Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5481
Hei, jeg har søkt på en jobb og har blitt bedt til å komme på intervju.
det jeg egentlig lurer på er: Hvordan snakker dere til sjefen deres/personen som leder intervjuet. Snakker dere til personen som om det skulle være en kolega,venn,"lærer", eller sjef.

det jeg synes er et problem med meg er at. om en person er 5-6år + eldre enn meg så snakker jeg til personen som om det skulle være en lærer eller en person som du har litt mere respekt for enn andre rundt deg.

det ser kanskje ut som et dumt spørsmål. men jeg tenker det er viktig å få en bra tone med intervjueren.

edit: lettere formulert. Hvilken rolle er det lurest å bruke når du er på intervju?
Sist endret av Feedee; 5. juli 2011 kl. 07:32.
Snakk til han som om at du ønsker og bli slik som han, at du respkterer han.
Det er lurest å påta seg rollen som jobbsøker.
Der er han som skal vurdere om du er den rette mannen for jobben.
Der er din oppgave å overtale han om at du ER den rette mannen for jobben.

Virk interessert, la han føre samtalen til å begynne med, etterhvert kblir det mer flyt i samtalen og du skjønner etterhvert hvor du skal legge samtalenivået.
Vis hva du kan, imponer han. Still spørsmål du lurer på mot slutten av intervjuet.
Hold personlige meninger for degselv med mindre samtalen fører dithen.
Slacker
Trådstarter
Sitat av DarthVidar Vis innlegg
Snakk til han som om at du ønsker og bli slik som han, at du respkterer han.
Vis hele sitatet...
det er ganske rart hvordan første intrykket påvirker resten av forholdet med en person, mener nå jeg. snakker jeg som om jeg vill bli slik som h*n så føler jeg det blir rart å senere prøve å bli kompis med fyren liksom.

er det bare jeg som føler det sånn eller?
Beste er nok å være deg selv, hvis jobben passer deg og du har litt kjemi med den som intervjuer deg går det av seg selv.
Dumt å påta seg en rolle, hvis du skulle få jobben... da det ikke er deg.
Det blir nesten litt meningsløst å gi noen særlig gode generelle råd om hvordan en skal oppføre seg på jobbintervju, annet enn floskler. Det eneste fornuftige en kan si er at det lønner seg å se an den andre personen, altså den som intervjuer deg. Oppfør deg slik som det virker er hensiktsmessig, og jeg vil anta det som regel ikke vil lønne seg å slikke fullstendig ræv allerede fra første øyeblikk. Sjefer vil jo gjerne ha ansatte med litt selvstendighet (forhåpentligvis).

Lykke til.
Pensjonert gamer.
orbeck's Avatar
Bare vær hyggelig og smil, ikke kom med dumme kommentarer. Funker alltid for meg :P Er bare å jatte med og være enig i alt.
Sist endret av orbeck; 5. juli 2011 kl. 11:09.
Ikke gjør som meg, kom forseint til jobbintervju, og hadde drukket dagen i forveien, fikk ikke jobben og fikk ikke lov og søke mere til den bedrifte, det var nu det sjefen sa
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det er nesten umulig å gi noe konkret råd på dette: hva som er "riktig" kommer an på hva slags person denne sjefen din er, og hva slags stilling du søker til.

Som en generell regel bør du åpenbart snakke høflig, men uten at du overdriver. Litt ut i samtalen skjønner du mer hva slags person du har å gjøre med, og da får du et bedre inntrykk av hva som kan være greit å si.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
I mine øyne er det beste å pøse på av personlighet fra starten - da merker dere fort om kjemien stemmer. Det kan føles greit å lyve på seg en bedre/mer passende personlighet enn du egentlig har, men da kan dere få et litt mer slitsomt forhold etter hvert som dere blir kjent på ordentlig.
Da jeg var på intervju en gang i tiden var jeg ydmyk og behandlet sjefen mer eller mindre slik jeg behandlet lærerne mine. Men etter hvert som vi har blitt bedre kjent har det glidd over i et mer "kompis"-aktig forhold.

