Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  83 5688
Nå som ølprisene har gått ned...Har de bare gått ned i butikkene og ikke på ølutsangene eller?Hvor mye har rusbrusen steget med btw?60 kr for en six pac er ikke å forakte
Rusbrusen koster vel 25 for en flaske, på pub her koster den 56. Fikk sjokk når jeg måtte betale 112 kroner for 2 flasker. Brukte opp 1100 kroner på 4 timer

Skal aldri stemme på KRF
Nei, norge må faen meg følge etter danmark og sverige når det gjelder alkoholavgifter. Dette skal være et av verdens rikeste land! Eneste jeg merker av dette er at jeg blir kvalt i avgifter.
Vi innbyggere i norge er bare noen "økonomiske kuer" som staten melker sånn når det passer de, og det passer seg alltid alltid.
sant, men jeg får jo rusbrus til 26 kroner på utested! et spesifikt ute sted! digg å være russ gitt! :P neida! :P
på bar.baren i stavanger kan jeg mene å huske at man betalte 30NOK uansett om man skulle ha øl eller rusbrus
Opprinnelig postet av boohaze
på bar.baren i stavanger kan jeg mene å huske at man betalte 30NOK uansett om man skulle ha øl eller rusbrus
Vis hele sitatet...
men hvem vil vel gå på barbaren?
vist norge ikke innfører en MYE lavere alkohol avgift snart så blir det bråk. *håper jeg da* de kan jo ikke kjøre med 100 dyrere priser en nabolandet.. da sier deg seg selv at smuglersprit og annet fanskap kommer til å eksplodere i omfang.
Det heter vel egentlig ikke Rusbrus heller. Det er er Bondevik og Valgerd som har bestemt. En gjeng med commies
Opprinnelig postet av Kinell
Nei, norge må faen meg følge etter danmark og sverige når det gjelder alkoholavgifter. Dette skal være et av verdens rikeste land! Eneste jeg merker av dette er at jeg blir kvalt i avgifter.
Vi innbyggere i norge er bare noen "økonomiske kuer" som staten melker sånn når det passer de, og det passer seg alltid alltid.
Vis hele sitatet...
1. Du har lite peiling: Grunnen til at Norge er et av verdens rikeste land, er nettopp fordi vi har slike avgifter.
2. Hva skjer om vi senker avgiftene på svensk/dansk nivå? Tenk selv.
3. Jeg er enig i at en reduksjon ikke er å forakte. Bare ikke for mye.
4. Om vi skal senke avgifter som alle klager på, går Norge til helvete. Hørt om Inflasjon ?
Bullfr0g: skjønner tankegangen din. MEN. noe av det som regjeringen prøver på er jo å minske smuglerspriten/gode gamle HB og grensehandelen. det er jo en ganske så umulig oppgave når vi ligger på et så høyt nivå..
Hehe...Ja, men tror ikke det hadde skadet å sett ned alkohol/tobakksavgiftene en GOD del Bullfr0g...Hva tror du grunnen til at folk drikker HB å og får i seg metanol?Nettop...Prisene!Som Psych|Com sier så er det en ganske umulig oppgave å stoppe når alkoholprisene er så høye...Og hvorfor tror du folk smugler med seg alkohol inn i landet fra Sverige/Dannmark?Nettop...Alkoholprisene her i landet....
very impotent freak
Delusional's Avatar
La en rusbrus koste 100 kroner så lenge øl og sprist og alt annet av alkohol blir billigere. Hvorfor kjøpre rusbrus når du kan kjøpre sprit og brs og komme mye billigere ut av det...
Better than thou.
Opprinnelig postet av ^V|per^^
Hehe...Ja, men tror ikke det hadde skadet å sett ned alkohol/tobakksavgiftene en GOD del Bullfr0g...Hva tror du grunnen til at folk drikker HB å og får i seg metanol?Nettop...Prisene!Som Psych|Com sier så er det en ganske umulig oppgave å stoppe når alkoholprisene er så høye...Og hvorfor tror du folk smugler med seg alkohol inn i landet fra Sverige/Dannmark?Nettop...Alkoholprisene her i landet....
Vis hele sitatet...
De som er idioter nok til å drikke hjembrent fortjener å bli metanolforgiftet. Seriøst, hva slags forbanna tullinger er det som, etter alt det helvetes oppstyret det var om dette for et års tid siden, frivillig vil drikke skvippet? Vondt smaker det jo også.

