Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 13262
Jeg kom i en diskusjon i dag angående orde japaneser vs. japaner. Jeg mente det ikke er frekt på noen som helt måte å kalle en person fra Japan for japaneser, mens de jeg diskuterte mot mente det var nesten rasistisk. Jeg vet at ordet japaneser ikke er ordbok-korrekt, men er det direkte frekt?
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Vil nå heller si at "Japse" og "Guling" er mer rasistisk.
Japaneser er bare en mann/dame fra Japan, samme som om det skulle vært stygt og si afrikaner når det er en fra Afrika.
Sist endret av Sgt. Pepper; 16. november 2009 kl. 19:57.
Tror heller at folk sier "japaner" feil og sier "japaneser" istedet.
Ja, det er frekt. På samme måte som jeg vil oppfatte det frekt å bli omtalt som en norske. Det er grunnleggende høfflighet å tiltale noen korrekt.
Ifølge ordnett.no går det an å si japaneser.

http://www.ordnett.no/ordbok.html?se...rt_id=20279034
Jeg vil ikke kalle det frekt, men om jeg hadde vært fra Japan hadde ikke jeg likt å blitt kalt Japaneser, fordi det er feil og høres utrolig dumt ut. Det blir som om du skulle blitt kalt en Norger, Norgeser, Norgianer, etc. Høres dumt ut og man vil jo helst bli kalt det man er.
Det står da i ordboken, skal vi si at om jeg sier hviting så blir det rasistisk?

japaneser -en, -e ( foreld.) japaner 1

Tydeligvis kan ikke japaneren norsk nok til å vite hva som er, og ikke er rasistisk.
Sitat av MartinB Vis innlegg
Jeg vil ikke kalle det frekt, men om jeg hadde vært fra Japan hadde ikke jeg likt å blitt kalt Japaneser, fordi det er feil og høres utrolig dumt ut. Det blir som om du skulle blitt kalt en Norger, Norgeser, Norgianer, etc. Høres dumt ut og man vil jo helst bli kalt det man er.
Vis hele sitatet...
Det blir det ikke. Man kaller da folk fra kongo for kongoleser, ghana for ghaneser osv.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Det blir det ikke. Man kaller da folk fra kongo for kongoleser, ghana for ghaneser osv.
Vis hele sitatet...
Ja, fordi det er riktig.

Og ja, jeg ser at japaneser plutselig er riktig og, men det velger jeg å ignorere da det høres latterlig ut.
Er jo på samme måte som at du kaller en fra Norge for norsk. Japaneser er jo rett. Du sier ikke kinerer, du sier kineser, koreaner, svenske, danske, spansk/spanjol, fransk osv.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Er jo på samme måte som at du kaller en fra Norge for norsk. Japaneser er jo rett. Du sier ikke kinerer, du sier kineser, koreaner, svenske, danske, spansk/spanjol, fransk osv.
Vis hele sitatet...
svenske, danske, norske (skal være nordmann). det er ikke alle man kan gjøre slik med, som du kanskje ser
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Er jo på samme måte som at du kaller en fra Norge for norsk. Japaneser er jo rett. Du sier ikke kinerer, du sier kineser, koreaner, svenske, danske, spansk/spanjol, fransk osv.
Vis hele sitatet...
Man er norsk ja, men man er ikke EN norsk. Man er en nordmann. Samme gjelder en fra Frankrike, han er en franskmann og ikke en fransk.
Sitat av MartinB Vis innlegg
Ja, fordi det er riktig.

Og ja, jeg ser at japaneser plutselig er riktig og, men det velger jeg å ignorere da det høres latterlig ut.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at det ikke er det samme som å kalle en nordmann for norgeser, danske for danskeser, svenske for svenskeser, eller hva faen du tenkte på.

Forøvrig synes jeg japanseser flyter mye bedre ut av munnen min en japaner, men meg om det.
Sist endret av VinumSabbathi; 16. november 2009 kl. 20:11.
Ser det ble litt feil noen plasser der. Men er da vel ikke rasistisk å si japaneser, da må jo bleiktryne, hviting, bleiking osv. bli rasistisk og da.

