Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 937
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei hei.

Ønsker litt input angående noen tanker, kanskje det er noen her i samme situasjon som har tips & tricks. Skal legges inn snart men får ikke møtt psykologen og behandler før om en stund så jeg prøver meg her. Er desperat.

Er "stabil" på lamicta og seroquel depo. Har selvmedisenert mange år pga av en ubehandlet diagnose, å det gikk over stokk og stein når en lege satte meg på snri venlafaxin pga av tunge depresjoner og svingninger i humøret. Venlafaxin utløste en turbo ladet mani, jeg visste ikke hva bipolar var på denne tiden men har skjønt lenge att det var noe unormalt med psyken min.
Går ikke inn på detaljer angående manien men etter mye galskap sendte politiet meg på akutt psykiatrisk rimelig fort.

Fikk utredning for 4 år siden, men sliter fortsatt med rus. Prøver stadig vekk å kjøre meg i psykose så jeg kan prøve å ta selvmord eller trigge mani, men klarer det ikke. Hodet mitt vil ødelegge meg fordi jeg fortjener å ikke leve. Føler meg fanget i armene til djevelen. Vet ikke hvem jeg er.

Tror dere medisinene stabiliserer meg til en hvis grad uansett om jeg ruser meg?

Får en tanke om att jeg ikke har denne diagnosen når jeg ikke klarer å trigge mani osv, vurderer å slutte med medisinene for å se om jeg klarer meg uten, men siste gang jeg sluttet havnet jeg på akutten igjen. Var så ødelagt at jeg bare lå i sengen, mistet fotfeste med realiteten å tankene mine terroriserte meg. Jeg måtte bæres inn på psyken da jeg var så sliten.

Jeg hører folk fortelle att når pasienter føler seg friske på medisiner får de en vrangforestilling om att de ikke har en lidelse å dermed slutter å ta det.

Kanskje jeg blir psyk pga av rusmisbruket mitt å ikke diagnosen når jeg slutter på medisin? Eller? Jeg er forvirret!

Fikk bp1 med psykotiske trekk, føler det ikke stemmer, kanskje man ikke forstår det selv hvor lost man kan være?

Dette er ikke ett forum for psykiatri men hvis noen har opplevelser og erfaringer rundt dette setter jeg stor pris på input. Takk.
Efexor eller venlafaxin ga meg også mani! Voldsom medisin asså. Seruquel ser jeg ingen grunn til å kutte ut for min del, syns det er en fin medisin. Lamicta vet jeg ikke hva er. Jeg tør ikke gi deg noe råd annet enn det muligens kan være lurt å gjøre dette i samarbeid med lege, for som du skriver så mister du jo fotfeste og hvem vet, hva som skjer da. 6 feet under er jo ennå værre en legevakta. Og mister man fotfeste så kan mye skje. Så håper du venter og gjør det med ett oppfølgingsapparat rundt deg.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er psykisk syk selv og slik jeg forstår det kan ikke en person behandles i den grad de burde når de ruser seg. Psykisk sykdom har med hjernen å gjøre, og rus påvirker jo hjernen, dermed burde det si seg selv at rus vil påvirke psyken, det gjør det hos friske folk også. Beklageligvis hvis må du nok slutte å ruse deg om du ønsker en bedre psykisk helse. Slutt med rus så finner du vel ut svare på um du blir syk pga. misbruk?

Angående det med vrangforestillinger, uenighet om diagnose, osv. må du nok ta opp med psykolog, hvis du har blitt diagnosert på rus er det en stor sjanse for misdiagnose, ettersom mange psykiske sykdomer har lignende symptomer, og man kan bli feiliagnosert uten rus også, siden det finnes slikt som atypisk eller milde tilfeller.

Selv har jeg vært igjennom 10år med psykiater og jevnlige innleggelser, uten rusmisbruk, og står enda uten en håndfast diagnose, så det er ikke en selvfølge at man nødvendigvis får noe særlig til svar heller, for meg har det da bare vært å lært meg å leve med symptomer og håndere tisse. Vil nevne at jeg har blitt feildiagnosert flere ganger, disse diagnosene har da blitt trekt tilbake i ettertid og fjernet fra journalen min, så det er ikke absolutt umulig at du er feildiagnosert, men da vil det i min erfaring bli plukket opp av andre psykiatere som leser over og tenker at dette må da være feil.

Har du tvil om dine diagnoser osv. er det null problem og spørre psykiater om dette og da vil de nok ta en vurdering.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ble visst noen rare skrivefeil over, heter vel pølsefingre på fint lol
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er psykisk syk selv og slik jeg forstår det kan ikke en person behandles i den grad de burde når de ruser seg. Psykisk sykdom har med hjernen å gjøre, og rus påvirker jo hjernen, dermed burde det si seg selv at rus vil påvirke psyken, det gjør det hos friske folk også. Beklageligvis hvis må du nok slutte å ruse deg om du ønsker en bedre psykisk helse. Slutt med rus så finner du vel ut svare på um du blir syk pga. misbruk?

