de mange bivirkningene er diabetes og tardiv dyskinesi de mest alvorlige. Sistnevnte forekommer relativt sjelden i forhold til de gamle antipsykotika. Tilstanden er som regel irreversibel selv om medikamentet seponeres.
Vis hele sitatet...
Jeg ville nok heller regnet "plutselig uventet død" og "hjertestans" som de mer alvorlige (fra Felleskatalogen).

Ikke bruk Seroquel om du sliter med Restless Leg Syndrome eller lignende. Det kan også føre til dette hos veldig mange (som er det siste du vil når du vil sove).
Seroquel har bivirkninger i store doser over lengre tid. Sliter man med psykotiske symptomer f. Eks er det ikke uvanlig å ta 200mg seroquel 2-3x daglig.

Her er det snakk om dosering i 25-50mg over kortere tidsrom.
Bivurkningsprofilen er langt hyggeligere enn å hive innpå sobril i en vanskelig periode, og ettervirkninger iform av risk for avhengighet oppbluss av uro ved seponering. Gjerne mye verre enn uroen man behandlet.

En. Lege vil også kvie seg for å skrive ut benzo preparat, men du vil ikke ha problemer med seroquel for søvn off label
Sist endret av Bearass; 11. januar 2019 kl. 14:40.
Jo jeg sliter med restless legs syndromet, faktisk... Hatt det siden jeg var liten. Kommer hver gang jeg legger meg ned. Tok det opp med Legen når jeg var 35. Og svaret var basicly: siden du fortsatt lever kan vi ekskludere ett par faktorer her... Litt sarkastisk..
Sist endret av Mokkasinen; 11. januar 2019 kl. 14:58.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Jo jeg sliter med restless legs syndromet, faktisk... Hatt det siden jeg var liten. Kommer hver gang jeg legger meg ned. Tok det opp med Legen når jeg var 35. Og svaret var basicly: siden du fortsatt lever kan vi ekskludere ett par faktorer her... Litt sarkastisk..
Vis hele sitatet...
For dette fikk du konstantert når du var på en type søvnanalyse/observasjon? Hvis du har det, så kan det hjelpe en del.

Når det kommer til valg så er det mye å ta av. Siden du bare skal bruke dette gjennom denne perioden så har det ikke så mye å si om det blir et prep fra gruppe c eller b. Mange her som sverger til seroquel, men for min del hjalp det ikke en dritt, ble bare vanskeligere å stå opp. Får du et antidepressiva/psykotika eller antihistamin så er de ganske tilsvarende, effektene kommer i hovedsak på samme måte, afaik.

Det er imovane og stilnoct som er designet til å slå deg ut, alt annet vil/kan forkorte innsovningstiden. Jeg ville valgt imovane, da den muligens kan ha en effektiv påvirkning på tankekjøret du har. Eller er antipsykotikaen nozinan også veldig sterk, du får også et lass med bivirkninger med i samme slengen på sistnevnte spesielt
Ville anbefalt deg å ta det opp med legen din, og ikke ta direkte anbefalinger her uten noe som helst ettertanke.

Legen din skal i utgangspunktet vite farene med de ulike virkningene bak disse stoffene. Du sier at du ruser deg bare i spesielle anledninger. Hva slags rus er det da snakk om? Håndterer du dette helt fin, eller merker du at du sliter med å sette rusmidlene på hylla når anledningene er ferdig? Vet dette i utgangspunktet ikke er et 100% grunnlag for å vite om du ville slitt med de sterkeste og vanedannende av stoffer, men om du hadde gjort det vil det nok gitt deg en pekepinn om å ikke ta det kraftigste av det kraftigste.

Ville som sagt snakket med legen din og si at du trenger noe som kan gi deg ro, spesielt nå som livssituasjonen til faren din er slik den er. På samme tid, ville jeg også snakket med legen din om å ikke få tak i vanedannende stoffer om det er noe som setter deg i tvil. Om du ikke, bare snakk det ut med legen din. Ville imidlertid ta rådene du får her litt i betraktning også, spesielt etter de der stoffet oppleves som sterkt vanedannende. Fordi det siste du vil gjøre er å komme deg gjennom din fars død, for så å havne på et helt jævlig benzokjør. Snakk med legen din, h@n burde vite hva som passer best om du forklarer situasjonen din som den er.
Been there. Er glad jeg ikke fikk de siste timene i en kjemisk døs. Det kan hørss fristende ut, men er ikke nødvendig vis noen løsning. Snakk med legen ...
Ikke rus deg, dette er menneskelig, føl på det å være menneske nå når din far synger på det siste verset, jeg vet det er vanskelig, men vær så snill. VÆr en mann kjenn på det. Kondolerer din far også.
Her er det som sagt, nok en gang ikke noe gjort for å ruse seg. Det er for å få slippe å ligge våken om kveldene og nettene. Dagene går med på å hjelpe familien min med støtte og praktiske gjøremål, og min far i sin situasjon.... I en edru forsvarlig tilstand.