Jeg som er fra trøndelag sier norske/norsk. Sier ikke nordmann, men norske høres dumt ut for dere søringer, men jeg synes det høres bedre ut.
Sist endret av SemiColon; 16. november 2009 kl. 20:12.
Japanseser sier ingenting om hudfarge, noe alle dine eksempler gjør.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Ser det ble litt feil noen plasser der. Men er da vel ikke rasistisk å si japaneser, da må jo bleiktryne, hviting, bleiking osv. bli rasistisk og da.

Jeg som er fra trøndelag sier norske/norsk. Sier ikke nordmann, men norske høres dumt ut for dere søringer, men jeg synes det høres bedre ut.
Vis hele sitatet...
gratulerer, du har funnet ut hva rasisme er (sort of)
Rasisme er oppskrytt. Det er noen kverulanter som har funnet på det. Selvsagt, guling og såkalt "svamp rat" som de sa om vietnamesere er feil, neger er noen ganger feil og, men du må se sammenhengen. Sier du det slik: de helvetes japaneserne er noen hestkuker, da blir det rasistisk.
Nei. Ikke hvis du har skjellig grunn til å kalle en gruppe med japaneserne for hestkuker. Men hvis du kaller de hestkuker fordi de er gule, er det rasistisk.
Se det hvilken betydning jeg skrev det i da. Skriver du helvetes polakker så blir det jo rasistisk.
Herre, denne tråden er jo på vei over stupet. Hold dere da til trådstarterens grunnlag, det er da ingen vits å blande hestene inn i dette.

Hva er ikke rasistisk disse dager? Jeg ble utvist 2 dager fordi jeg kalte en veldig hårete gutt i klassen min, uheldigvis fra Afrika for ape. Jeg mente det på den måten at han hadde mye hår i fjeset, og mente ingenting rasistisk med det.

Hvorfor kan vi nordmenn ikke bare forstå at folk som sier vi er rasistiske, egentlig bare vil ha en del av kaken vår?
Sitat av Apu Vis innlegg
Herre, denne tråden er jo på vei over stupet. Hold dere da til trådstarterens grunnlag, det er da ingen vits å blande hestene inn i dette.

Hva er ikke rasistisk disse dager? Jeg ble utvist 2 dager fordi jeg kalte en veldig hårete gutt i klassen min, uheldigvis fra Afrika for ape. Jeg mente det på den måten at han hadde mye hår i fjeset, og mente ingenting rasistisk med det.

Hvorfor kan vi nordmenn ikke bare forstå at folk som sier vi er rasistiske, egentlig bare vil ha en del av kaken vår?
Vis hele sitatet...
Da er det jo ikke rasisme, det er ærekrenkelse!
Det er kun stygt fordi det høres feil ut, hehe (det er jo japaner som er mer korrekt, jeg trur de fleste bare sier det feil fordi de tenker kineser eller noe....). Det blir som å si japanesisk, det får det til å vri seg inni meg.
Jeg trodde japaneser var det man kalte japanere før i tiden. Mens det nå har utgått fra det norske språket og blitt erstattet med japaner. Men jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være upent å bruke det gamle ordet av den grunn. Det er et norsk ord som forteller at vedkommende som omtales er fra japan. Ikke noe mer, ikke noe mindre.
Sitat av Apu Vis innlegg
Hva er ikke rasistisk disse dager? Jeg ble utvist 2 dager fordi jeg kalte en veldig hårete gutt i klassen min, uheldigvis fra Afrika for ape.
Vis hele sitatet...
Tenk før du snakker.

Sitat av Apu
Hvorfor kan vi nordmenn ikke bare forstå at folk som sier vi er rasistiske, egentlig bare vil ha en del av kaken vår?
Vis hele sitatet...
Tenk før du snakker.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Rasisme er oppskrytt. Det er noen kverulanter som har funnet på det. Selvsagt, guling og såkalt "svamp rat" som de sa om vietnamesere er feil, neger er noen ganger feil og, men du må se sammenhengen. Sier du det slik: de helvetes japaneserne er noen hestkuker, da blir det rasistisk.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig! La oss ta stand i at du skal beskrive en person for en annen; det blir mye enklere og forstå hvilken person vist man sier at personen F. eks er mørkhudet eller hvit, akkurat som at man antyder hårfargen. Har jeg grunn til å bli sint vist en person sier at jeg har brun hårfarge? Og vist en person sier at jeg er hvit så har jeg rett til å saksøke osv for rasisme?
Sist endret av kengro; 16. november 2009 kl. 20:47.
Sitat av Provo Vis innlegg
Tenk før du snakker.


