Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 26711
Har forstått det sånn at hvis jeg setter inn beløp på mere enn 10 000 på kontoen så har banken plikt til å melde i fra til ligningsvesenet.
Men er det noen som vet hvor ofte jeg kan sette inn beløp på under 10 000 uten at noen bryr seg?
Jeg tviler lite på at noen kommer til og bry seg når det er snakk om så små beløp.
Det er ikke et lite beløp for deg eller meg, men for skatte etatten og banken så er det et lite beløp.
Jeg har da satt inn slike beløp en del ganger, å det er jo ingen som bryr seg der der gitt.
Å alle mine penger kommer fra lovlige forhold.
De får litt av en bevist byrde for og kunnne bevise at dine penger kommer fra ulovlig forhold.
Jeg har da svært mange venner som kjøper seg rep objekter som de igjen selger for en høy pris når de har reparert bilen.
Å da blir det som regel handlet med kontanter.
Sist endret av UrbanFreak86; 15. januar 2011 kl. 17:31.
Det at "ingen bryr seg" kommer helt ann på hvordan du ser på det. Ingen kommer til og reagere hvis du fks. setter inn 15 000 på kontoen din en dag. Men la oss si du setter inn 10-20 tusen flere ganger i måneden/året da kan ligningsvesenet starte litt snoking.

Det samme gjelder hvis du fks. er misstenkt for salg av narkotika, tyvgods, eller bare jobber svart. Så vil jo infoen de har på dine bankbevegelser virke som bevis mot deg i saken.
Ingen som brydde seg da jeg satte inn 30k etter konfirmasjonen min.
En alternativ måte å få inn penger på konto kan være å gi penger kontant til en bekjent, hvor så h*n overfører fra sin konto til din med penger h*n allerede hadde der/satte inn.
Jeg dreit meg ut som faen, satt inn 200k av penger fra makka, jeg å kompis hadde deala en stund. endte opp med 0 kr på kontoen å betinget fengsel. be careful vertfall vis du er mistenkt for noe.
Sitat av Tengel Vis innlegg
En alternativ måte å få inn penger på konto kan være å gi penger kontant til en bekjent, hvor så h*n overfører fra sin konto til din med penger h*n allerede hadde der/satte inn.
Vis hele sitatet...
For så å overlate problemet til kompisen din? Høres fint ut
Jeg har hørt at når det handler om litt større summer så er dette en god måte:

Si at du har 500k og vil vaske dem. Kjøp en vinner bong på travbanen på 400k. Da er det plutselig ikke noe farlig lengre. Sett selvfølgelig at du er villig til å miste noen tusen og at du finner noen som selger til deg.

Vet ikke om dette funker men har ihvertfall blitt fortalt at det er en løsning.

Mulig det og fungerer med lavere summer, jeg aner ikke.
Hvis du skal vaske penger er det idiotisk å gjøre det i Norge. Det du bør gjøre er å opprette en konto på Isle Of Man, (øy utenfor England) og sette inn pengene der. Der er det nemlig 100 % anonymitet, og ingen har krav på å få vite hvor pengene kommer fra, hvem som setter inn penger, når osv.
Sitat av raze Vis innlegg
For så å overlate problemet til kompisen din? Høres fint ut
Vis hele sitatet...
Det er da ingen lover i mot å ha lånt, la oss si, 7 tusen til en bekjent, for å så kreve dem tilbake en gang. For alt "banken" veit så lånte kompisen de pengene for to år siden, og nå var det på tide å betale tilbake. Juletider er en fin tid for transaksjoner som dette. Nå tenkte kanskje du på høyere summer enn den jeg nevnte, og til en slik situasjon stiller jeg meg mer kritisk til det 5k et par ganger i halvåret, det er ingenting. Dog får du inn de svarte penga dine, piece by piece.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Euforia Vis innlegg
Hvis du skal vaske penger er det idiotisk å gjøre det i Norge. Det du bør gjøre er å opprette en konto på Isle Of Man, (øy utenfor England) og sette inn pengene der. Der er det nemlig 100 % anonymitet, og ingen har krav på å få vite hvor pengene kommer fra, hvem som setter inn penger, når osv.
Vis hele sitatet...
Så enkelt? Hahaha , får smugle valutaen dit du.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
...
Vis hele sitatet...
En ting du med sikkerhet kan si, staten kommer gjerne til å bruke mer penger på å kreve inn penger de har krav på, enn det er penger som skal kreves inn.
ArbeidsledigProletar
I tillegg, så er det ikke risk fritt med Isle og Man heller, med tanke på at Cayman Islands nå frigir lister av kunder til wikileaks. Man er aldri helt trygg.
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Jeg har hørt at når det handler om litt større summer så er dette en god måte:

Si at du har 500k og vil vaske dem. Kjøp en vinner bong på travbanen på 400k. Da er det plutselig ikke noe farlig lengre. Sett selvfølgelig at du er villig til å miste noen tusen og at du finner noen som selger til deg.

Vet ikke om dette funker men har ihvertfall blitt fortalt at det er en løsning.

Mulig det og fungerer med lavere summer, jeg aner ikke.
Vis hele sitatet...
Dette var i alle fall utbredt metode tidligere. Nå mener jeg at man registrerer navn på de som vinner, så da må man evt. få tak i vinneren før han henter premien.
Problemet er da at han som faktisk vant, sitter igjen med problemet.

Allt var som kjent bedre før
å sette inn 10k går vel sikkert fint en gang. dette penger du "ikke" skulle hatt så er vel ett trygt stashe sted for dettdet beste. Viktigste er vel bare at de ikke havner i hendene på din mindre likte onkel
Har bankene rapporteringsplikt med tanke på en fornuftig kreditt/debet-balanse?

La oss si at jeg ikke bruker en eneste krone av inntektene mine feks. i en periode på et par måneder, vil da banken være pliktig til å rapportere dette på noen måte?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har lurt på det samme selv Mørkemannen!


jeg tror den eneste måten å gjøre dette på er å opprette seg et enkeltmannsforetak, der du f.eks maler og selger bilder.
også fake kunder som kjøper disse bildene. føre regnskap, betale moms osv
Sist endret av madmaz; 24. januar 2011 kl. 20:12.
er det ikke ved 40k eller større at kripos blir koblet inn da? villet kjøpt en safe jeg bare og hatt det hjemme. men risky det og om det er snakk om MYE penger da..
10k er INGENTING. Går hundrevis av beløp større enn det ut og inn av enhver bank av betydelig størrelse hver eneste dag. Enda det føles mye når man har solgt sin første hekker er det fortsatt bare småpenger sammenlignet med "ordentlig" kriminelle eller velstående arbeidere for den saks skyld.
Sitat av Mørkemannen Vis innlegg
Har bankene rapporteringsplikt med tanke på en fornuftig kreditt/debet-balanse?

La oss si at jeg ikke bruker en eneste krone av inntektene mine feks. i en periode på et par måneder, vil da banken være pliktig til å rapportere dette på noen måte?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde en 4-5 måneders periode da jeg overlevde mer enn bra nok på cash, og rørte da ikke kontoen der lønn kom inn. Betalte alle regninger i banken med cash(si 8k i mnd). Og ja, hadde det greit med det. Jeg fikk ihvertfall ingen problemer med dette, Ingen telefoner fra bank/politi/skatteetaten eller noe lignende.
Jeg satte heller ikke inn penger bare så det er sagt.
Allikevel er det jo ikke noe jeg anbefaler hvis du har ting å skjule.
Bare å si at du vant på skrapelodd, og du skulle sette det inn i banken, hvis noen bryr seg i det hele tatt.
Om dette er "svarte penger" burde jo ikke det by på mye problemer.

Sett inn mindre beløp et par ganger i måneden, kanskje helst rundt 5000 eller mindre på et par forskjellige sparekontoer i forskjellige banker.
Kjøp gull og sølv via en gullsmed f.eks for summer rett under 10 000 og bruk dette som en måte og oppbevare valutaen på (bankboks), men om risikerer og bli tatt for noe kan det være lurere å grave dette ned et eller annet sted.
Lev på kontanter hva angår mat og duppeditter.
Foreta videre investeringer i "svart handel" med disse kontatene.