Opprinnelig postet av Sméagol
... Bondevik og Valgerd som har bestemt. En gjeng med commies
Vis hele sitatet...
Og FrP er en undergruppe av BootBoys.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Etter min mening er det bedre å være en undergruppe av bootboys enn en kristen sekt...
Carlo: Hjemmebrent går vel greit å drikke, er vel heller smuglerspriten som er farlig.
Better than thou.
Delusional: ....

xratio: Poenget er at man er dum hvis man drikker noe man ikke er helt sikker på hvor kommer fra.
Opprinnelig postet av Delusional
Etter min mening er det bedre å være en undergruppe av bootboys enn en kristen sekt...
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke valgt mellom pest eller kolera, det råder jeg deg til ikke å gjøre heller.

Til dere som ønsker å minske avgiftene på sprit og bruker hjemmebrentomsetning som et argument, har jeg bare en ting å si: Prisene på sprit og andre spritholdige produkter kan aldri, aldri komme til å konkurere med prisene på hjemmebrent eller smuglersprit. Den debatten blir derfor ganske meningsløs slik jeg ser det. "Druespriten fra spania på 90 % koster bare 150 kroner halvlitern! Da må jo 60% på polet koste 100 kroner halvlitern!"

Prisene på sprit på polet er da helt kurrant i forhold til hvor mye penger en gjennomsnittlig nordmann har å rutte med (som er altfor mye). Det ligger liksom noe bak avgiftene på alkohol, nemlig det å redusere alkoholkonsumet som er relativt høyt med tanke på den drikkekulturen vi har (mye på en gang).

Det paradoksale derimot, er at prisene på alkohol som serveres på utesteder er skyhøye, som naturligvis fører til at høyt alkoholkonsum / fyll finner sted i hjemmene og på gata, i stedet for på utestedene som er/skal i utgangspunktet være en mye mer kontrollert 'arena'.
men hvem vil vel gå på barbaren?
Vis hele sitatet...
Hvis man har på seg stygg blå uniform er da bar.baren et helvetes show

Husker de gode rekrutt-helgene min ifjor august/sept...faen det var gøy..enda mer gøy da vi gikk i sivilt og kom inn på andre steder enn bar.baren og valentinos
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Opprinnelig postet av Carlo
De som er idioter nok til å drikke hjembrent fortjener å bli metanolforgiftet. Seriøst, hva slags forbanna tullinger er det som, etter alt det helvetes oppstyret det var om dette for et års tid siden, frivillig vil drikke skvippet? Vondt smaker det jo også.
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på hjemmebrent og smuglersprit
HB går til nøds men synes nå fortsatt at de kunne senke prisene slik at man kunne kutet ut hben til en viss grad. og HB smaker ikke vondt vist det er ordentlig Hb. ikke sånt skvip som så vidt er ferdig destilert..

Når det gjelder prisene på polet så skulle de jo heves nå.
ellers så går de prisene forsåvidt. så lenge man har cash da.

og når det gjelder HB. så drikker stort sett alle jenter bare en ting her oppe: HB. det er fordi det er lett og få tak i. det er billig. og her oppe smaker det ikke dritt vist du får det fra riktig plass.

og at alkoholtrenden vår øker kan ikke stoppes med bare å heve prisene. da blir det bare mere hb og smuglersprit..
hjemmebrendt <3
karsk <3

Carlo: så lenge en får tak i hb som er fra 'i nærheten', og det er bra hjemmebrent så går det bra, synes jeg....
Jeg tar heller ingen sjangser når det kommer til smuglersprit, da kjøper jeg meg heller et par sixpacker øl.

Kom til trondheim å ta deg en karsk med godt brennvin så tror jeg pipen får en annen smak
Opprinnelig postet av Carlo
De som er idioter nok til å drikke hjembrent fortjener å bli metanolforgiftet. Seriøst, hva slags forbanna tullinger er det som, etter alt det helvetes oppstyret det var om dette for et års tid siden, frivillig vil drikke skvippet? Vondt smaker det jo også.



