Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3706
Spiste noen rester idag som er fra mandag, føler meg ganske uggen.
Hvor lenge er rester med stekt mat grei å spise?
Kommer an på hva slags mat det er og hvordan det er blitt oppbevart.

Det er masse mat du kan mealpreppe for ei uke når du oppbevarer det i tett boks i kjøleskap. Har det stått på kjøkkenbenken er det meste dårlig for lengst.
Stod selvfølgelig i kjøleskap dekket i plast. Jeg er ikke et dyr heller
I tett boks 4-5 dager, bare plastfolie over tallerken et par dager dager. Men du dauer ikke og med mindre kjøttet du spiste hadde begynt å få grå-toner i seg er det ikke sikkert det er pga maten du er uggen heller. Men fire dager restmiddag med plastfolie hadde jeg sagt nei takk til for to dager sida.

Det er bedre å fryse ned sånt enn å la det stå i kjøleskapet. Restmat trenger ikke spises for seg selv men kan blandes i nye retter.
Limited edition
Moff's Avatar
Du må nesten si hva slags mat det er snakk om, selv om det er dekket i plast og plassert i kjøleskap. Hvis det var en kyllingbit som hadde siste forbruksdag på tirsdag så er det litt annerledes enn hvis det er snakk om salat eller biff.
Det er snakk om nachos. Chips kjøttdeig og ost.
Kjøttdeig blir fort dårlig. Den spiser jeg max dagen etter.
Jeg har spist nachos og hjemmelagget pizza som har stått i kjøleskapet i godt over en uke opptil flere ganger. Skal ikke være noe problem det. Smaker jo nesten bedre.
Lukter det greit, så er det stort sett greit også. Til en annen gang så er det lurt å gå til innkjøp av lufttette plastbokser, da kan mat stå i en evighet uten problemer.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Det er snakk om nachos. Chips kjøttdeig og ost.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde spist det maks to dager etter, eller på dag tre som fyllemat om jeg var desp og ga faen

Men ikke farlig å spise på dag 4 heller. Så lenge kjøttet ikke lukter vondt eller osten har fått pels på seg
Et forslag er å lage vegetar utgaven av en rett og tilsette kjøtt den dagen det skal spises.

Vegetar gryter holder lenge i kjøleskap (ihvertfalleen uke) om du unngår melkeprodukter og kjøtt.

Som med alt annet tar jeg lukt testen og ser til at det ikke har begynt å leve noe synlig på det før jeg gjør en sult/lommebok/vilje vurdering.
Hvis kjøttdeigen er stekt så holder den i flere dager i kjøleskap. Kan godt hende den varer i uker også. Har du åpnet en pakke rå kjøttdeig derimot bør den brukes fort.
Sist endret av Taxidriver; 2. juli 2020 kl. 18:17.
BRAND ∞ STRONG
Lukt er som regel en grei test.

Jeg har hørt at man IKKE bør spise ris rester som ikke er oppbevart i kjøleskap.
Type et par dager på kjøkkenbenken i romtemp.
Kan visstnok være farlig.
Det er riktig med ris, man skal ikke spise ris som har stått mange timer. Hvertfall ikke på kjøkkenbenken..

Men til nachos med kjøttdeig går det helt greit å spise 3-4 dager etter
Sist endret av Mefibon; 2. juli 2020 kl. 22:24.
Angående rester og holdbarhet generelt har nok mange(meg selv inkludert) noen runder å gå med seg selv. Vi lever i en konstant buffét her i vesten. Mange er på butikken flere ganger om dagen og kjøper akkurat det de har lyst på der og da. Vi er også storforbrukere av take away, så selv om vi har handlet middag for flere dager så bestiller vi ferdig mat allikevel. Maten går ut på dato i kjøleskapet og blir kasta. Det er maaaange matvarer som varer langt utover den holdbarheten leverandørene garanterer.
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Angående rester og holdbarhet generelt har nok mange(meg selv inkludert) noen runder å gå med seg selv. Vi lever i en konstant buffét her i vesten. Mange er på butikken flere ganger om dagen og kjøper akkurat det de har lyst på der og da. Vi er også storforbrukere av take away, så selv om vi har handlet middag for flere dager så bestiller vi ferdig mat allikevel. Maten går ut på dato i kjøleskapet og blir kasta. Det er maaaange matvarer som varer langt utover den holdbarheten leverandørene garanterer.
Vis hele sitatet...
Jeg gir som regel ganske faen i holdbarhetsdatoen på en vare så lenge den fortsatt er innpakket. Kjøttdeig som har ligget i kjøleskapet klarer jeg oppriktig ikke å smake forskjell på engang 7 dager etter den går ut.
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Jeg gir som regel ganske faen i holdbarhetsdatoen på en vare så lenge den fortsatt er innpakket. Kjøttdeig som har ligget i kjøleskapet klarer jeg oppriktig ikke å smake forskjell på engang 7 dager etter den går ut.
Vis hele sitatet...
Nei, men du kjenner det godt om den er blitt sur, det skal jeg love deg!

Jeg drakk lett melk som var en mnd på overtid, uåpnet da, merka det ikke før jeg så på stempelet på kartongen ved en tilfeldighet. Men for å få til dette på kjøleskapet være ordentlig kaldt.
Sist endret av Taxidriver; 2. juli 2020 kl. 23:07. Grunn: La til mer