Tenk før du snakker.
Vis hele sitatet...
Tenk før jeg snakker? Jeg sier hva jeg mener. Om du mener mine tanker ikke er rett, motsi meg. Ikke kom med noe smarte kommentarer som ikke gir mening.
Tenk før du kommenterer, selv om du er VIF betyr det virkelig ikke at du har noen over intellektuell evne til å skrive ting uten utfylling.
Sitat av Apu Vis innlegg
Det står da i ordboken, skal vi si at om jeg sier hviting så blir det rasistisk?

japaneser -en, -e ( foreld.) japaner 1

Tydeligvis kan ikke japaneren norsk nok til å vite hva som er, og ikke er rasistisk.
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg hvilken ordbok du har brukt, men nei, det er ikke et ord: Bokmålsordboka.

Før du begynner å rakke ned på "japaneren som ikke kan norsk", foreslår jeg at du lærer deg norsk selv.

Selv er jeg halvt japansk, og når noen velger å bruke et ikke-eksisterende ord på den måten, så anser jeg det som krenkende.
Sitat av Joshiwo Vis innlegg
Nå vet ikke jeg hvilken ordbok du har brukt, men nei, det er ikke et ord: Bokmålsordboka.

Før du begynner å rakke ned på "japaneren som ikke kan norsk", foreslår jeg at du lærer deg norsk selv.

Selv er jeg halvt japansk, og når noen velger å bruke et ikke-eksisterende ord på den måten, så anser jeg det som krenkende.
Vis hele sitatet...
Ordnett.no (Vanligvis ganske sikker kilde)
Sitat av Apu Vis innlegg
Ordnett.no (Vanligvis ganske sikker kilde)
Vis hele sitatet...
Jeg foreslår at du leser det som står i parentes før du uttaler deg videre..
Sitat av Apu Vis innlegg
Tenk før jeg snakker? Jeg sier hva jeg mener. Om du mener mine tanker ikke er rett, motsi meg. Ikke kom med noe smarte kommentarer som ikke gir mening.
Tenk før du kommenterer, selv om du er VIF betyr det virkelig ikke at du har noen over intellektuell evne til å skrive ting uten utfylling.
Vis hele sitatet...
Beklager hvis du ikke tok poenget. Min status som VIF spiller forresten fint liten rolle.

Poenget mitt var at å kalle en mørkhudet person for ape er svært korttenkt, uansett intensjon. Ved å tenke før man snakker setter man ikke seg selv i slike ubekvemme kniper. Du er sikkert ingen rasist, men en rask gjennomgang av det du skal til å si, før du faktisk sier det, ville (i hvert fall burde) raskt fått deg til å innse at du enten bør ti stille, eller velge et annet ord.

I neste sitat påstår du at alle som kaller en nordmann for rasist kun er ute etter å "ha en del av kaken vår", noe som er det dummeste jeg har sett ytret på lang tid, og er selvfølgelig ikke sant. Hvis en nordmann kommer med rasistiske ytringer mot en av ikke-vestlig opprinnelse er selvfølgelig denne mannen i sin fulle rett til å kalle nevnte nordmann for rasist. Hvilken kake er det denne mannen da forsøker å ha en del av? Hva er det med denne delen som kun kan oppnås ved å kalle nordmenn for rasister, og hvorfor kan han ikke oppnå denne delen uten å kalle nordmenn for rasister? Dette tror jeg du innser selv også.

Altså: Tenk før du snakker.
Japaneser er rett og slett et ord som henger igjen fra besteforeldrene våre. Ordet i seg selv var ikke rasistisk da, og det er ikke rasistisk nå heller, selv om det er grammatisk ukorrekt.

