Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3533
Hei, har merket at jeg blir fullere, føler meg mer beruset på en 0.5l øl (det være tuborg, heineken eller carlsberg) enn en 0.5l cider, somersby for det meste.

Dette har begynt å irritere meg kraftig, når jeg sitter med sure oppstøt uten en behagelig rus.

Hva er grunnen til dette?? Begge har selvfølgelig nøyaktig samme alkohol prosent på 4.7%

4.5%**
Sist endret av TheBlackLodge; 15. oktober 2021 kl. 21:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Assosiasjoner du har til stoffet i dette tilfellet type alkohol. Du vil ha like høy promille men oppleve rusen anderledes
Sitat av Harek Vis innlegg
Assosiasjoner du har til stoffet i dette tilfellet type alkohol. Du vil ha like høy promille men oppleve rusen anderledes
Vis hele sitatet...
Er bare en type alkohol, etanol, (og metanol men det blir ikke brukt)

Og hvorfor vil jeg oppleve rusen annerledes? Hjernen er så fucka?
Sitat av TheBlackLodge Vis innlegg
Er bare en type alkohol, etanol, (og metanol men det blir ikke brukt)

Og hvorfor vil jeg oppleve rusen annerledes? Hjernen er så fucka?
Vis hele sitatet...
Med type alkohol mener jeg øl og cider. Skulle sagt type drikk istede men trodde ikke det var så flisespikkeri Hjernen lager assosiasjoner ut fra erfaringer og forventninger som igjen har noe å si for hvordan du opplever ting
Sitat av Harek Vis innlegg
Med type alkohol mener jeg øl og cider. Skulle sagt type drikk istede men trodde ikke det var så flisespikkeri Hjernen lager assosiasjoner ut fra erfaringer og forventninger som igjen har noe å si for hvordan du opplever ting
Vis hele sitatet...
Beklager flisespikkeri men du vet aldri med dagens ignoranse.

Skjønner bare ikke hvordan 2 halvlitere cider gjør meg like rusa som en halvliter øl, bare med en helt jævlig dose med sure oppstøt
Kanskje det er mer kullsyre i øl enn i cideren?
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Kanskje det er mer kullsyre i øl enn i cideren?
Vis hele sitatet...
Har tenkt det samme

Tingen er at jeg merket dette allerede da jeg ble 18.

Trodde da at det var alt sukkeret som gjorde noe med alkoholen
Sitat av TheBlackLodge Vis innlegg
Skjønner bare ikke hvordan 2 halvlitere cider gjør meg like rusa
som en halvliter øl, bare med en helt jævlig dose med sure oppstøt
Vis hele sitatet...
Enda vanskeligere å skjønne hvorfor du fortsetter å drikke det hvis du syns det er jævlig og ikke gjør det full nok.
Hvis du er hypp på å drikke noe søtt og samtidig bli full så kan du vel heller kjøpe brus å ha en skvett sprit i.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis man først skal flisespikke er det jævlig mange andre alkoholer enn etan- og metanol, men det er fortsatt bare etanol som er relevant.

Det realistiske svaret her er placebo-effekten, de fleste butikkøl og -cidere er nesten nøyaktig like sterke.
Sist endret av robhol; 15. oktober 2021 kl. 23:07.
Det er nok bare placebo. Men hva gjør vel det så lenge det funker for deg?
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Enda vanskeligere å skjønne hvorfor du fortsetter å drikke det hvis du syns det er jævlig og ikke gjør det full nok.
Hvis du er hypp på å drikke noe søtt og samtidig bli full så kan du vel heller kjøpe brus å ha en skvett sprit i.
Vis hele sitatet...
Kan bare snakke for meg selv, men jeg tvang i meg cider for å unngå å lukte alkohol. Foretrakk seff øl og sprit osv, men det funket dårlig på jobb
Forutsetning for at placebo-effekten er årsaken til at han blir mer beruset av øl enn av cider
er jo at han tror det selv. Han er jo oppmerksom på at det ikke er noen forskjell her i alkohol %,
og at han ikke bør bli noe mer påvirket av det ene fremfor det andre. Svekker ikke det placebo teorien?
Sist endret av vindaloo; 15. oktober 2021 kl. 23:50.
Sitat av Hidden_sniper Vis innlegg
Kan bare snakke for meg selv, men jeg tvang i meg cider for å unngå å lukte alkohol. Foretrakk seff øl og sprit osv, men det funket dårlig på jobb
Vis hele sitatet...
Samme her
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Forutsetning for at placebo-effekten er årsaken til at han blir mer beruset av øl enn av cider
er jo at han tror det selv. Han er jo oppmerksom på at det ikke er noen forskjell her i alkohol %,
og at han ikke bør bli noe mer påvirket av det ene fremfor det andre. Svekker ikke det placebo teorien?
Vis hele sitatet...

