Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 13585
Hei, ny på freak så vet ikke helt hvor jeg burde poste denne tråden. Mods, vennligst flytt tråden til et mer passende underforum om dette skulle være nødvendig!

Jeg ble stoppet i tollen for noen uker siden pga. narkobikkjemarkering. Min egen feil; jeg burde ha brukt en annen sekk enn den to år gamle smokesekken. Etter kroppsvisitasjon nektet jeg urinprøve, og det endte med at jeg "innrømte" å ha røyket i utlandet, noe som ikke skjedde (merkverdig vanskelig å få tak i shit der jeg var).
To uker senere våknet jeg opp, der sto onkel politi på soverommet mitt og plapret om rettsutstedt et eller annet. Tjukk dialekt så fikk ikke med meg hva han sa. I natt har jeg googlet en del og gravd mye i lovdata.no, og jeg lurer på om dette er nok til å saksøke politiet? Eller i det minste slippe å betale forelegget?

1. Jeg ble aldri vist noen ransakningsordre, heller ble det ikke forklart hvorfor politiet tok seg inn. Ransakningen tok dermed sted før noen ble underrettet om det. Dette er brudd på straffeprosessloven, paragraf 199 og 200. (Kan hende husvert ble underrettet men jeg har ikke hørt noe fra ham så tviler)

2. Jeg var helt uten klær da jeg våknet opp og de to politibetjentene sto inne på soverommet mitt. Dette er en krenkelse av mine menneskerettigheter, og på det verste et overgrep.

3. Skjellig grunn var ikke tilstede. Politiet kunne umulig vite at det var brukerutstyr i huset før de tok seg inn. Senere ble det vist til at jeg ble stoppet i tollen og avla urinprøve som testet positivt på THC. Jeg avla aldri urinprøve. Dette er falsk informasjon fra tollvesenets side, og brudd på paragraf 192 i straffeprosessloven, og straffeloven, paragraf 179 og 182.

4. Jeg forklarte til tollvesenet at jeg hadde røyket hasj i utlandet, ettersom at de var meget insisterende og ikke ville la meg gå før jeg innrømmet dette. Selv om bruken hadde funnet sted er norske statsborgere i utlandet kun underlagt norsk straffelov; ikke legemiddelloven som narkotikabruk går under. (Det er forøvrig ikke ulovlig å oppgi feilaktig informasjon til tollvesenet om hva man gjorde på turen. Tror jeg da, fant kun en lov som omhandlet feilaktig informasjon om varer)

5. Telefonen min ble også ransaket uten skjellig grunn. Dette er brudd på paragraf 195 i straffeprosessloven.

For å oppsummere; Ransakningen ble rettsutstedt pga. feilaktig informasjon og er dermed ikke gyldig, ettersom at skjellig grunn aldri faktisk var tilstede. Politikammeret har brutt en rekke lover og Tollvesenet har på det groveste utført bevisst dokumentforfalskning.

Har funnet frem alt dette mest fordi jeg er bitter, telefonen min ble sendt til et annet kammer for å "sjekkes mer" (avlyttes?) og jeg skulle få den tilbake igår. Trenger telefonen for å komme meg hjem i ferien og det er maksimalt irriterende at de skal drive å fucke til ting for meg på den måten (to andre ble tatt for samme grunn og fikk tilbake telefonen ved dimittering.)
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Uten skjellig grunn, bortsett fra markering fra hund og en tilståelse? Hvis du ikke røyket, hvorfor svarte sa du at du hadde gjort det?
Trådstarter
5 0
Sitat av robhol Vis innlegg
Uten skjellig grunn, bortsett fra markering fra hund og en tilståelse? Hvis du ikke røyket, hvorfor svarte sa du at du hadde gjort det?
Vis hele sitatet...
Tja, dette skjedde jo uker i forkant og jeg forklarte at det var noe jeg gjorde i fylla og at jeg ikke drev med slikt til vanlig. Bikkjemarkering er vel uansett kun grunn til å ransake person, ikke bopel? Jeg sa jeg hadde røyka fordi det eneste de kom med var "vi vet du har røyka" og "vi vet du smugler dop i kroppen" uansett hvor mye jeg nektet og selv om jeg sa ja til å drite i et slikt spesialtoalett. Alternativet til å "tilstå" ville vært flere timer med ubehageligheter og deretter tilbringe natten på flyplassen.
I stonerhodet mitt så burde dokumentforfalskning være grunn nok til at den ransakingsordren ikke er gyldig, og dessuten, skal ikke politiet gi seg til kjenne før de tar seg inn i en bolig? Nå skal ikke jeg påstå jeg er advokat men etter det jeg har lest i politiloven så skal man underrettes før ransakingen finner sted.

Burde kanskje legge til at dette er mitt første møte med politiet.
Sist endret av benja_brush; 25. mars 2015 kl. 07:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da har du sannsynligvis lært at du aldri bør tilstå, og det virker jo spesielt lite intelligent å tilstå noe du ikke en gang har gjort for å slippe å sitte noen timer i avhør?
Det er dessverre ikke slik du ser på film, hvor de først banker på døren, og så krever at du leser gjennom en rettslig kjennelse for ransakelse.

Du har innrømmet narkotikabruk og er sannsynligvis mistenkt for smugling, og det er skjellig grunn til mistanke om at du også oppbevarer narkotika på din bopel.
Ut i fra dette kan i utgangspunktet politiet ransake din bolig uten rettslig kjennelse, det går frem av Straffeprosesslovens paragraf 198.

Her har de sannsynligvis hatt god tid på seg og muligens innhentet en rettslig kjennelse for å være sikre.
Det er dog ytterst sjeldent at de faktisk innhenter en rettslig kjennelse, og jeg ville tro at det de egentlig har gjort er å få tillatelse av påtalemyndighet, som kun betyr at en politijurist har godkjent ransakingen.