Angående det med vrangforestillinger, uenighet om diagnose, osv. må du nok ta opp med psykolog, hvis du har blitt diagnosert på rus er det en stor sjanse for misdiagnose, ettersom mange psykiske sykdomer har lignende symptomer, og man kan bli feiliagnosert uten rus også, siden det finnes slikt som atypisk eller milde tilfeller.

Selv har jeg vært igjennom 10år med psykiater og jevnlige innleggelser, uten rusmisbruk, og står enda uten en håndfast diagnose, så det er ikke en selvfølge at man nødvendigvis får noe særlig til svar heller, for meg har det da bare vært å lært meg å leve med symptomer og håndere tisse. Vil nevne at jeg har blitt feildiagnosert flere ganger, disse diagnosene har da blitt trekt tilbake i ettertid og fjernet fra journalen min, så det er ikke absolutt umulig at du er feildiagnosert, men da vil det i min erfaring bli plukket opp av andre psykiatere som leser over og tenker at dette må da være feil.

Har du tvil om dine diagnoser osv. er det null problem og spørre psykiater om dette og da vil de nok ta en vurdering.
Vis hele sitatet...
Takk, var sånn info jeg var ute etter. Angående utredning så var jeg rusfri i over 4 måneder før psykolog startet utredning. Ble veldig dårlig i de 4 månedene å har kun hatt sporadisk misbruk med hasj før det. Men skal ta ordet ditt å holde meg rusfri over en lang periode for å se om det blir bedre.

Kan jeg spørre hvilke diagnoser det var snakk om? Så symptonene forsvant etter rus stans? Tok det lang tid?
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av dukjærenorge Vis innlegg
Efexor eller venlafaxin ga meg også mani! Voldsom medisin asså. Seruquel ser jeg ingen grunn til å kutte ut for min del, syns det er en fin medisin. Lamicta vet jeg ikke hva er. Jeg tør ikke gi deg noe råd annet enn det muligens kan være lurt å gjøre dette i samarbeid med lege, for som du skriver så mister du jo fotfeste og hvem vet, hva som skjer da. 6 feet under er jo ennå værre en legevakta. Og mister man fotfeste så kan mye skje. Så håper du venter og gjør det med ett oppfølgingsapparat rundt deg.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Ja, forferdelig medisin det der. Så du har en bp diagnose? Jeg vet det er argumenter for og i mot att snri utløser mani uansett om man ikke har bp. De mente att medisinen forsterket sykdomsbildet. Har slitt enormt etter jeg prøvde snri. Så er kanskje noe med det. Skal ta det opp med behandler.
Anonym bruker
"Underernært Tunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk, var sånn info jeg var ute etter. Angående utredning så var jeg rusfri i over 4 måneder før psykolog startet utredning. Ble veldig dårlig i de 4 månedene å har kun hatt sporadisk misbruk med hasj før det. Men skal ta ordet ditt å holde meg rusfri over en lang periode for å se om det blir bedre.

Kan jeg spørre hvilke diagnoser det var snakk om? Så symptonene forsvant etter rus stans? Tok det lang tid?
Vis hele sitatet...
Var rusfri i alle de årene jeg ble utredet så ingen av symptomene var grunnet noe slikt. Har hatt diagnosen ADHD, autistme, borderline, og bipolar, alle ble diagnosert som atypisk, og har i ettertid blitt trukket tilbake. Som jeg sa tidligere, er du i tvil, bare spør psykiater om å evt. vurdere på nytt, i min erfaring er de da positive til å gå over diagnosen for å sikre seg at den stemmer.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var rusfri i alle de årene jeg ble utredet så ingen av symptomene var grunnet noe slikt. Har hatt diagnosen ADHD, autistme, borderline, og bipolar, alle ble diagnosert som atypisk, og har i ettertid blitt trukket tilbake. Som jeg sa tidligere, er du i tvil, bare spør psykiater om å evt. vurdere på nytt, i min erfaring er de da positive til å gå over diagnosen for å sikre seg at den stemmer.
Vis hele sitatet...
Såppass ja, virker som de klasker på diagnoser veldig fort til tider. Takk igjen.
God helg
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Rusmidlene gjør deg hvertfall ikke bedre. Heller værre
Det er vanskelig å gi en god å nøyaktig diagnose om du ruser deg. Om du slutter med rus i en periode på 6-12mnd så er det lettere å se hva problemene er.
Beklager leste ikke at du var rusfri under utredning.
Sist endret av NokErNok; 9. juli 2020 kl. 20:57.
Den jævla snri medisinen!!

6mnd siden jeg gikk av venflaxin, og føler først nå att ting begynner å stabilisere seg. Forutenom tinitusen jeg fikk av den.

Ettereffekten av disse er så ville, og jeg begriper ikke hvordan legene kan slenge det etter folk slik dem gjør. Det er åpenbart att de ikke skjønner langtidsvirkningene, og de legger seponeringsbivirkningene på diagnoser.