Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2352
Hei.
i 2018 ble jeg dømt til 18 måneders fengsel etter å ha gjort mine største feil hittil i livet. Satt 5 av de månedene i varetekt, og ble så dømt til narkotikadom med domstolkontroll og prøvetid på 2 år. Altså betinget. I dag er det omtrent 9 måneder igjen av prøvetiden.

Den siste tiden har hvert spesielt vanskelig for meg og jeg sliter med alt fra ensomhet, angst og depresjon, noe som helt klart har gått ut over gjennomføringen min av nd-dommen - særlig mtp rusmestring. Klarte i tillegg å drite meg skikkelig ut i fylla, og ble tatt for å stjele 4 øl på butikken som ble anmeldt. Frykter rett å slett det verste, at saksbehandleren min hos kriminalomsorgen brudder meg.


Betinget delen av straffen min er sonet, og nå er det jo da kun 9 måneder igjen av prøvetiden. Vil det si at om jeg blir bruddet, så er grunnlaget for ny straff den gjenstående prøvetiden? Og hvordan regner de fratrekk for tiden jeg har sonet betinget?

Takker for svar.
En betinget dom er dommen din, prøvetiden er tiden du har på å vise at du er lovlydig og om du er det ut prøvetiden er dommen oppgjort. Begår du lovbrudd blir den betingede dommen gjort om til ubetinget i sin helhet. Man får fratrekk fra dommen de månedene du satt i varetekt, ikke prøvetiden som har gått.

Når jeg var på prøvetid turte jeg ikke kjøre så mye som 1 km over fartsgrensa og unngikk alkohol tilfelle jeg kom i bråk eller andre uheldige situasjoner, man skal være heller føre var.
Sist endret av Mefibon; 13. juni 2020 kl. 22:06.
Det er ikke sånn at etter endt betinget straff er du ferdig, det er etter prøvetiden du er ferdig så blir man tatt for noe nytt i prøvetia gjøres den endres den betingede straffen til fengselsstraff så høres ut som det blir fengsel for deg nå
Kan jeg spørre hvor mye narko du ble tatt med? 5 mnd i varetekt skulle i mitt hode være av alvolighetsgrad til en mye strengere dom enn betinget straff så er bare nysgjerrig for å sammenligne med andre saker. Du kan godt sende det på PM om du ikke vil ta det offentlig!