Også er det selvfølgelig alle standardsvarene - vær hyggelig, møt presis, se sånn passe ut i tøyet, bruk mye øyekontakt, vis interesse osv.

Kan også nevne at de fleste arbeidsgivere har sett mye rart, så det skal nok en del til før du driter deg skikkelig.
Er ikke noe hokuspokus. Snakk med h*n som om du har kjent h*n en lang tid, men ikke overdriv. Poenget er at h*n skal få vite mest mulig om deg og hva du kan i faget på den timen du har intervju. Vis at du kan snu negativt til positivt. Aldri lyv, da graver du din egen grav. Vær selvfølgelig punktlig.

Det du nevner med respekt er helt riktig å ha, men det er viktig at du viser at du tar egne valg også. Spørs jo hvor gammel du er også. For min del har jeg alltid stor respekt for sjefen, hvordan ville du selv hatt det om DU var sjef?
Vær høflig, smil, vist han spør deg om ting gi han utfyllende svar, f.eks vist han spør deg om noe ikke bare gi han svar som "Ja, nei, Ok," osv.
Og ta på deg noen fine klær i samme slengen, fiks deg litt på håret, puss tennene skikkeli osv, tviler på han får ett bra førsteinntrykk vist du kommer med såvesveis, ekkel ånde og fillete klær.
Nå er nå dette veldig avhengig av hvem som intervjuer deg også da?


Er det en mer streng sjef av den gamle skolen, så blir det jo en litt mindre løs tone, enn om det er en ganske ung person som er glad i å prate.
Men det som generelt er lurt, er å bare jatte med og legge seg på rundt det samme tonenivået som den andre har.
Og alltid kunne holde seg seriøs og holde seg unna alt av personlige meninger som ikke er jobbrelatert.
Det beste er å være hyggelig, det funker alltid. introduser deg selv, hør interessert ut og vis at du respekterer han (men ikke overdriv det).
Jeg smører på smilet og kjører på med jovialitet og interesse for det sjefen sier.
Si lite om dine egne meninger, og svar enkelt men alikevell formulert på spørsmålene. Sånn at ikke arbeidsgiver trenger å lure på hva du egentlig mente i svaret ditt..

Går an å stæsje seg opp litt, ikke møt fyllesjuk og trøtt for å si det sånn.
Veer sympatisk, dress the part! (Ta paa deg de riktige kleerne for jobben, smart/casual stilen funker, ikke overdriv med perfyme/sminke hvis du er jente), overbevis han/hun om at hvorfor DU er den riktige for jobben, imponer og begrunn (veer selvsikker, men ikke forselvsikker/cocky!). Smil hele veien og veer deg selv, ikke noe aa veere nervoos for:P Veer veldig engasjert ogsaa

VELDIG VIKTIG! Studer firmaet du sookte til, leer deg alt vedr. dette. Spoor spoorsmaal som for deg er viktig aa vite. Det gjoor at intervjueren faar et bra foorsteinntryk over at du er veldig engasjert i firmaet og selve jobben.
Sist endret av kongs1; 5. juli 2011 kl. 16:04.
Var på jobbintervju en gang for en blikkenslager-bedrift og det gikk rett vest. Var første gangen jeg var på jobbintervju. Når man ikke har interesser som jakt og fiske eller bil og motor og ikke kan stort om yrket du skal søke jobb som, så er det nesten dømt til å gå dårlig. (Var 17) Hvertfall når det gjelder slike yrker som blikkenslager, snekkere, rørleggere, elektrikere, så er det en fellesnevner at de fleste i bedriften enten driver med jakt og fiske eller bil og motor. Er absolutt en fordel å ha kunnskaper om disse tingene om man skal kunne gjøre seg interessant på intervju for en slik type jobb. Grunnen er rett og slett for å ha et samtaleevne.

Ikke lurt å være sjenert heller på intervjuet. Drikk mye redbull elns, gjør deg selv sånn passe hyper, blir kanskje lettere å få fram ordene da, om du er som meg som er en kombinasjon av lat og sjenert når det gjelder prating. Se intervjuern i øynene når dere prater, ikke se ned i gulvet eller på veggen.