Om du har mere "svarte penger" enn slike teknikker kan håndtere burde du vurdere og kontakte "HA" eller lignende grupper for å komme frem til en "hvit-vaskings" scheme.
▼ ... over et år senere ... ▼
har valutan klar,,
alt som behøves er å sette pengene på konto, eller kort ,uten å måtte gå i banken,, finnes det muligheter?
Sist endret av anonym987; 1. mai 2012 kl. 20:47.
Hvis du har en kompis som liker cash, så kan du jo bare la ham leke med problemet og overføre summen til deg
Gidder ikke lese alt her, det som du burde gjøre er å kjøpe bilen til en bekjent/kompis som du vet har en rimelig nøyaktig salgsverdi. La oss si den er verdt 100k videre, du får den til "kompis pris" 50k+60k svarte under bordet. 10k ekstra fordi sånn er det bare. Du selger videre for 100k. Du har nå en hvit grunn for å sette inn de 50k ekstra.. Dette er bare et eksempel, og det er en del metoder. Vet ikke hvor mye det er snakk om heller. + du er nå en jævel på røverkjøp. ; )

Jevnlig mindre beløp satt inn kan faktisk vekke mer oppsikt enn et større beløp.

Gjør det smart, de letteste veiene i livet får deg nærmere problemer!
EN VIKTIG TING:

Ser flere som spør om banken/økokrim/skattemyndighetene legger merke til at man setter inn småbeløp osv. og NEI det gjør de ikke. MEN, den dagen du blir tatt for noe småtteri, eller noen ringer og sier du dealer/jobber svart/whatever, og økokrim begynner å snoke, da blir det lagt merke til alle småbeløp osv.

Du kan fint sette inn 20k i uka uten at noen sier noe, men den dagen de begynner å snoke pga. mistanke og de finner ut at du har satt inn to millioner mer enn du har tatt ut/brukt så havner du i retten. Om du ikke blir dømt for det du har tjent pengene på, så blir du dømt for skatteunndragelse.

Hele poenget med å vaske pengene er å få de til å fremstå som lovlig tjente penger for så å betale skatt av de. Så å vaske de er tapsprosjekt uansett, og om ikke det er snakk om veldig store summer så beholder du de i kontanter og bruker de uten å sette de inn noe sted.

Så til TS: Tror det er mer enn 10.000 som skal til for å utløse hvitvaskingsmelding, ifølge aftenposten så er det 25.000. Men ikke sett inn masse småbeløp, den dagen noen begynner å snoke så må du svare for alt sammen!
Banken kan jo finne det ut, men sannsynligheten er lav hvis man er litt forsiktig.
Systemet rundt avdekking av mistenkelige transaksjoner er basert på dugnadsånd. Hvis en ansatt i banken kommer over mistenkelige transaksjoner er det forventet at han/hun varsler sikkerhetsavdelingen i banken for videre oppfølging. Sikkerhetsavdelingen går også gjennom og tar stikkprøver, men med bankens hundretusenvis, om ikke millioner av konti blir dette en uoverkommelig oppgave, selv for den sinteste og mest mistenksomme bankfunksjonær. Så er det som andre sier, at hvis man har noe snusk på seg fra før, eller er under etterforskning, så er sjansen mye større for at noen tar seg bryet med å se litt nærmere på saken. Det aller beste er selvsagt å putte pengene i madrassen..
Vist du har noen programmerings skillz så kan du kode dit eget browser spill(php, e.l), legge til betalingstjenester via sms - kjøre til sverige og kjøpe kontantkort/Ucash/etc og bestille som en gal av deg selv. Med litt mixing og triksing får du sikkert til å få en del innlogginger fra svenske ip'er vist noen hadde skulle tatt seg en nærmere titt.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Dantie Vis innlegg
Vist du har noen programmerings skillz så kan du kode dit eget browser spill(php, e.l), legge til betalingstjenester via sms - kjøre til sverige og kjøpe kontantkort/Ucash/etc og bestille som en gal av deg selv. Med litt mixing og triksing får du sikkert til å få en del innlogginger fra svenske ip'er vist noen hadde skulle tatt seg en nærmere titt.
Vis hele sitatet...
ja jøss. Om man først skal hvitvaske penger så er det selvfølgelig i størrelsesordenen 200 kroner av gangen.
Starte opp enkeltmannsforetak å drive med foto må være en grei måte å gjøre det på? Ingen som kan sette en pris på ett bilde / fotoshoot
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
Jeg har hørt at når det handler om litt større summer så er dette en god måte:

