Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 5735
Bare et raskt spørsmål: får dagens flatskjermer dårligere bildekvalitet over tid? Tenker da på moderne og kjøpt for få år siden. Er det noe forskjell på de forskjellige typene på dette feltet?
Såvidt jeg husker så det vel noe med at noen typer skjermer blir svakere belyst over tid. LCD kanskje? LED bedra dette og sikkert også OLED. Fargene blir blassere? Men LED har vel stort sett levetid på mellom 30-50K timer så de bør vel tåle litt før de glipper? OLED er for nytt for meg. Gamle plasma'n var vel også slik at den ble blassere etterhvert?
På Plasma-TVer kan et bilde som står lenge på TVen brenne seg fast slik at man ser et avtrykk av bildet selv om det ikke er det bildet som vises på skjermen lenger. Om du skjønner min klønete forklaring

Nå er det LED, OLED og til en viss grad LCD som gjelder, så det er vel ikke noe problem lenger.
Sist endret av krystallkongen; 12. mai 2020 kl. 21:12.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Du vil få svekket lys etterhvert, min erfaring er at strømforsyningen kan ta kvelden pga. varme etter ca. 10 års bruk, skjermen holder gjerne lenger.
Før jeg kjøpte en 75" LED så hadde jeg en 65" plasma i over 10 år. Plutselig en dag så vrengte den fargene rød og grønn. Den hadd stått på i mellom 6 og 24 timer i døgnet i 10 år, lys og bilde var like bra. Ble bare veldig irriterende og se på med det stygge røde og grønne vrengte "trådene" som fløy rundtomkring på skjermen.
Var ikke brent eller noenting. Synd, da det var en sykt god tv! Men etter 10 år er vel kanskje de fleste tver på overtid