Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1226
Hei!

Har i senere tid blitt veldig motivert til å utvide mine rimelig middelmådige språkkunnskaper. Kan per dag dato bare Engelsk og Norsk (Og de andre skandinaviske såklart), og er ferdig med grunnskolen og har ikke mulighet til å ta ett fremmedspråk på skolen. Så har lyst til å lære meg språk på fritden. Anbefales ett kveldskurs til 2000-3000 (veldig liten lysten på å bruke sånne summer), eller er det bra metoder på internett? Tenker å starte med tysk. Noen erfaringer?
Tysk er det mest ulogiske språket jeg noen gang har prøvd å lære. Ikke at jeg har lært spesielt mange språk, men det er rett og slett helt jævlig. Også er det jo bare ca. 90 millioner mennesker som snakker Tysk, i forhold til f.eks. Spansk er det veldig lite.
Tysk er et språk det er mangel på. Kan du tysk, har du god mulighet for jobber osv i tyske selskap.
Sist endret av Oatre; 15. september 2012 kl. 13:32.
Selvlæring av språk ender opp ganske dårlig, det er hvertfall min erfaring. Du må nesten ha ett menneske som lærer deg basics og som du kan stille spørsmål og snakke til. Å sitte å lære fra en maskin eller en bok er greit hvis du i tillegg har en lærer, men ikke så bra alene.
Tysk er et godt utgangspunkt vil jeg tro. Hadde en vennine (dog bodde hun i Tyskland en stund) men hun lærte språket kjapt, sikkert stor forskjell på og være i landet enn og sitte bak en svett skjerm. Start med tysk, har du lyst på en stor utfordring kjør Russisk (kyrillisk er harde saker), imponere jenter? kjør Italiensk/Fransk.. Mulighetene er mange, det fins bra kurs på internett men vil heller anbefale deg og ta et kurs.

Ser du har Oppland som bosted, men finn en lignende side som denne: http://www.kursguiden.no/kurs/Spr%C3%A5kkurs/Oslo/

Lykke til!

heartslava
Sist endret av heartslava; 15. september 2012 kl. 13:40.
Tysk er ikke så altfor vanskelig, da språkene slekter på hverandre fra gammelt av. Hadde selv to år på VGS, og da satt det selv med middelmådig innsats. Når du først knekker koden, så blir alt meget greit.

Hvilket språk du bør velge, kommer jo selvfølgelig an på formålet. Du sier selv at tysk er aktuelt, og jeg mener det er det letteste språket utenfor Skandinavia (utenom engelsk selvfølgelig). Ser spansk har blitt nevnt, pga den store brukerbasen, men spørs jo hvor mye spansk man faktisk får bruk for. Tysk er et språk som i stor grad er kjent i Polen/Litauen osv, og jeg har selv kunnet holdt enkle samtaler med folk fra disse landene som ikke snakker engelsk.
Det å lære seg selv språk er ikke noe problem dersom du dedikerer mye til det, har bra materiell og noen - helst med språket som morsmål - å praktisere med, eller har mulighet til å være i landet der språket ditt er mest utbredt i lengre perioder av gangen.

Selv er jeg i gang med å lære persisk
Det fins jo lydbøker med språkkurs, hvor du lærer en del ord fraser etc. Om du lærer det burde vel ikke overgangen til å sette seg inn i grammatikk og lære flere ord være så altfor vanskelig? Har en kompis som gjorde det, hørte på det hver morgen i bilen når han kjørte til jobb :P Han likte det ganske godt, aldri prøvd det selv.

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=9188968790
Fiskern
Znusken's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for gode svar
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Stjeler tråden litt, noen som vet hvor/hvordan jeg kan lære meg tyrkisk? Altså selvlære, ikke noe sånn kurs eller noe sånt. Det var noen som delte en god nettside på freak for en stund siden, men husker ikke hvilken det var..
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Et skikkelig læreverk i språket er sikkert greit å begynne med, slik at man får ting litt trinnvis, både grammatikk, ordforråd og gradvis vanskeligere tekster. Men en god grammatikk og en god ordbok kommer man uansett ikke utenom. Om du ønsker å bruke data i læringen, kan et program som Rosetta Stone sikkert være til god hjelp.

Forøvrig er det - som flere her har påpekt - helt prekært å finne noen å praktisere språket med. Det er stor forskjell på å forstå et språk og på å selv kunne uttrykke seg på det samme språket.
Sist endret av aybara; 16. september 2012 kl. 15:53.
Sitat av aybara Vis innlegg
Et skikkelig læreverk i språket er sikkert greit å begynne med, slik at man får ting litt trinnvis, både grammatikk, ordforråd og gradvis vanskeligere tekster. Men en god grammatikk og en god ordbok kommer man uansett ikke utenom. Om du ønsker å bruke data i læringen, kan et program som Rosetta Stone sikkert være til god hjelp.

Forøvrig er det - som flere her har påpekt - helt prekært å finne noen å praktisere språket med. Det er stor forskjell på å forstå et språk og på å selv kunne uttrykke seg på det samme språket.
Vis hele sitatet...
Vil anbefale Rosetta Stone på det sterkeste. Kan anskaffes for umenneskelige summer, eller tiden det tar å bruke et lite sjørøverraid i bukta. Bruker selv dette for å lære mandarin, nederlandsk og hindi.

Rosetta Stone tilbyr flere metoder for læring: Interaktive metoder med gjenkjennelse, uttaleøvelser (krever mikrofon), gramatiske øvelser etc. Man kan velge læringsgrad, om man vil ta for seg kun det "basic'e" eller om man vil ha et helt pensumår med lærdom. Og så tar man det i den hastigheten man finner komfortabel. Vil anbefale å jobbe med dette gjevnlig, for best mulig læring. Lykke til!