Selv kan jeg finne på å bruke det blant vennene mine, rett og slett fordi vi liker gamle ord og uttrykk, og fordi vi synes at det er morsomt å berike språket vårt med noe som tilhører en annen tid. Det har da ingenting med hvordan vi ser på japanere å gjøre.
Å si noe annet enn "japaner" har aldri falt meg inn. Det blir som å si "finske" istedet for "finne". Det blir bare feil.
Japaneser/japaner, spanjol, afrikaner og lignende er ikke på noen måte rasistisk. Det er den mest grunnleggende formen å referere til en annen persons landstilhørighet. Det er ikke nødvendigvis om rase engang. Du kaller jo for eksempel alle afghanere afghanere selv om det fins flere etniske grupper som kommer inn under det begrepet.

Men hva syns dere om chippere? Selv syns jeg det høres rasistisk ut, men vet ingenting om etymologien til ordet. Jeg skjønner ganske enkelt ikke hvor ordet kommer fra, men det høres ikke positivt ladd ut. Allikevel vil alle "chipper"-vennene mine at jeg skal kalle dem det.
Sist endret av Stratops; 16. november 2009 kl. 22:17.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Japaneser/japaner, spanjol, afrikaner og lignende er ikke på noen måte rasistisk. Det er den mest grunnleggende formen å referere til en annen persons landstilhørighet. Det er ikke nødvendigvis om rase engang. Du kaller jo for eksempel alle afghanere afghanere selv om det fins flere etniske grupper som kommer inn under det begrepet.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i at det ikke er rasistisk i seg selv å referere til en annen persons landstilhørlighet, men jeg tror du blander korta litt kompis. Spanjol er et menneske som kommer fra Spania. Det samme er japaner, koreaner og slikt, bare fra et annet land. Afrikaner kan referere til en person som kommer fra kontinentet Afrika, altså ikke et land.

Det er i og for seg ikke noe galt i å si dette, nettopp for å referere til en annen persons landstilhørlighet, men når man bruker et ord gramatisk feil vil det vel bli noe annet.

Spør du meg så er det forkastelig å si japaneser. Mentalmelt sa det veldig bra. Det er et ord som henger igjen fra besteforeldra våre. På min tunge høres "japaneser" litt drøyt ut, både fordi det er feil å si, og fordi det er så gammeldags, som om vi omtaler om en person som ikke hører hjemme her.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Det er i og for seg ikke noe galt i å si dette, nettopp for å referere til en annen persons landstilhørlighet, men når man bruker et ord gramatisk feil vil det vel bli noe annet.
Vis hele sitatet...
Mye mylig jeg misforstår, men du mener at om jeg tiltaler en fra Egypt som egypteser så blir det rasistisk fordi det er gramatisk feil?
Å si japse og guling er rasistisk og på ingen måte ok, men japaneser virker veldig uskyldig, og som noe en hvilken som helst kunne ha missopfattet.

Videre ser jeg ikke noe problem i å si japaneser, skjønner ikke hvordan dette kan bli frekt og/eller rasistisk bare fordi det ikke er og/eller (man får jo ikke bestemt seg om det er et ord eller ikke) høres korrekt ut.
Om en japaner hadde kalt meg norgianer hadde jeg på ingen måte tatt meg nær av dette. Derimot om han hadde kalt meg en bleik jævla nordmann, hadde saken blitt en helt annen.
Sist endret av otimate; 16. november 2009 kl. 23:30.
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Se det hvilken betydning jeg skrev det i da. Skriver du helvetes polakker så blir det jo rasistisk.
Vis hele sitatet...
Hvis en gjeng polakker finner på noe kødd og jeg roper det, så er jeg rasistisk?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Hvis en gjeng polakker finner på noe kødd og jeg roper det, så er jeg rasistisk?
Vis hele sitatet...
Jeg vil si det ja. Å bedømme noen etter hvilket land de kommer fra blir feil. Helvetes hestkuker høres bedre ut
Sitat av SemiColon Vis innlegg
Jeg vil si det ja. Å bedømme noen etter hvilket land de kommer fra blir feil. Helvetes hestkuker høres bedre ut
Vis hele sitatet...
Men de ER faktisk polakker, ikke hestkuker.
De kan jo være begge deler? Det var bare et eksempel, men synes det blir litt feil å rope polakker, selv om jeg kan gjøre det selv. Så synes jeg fortsatt det er feil. Du roper heller ikke forbanna negrer til noen som har gjort noe kødd.
Oppfattelsen av ordet neger er jo blitt vrengt til det ugjenkjennelige. Men en polakk er fremdeles en polakk, og stort sett godtatt av de fleste.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Oppfattelsen av ordet neger er jo blitt vrengt til det ugjenkjennelige. Men en polakk er fremdeles en polakk, og stort sett godtatt av de fleste.
Vis hele sitatet...
Det er jo fordi svaret på innlegget ditt er så åpenlyst at det gjør pittelitt vondt:

En "polakk" er en person fra landet Polen.
En "neger" er en mørkhudet person, som kan omhandle en person fra alt i fra Finnmark til Sør-Afrika. Uttrykket er med andre ord svært lite beskrivende, annet enn hudfargen på personen. "Polakk", dermiot, beskriver hvilken statlig tilhørlighet personen har.
Japaner og japaneser. Same shit different wrapping.
"japaneser" går for meg inn i kategorien "idiotiske ord og uttrykk jeg hører av fjortenåringene ved siden av meg på trikken".
Sitat av Kalakov Vis innlegg
"japaneser" går for meg inn i kategorien "idiotiske ord og uttrykk jeg hører av fjortenåringene ved siden av meg på trikken".
Vis hele sitatet...
Men det er jo strengt tatt på grunn av uvitenhet og dårlig språkforståelse. Enkel måte å finne ut hvem som kunne trengt bedre norskundervisning?
Jeg synes helt ærlig mye av det som blir skrevet og sagt her er helt på bærtur. Om jeg sier "jævla nordmenn" "svenske faen" "forbanna polakker" gjør det at jeg blir automatisk rasist? Selv om jeg egentlig ikke har noenting imot noen av dem, men bare bruker de utrykkene for å beskrive hvem jeg snakker om( når jeg ikke kan navnet på personen/personene? F.eks: "Han jævla svensken bøffa fra meg den deilige polakk slura som jeg hadde sikta meg inn på byen i går! jævla slicke svenske faen!"

Jobber selv med mange svensker og polakker og synes alle disse er helt fantastiske og hærlige mennesker

Så noen ganger tror jeg det bare ligger i menneskets natur å referere til etnisitet og eller hudfarge for å kun beskrive en hendelse og hva slags personer som var med i handlingen

Et annet eksempel: "Han forpulte pakkissen bøffa meg for masse penger." Er jeg da automatisk en lavpanna rasist ettersom j bruker det utrykket? Selv om en av mine nærmeste venner faktisk er "pakkiss" Selv om jeg velger å bruke det utrykket i en negativt ladet situasjon har det ingenting med for mitt vedkommene at jeg er en rasist som HATER pakkisser.

For noen her virker det faktisk som om det hadde vært værre om jeg hadde kalt vedkommende en jævla pakistineser

Alt jeg mener er at man må ta ting med en klype salt når man bruker utrykk for å beskrive et annet menneske når du ikke har mulighet til å si navnet til personen ettersom du ikke vet det. Det betyr ikke at man er rasist av den grunn.

Om jeg hadde snakka til 2 forskjellige personer om den samme hendelsen og i den ene kjenner vedkommene den jeg snakker om hadde jeg brukt navnet til personen i stedenfor å referere til land/etnisitet. Til den som kjenner personen j snakker om ville jeg sagt: "Jeg og *** (navnet på personen) var ute i går og festa som faen! Til den andre som ikke kjenner personen ville jeg sagt: Jeg og en pakkiss venninne av meg var ute i går og festa som faen!"

Om noen hadde kalt meg for en rasist ut i fra dette her så ville jeg personlig synes at det er å gå for langt. Ettersom jeg blir selv referert som en "potet" av venner som er utenlandske uten at jeg selv stempler de som rasister.