Sitat av kmsc Vis innlegg
For dette fikk du konstantert når du var på en type søvnanalyse/observasjon? Hvis du har det, så kan det hjelpe en del.

Når det kommer til valg så er det mye å ta av. Siden du bare skal bruke dette gjennom denne perioden så har det ikke så mye å si om det blir et prep fra gruppe c eller b. Mange her som sverger til seroquel, men for min del hjalp det ikke en dritt, ble bare vanskeligere å stå opp. Får du et antidepressiva/psykotika eller antihistamin så er de ganske tilsvarende, effektene kommer i hovedsak på samme måte, afaik.

Det er imovane og stilnoct som er designet til å slå deg ut, alt annet vil/kan forkorte innsovningstiden. Jeg ville valgt imovane, da den muligens kan ha en effektiv påvirkning på tankekjøret du har. Eller er antipsykotikaen nozinan også veldig sterk, du får også et lass med bivirkninger med i samme slengen på sistnevnte spesielt
Vis hele sitatet...
Nei, men beina mine spreller som en halvdau fisk på land når jeg legger meg, beina sparker og "trigges" av impulser ut fra ingensteds og det skjer bare når jeg ligger nede. Og dette har jeg hatt siden jeg var 4-5 år. Jeg nevnte dette for legen som voksen og da ble det bare konstantere at jeg hadde "restless legs syndromet". Ingen flere tester ble nevnt.
Sist endret av Mokkasinen; 18. januar 2019 kl. 09:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Diazepam aka Valium\Vival og Stesolid er jo faktisk muskelavslappende samt sedaterende, så det kan jo være ett alternativ som gjør mange ting på en gang for deg. Stanser "sprellingen", gir deg litt ro i sinnet samt hjelper deg å være avslappet når du skal i sengs. Ser det er en stund siden det var aktivitet her, så av nysgjerrighet hva endte du opp med å prøve\bruke ?
Har ikke hatt ork til å gå til legen enda. Sitter på omsorgshjemmet og hører på surklinga hans mens lungene hans fylles med væske. Det er den jævligste lyden jeg har hørt. Du hører hvordan han sakte drukner og han sloss for å klare og puste.
Selv dyr har bedre løsning her, da de kan få en verdig vei ut fra dette livet gjennom å bli avlivet. Mens vi, hyklerisk er som vi er, må la mannen lide og leve uverdig i sitt eget piss og i smerter mens han sakte drukner. Noe annet hadde jo vært helt ukristelig.

Nei jeg får gå til legen når dette er over heller, og bare deale med dette frem til da.
Sist endret av Mokkasinen; 22. januar 2019 kl. 16:11.
Sitat av Mokkasinen Vis innlegg
Har ikke hatt ork til å gå til legen enda. Sitter på omsorgshjemmet og hører på surklinga hans mens lungene hans fylles med væske. Det er den jævligste lyden jeg har hørt. Du hører hvordan han sakte drukner og han sloss for å klare og puste.
Selv dyr har bedre løsning her, da de kan få en verdig vei ut fra dette livet gjennom å bli avlivet. Mens vi, hyklerisk er som vi er, må la mannen lide og leve uverdig i sitt eget piss og i smerter mens han sakte drukner. Noe annet hadde jo vært helt ukristelig.

Nei jeg får gå til legen når dette er over heller, og bare deale med dette frem til da.
Vis hele sitatet...
Siden det har gått så "greit" som mulig så langt (situasjonen i betraktning) tror jeg du gjør riktig i å ha stått i dette uten medikamenter for nå. Bruk den siste tiden til å ta godt farvel med han. Så kan du alltids få noe medisin på resept etter din far har gått bort for å få litt ro i sjelen i en tøff tid. Kan være en fordel å ha klart hode før den tid.

Håper han får så lite smertefull slutt som mulig og sender varme tanker til deg, TS.
Sist endret av dazezone; 22. januar 2019 kl. 16:22.
Ja er helt klart enig i det. Nå hadde det, bare så jeg har nevnt det, ikke vært aktuelt å ta noe på dagtid/morgener. Jeg vil være klar da. Familien trenger at jeg er tilstede. Dette var ment for å roe tankene og kroppen på kvelden når jeg er alene.

Og tusen takk for omtanken, Dazezone.
Sist endret av Mokkasinen; 22. januar 2019 kl. 16:41.