Si at du har 500k og vil vaske dem. Kjøp en vinner bong på travbanen på 400k. Da er det plutselig ikke noe farlig lengre. Sett selvfølgelig at du er villig til å miste noen tusen og at du finner noen som selger til deg.

Vet ikke om dette funker men har ihvertfall blitt fortalt at det er en løsning.

Mulig det og fungerer med lavere summer, jeg aner ikke.
Vis hele sitatet...
Men da er det jo plutselig noen andre som får problemet med å ha mange hundre tusen i kontanter. Mulig noen vil ofre det å sette inn i banken for 100k, men syns det høres loka ut.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Men da er det jo plutselig noen andre som får problemet med å ha mange hundre tusen i kontanter. Mulig noen vil ofre det å sette inn i banken for 100k, men syns det høres loka ut.
Vis hele sitatet...
Ordentlige mennesker har da ingen problemer med å sette inn mange hundre tusen i banken når man ikke har gjort noe galt. Bare forklare at du solgte bongen din med en pen fortjeneste til en på travbanen.

Forøvrig tror jeg at også Bjerke ol nå krever at du er registrert spiller, på samme måte som Norsk Tipping.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Bare å si at du vant på skrapelodd, og du skulle sette det inn i banken, hvis noen bryr seg i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Beløp over 1000kr må overføres fra Norsk-Tipping.
Skjekk om en kompis har konf eller en du kjenner så gir du han "konf gave" .

Du kan jo også si du solgte en bil i kontant hvis de spør?
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Jeg tviler lite på at noen kommer til og bry seg når det er snakk om så små beløp.
Det er ikke et lite beløp for deg eller meg, men for skatte etatten og banken så er det et lite beløp.
Jeg har da satt inn slike beløp en del ganger, å det er jo ingen som bryr seg der der gitt.
Å alle mine penger kommer fra lovlige forhold.
De får litt av en bevist byrde for og kunnne bevise at dine penger kommer fra ulovlig forhold.
Jeg har da svært mange venner som kjøper seg rep objekter som de igjen selger for en høy pris når de har reparert bilen.
Å da blir det som regel handlet med kontanter.
Vis hele sitatet...
Du tar veldig feil her. Det er nemlig den som etterforskes for økonomisk kriminalitet, narkosalg, hjemmebrent eller annen illegal virksomhet som må kunne bevise og sannsynliggjøre at pengene stammer fra legal virksomhet. Om du driver med salg av fixer uppers biler så kan du likevel miste pengene. Om skatteetaten mener omfanget har vært så stort at de mener det er næringsvirksomhet. Da tar de deg på manglende innrapportering av inntekt, manglende årsoppgave og manglende skatt og evt. moms. Så får du straffeskatt på vel 60%, renter og renters renter, evt. skyldig moms pluss at alle pengene på konto forsvinner. Og det kan de gjøre helt lovlig selv om du har ikke har gjort noe illegalt.

Har du i tillegg drevet med ulovligheter som salg av knark, smuglervarer, tyvegods eller noe slikt og etterforskes og ikke kan redegjøre med en plausibel forklaring på hvor pengene stammer fra så mister du alt pluss at du kan bli skyldig staten penger om de mener du har tjent mer enn det du har på konto.

Bevisbyrden i slike saker er ikke statens. Det er din. Og derfor hører ikke svarte penger hjemme på konto. Ikke større beløp enn du kan forklare.