Ikke prat til han som om han er kompisen din, det vil ikke jeg anbefale hvertfall. Oppfør deg høflig og ydmyk og vær interessert når han snakker. En bedrift vil også ha en ansatt som kan bidra med noe sosialt sett, så le gjerne med han/hun og kom med morsomme kommentarer innimellom der det passer. (Gjerne på slutten av intervjuet over en kopp kaffe, slik at intervjuern husker deg som en humørspreder og en bra kar, viktig viktig!)

Er selvfølgelig mer, men tar dette fra egne erfaringer. Snakker generelt om yrker innen byggeindustrien forøvrig..
Slacker
Trådstarter
mye bra svar her! da har jeg fått vite sånn sirka hvordan jeg skal være på intervjuet
Vær selvsikker, bestemt og lett "snakkelig"
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
har du så dårlig personlighet at du ikke kan være deg selv når du snakker med noen, selv om de potensielt kan være din fremtidige sjef?
Få høre om du fikk jobben da
Under intervjuet var det han som snakket for det meste og jeg svarte høflig. Fyren visste seg å være en svært sosial type og ikke minst trivelig. Ikke prøv å bli altfor kompis med sjefen din i ettertid men ha et profft og trivelig forhold.
Kommer egentlig helt an på om du skal skaffe deg jobb i kassa på rimi eller i et begravelsesbyrå.
La meg ta et eksempel;

Rimi; Vær hyggelig og positiv, i det hele tatt prøv å være et normalt menneske med et godt humør, og vær så blid som mulig. Ikke så blid så det ser ut som du går på syre eller kommer rett ut fra settet på "dum og dummere", men høffelig og ryddig.

Begravelsesbyrå; Virk også som en normal person, helst med litt dype følelser. Fremstå rolig og avbalansert. Ikke noen flekker på dressjakka og vitser som "hoppla der gikk lårhalsen".

Lykke til!
Jeg prøvde bare å legge opp til at jeg ville være kompisen hans så ordnet det seg
Er d en stiling i et fag, er det viktigste å vise/fremheve hva man kan i faget.

Og som håndverker er det en stor fordel å ha noen interesser for nettopp, håndverk og typiske håndverksinteresser.
Jeg vet ikke om arbeidsgivere generelt setter pris på rævslikking, men det virker slik hvertfall. Har sett gjennom en del arbeidsintervju-filmklipp. De har en unaturlig høy respekt og stor ettergivenhet.

Her må man tenke gjennom hva som er essensen i en perfekt arbeidstaker. Han må ha en innstilling som tilsier at han er villig til å stå på til enhver tid for at bedriften skal tjene mest mulig penger og vokse. Du må også vise at du genuint er intressert i jobben og å jobbe, kanskje det gjelder en studieretning du nettopp har utdannet deg i, vis at du er lidenskapelig opptatt og intressert i akkuratt det arbeidet handler om og vis at du er flink.

Man må se hva som er realistisk også. Man søker ikke jobber hvor man ikke har kompetanse, men kreves det ingen spesiell kompetanse, så kan din lidenskap vises gjennom å f.eks jobbe gratis for de et antall måneder med støtte fra NAV, eller å rett og slett tilby deg å vaske toalettene med tannbørste gratis, bare for å vise hvor mye du vil ha arbeid i denne ene bedriften. Jeg ville ikke gjort det, men bare noen kjappe eksempler.

Forøvrig så snakker jeg aldri til noen mennesker på en spesiell måte, kun fordi de står over meg. Jeg respekterer de for det de er, da blir det ikke så overfladisk synlig. Snakk med din sjef som du liker å bli snakket til. Det er respekt. Jeg liker at andre snakker til meg om bare piss og vrøvl på arbeidet, for da slipper man for det første å tenke og for det andre så ler man og får opp humøret. Slike personer som kan holde arbeidsmoralen oppe er også høyt ettertraktet, spesielt i yrker hvor selve arbeidet er noe dritt, for å si det mildt, men hvor pengene er gode.
Sist endret av HippiRødstrømpe; 8. juli 2011 kl. 01:07.