Og FrP er en undergruppe av BootBoys.
Vis hele sitatet...
Det er da for faen ikke metanol i hb! Tulling. Det var smuglerspriten som noen hadde blandet med metanol.
Og hb smaker faktiskt ganske bra, hvis det ikke er laget av amatører, amatørene gidder jo ikke rense vekk den vonde smaken med kullfilter slik de seriøse brennerne gjør.
Jeg tror poenget til Carlo var at folk som er dumme nok til å drikke hjemmebrent fortjener å¨få en "metanolsuprise"-drink.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
HB smaker jo godt om man bare tilsetter de riktige ingrediensene. Å drikke bar hb er ikke noe særlig, men om man kjøper Absolute Vodka Sitron og blander i hb så blir det omså det samme som å kjøpe seg ei flaske Vodka Sitron på polet.
Folk kjøper/lager HB/smuglersprit for de ikke har råd til polvarer! Hvorfor skulle de ellers gjøre det?For en flaske Amundsen koster det vel rundt 230 kr. på polet.En liter HB ligger vel på rundt 100-120 kr?Kommer vel alt ann på hvor man går.Hva hadde du gjort da?Vist du skulle ha deg ei fyll, hadde lite penger og fikk tilbudet om å kjøpe en liter HB eller gå på polet og betale blopriser?
dessuten så er det snakk om kvalitets hb. ikke noe skvip som smaker fanskap og er utblandet osv...
tøft med 10 kr per øl. billi full
i motsetning til rusbrusa som koster 25\26 kr stk!
Ja seff....Hva tror du?Kvalitets HB eller svindyr sprit på polet?Du tjener jo faktisk 100 kr på å kjøpe HB å du får jo faktisk litt mer også...Blir ei ganske billig fyll det ja SpAwN-Xe^ Er sjeleglad over at de satt ned prisene på øllen Men hadde ikke skade om de hadde søtte ned på sprit,rusbrusen og tobakken heller da...
har drukket hb jeg men blir heilt facka av det og husker ingen ting :P
+ hb er ikke så godt (den jeg har smakt då)
SpAwN-Xe^: lol

Jeg mener nå i allefall det at prisene på alkohol er ALT for høye. Skal men ha en fyllekule på rusbrus og øl kster det jo fort et par tohundrelapper. Irriterende...

Btw: kullfilter på det som du har destillert? hvis du har hatt en nøyaktig destillasjon så skal det være helt unødvendig å rense det etterpå.
FiTz, koster noen 200 lapper heh... ikke for dem som bare tåler 10 pils *ler*
sånne som meg
Koster 10 spenn på Tuborg 0.33L og 11 spenn for Grans 0.33L
very impotent freak
Delusional's Avatar
Først av alt:
Hjemmebrent er ikke nødvendigvis smuglersprit, det finnes folk som kjenner de som lager varene (eller lager de selv).

Polsprit kommer vel aldri i nærheten av smuglersprit. Men det betyr ikke at vi er nødt til å ha skyhøye avgifter.

Bizarro: Hadde ditt alkoholkonsum økt dersom prisene hadde blitt mye lavere? Studenter og slikt fester ofte 1 gang hver uke (noen mer). Du drikker ikke (mye) mer dersom prisene blir lavere. Har du noen gang gått på en fest og tenk, faen hadde prisene vært lavere nå så skulle jeg drukket til jeg kommer inn på pomping?!? Hadde du spist deg mer enn mett dersom maten hadde vært gratis?

Norge ikke et land inni en glassboble, og derfor må vi konkurere med utenlanske priser. Å si at vi ikke kan sammenligne prisene med sverige og danmark blir bare banalt. Dersom det hadde kostet penger å se på tv i huset ditt og naboen hadde invitert deg over på gratis tv, hadde du selvfølgelig ikke takket nei fordi at det er naboen din. (Litt banal sammenligning men dere skjønner poenget..?) Vi kan liksom ikke bare eliminere en variabel fordi vi syntes at den er teit...
Ministry of Love
sptz's Avatar
Det værste er at Tuborg ikke smaker så værst heller (i alle fall vis man ser i forhold til prisen) Grans derimot smaker piss på flaske...
Alkohol avgiftene burde helt klart senkes endel, men selvsagt, de maa ikke senkes helt ned til dansk nivaa i en smell, det maa skje gradevis. Alkohol konsumet kommer til aa 0ke paa papiret, dvs at det "hvite" salget kommer til aa stige og det svarte salget kommer til aa synke. Men totalen tror jeg ikke vil stige mye, den kommer nok til aa 0ke litt, men ikke saann at det utgj0r noe problem

Saann som det er i dag er svarte tallene svaert h0ye. Dessuten er det ogsaa mulig at alkohol vanene i l0pet av en generasjon kansje vil forandre seg til en mer europeisk drikke stil. Muligens kan vi forandre alkhol fra et rent rus produkt som det er i ganske stor stil i dag (jeg sier ikke at alle kun bruker det som rus middel) Til et mer nytelses middel.
Og til de som vil kverulere, ja man faar jo en rus hvis man bare drikker litt ogsaa, men det er ikke en rus som gj0r deg ute av stand til aa fungere eller tenke klart, den reduserer deg i saa liten grad at det er helt til aa leve med.