Politiet trenger uansett ikke stå på utsiden med lua i hånden å vente til du åpner døren, det ville være lite intelligent ettersom du kunne destruere eventuelle bevis, og derfor går de inn uten ditt samtykke, noe som er helt vanlig.
Det er vanligvis heller ikke slik at det er noen dokumenter du skal lese eller signere, deres "ransakelsesordre" er som regel muntlig, og nødvendige papirer ordner juristen på kammeret.

Du har akkurat opplevd hvordan politistaten i Norge fungerer, og har gjort en kjempeblemme ved å tilstå narkotikalovbrudd i utlandet.

Det er selvfølgelig mulig å saksøke politiet, her vil du nok ikke komme noen vei ettersom de har all grunn til skjellig mistanke mot deg.
Dersom du mener de har opptrådt feil kan du klage, den klagen skal sendes politimesteren og vil sannsynligvis heller ikke føre frem.

Velkommen til Noreg.
Sitat av adeneo Vis innlegg
Da har du sannsynligvis lært at du aldri bør tilstå, og det virker jo spesielt lite intelligent å tilstå noe du ikke en gang har gjort for å slippe å sitte noen timer i avhør?
Det er dessverre ikke slik du ser på film, hvor de først banker på døren, og så krever at du leser gjennom en rettslig kjennelse for ransakelse.

Du har innrømmet narkotikabruk og er sannsynligvis mistenkt for smugling, og det er skjellig grunn til mistanke om at du også oppbevarer narkotika på din bopel.
Ut i fra dette kan i utgangspunktet politiet ransake din bolig uten rettslig kjennelse, det går frem av Straffeprosesslovens paragraf 198.

Her har de sannsynligvis hatt god tid på seg og muligens innhentet en rettslig kjennelse for å være sikre.
Det er dog ytterst sjeldent at de faktisk innhenter en rettslig kjennelse, og jeg ville tro at det de egentlig har gjort er å få tillatelse av påtalemyndighet, som kun betyr at en politijurist har godkjent ransakingen.

Politiet trenger uansett ikke stå på utsiden med lua i hånden å vente til du åpner døren, det ville være lite intelligent ettersom du kunne destruere eventuelle bevis, og derfor går de inn uten ditt samtykke, noe som er helt vanlig.
Det er vanligvis heller ikke slik at det er noen dokumenter du skal lese eller signere, deres "ransakelsesordre" er som regel muntlig, og nødvendige papirer ordner juristen på kammeret.

Du har akkurat opplevd hvordan politistaten i Norge fungerer, og har gjort en kjempeblemme ved å tilstå narkotikalovbrudd i utlandet.

Det er selvfølgelig mulig å saksøke politiet, her vil du nok ikke komme noen vei ettersom de har all grunn til skjellig mistanke mot deg.
Dersom du mener de har opptrådt feil kan du klage, den klagen skal sendes politimesteren og vil sannsynligvis heller ikke føre frem.

Velkommen til Noreg.
Vis hele sitatet...
Har ikke mye peiling selv, men et svar på det uthevede hadde jo vært greit, ettersom det kanskje er det viktigste.

"3. Skjellig grunn var ikke tilstede. Politiet kunne umulig vite at det var brukerutstyr i huset før de tok seg inn. Senere ble det vist til at jeg ble stoppet i tollen og avla urinprøve som testet positivt på THC. Jeg avla aldri urinprøve. Dette er falsk informasjon fra tollvesenets side, og brudd på paragraf 192 i straffeprosessloven, og straffeloven, paragraf 179 og 182."
Politiet vet jo sjeldent hva som er i boligen din før de tar seg inn, det er derfor de ransaker.
Det er ikke slik at de behøver å ha konkrete bevis, det holder med skjellig grunn til mistanke.

Med andre ord så trenger ikke politiet stå på utsiden av huset ditt og ta bilder av deg som lemper inn et par kilo med kokain for å få rettens tillatelse til å ransake.

Det de trenger er skjellig grunn til mistanke, og din innrømmelse av narkotikabruk er mer enn nok.

Dersom de hevder at du har avlagt en urinprøve uten at det er tilfelle, så bør du selvfølgelig klage på det, men det er vel egentlig ganske irrelevant dersom du har tilstått forholdet ?
Sist endret av adeneo; 25. mars 2015 kl. 10:45.
Bruk av narkotika i utlandet er Ikke ulovlig, da det går under legemiddelloven(som ikke gjelder i utlandet) og ikke narkotikaloven som f.eks salg og smugling gjør.

Så tollerne har ikke noe med at du bruker narkotika, så lenge du ikke smugler noe inn eller ut av landet.
Sist endret av EyesWideShut; 25. mars 2015 kl. 12:19.
Thc blir ikke lovlig selv om du oppbevarer det i blodet ditt, uavhengig av hvor du har inntatt det.
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Thc blir ikke lovlig selv om du oppbevarer det i blodet ditt, uavhengig av hvor du har inntatt det.
Vis hele sitatet...
Men det går under legemiddelloven, som ikke gjelder i utlandet, uansett hvordan du snur å vender på det.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Bruk av narkotika i utlandet er Ikke ulovlig, da det går under legemiddelloven(som ikke gjelder i utlandet) og ikke narkotikaloven som f.eks salg og smugling gjør.

Så tollerne har ikke noe med at du bruker narkotika, så lenge du ikke smugler noe inn eller ut av landet.
Vis hele sitatet...
Nå har du og Stormen gitt to forskjellige svar her. Er det straffbart å bruke narkotika i utlandet eller ikke?