Sitat av Pledrik Vis innlegg
Ordentlige mennesker har da ingen problemer med å sette inn mange hundre tusen i banken når man ikke har gjort noe galt. Bare forklare at du solgte bongen din med en pen fortjeneste til en på travbanen.

Forøvrig tror jeg at også Bjerke ol nå krever at du er registrert spiller, på samme måte som Norsk Tipping.
Vis hele sitatet...

Det å selge en vinnerbong kan få deg dømt. Da de dømmer deg for medvirkning til skatteundragelse, og eller økonomisk kriminalitet. Og du kan bli ansvarlig for å måtte betale inn skatt dersom den som kjøpte bongen er bankerott. Akkurat som om du selger varer i kontanter for feks 100K eller eller bidrar til at noen kan jobbe svart.

Du kan fortsatt spille uregistrert på travbanene. Og sist jeg spilte hos kommisjonær på hester på den lokale kiosken så trengte jeg ikke registrere meg der heller.
Bare noe jeg tenkte på, hva med paypal? Hvis man går på forskjellige narvesen og 7-eleven butikker å kjøper spendon kort tilsvarende summen av kontantene (maks 5K pr kort). For så å legge beløpet fra kortene over på paypal kontoen, via f.eks en webbasert visa terminal og kalle det donasjoner?
Ekspert på påstander
Kjøp inn masse billige varer på ebay.com og selg til venner og bekjente dyrt med pengene på kontoen din? så kan du bruke svarte penger til mat og duppeditter og når du får inn varene så selge du bare og da kommer det masse cash fra kundene dine og sette inn 5k en gang hvert 4 måned som du har tjent fra varersalget, men tror du må betale skatt og sånn drit sikkert:/ Men det ville jeg gjort hvis jeg var deg? Jeg ville ikke satt penger på kontoen i det hele tatt
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Bare å si at du vant på skrapelodd, og du skulle sette det inn i banken, hvis noen bryr seg i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske sikker på at det ikke tar politiet mer enn en telefon til norsk tipping for og finne ut om dette stemmer.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Bare noe jeg tenkte på, hva med paypal? Hvis man går på forskjellige narvesen og 7-eleven butikker å kjøper spendon kort tilsvarende summen av kontantene (maks 5K pr kort). For så å legge beløpet fra kortene over på paypal kontoen, via f.eks en webbasert visa terminal og kalle det donasjoner?
Vis hele sitatet...


De har redusert Spendon til 2k nå, iallefal sist gang jeg kjøpte.
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
De har redusert Spendon til 2k nå, iallefal sist gang jeg kjøpte.
Vis hele sitatet...
Står nå på deres hjemmesider at beløpet kan være mellom 200,- til 5K.

Sitat av spendon.no
SpendOn Gavekort kan fylles opp med valgfritt beløp mellom 200 og 5 000 kroner
Vis hele sitatet...
http://www.spendon.no/
Er ingen problem før du evnt blir etterforsket. 10 000 er ingenting i voksenverden. Om du derimot først er tatt kan kontoutskrifter som ikke er forklarlige vhja lovlig inntekt hjelpe aktors sak.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Er ingen problem før du evnt blir etterforsket. 10 000 er ingenting i voksenverden. Om du derimot først er tatt kan kontoutskrifter som ikke er forklarlige vhja lovlig inntekt hjelpe aktors sak.
Vis hele sitatet...

Det er helt korrekt, men om du kun snakker småtterier som noen få titusener av kroner hvorfor skal du i det hele tatt ha de på konto? Skulle noe skje og du blir etterforsket eller noen tipser om dine lyssky aktiviteter så forsvinner pengene.