Jeg er ogsaa totalt i mot overformynderiet som KrF bedriver, det er en bakstrevers tankegang som viser seg gang paa gang ikke fungerer, bare se paa den norske narkotika politikken.
Sist endret av sanders; 7. oktober 2003 kl. 18:45.
Better than thou.
Opprinnelig postet av Magnavox
Det er da for faen ikke metanol i hb! Tulling. Det var smuglerspriten som noen hadde blandet med metanol.
Og hb smaker faktiskt ganske bra, hvis det ikke er laget av amatører, amatørene gidder jo ikke rense vekk den vonde smaken med kullfilter slik de seriøse brennerne gjør.
Vis hele sitatet...
With all due respect, du kan ALDRI vite hva du drikker. Det kan meget mulig være metanol i HB, selv om det var smuglersprit jeg mente.

Poenget er at er man dum nok til å drikke noe slikt, og blir blind eller whatever, så har man ingen rett til å komme å sutre etterpå.

Og, en ting ingen kan nekte for, nordmenn har ikke drikkekultur.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Alkohol er så dyrt at når folk først skal drikke så drikker de ikke med måte, dette fører til høye alkoholavgifter, som fører til mer ukontrolert drikking... Ane vi en ond sirkel her?
Vi aner at noen lager onde sirkler som ikke eksisterer. Vi drikker oss totalt sørpa fordi vi ikke eier drikkekultur, ikke fordi det er dyrt å gjøre det
Nei men hadde de senket alkoholavgiftene til et anstendig nivå hadde kansje ikke så mange drukket HB/Smuglersprit. Med andre ord ikke så mange metanolforgiftede...Leste nettop i avisen om en som hadde skyldfølelse for at kona hans døde av metanolforgifting, de skulle ha seg en liten helgefyll, men hadde dårlig råd så de kjøpte noe billig sprit av en kar, hadde alkoholen vert billigere kansje de hadde hat råd til polsprit og dette dødsfallet hadde vært ungått...
Billig drikke + røyk = utenlandske trailere
Hehe!Ja eller utenlandske båter da plassen Men men...Der kan jo man også bli lurt...Noen venner av meg kjøpte en gang en kartong fra en russerbåt....Tobakken var blandet ut med sagmask, var brune, som de hadde vert våte eller noen hadde sølt kaffe på de og luktet som svisker!
Joa kan bli lurt men har fast leverandør på øl. Ingen som tør å ta m sprit sikkert strengere straff. En kamerat av sjåføren jeg kjøper av fikk 10.000,- i bot for å ha med 14 brett med øl, sikkert inntjent på kort tid for disse har ikke med små kvanta. Har hørt om rykter på opptil 40 brett
Better than thou.
Opprinnelig postet av ^V|per^^
Leste nettop i avisen om en som hadde skyldfølelse for at kona hans døde av metanolforgifting, de skulle ha seg en liten helgefyll, men hadde dårlig råd så de kjøpte noe billig sprit av en kar, hadde alkoholen vert billigere kansje de hadde hat råd til polsprit og dette dødsfallet hadde vært ungått...
Vis hele sitatet...
Her er en ide, IKKE DRIKK HVIS DU IKKE HAR RÅD TIL DET! For fucks sake people. Det er trist at hun døde, men helvete heller.
Antallet dødsfall forårsaket av vanlig alkohol er nok mye høyere enn de som er skapt at metanol. Folk blåser opp slike ting, det er som M. More sier, de ekte "weapons of mass destruction" er håndvåpen, ikke kjemiske våpen.
Opprinnelig postet av Delusional
Etter min mening er det bedre å være en undergruppe av bootboys enn en kristen sekt...
Vis hele sitatet...
du må jo stokk dum. Sånne som deg som drikke metanol.
Prisene på pils, sprit og vin kunne, som noen av dere sier, med fordel ha blitt senket. Dvs, en reduksjon på avgiften til staten.
25kr for en halvliterboks i butikk, er det egentlig så veldig mye ?