Jeg er forsåvidt enig med deg her da jeg har blitt sniffet på av hund på flesland flere ganger etter tur i amsterdam. Jeg har alltid bare vært ærlig å sagt at jeg har røyket mens jeg var i utlandet og har aldri fått noe konsekvenser for det. Burde jeg ha fått det kanskje? Jeg kan se for meg at det går mye på trynefaktor også, og jeg ser ut som oppegående mann så... xD
Tolla har uansett ikke noe med hva du putter i deg i utlandet.
Tror du ikke på meg før du spørre selv neste gang du er ute å flyr

dette innlegget skulle egentlig henge sammen med det lengere oppe, men det skjedde noe krøll..
Sist endret av EyesWideShut; 25. mars 2015 kl. 14:05.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Nå har du og Stormen gitt to forskjellige svar her. Er det straffbart å bruke narkotika i utlandet eller ikke?
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår det (er ikke jurist), kommer det an på hvilket land det har skjedd i, og altså om det er straffbart der eller ei. http://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§5
Utenfor virkeområdet etter § 4 gjelder straffelovgivningen for handlinger foretatt
a) av en norsk statsborger,
b) av en person med bosted i Norge, eller
c) på vegne av et foretak registrert i Norge,

når handlingene:
1. er straffbare også etter loven i landet der de er foretatt,
Vis hele sitatet...
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Bruk av narkotika i utlandet er Ikke ulovlig, da det går under legemiddelloven(som ikke gjelder i utlandet) og ikke narkotikaloven som f.eks salg og smugling gjør.

Så tollerne har ikke noe med at du bruker narkotika, så lenge du ikke smugler noe inn eller ut av landet.
Vis hele sitatet...
Fresh from the press:
http://www.nrk.no/hordaland/storting...bot-1.12279652
Fra rtikkelen:
Amsterdam-turen skal ha funnet sted 21. til 24. februar i fjor. De fem politikerne skaffet seg i fellesskap noen «jointer», samt 10-15 gram hver av narkotisk trøffel-sopp, ifølge forelegget. Soppen, ofte kalt «magic mushroom», inneholder det narkotiske virkestoffet psilocybin og virker hallusinerende.


Innholdet i forelegget har ikke tidligere vært kjent. Da saken sprakk i mediene, uttalte Høyres parlamentariske leder at Skutle i politiavhør innrømmet å ha brukt hasj ved én anledning.



For to måneder siden fikk stortingsmannen en bot på 10.000 kroner for brudd på legemiddelloven og straffelovens narkotikaparagraf.
Vis hele sitatet...
Så, bruk i utlandet førte forelegg for brudd på både legemiddelloven og narkotikaparagrafen. Ergo skulle man konkludere med at disse bestemmelsene gjelder for norske borgere utenfor rikets grenser.
Sitat av benja_brush Vis innlegg
1. Jeg ble aldri vist noen ransakningsordre, heller ble det ikke forklart hvorfor politiet tok seg inn. Ransakningen tok dermed sted før noen ble underrettet om det. Dette er brudd på straffeprosessloven, paragraf 199 og 200. (Kan hende husvert ble underrettet men jeg har ikke hørt noe fra ham så tviler)
Vis hele sitatet...
Nøyaktig hva er det du mener er et brudd på straffeprosessloven § 199 (om vitne til ransaking)?

I forhold til § 200 trenger vel ikke politiet å underrette noen som helst om ransakingen før den finner sted. At du selv ikke fikk med deg det da politiet informerte deg om hva formålet med ransakingen var er neppe politiets feil.

2. Jeg var helt uten klær da jeg våknet opp og de to politibetjentene sto inne på soverommet mitt. Dette er en krenkelse av mine menneskerettigheter, og på det verste et overgrep.
Vis hele sitatet...
Hvis de har en gyldig ransakelsesordre er det slett ikke noe brudd på noe som helst. Det er da ikke deres problem om du er naken eller ikke.

3. Skjellig grunn var ikke tilstede. Politiet kunne umulig vite at det var brukerutstyr i huset før de tok seg inn. Senere ble det vist til at jeg ble stoppet i tollen og avla urinprøve som testet positivt på THC. Jeg avla aldri urinprøve. Dette er falsk informasjon fra tollvesenets side, og brudd på paragraf 192 i straffeprosessloven, og straffeloven, paragraf 179 og 182.
Vis hele sitatet...
At du har innrømmet bruk høres ut som mer enn godt nok til skjellig grunn. Om politiet vet hva du har i huset eller ikke er ikke relevant. Hvis det var et krav om at politiet må vite hva som er i boligen før de ransaker hadde det blitt veldig få ransakelser...

Ransakingen er hjemlet i § 192 fordi det er skjellig grunn til mistanke om narkotikalovbrudd samt at det kunne medføre oppdagelse av bevis.

Hva har § 179 (opprettholdelse av pågripelse), § 182 (underrettelse, som du ikke sier noe om) med saken å gjøre?

5. Telefonen min ble også ransaket uten skjellig grunn. Dette er brudd på paragraf 195 i straffeprosessloven.
Vis hele sitatet...
Det er skjellig grunn til mistanke om forhold som kan medføre frihetsstraff. Dermed er ransakingen helt grei.

For å oppsummere; Ransakningen ble rettsutstedt pga. feilaktig informasjon og er dermed ikke gyldig, ettersom at skjellig grunn aldri faktisk var tilstede. Politikammeret har brutt en rekke lover og Tollvesenet har på det groveste utført bevisst dokumentforfalskning.
Vis hele sitatet...
Når du er dum nok til å gi denne feilaktige grunnen til myndighetene så har du bare deg selv å skylde på. Når du selv innrømmer bruk så er det definitivt skjellig grunn til mistanke.
Sitat av Olympic Vis innlegg
Slik jeg forstår det (er ikke jurist), kommer det an på hvilket land det har skjedd i, og altså om det er straffbart der eller ei. http://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§5
Vis hele sitatet...
Lovdata

Fant denne på google, etter som jeg forstod så skulle det være en oppramsing av hvilke bestemmelser som gjelder i utlandet.
Ble ikke helt klok etter jeg leste det, kanskje noen klarer å tolke det bedre en meg.