Sett mange tåpelige svar i denne tråden. Si at du har vunnet på skrapelodd, solgt biler, travbane etc. Om du først får snuten på døra så hjelper ikke slikt en dritt. Du må kunne dokumentere at du har vunnet på skrapelodd. Hjelper ikke påstå det. Og er det store summer totalt sett så er det nesten umulig å kunne dokumentere at du har nesten like mye penger på banken som du tjener netto på et år. Alle skjønner at de koster å leve og snuten er ikke en gjeng med idioter. Du ender opp dømt og mister alle pengene.
10000 kan du vell bare si at det har blitt spart opp igjennom årene?
har du svartepenger, så må du for guds skyld ikke endre vanene dine når det gjelder bruk av kortet ditt. Har du i snitt 3000,- i mnd på mat, og plutselig så stopper det opp, så er det ganske mistenkelig. Hvordan skal du kunne forklare at du ikke har kjøpt mat på en mnd?
Du kan heller ikke kjøpe varer i ditt navn, f.eks på elkjøp/lefdal osv. (ofte produkter over 1.000,-)
Nå spørs det hvor mye det dreier seg om da, men er det 5-10.000,- så kan du sette dette inn etter bursdag/jul på kontoen din.
Ellers så er det ikke noe andre løsninger, med mindre du har familie som du stoler på og som har mye penger, som du kan ''veksle'' kontanter mot penger på kontoen din.
Ting du kan bruke penger på: Alkohol på byen, klær (husk at du ikke må kjøpe mindre enn vanlig med kort), spise middag ute etc..
Du kan starte en egen bedrift som du kan fakturere ''kunder'' for.. Men da er det mye som må ta hensyn til, og du kan ikke bare ha bedriften oppe i en kort periode.. Da blir dette mistenkelig også, med mindre du har en jevn strøm av cash.
Mye har endret seg de siste 20 årene, og det blir vanskligere og vanskligere å skjule penger som ikke er registrert som inntekt.
Er litt trøtt nå så husker ikke hele tråden og orker ikke bla tilbake.
Om det kun er snakk om 10K så er det ikke et problem å gå i banken med pengene. Om det er snakk om 10K måned etter måned så kan det blir et problem å sette pengene i banken. Det kan skje at banken tipser myndighetene eller at det du driver med som gir deg svarte penger er nok til at noen tipser om at du jobber svart. Kommer skattemyndighetene på deg så får du svi så inn i satan.

Da må du ha en forklaring på hvor pengene kommer fra. Og som sagt så nytter det ikke å dikte vilt. Du må dokumentere.
Start et enmannsforetak der du registrerer en jobb som innebærer at kontanter er en sannsynlig betalingsform. F.eks en jobb der du oppsøker folk hjemme og ikke har fast kontor (pc-hjelp, hagestell eller andre 'vaktmestertjenester', vedsalg etc). Registrer så kontantene du har liggende som betaling for utført arbeid og håp at futen ikke kontakter personene på de falske kvitteringene. Mulig du får fradrag på skatten om du har kjøretøy som står oppført som firmakjøretøy også?
Om du har firmakjøretøy for du et kraftig påslag i hva du skal betale i skatt. Er svinedyrt å kjøre firmabil.
Det er et krav til kasseløsning for selskaper som selger i cash.
Salget skal slåes fortløpende inn i kassa.https://www.altinn.no/no/Starte-og-d...tantomsetning/

Se også unntak, http://www.skatteetaten.no/no/Radgiv...-kassaapparat/
Sist endret av random67489; 11. januar 2013 kl. 23:15.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Bare noe jeg tenkte på, hva med paypal? Hvis man går på forskjellige narvesen og 7-eleven butikker å kjøper spendon kort tilsvarende summen av kontantene (maks 5K pr kort). For så å legge beløpet fra kortene over på paypal kontoen, via f.eks en webbasert visa terminal og kalle det donasjoner?
Vis hele sitatet...
Som du sikkert ikke fikk med deg i Breaking Bad, så er det en fordel at disse kommer fra forskjellige IP adresser, så man ikke lett kan avsløre mønsteret ditt.
ukash, paysafe, spendon etc -> pokerstars -> bankkonto
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av madmaz Vis innlegg
Har lurt på det samme selv Mørkemannen!


jeg tror den eneste måten å gjøre dette på er å opprette seg et enkeltmannsforetak, der du f.eks maler og selger bilder.
også fake kunder som kjøper disse bildene. føre regnskap, betale moms osv
Vis hele sitatet...
Da må man også betale mva og skatt..