Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1337
I mange år har jeg hatt depresjoner.
Disse syns ikke utvendig da jeg holder det i meg.

Hadde en vanskelig barndom (mobbing etc), har ikke livsglede på generell basis.
Har oppturer, men disse går alltid fort over.
Har en bra jobb, bra dame, grei leilighet. Gikk ned 50 kg ved endring av diett å trening.
Men klarer ikke glede meg over det.
Gruer meg alltid til å dra på jobb.
Vil liksom alltid bare gjøre alt annet i min lille boble.
Bruker ikke noe særlig rusmiddler.
Flytta fra der jeg bodde i håp om at ny jobb på nytt sted og en ny omgangskrets skulle hjelpe,
men no such luck. Har vurdert psykolog i flere år.
Men har ikke råd til dette.
Hvordan går jeg frem for å bli henvist av lege så jeg får dette gratis?
Sist endret av Singhell; 17. desember 2019 kl. 13:03.
Du kan bare bestille en legetime og snakke med din fastlege om dette så får du en henvisning. Det er en egenandel som du må betale, så de første gangene må du betale 350,- per samtale (ish) og når du når taket for 2020's egenandel får du et frikort i posten og alle andre samtaler/aktiviteter er gratis.
Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
når du når taket for 2020's egenandel får du et frikort i posten og alle andre samtaler/aktiviteter er gratis.
Vis hele sitatet...
Hvor høyt er taket?
Takk for svar btw!
Sist endret av Singhell; 17. desember 2019 kl. 13:09.
I år 2019 var det 2200 kr eller noe sånt som var taket for å få frikort. Året før det var det rundt 2000kr, hvis jeg husker riktig...

Henvisning får du ved å kontakte fastlege. DPS er i første omgang en utredende instans, så de driver egentlig ikke med samtaleterapi, men utredninger for depresjon eller andre diagnoser.
Så du må ønske å utredes for dette, og si det til fastlege. Ønsker du kun samtaleterapi, må du nok oppsøke private psykologer, som ikke dekkes av frikort, as far as I know.

I første omgang holder det nok å ønske en utredning, så kan du evt finne ut av samtaleterapi/behandling underveis.
Sist endret av Alzo88; 17. desember 2019 kl. 13:41.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Henvisning får du ved å kontakte fastlege. DPS er i første omgang en utredende instans, så de driver egentlig ikke med samtaleterapi, men utredninger for depresjon eller andre diagnoser.
Så du må ønske å utredes for dette, og si det til fastlege. Ønsker du kun samtaleterapi, må du nok oppsøke private psykologer, som ikke dekkes av frikort, as far as I know.
Vis hele sitatet...
At DPS ikke bedriver samtaleterapi er jo helt utenfor all virkelighet. De kan kanskje kalle det kognitiv terapi eller andre fine ord men det er i bunn samtale. Jeg går nå til behandling uten en direkte diagnose. Det er naturligvis utredning du kan risikere å bli møtt med, behandling er i all hovedsak samtale og ev. medisinering.
Du kan forsåvidt sjekke opp private psykologer som har refusjonsordning også, om du har litt spesifikke meninger om hvem eller hvilken type behandling du vil gå til. Men ja, legen er den som henviser deg, så start der. Høres ut som typisk depresjon, bra du tar tak i det.
Bare for å klargjøre så vil du få samme rettigheter hos en privat psykolog som hos DPS. Når du har betalt egenandel opp til maks beløpet på frikortet så blir resten av behandlingen gratis også hos private psykologer, så lenge de er en del av refusjonsordningen. Fordelen med å gå privat kontra DPS er at du vil komme svært raskt inn. Du trenger ikke stå på venteliste i månedsvis. Her er en oversikt der du kan finne private psykologer der du bor som er med i ordningen.

https://www.helfo.no/pa-vegne-av-pas...driftstilskudd
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Bare for å klargjøre så vil du få samme rettigheter hos en privat psykolog som hos DPS. Når du har betalt egenandel opp til maks beløpet på frikortet så blir resten av behandlingen gratis også hos private psykologer, så lenge de er en del av refusjonsordningen. Fordelen med å gå privat kontra DPS er at du vil komme svært raskt inn. Du trenger ikke stå på venteliste i månedsvis. Her er en oversikt der du kan finne private psykologer der du bor som er med i ordningen.

https://www.helfo.no/pa-vegne-av-pas...driftstilskudd
Vis hele sitatet...
Bortsett fra noe geografiske variasjoner så er jo ikke dette med private tilfelle i det hele tatt. De private kan ha så lange ventlister du kan måtte regne med å bli avvist for venteliste. Mange av disse private har også bare en liten andel av sin tid som er med på refusjonsordning.

Hvor fort du kommer inn på DPS derimot kommer helt an på hvordan fastlegge fremmer henvisningen.

TS bør uansett starte med fastlege.
Ja det kan sikkert stemme Dough, at også noen private kan ha lang ventetid. Men rent generelt tenker jeg private nok har kortere ventetid enn det offentlige. Uansett, det er jo relativt enkelt å sjekke. Listen jeg linket til har kontaktinfo så det er jo bare til å sjekke opp, ringe rundt å høre om det er ventetid eller om det går å kamme raskt inn for diagnose, behandling og evt. medisinering. Med diagnose så kan fastlegen ordne resepter om psykologen ikke et tilknyttet klinikk med psykiater eller lege på huset.
Dette er jo ofte snakk om semi-private, som tidligere nevnt gjerne jobber mest privat. Her jeg bor gikk det fortere å komme inn hos DPS enn til avtalespesialist.
Sitat av *pi Vis innlegg
Du kan forsåvidt sjekke opp private psykologer som har refusjonsordning også, om du har litt spesifikke meninger om hvem eller hvilken type behandling du vil gå til. Men ja, legen er den som henviser deg, så start der. Høres ut som typisk depresjon, bra du tar tak i det.
Vis hele sitatet...

Føler jeg har gjort snart alt jeg kan gjøre som jeg har lest skal hjelpe. gått ned i vekt, trener og har blitt sunn, har bra omgangskrets osv. Så da er neste logiske steg å få hjelp tenker jeg, håper det ordner seg, Skikkelig lei av å være «nedfor»
Sitat av Singhell Vis innlegg
Føler jeg har gjort snart alt jeg kan gjøre som jeg har lest skal hjelpe. gått ned i vekt, trener og har blitt sunn, har bra omgangskrets osv. Så da er neste logiske steg å få hjelp tenker jeg, håper det ordner seg, Skikkelig lei av å være «nedfor»
Vis hele sitatet...
Lurt tenkt, og lykke til! Om de tiltakene du har gjort ikke hjalp i seg selv så gir de deg uansett et mye bedre utgangspunkt. Bra livsstil løser ikke alle problemer, men dårlig livsstil forsterker de fleste.
Sist endret av *pi; 17. desember 2019 kl. 23:26.
Sitat av *pi Vis innlegg
Lurt tenkt, og lykke til! Om de tiltakene du har gjort ikke hjalp i seg selv så gir de deg uansett et mye bedre utgangspunkt. Bra livsstil løser ikke alle problemer, men dårlig livsstil forsterker de fleste.
Vis hele sitatet...
Takk for det