At alle de lovene blir håndhevet tviler jeg egentlig på, da jeg aldri/skjelden har hørt om noen som blir dømt for små fillesaker de har gjort i utlandet når de kommer tilbake til Norge igjen.

Men jeg vet vertfall ikke om noen som har blitt dømt i Norge for å bruke narkotika i utlandet.
Sist endret av EyesWideShut; 25. mars 2015 kl. 15:15.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Lovdata

Fant denne på google, etter som jeg forstod så skulle det være en oppramsing av hvilke bestemmelser som gjelder i utlandet.
Ble ikke helt klok etter jeg leste det, kanskje noen klarer å tolke det bedre en meg.

At alle de lovene blir håndhevet tviler jeg egentlig på, da jeg aldri/skjelden har hørt om noen som blir dømt for små fillesaker de har gjort i utlandet når de kommer tilbake til Norge igjen.

Men jeg vet vertfall ikke om noen som har blitt dømt i Norge for å bruke narkotika i utlandet.
Vis hele sitatet...
Det er helt feil å drive med synsing i slike tråder. Lenger oppe er det linket til en konkret sak hvor noen har blitt dømt for dette, ergo har du tatt feil.

Det at du sjelden eller aldri har hørt om noe er ikke kildegrunnlag for en påstand om norske lover.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Det er helt feil å drive med synsing i slike tråder. Lenger oppe er det linket til en konkret sak hvor noen har blitt dømt for dette, ergo har du tatt feil.

Det at du sjelden eller aldri har hørt om noe er ikke kildegrunnlag for en påstand om norske lover.
Vis hele sitatet...
Men straffeloven regulerer ikke bruk av narkotika, det er det legemiddelloven som gjør.
Jeg finner vertfall ikke noe på at legemiddelloven gjelder i utlandet, gjør du?
Sist endret av EyesWideShut; 25. mars 2015 kl. 15:56.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Man kan jo diskutere opp og ned om han har en sak eller ikke, men når alt kommer til alt fører det ingen steds hen.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Men det går under legemiddelloven, som ikke gjelder i utlandet, uansett hvordan du snur å vender på det.
Vis hele sitatet...
Jo, så lenge du er norsk statsborger gjør den det.

I den lille erten av en hjerne man får av og misbruke all ting trodde jeg også man hvar trygg når man hadde røyket i amsterdam.

Tap i flere retts instanser senere + flere hundre K norske kr. innså jeg at det hvar feil.
Men da hadde nøtta mi klarnet nokk til at jeg ikke sløste flere ressurser på å bevise en uskyld jeg ikke hadde.
Tollerene har helt sikkert tipset politiet om at du sannsynligvis røyker hasj. Ut i fra opplysningene de har gitt fra seg så kan det kanskje hende at politiet mener at de har skjellig grunn til å tro at du bruker cannabis også i Norge. Man trenger ikke ha så veldig mye å gå på når det gjelder narkotika.

Ang. bruk i utlandet så er ikke dette straffbart. Det er naturlig at Skutle blir dømt for kjøp og besittelse etter en slik innrømmelse ettersom straffeloven er gjeldende også for nordmenn i utlandet. Bruk av narkotika går imidlertid under legemiddelloven som ikke er gjeldende i utlandet. Man bryter heller ikke legemiddelloven om narkotikaen blir brukt i ett land hvor det er forbudt. Nei - jeg er ingen jusstudent, men dette har jeg gått gjennom svært mange ganger. Her må det være noe feil enten i artikkelen eller i dommen. Det er ikke ulovlig å bruke narkotika i utlandet.

Lurer du på om det du tenker å foreta deg i utlandet er ulovlig? Dette kan du finne ut av her:
Straffeloven - 1ste Kapitel. Den norske Strafferets Virkekreds §12.
Sist endret av caperno; 25. mars 2015 kl. 16:22.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Jo, så lenge du er norsk statsborger gjør den det.

I den lille erten av en hjerne man får av og misbruke all ting trodde jeg også man hvar trygg når man hadde røyket i amsterdam.

Tap i flere retts instanser senere + flere hundre K norske kr. innså jeg at det hvar feil.
Men da hadde nøtta mi klarnet nokk til at jeg ikke sløste flere ressurser på å bevise en uskyld jeg ikke hadde.
Vis hele sitatet...
Kan du linke til noe konkret som viser til at legemiddelloven gjelder i utlandet?
Dette fant jeg på et annet forum, det viser til hvordan lovbrudd man kan bli straffet for i utlandet.
Jeg klarer ikke å finne noen paragrafer som omhandler bruk av narkotika, vist noen andre finner det så innrømmer jeg gjerne at jeg tar feil.

"Tredje ledd slår fast "Norges høyhetsrett" overfor egne innbyggere. Følgende kategorier forbrytelser er derfor straffbare for nordmenn uansett hvor de er:

- Forbrytelser mot statens selvstendighet og sikkerhet (strl kap 8)
- Forbrytelser mot statsforfatningen og statsoverhodet (strl kap 9)
- Forbrytelser mot statsborgerrettigheter (strl kap 10)
- Forbrytelser foretatt av offentlig tjenestemann (strl kap 11)
- Forbrytelser mot den offentlige (norske) myndighet (strl kap 12)
- Allmennfarlige forbrytelser (strl kap 14)
- Pengefalskneri (strl kap 17)
- Dokumentfalsk (strl kap 18)
- Forbrytelser i familieforhold (strl kap 20)
- Ærekrenkelser (strl kap 23), tyveri/underslag/brukstyveri (kap 24), utpresning/ran (kap 25), bedrageri/korrupsjon (kap 26)
- Forseelser utført i den offentlige tjeneste (kap 33).