Føl dere fri til å kritisere norsk gramatikken min( som jeg ser utrolig mange her er flinke til å gjøre) har aldri vært en kløper i gramatikk og er for å være helt ærlig ganske beruset på dette tidspunket. Ha en fortsatt god kveld/morgen
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Det har mer med dialekt og miljø og gjøre enn noe annet vil jeg si. Har man vokst opp et sted der folk har lagt seg til en vane med å si "japaneser", kommer man antageligvis selv også til å arve sammen vanen. Er det så grusomt å ta feil?

Etter min mening er ikke dette uttrykket rasistisk. Flere av oss ser ut til å tro at ordet japaneser er korrekt norsk, og når begrepet tydeligvis er omgitt av usikkerhet og til og med diskusjon, syns jeg det blir helt feil å kalle de som tar feil for rasister. For at noe skal bli kalt rasisme vil jeg iallfall kreve at det ligger hensikt og overlegg bak det. Hva blir det neste? "Tilfeldig rasisme"?
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
svenske, danske, norske (skal være nordmann). det er ikke alle man kan gjøre slik med, som du kanskje ser
Vis hele sitatet...
Har ikke lest gjennom alt sammen, men svensker kaller jo oss nordmenn for norsker.

Er det egentlig så nøye?
ærlig talt, om noen tar seg nær av den der og mener det skulle være frekt eller rasistisk burde de flytte på fjellet for seg selv i ei lita hytte så de slipper å omgås andre mennesker og kanskje bli fornærmet av han ene karen som insisterer på å si potitt istedet for potet... latterlig.
Herregud da! Om noe snakker høflig til meg så driter jeg vel i om de kaller meg "en norske", "norsker" eller andre litt feil navn.

Jeg prøver så godt jeg kan å være høflig, bruke riktig navn på folk er en av de tingen, men når jeg rett og slett ikke VISTE att det ikke heter japaneser, men japaner, så er det ikke nedsettende ment! Det er veldig mange land og folkeslag i verden, og vi får også høre navnet på land og befolkning på engelsk og andre språk til stadighet, det GÅR ANN å bli forvirra, men ikke mene noe vondt!

Skjønner ikke hvorfor folk hele tiden skal prøve å vri SMÅ(nå mener jeg små) snakke feil til gigantisk, uetiske ufordragligheter som HELT garantert var vondt ment?

Kall meg jævla nordman og jeg blir kanskje litt fornærma.
Kall meg norske og jeg kommer til å se litt rart på deg i hverstefall.
Hvordan i all verden kan man si at "japaneser" er rasistisk? Jeg har egentlig aldri skjønt det der. Jeg hadde da ikke blitt fornærma av å bli kalt for en "norske"? Hvorfor i all verden skal jeg bli fornærmet av å bli kalt noe som sier noe om hvilket land jeg kommer fra? Og at mange her sier at japaneser er helt forferdelig å si, fordi det ikke gramatisk riktig er bare BULLSHIT! Om dere seriøst blir frustrerte over en sånn liten ting, kan jeg ikke fatte hvordan dere har det..? Jeg tror ikke jeg vet om en eneste person på min alder (19) som bevisst ikke sier japaneser fordi det er gramatisk feil!

Dere "eldre" og bedrevitende kan jo kanskje tenke på at japaneser skal inn i ordboka, siden det har blitt så "normalt" å si, og det faktisk er vår generasjon som er de neste til å "styre"? Språk er jo noe som utvikler seg hele tiden, og hvorfor skal man hindre denne utviklinga? Det er jo ikke riktig at de som går på skole, de som er vår fremtid, får problemer med sitt eget morsmål, fordi utviklingen av språket har gått forbi ordboka og det gramatisk riktige? Det er jo selvfølgelig en grense, noe det må være på grunn av alle de forskjellige dialektene, men ord som "japaneser" er nok ord de fleste rundt om i landet sier (om de ikke sier japse da, som jeg selv sier uten å være det minste rasistisk). Jeg skjønner heller ikke hvordan japse kan være rasistisk heller? Er jo bare slang for japaner?

Sorry for litt off topic, men faen da...