52kr for en halvliter utepils er MYE.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg begynner å bli temmelig lei av folk som hele tiden maser om billiegere alkohol og røyk (selv om røyken er en annen diskusjon). Det er ikke noe argument at "Jamen i Sverige koster jo ølen bare halvparten så mye som den gjør her i landet". Når det er billigere for oss å kjøpe øl i Sverige, betyr ikke det at det er billigere for svensker å kjøpe øl der enn det er for nordmenn å kjøpe øl her til lands. Dere må ikke tro at det er skyhøye offentlige avgifter som gjør at øl er så dyrt som det er. I Norge tjener vi mer enn i Sverige, altså er det naturlig at alkohol (og alt annet) koster mer. Om ikke lønnsnivåene ugjevner hele forskjellen, gjør andre ting det, f.eks. hvor godt fungerede velferdsstat landet har (og dermed hvor mye folk må betale for andre ting). Selvfølgelig vil jeg ikke ha noe imot å betale mindre for øl og annen drikke, men vi kan ikke få alt; så enkelt er det. Fram til våre alkoholpriser blir kraftig nedsatt (hvis det noen gang skjer), vær glad for at dere har et naboland (les: Sverige) dere kan reise til for å kjøpe billig drikke. Så heldig er ikke svenskene.
Svenskene kan faktisk dra til danmark, og danskene kan dra til tyskland om jeg ikke tar helt feil. Ellers så har du helt rett aybara.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av aybara
I Norge tjener vi mer enn i Sverige, altså er det naturlig at alkohol (og alt annet) koster mer. Om ikke lønnsnivåene ugjevner hele forskjellen, gjør andre ting det, f.eks. hvor godt fungerede velferdsstat landet har (og dermed hvor mye folk må betale for andre ting).
Vis hele sitatet...
Du mener altså at Norge er et land med firmaer som KUN driver med konkuranse med andre norske selskaper? Er du stokk dum du? Kan du kjøpe øllet billigere i Sverige og Danmark kan ikk Norge ignorere dette dersom folk faktisk velger andre land. Da må noe gjøres. Senking av alkoholpriser. Ellers taper Norge penger. Hvor skal de norske selskapene få penger fra dersom alle handler i andre land? Skal alle begynne å jobbe i statoil? GOD IDE! Hvorfor har ikke vi tenkt på dette før. Vi må holde tritt med konkurentene våre, dersom dette betyr senking av priser bør dette gjøres.

Opprinnelig postet av Bullfr0g
du må jo stokk dum. Sånne som deg som drikke metanol.
Vis hele sitatet...
Ja! Jeg sitter og drikker metanol og er blind "as we speak". Jeg drikker hverken HB eller smuglersprit, jeg har aldri gjort det og kommer aldri til å gjøre det. Men alkoholavgiften er høy i Norge, vi har forøvrig mange avgifter som andre land ikke har. 20-25 NOK for en øl er dyrt (0,5L). Det er ikke så dyrt å produsere øl, dvs. at det må være mye avgift på alkohol. Jeg sier ikke at prisene på øllet skal bli laver jeg sier at avgiftene skal bli mindre.

Et utested må ta en del penger for å selle øllet. De skal drive utestedet, de skal ha folk som serverer, de har avgifter å betale, det er derfor ikke urealistiske priser vi snakker om. Mindre avgifter vil føre til billigere øl. Men du vil fortsatt betale en del for selve servicen.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Delusional: hva faen snakker du om? Du forstår vel at Norges konkurransedyktighet på øl ikke er det viktigste for landet vårt?
very impotent freak
Delusional's Avatar
Bare viser det i et større perspektiv. For å vise at vi bør være konkuranse dyktig på flere områder, det er riktig nok ganske urealistisk, men likevel en del av markedet. Folk har en tendens til å tro at norge er et land i en glassboble. Det er fatalt for de som selger øl, at øllet som blir produsert har så høy avgift. Dersom alle går til utlandet, er det ikke vits med alkoholavgift fordi ingen handler alkohol i Norge lengre da. Poeenget mitt er avgiftene kan senkes, og bør senkes.