Følgende straffebud gjelder også nordmenn uansett hvor de er:

- §§ 135, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 147 a, 147 b, 162 c, 169, 192 til 199, 202, 202 a, 203, 204 a, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423.

Ellers kan man som norsk statsborger/utlending med lovlig opphold straffes i Norge for enhver forbrytelse hvis ett av følgende vilkår er oppfylt:

- Forbrytelse (eller) forseelse mot den norske stat. Denne er snever, siden det aller meste vil være dekket av strl kap 8 til 10.
- Gjerningen er straffbar også etter landets egen lovgivning. Dette vilkåret er et utslag av gammel statspraksis og prinsippet om at Norge er ansvarlig for egne borgere. Alt som er ulovlig både i Norge og i vedkommende land kan gå inn under denne. Man kan derimot ikke ilegges dobbeltstraff, altså straff i begge land.
- Falsk forklaring overfor EFTA-domstolen.
- Brudd på kjemivåpenkonvensjonen.
- Ødeleggelse av undersjøiske kabler/rør (straffbart etter havrettskonvensjonen)
- Brudd på konvensjonen om antipersonellminer.
- Handlingen er kjønnslemlestelse.

Utlendinger som utfører straffbare handlinger kan også straffes i Norge på vilkår fastsatt i fjerde ledd"
Sist endret av EyesWideShut; 25. mars 2015 kl. 16:31.
Sitat av Weedwacker Vis innlegg
Jo, så lenge du er norsk statsborger gjør den det.

I den lille erten av en hjerne man får av og misbruke all ting trodde jeg også man hvar trygg når man hadde røyket i amsterdam.

Tap i flere retts instanser senere + flere hundre K norske kr. innså jeg at det hvar feil.
Men da hadde nøtta mi klarnet nokk til at jeg ikke sløste flere ressurser på å bevise en uskyld jeg ikke hadde.
Vis hele sitatet...
Da skulle jeg gjerne ønske meg flere detaljer. Ble du spesifikt dømt for bruk av narkotika mens du var i utlandet? Jeg blir jo nysgjerrig på hvordan du har klart å tape en sak hvis det kun gikk på bruk. Kjøp og oppbevaring vil de nok dømme deg for, derfor så kan man gjerne i slike saker si "A" (jeg fikk en joint opp i hendene av en tredjeperson), uten å risikere straffeansvar, men man må gjerne droppe "B" (jeg kjøpte og hadde det i lomma).
Sitat av caperno Vis innlegg
Da skulle jeg gjerne ønske meg flere detaljer. Ble du spesifikt dømt for bruk av narkotika mens du var i utlandet? Jeg blir jo nysgjerrig på hvordan du har klart å tape en sak hvis det kun gikk på bruk. Kjøp og oppbevaring vil de nok dømme deg for, derfor så kan man gjerne i slike saker si "A" (jeg fikk en joint opp i hendene av en tredjeperson), uten å risikere straffeansvar, men man må gjerne droppe "B" (jeg kjøpte og hadde det i lomma).
Vis hele sitatet...
Man vil dømmes for erverv av narkotika uansett hvordan mottar det.
Sitat av 3ndgame Vis innlegg
Man vil dømmes for erverv av narkotika uansett hvordan mottar det.
Vis hele sitatet...
Vil man det altså? Det forandrer uansett ikke på saken her, og det er at man ikke kan dømmes for bruk i utlandet. At man kan dømmes for erverv bare ved å inhalere stoffet visste jeg ikke.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av 3ndgame Vis innlegg
Man vil dømmes for erverv av narkotika uansett hvordan mottar det.
Vis hele sitatet...
Dette er OT, men vil ha det sagt.
Dette er ikke sant, kommer det i posten fra en "ukjent" sender og du nekter kjennskap til brevet så kan ikke politiet bevise så veldig mye å saken blir henlagt, men mindre det finnes digitale spor.
Sitat av caperno Vis innlegg
Vil man det altså? Det forandrer uansett ikke på saken her, og det er at man ikke kan dømmes for bruk i utlandet. At man kan dømmes for erverv bare ved å inhalere stoffet visste jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Problemet ligger vel i at de aller fleste land/stater som har avkriminalisert bruk av narkotika, kun har avkriminalisert bruk for egne statsborgere.

I Amsterdam er det feks lovlig for en nederlandsk statsborger å røyke hasj på regulerte coffeshops, mens det for en nordmann er ulovlig. Det samme gjelder de stater i USA som har legalisert bruk.

En nordmann som bruker narkotika i utlandet vil dermed kunne straffes i Norge ettersom hans bruk også vil være ulovlig i det aktuelle landet.
Sitat av juster Vis innlegg
En nordmann som bruker narkotika i utlandet vil dermed kunne straffes i Norge ettersom hans bruk også vil være ulovlig i det aktuelle landet.
Vis hele sitatet...
"Vil kunne straffes" er ikke det samme som "vil bli straffet".

Jeg kjenner flere som gjentatte ganger har blitt stoppet på flyplassen
etter å ha blitt markert av hund, de har innrømmet røyking, og blitt
sluppet. Ingen forelegg.

Tollerne står der for å ta smuglere, ikke brukere.

Hva som egentlig har skjedd i TS' tilfelle er vanskelig å si, innlegget
er litt uklart og rotete.
Sitat av juster Vis innlegg
Problemet ligger vel i at de aller fleste land/stater som har avkriminalisert bruk av narkotika, kun har avkriminalisert bruk for egne statsborgere.

I Amsterdam er det feks lovlig for en nederlandsk statsborger å røyke hasj på regulerte coffeshops, mens det for en nordmann er ulovlig. Det samme gjelder de stater i USA som har legalisert bruk.