Blir jo litt det samme som noen absolutt skal ha valium fremfor vival, for eksempel. Det er jo samme virkestoff, samme mengde, men hvis man har en bedre assiasjon til et vis produkt fra start, kan dette være et vedvarende «problem». Men løsningen er da enkel. Drikk øl, billigere er det å. Det at du får sure oppstøt kan jo være et irritasjonsmoment som tar fokus bort fra rusen.

Hvis du drikker øl raskere enn cider kan jo det påvirke rusen.
Jeg har i mange år ment jeg blir mer full på tuborg enn andre typer øl.
Ser i ettertid at du drikker cider pga alkohol lukt. Har hørt flere plasser at gin tonic ikke gir alkoholånde. Kanskje det kan være noe å sjekke ut?
Sitat av sukkersyke Vis innlegg
Har hørt flere plasser at gin tonic ikke gir alkoholånde.
Vis hele sitatet...
Mulig det kan funke. Gin har jo en ganske egen lukt, så det kan hende
gin lukten maskerer alkohol dunsten, men da lukter man jo gin i stedet.

Drikker man mye alkohol så er det vanskelig å komme unna at det lukter.
Hjelper ikke å pusse tennene heller for det kommer fra magen.
Sist endret av vindaloo; 16. oktober 2021 kl. 09:52.
Hørte noe forskning om at øl (pga histaminer) kunne være mer effektivt hos mennesker med pollenallergi.

Men jeg ser i ettertid at dette ikke stemmer for meg til tross for at jeg har flere pollenallergier. Det hadde å gjøre med alkoholisme i mitt tilfelle. I tillegg kommer butikk alko roligere innpå enn sprit som treffer som et tog.

Hvis du er ute etter alkoholånde å finnes det Bekk seltzer som verken smaker eller lukter noe som helst. Det er nærmere kullsyrevann enn cider i både innpakning og innhold. Det selges på diverse matvare butikker.
Sitat av TheBlackLodge Vis innlegg
Beklager flisespikkeri men du vet aldri med dagens ignoranse.

Skjønner bare ikke hvordan 2 halvlitere cider gjør meg like rusa som en halvliter øl, bare med en helt jævlig dose med sure oppstøt
Vis hele sitatet...
Høres ut som at de sure oppstøtene gjør at du ikke får nyte rusen av cider. Rusbrus har nok mye lettere for å føre til sure oppstøt, er nok ganske surt. Skal du absolutt drikke cider, så kan et glass vann med 1 ts natron i hjelpe mot sure oppstøt.
Den eneste reelle forklaringen (bortsett fra placebo eller assosiasjoner osv.) jeg kan komme på er at ølen har mer kullsyre i seg enn cideren. Hos mange vil mengden kullsyre påvirke hvor raskt alkoholen blir absorbert av kroppen, jo mer kullsyre jo raskere vil man bli påvirket.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17720590/
Sist endret av Vasken; 21. oktober 2021 kl. 01:38.
Når jeg drakk øl før ble jeg også oppmerksom på hvor mye mer brisen jeg ble på en øl enn cider, men når jeg drakk glutenfritt øl (lite) Så var det akkurat som å drikke en cider.
Maltet bygg tror jeg er årsaken/histaminer og at jeg fikk alltid rennende nese og ble tett samtidig.
Aldri med glutenfritt øl.
ØL inneholder ogås hulme da, som kan ha en beroligende effet. Såå kanskje du er veldig sensitiv for humle? x)
Sier meg enig med ts selv om jeg mener å ha lest at sukkerinnholdet i cider med sukker booster virkningen av alkohol.