En nordmann som bruker narkotika i utlandet vil dermed kunne straffes i Norge ettersom hans bruk også vil være ulovlig i det aktuelle landet.
Vis hele sitatet...
En nordmann bryter vel ikke amerikansk lov om han bruker cannabis i de statene hvor det er lov med rekreasjonelt bruk? Uansett lovlighetsgrad i ferielandet så er aldri legemiddelloven gjeldende der, så man kan slik jeg tolker det (og med mindre erverv ikke kan brukes om bruk) ikke straffes etter norsk lov for bruk av narkotika under opphold i utlandet. Det er vel kun straffeloven som slår inn på forhold hvor det i utlandet er begått en handling som er kriminelt også der?
Sist endret av caperno; 25. mars 2015 kl. 18:50.
Sitat av caperno Vis innlegg
En nordmann bryter vel ikke amerikansk lov om han bruker cannabis i de statene hvor det er lov med rekreasjonelt bruk? Uansett lovlighetsgrad i ferielandet så er aldri legemiddelloven gjeldende der, så man kan slik jeg tolker det (og med mindre erverv ikke kan brukes om bruk) ikke straffes etter norsk lov for bruk av narkotika under opphold i utlandet. Det er vel kun straffeloven som slår inn på forhold hvor det i utlandet er begått en handling som er kriminelt også der?
Vis hele sitatet...
De fleste stater har en form for registrering og kontroll med salget. Dvs at man trenger amerikansk statsborgerskap for å kunne kjøpe og bruke lovlig. Den bruken som forekommer utover dette er fortsatt straffbar.

Grunnen til dette er at mange stater legaliserte bruk for å få bukt med et stadig større problem med narkotikakarteller. Den registrerte og statsregulerte bruken er lovlig, mens all ulovlig distribusjon og bruk fortsatt straffeforfølges (relativt hardt faktisk).

Nordmenn kan straffes for alle forhold som er ulovlige i begge land, såfremt han ikke er dømt for det samme forholdet annet sted (dobbeltstraff).

Dvs at en nordmann ikke kan kjøpe og bruke cannabis lovlig i USA, og dermed kan straffes for dette ved ankomst til Norge.

Dersom du har kilder på at enkelte stater også tillater salg til utlendinger, skal jeg kaste meg flat. Jeg har imidlertid ikke sette noe som tyder på det så langt.
Sitat av juster Vis innlegg
Dersom du har kilder på at enkelte stater også tillater salg til utlendinger, skal jeg kaste meg flat. Jeg har imidlertid ikke sette noe som tyder på det så langt.
Vis hele sitatet...
Har du kilder på at noen av de statene som har legalisert ikke tillater salg til utlendinger?

Her er Colorado:
http://www.telegraph.co.uk/news/worl...nabis-law.html
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Har du kilder på at noen av de statene som har legalisert ikke tillater salg til utlendinger?

Her er Colorado:
http://www.telegraph.co.uk/news/worl...nabis-law.html
Vis hele sitatet...
Nope, men ser ut til at det er lovlig for nordmenn å kjøpe i Colorado så sant det ikke brukes på offentlig sted. Da kan det jo være politiet fortsatt forholder seg til amerikansk føderal lov som fortsatt forbyr både bruk og salg.

Mener å huske det var litt disputt mellom de enkelte statene og føderale myndigheter. Dersom politiet ønsker det, kan de jo forholde seg til føderal lov som uansett trumfer lover i den enkelte delstat.

Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk for link forresten. Da viste det seg at jeg tok feil. Var skråsikker på at salg til utlendinger var ulovlig.
Sist endret av juster; 25. mars 2015 kl. 19:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av juster Vis innlegg
Nope, men ser ut til at det er lovlig for nordmenn å kjøpe i Colorado så sant det ikke brukes på offentlig sted. Da kan det jo være politiet fortsatt forholder seg til amerikansk føderal lov som fortsatt forbyr både bruk og salg.

Mener å huske det var litt disputt mellom de enkelte statene og føderale myndigheter. Dersom politiet ønsker det, kan de jo forholde seg til føderal lov som uansett trumfer lover i den enkelte delstat.
Vis hele sitatet...
Heller ikke amerikanere har lov til å røyke på offentlig sted. De føderale myndighetene har ved flere anledninger sagt at de ikke vil blande seg opp hva delstatene gjør på dette området.
Sitat av juster Vis innlegg
En nordmann som bruker narkotika i utlandet vil dermed kunne straffes i Norge ettersom hans bruk også vil være ulovlig i det aktuelle landet.
Vis hele sitatet...
Mitt inntrykk er at narkotikabruk forbudt for norske statsborgere uavhengig av hvor i verden det skjer, om det er tillatt i det aktuelle landet er irrelevant.

Refererer til straffeloven:

Sitat av strl §12
For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt ... i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen
Vis hele sitatet...
http://lovdata.no/lov/1902-05-22-10/§12

Den henviser til kapittel 14, som har §162:
Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse
Vis hele sitatet...
Men den paragrafen du linker til der brukes ikke til småsaker som gjelder noen gram for personlig bruk, den brukes for å ta dealere. For å ta folk for personlig bruk, brukes legemiddelloven som ikke gjelder i utlandet (som andre har sagt).
Straffeloven § 162 rammer de øvrige narkotikalovbrudd som ikke er knyttet til eget bruk, og som således regnes som del av den profesjonelle narkotikaomsetningen: tilvirkning, innførsel, utførsel, erverv, oppbevaring, sending og overdraging. Straffeloven § 162 kalles derfor ofte for proffparagrafen. Overtredelse av § 162 er inndelt i fire kategorier av narkotikaforbrytelser (vanlig narkotikaforbrytelse, grov narkotikaforbrytelse, narkotikaforbrytelse med betydelig kvantum og uaktsom narkotikaforbrytelse), med en øvre strafframme på henholdsvis 2, 10, 15 og 21 års fengsel, avhengig av arten og omfanget av forbrytelsen.
Vis hele sitatet...
Jusinfo.no mener også at "erverv" betyr kjøp. De kan sikkert forklare forskjellene mellom straffe- og legemiddeloven bedre.
Jurister fra Ung.no (som drives av Barne-, ungdoms-, og familiedirektoratet) virker å være enig om at bruk ikke kan straffes i Norge, så lenge det er lovlig i det aktuelle landet. Hvis noen mener dette ikke stemmer burde siden kontaktes, da nettsider drevet av statlige direktorater ikke burde feilinformere.

http://www.ung.no/oss/rusmidler/109425.html
http://www.ung.no/oss/lovogrett/110970.html
http://www.ung.no/oss/rusmidler/hasj/138737.html
http://www.ung.no/oss/rusmidler/100963.html

Den ene juristen, i siste link, sier dóg at man vil kunne risikere straff for oppbevaring av narkotika i utlandet, også etter norsk lov.
Trådstarter
5 0
Okei, mye bra svar her, regnet med at det meste jeg hadde aldri ville sitte. Men dette med at tollvesenet har sendt et dokument til politikammeret her om at jeg hadde avlagt positiv urinprøve, noe jeg ikke gjorde, må vel være ganske alvorlig?
Om du har innrømmet å røyke cannabis vil jeg tro det er det samme som å avgi positiv prøve.
Trådstarter
5 0
Sitat av Susa Vis innlegg
Om du har innrømmet å røyke cannabis vil jeg tro det er det samme som å avgi positiv prøve.
Vis hele sitatet...
Man kan jo ikke akkurat skrive i politirapporten at "mistenkte overleverte drapsvåpenet" om han tilsto et mord?
Stormen: § 162 kalles ofte for proffparagrafen og er neppe ment for småsaker som dette. Det bruker man legemiddelloven til. Legemiddellovens virkekreds er kun innenfor norges grenser. Jeg ser jo at "erverv" kan tolkes ganske bredt, men finner det underlig om noen blir dømt for erverv etter å ha inhalert fra f.eks en joint som han fikk tilsendt.
Sist endret av caperno; 25. mars 2015 kl. 21:12.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Holder man seg ikke borte så lenge at stoffet er gått ut av blodet, så er det også ulovlig - fordi man innfører stoffet.
Vis hele sitatet...
Dette virker for meg som en søkt tolkning av begrepet "innførsel".

Forsøker du å sette ting på spissen? Jeg kan vanskelig tro at det
fins grunnlag i juridisk praksis i Norge for en så streng tolkning.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Kilde?
Vis hele sitatet...
Det var irriterende vanskelig å finne noe brukbart på google om dette. MEN, er ikke legemiddelloven en spesialov? Det er jo i utgangspunktet kun straffeloven som er gyldig i utlandet, selv om jeg ikke finner kilder til å backe dette heller. Det nærmeste jeg kommer er vel denne:

Freaken "hideout" var med og debatterte dette i en annen tråd, og sendte følgende til ett advokatbyrå:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
La oss si man tester positivt på THC hos politiet, og 1 til 14 dager i forveien vært i utlandet og røyket Cannabis. Stemmer det da at man vil ikke kunne straffes iht. norske lover dersom narkotikaen er brukt i utlandet? Da tenker jeg fordi at jeg iht. norsk lov ikke har gjort noe ulovlig siden legemiddelloven ikke gjelder for oss nordmenn i utlandet. Har det noe å si om jeg røykte cannabis i et land hvor det er legalisert, eller er det helt uvesentlig? Er det en sjangse for at politiet vil bruke §162(erverv) mot meg siden den loven gjelder i utlandet, eller vil de bare henlegge det automatisk? Har dere noe erfaringer fra lignende tilfeller? Setter pris på svar.
Vis hele sitatet...


Svaret han fikk:

SPOILER ALERT! Vis spoiler
"Hei.

Vi viser til din henvendelse til oss.

Grunnet stor pågang har det dessverre tatt noe lang tid før vi har fått
sett på din henvendelse og vi beklager dette.

Når det gjelder din sak fremgår straffelovgivningens virkeområde av
straffeloven § 12:

"For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse
på handlinger som er foretatt:

3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person
når handlingen

a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14,
17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 135 a, 140, 141, 142,
144, 145 annet ledd, 145 b, 169, 192 til 199, 202, 202 a, 203, 204 a, 222
til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326
til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423, og i hvert fall
når den

b) er en forbrytelse eller forseelse mot den norske stat eller norsk
statsmyndighet,

c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt,

d) er foretatt overfor EFTA-domstolen og hører blant dem som omhandles i
denne lov § 163 jf § 167 og § 165 eller domstolloven §§ 205 til 207,

e) er straffbar etter lov 6 mai 1994 nr 10 om gjennomføring av
kjemivåpenkonvensjonen § 5,

f) skal være straffbar i henhold til FNs havrettskonvensjon 10 desember
1982 artikkel 113 (skade på undersjøiske kabler og rørledninger),

g) er straffbar etter lov 17. juli 1998 nr. 54 om gjennomføring av
Konvensjonen om forbud mot bruk, lagring, produksjon og overføring av
antipersonellminer og om ødeleggelse av slike miner § 5

h) er straffbar etter lov 15. desember 1995 nr. 74 om forbud mot
kjønnslemlestelse, eller

i) er straffbar etter lov 15. mai 2009 nr. 28 om gjennomføring av
Konvensjonen om klaseammunisjon § 3".

Utgangspunktet etter § 12 er derfor at norsk straffelovgivning ikke får
anvendelse på brudd på legemiddelloven som finner sted i utlandet.

Vårt svar ovenfor er uforbindende – i den forstand at vi kun kan vurdere
din sak basert på vår tolkning av de opplysninger du gir i din
henvendelse. Dette betyr samtidig at vi tar forbehold om at vi mangler
relevante opplysninger.
Vis hele sitatet...


tl;dr: De bekrefter at norsk straffelovgivning ikke får anvendelse på brudd på legemiddelloven som finner sted i utlandet.
Sist endret av caperno; 25. mars 2015 kl. 23:57.
Hadde de korrekte papirer fra en domstol at du måtte avlegge en rusprøve?
Hadde de papirer på at de kunne ransake huset ditt og kroppsvisitere deg?

Hvis ikke, anbefaler jeg å kontakte spesialenheten med en mer detaljert og formulert tekst en du skrev her. Husk bevis.

Neste gang du blir stoppet i tollen, krev advokat ved det første.
IKKE SI AT DU HAR RØYKTE I UTLANDET NEKT PÅ DET TIL DU FÅR EN ADVOKAT!

Søk opp æreskrenkelse.
Ærekrenkelse?

De trenger ikke papirer før de bruker tvangsmidler.
For å sette en strek:

Hei,

Legemiddelloven gjelder kun i Norge. Spørsmål om hvilke handlinger begått i utlandet som er straffbar i Norge reguleres av straffeloven. Du kan ev. henvende deg til Justisdepartementet vedrørende dette spørsmålet.


Med vennlig hilsen

seniorrådgiver
Folkehelseavdelingen
Helse- og omsorgsdepartementet
Vis hele sitatet...
ikke helt strek, hvor er mailen fra justisdepartementet?
Sitat av tearz83 Vis innlegg
ikke helt strek, hvor er mailen fra justisdepartementet?
Vis hele sitatet...
Men hvor kan vi sende mail etter at vi har snakket med justisdepartementet? Og hvor skal vi henvende oss til etter det igjen? Nei, jeg anser det som avklart at straffeloven bestemmer hva som er ulovlig i utlandet, og at legemiddelloven ikke er gjeldende der. Men du må jo gjerne ta kontakt med de hvis du fremdeles er i tvil.

-

Når det gjelder saken om Skutle, så kan det se ut som enkelte medier har meldt feil. Skutle fikk ikke forelegg for bruk av narkotika i utlandet. Forelegget var for kjøp av sopp og cannabis. Bruk av cannabis var også en del av forelegget, men dette var visstnok pga. at Skutle i avhør hadde innrømmet jevnlig bruk av cannabis.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/--Hu...e-3328411.html
Sist endret av caperno; 26. mars 2015 kl. 10:14.
Du kan prøve deg med en anmeldelse til Spesialenheten, men den vil neppe føre frem.

Du har innrømmet narkotikabruk. Selv om ikke bruken i seg selv var straffbar vil dette være nok til skjellig mistanke om at du oppbevarer brukerutstyr og/eller narkotika. Politiet vil dermed ha grunnlag for ransaking.

Det er ikke krav om at du blir forelagt ransakelsesordren skriftlig, men den skal forefinnes skriftlig hos politiet. Som du selv sier ble du informert om dette under ransakelsen.

At politiet har sett deg uten klær er ikke i seg selv hverken et brudd på menneskerettighetene, din rett til privatliv eller noe overgrep - så fremt de gav deg anledning til å kle på deg.

Når det er skjellig grunn til mistanke om brudd på narkotikaloven har politiet også anledning til å beslaglegge telefonen din.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Totalt anekdotisk og dermed mest sannsynlig ubrukelig informasjon: Toller stoppet meg på vei hjem fra sydligere strøk i den tro om at jeg hadde brukt hele ferien på å ruse meg. Ironien var at jeg dro dit for det motsatte: for å få meg en pause fra alt, nyktern.

Han fisket flere ganger om jeg hadde ruset meg på tur, og betrygget meg om at "du kainj si det te mæ at du har brukt i utlandet sjø, det e itj farli"
Trådstarter
5 0
Sitat av doseren Vis innlegg
Du kan prøve deg med en anmeldelse til Spesialenheten, men den vil neppe føre frem.

Du har innrømmet narkotikabruk. Selv om ikke bruken i seg selv var straffbar vil dette være nok til skjellig mistanke om at du oppbevarer brukerutstyr og/eller narkotika. Politiet vil dermed ha grunnlag for ransaking.

Det er ikke krav om at du blir forelagt ransakelsesordren skriftlig, men den skal forefinnes skriftlig hos politiet. Som du selv sier ble du informert om dette under ransakelsen.

At politiet har sett deg uten klær er ikke i seg selv hverken et brudd på menneskerettighetene, din rett til privatliv eller noe overgrep - så fremt de gav deg anledning til å kle på deg.

Når det er skjellig grunn til mistanke om brudd på narkotikaloven har politiet også anledning til å beslaglegge telefonen din.
Vis hele sitatet...
Ja, fikk jo forsåvidt lov til å kle på meg, men det var ikke snakk om å vente utenfor til jeg fikk på meg boxeren. Forstår jo at det var fordi jeg ikke skulle kaste noe ut vinduet eller lignende, men fortsatt ganske ukomfortabelt. Bongen hadde de jo allerede sett.

På et litt urelatert tema så har jeg noia for at telefonen min har fått installert noe spion-programvare; etter jeg fikk den tilbake driver kameraet å skrur seg av i noen sekunder innimellom når det er i bruk. Finnes det noe slik programvare som politiet bruker, og har de lov til å bruke mobilen min til å ta bilder? Er sikkert bare paranoid, men gikk inn på application manager og skrudde av alle mistenkelige prosesser som hadde full tilgang til alt av funksjoner på mobilen, og etter det tok det slutt. Uansett lo-jackes vel ikke telefoner lenger etter at PST fikk muligheten til å fange opp alt av samtaler når de føler for det.