Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1557
Jeg trenger noe som FLs piano roll. Så enkelt. Men jeg har Mac og får ikke FL til å funke på denne maskinen. Noen som har tips til noe tilsvarende?

Jeg trenger altså bare et program som lar meg plotte inn toner, og velge lengde og intervaller osv. Artige lydeffekter er et pluss, men det er hovedsaklig lyden av piano jeg vil ha. Bør også støtte trioler og andre "verre" notevarigheter (klarte aldri å plotte trioler i FL..?).

Takk for svar!
Reason, Ableton Live eller Cubase?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jeg bruker Sibelius, som er genial til komponering og arrangering. Ingen andre programmer gir deg like bra muligheter med tanke på notebilde og slikt. Om du er ute etter mye forskjellige lyder kan du bruke Logic. Bedre lyd enn Sibelius, men ikke i nærheten når det kommer til notebildet og alt det der. Finale er også populært, men har selv ikke testet den.

Før jeg begynte studere musikk og spille piano lekte jeg meg i Reason. Mer for elektronisk musikk og slikt.
Sitat av Up Vis innlegg
Jeg bruker Sibelius, som er genial til komponering og arrangering. Ingen andre programmer gir deg like bra muligheter med tanke på notebilde og slikt. Om du er ute etter mye forskjellige lyder kan du bruke Logic. Bedre lyd enn Sibelius, men ikke i nærheten når det kommer til notebildet og alt det der. Finale er også populært, men har selv ikke testet den.

Før jeg begynte studere musikk og spille piano lekte jeg meg i Reason. Mer for elektronisk musikk og slikt.
Vis hele sitatet...
Piano er perfekt det. Og grunnen til at jeg ønsker et slikt program, er faktisk slik at dersom jeg spiller etter noter og det høres "feil" ut i mine egne ører, så kan jeg plotte notene inn i programmet og få det spilt av, slik at jeg hører om det faktisk er notene som er feil, eller om det bare er jeg som spiller feil.

Ser litt på YouTube-videoer av Sibelius, og det ser jo utvilsomt ut som et kult og nyttig program uansett. Jeg ønsker meg likevel en piano roll som FL sin, siden jeg ble så vant til den, og jeg er så konservativ på den måten. Men Sibelius virker jo knallbra til å skrive noter og lignende! Kult! Men... €548.99 ... ?! Det var litt dyrt for mitt enkle behov.
FL finnes da for mac, kjøp det da vel, ellers er vel Ableton ett godt alternativ
Sitat av lydmannen Vis innlegg
FL finnes da for mac, kjøp det da vel, ellers er vel Ableton ett godt alternativ
Vis hele sitatet...
Hvor? Sist jeg sjekket fant jeg bare dette.
Cheesetothepenguins!
halliballi's Avatar
Bruk ableton, piano rollen er ganske lik.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Men Sibelius virker jo knallbra til å skrive noter og lignende! Kult! Men... €548.99 ... ?! Det var litt dyrt for mitt enkle behov.
Vis hele sitatet...
Sibelius er det beste for notasjon, og selv er jeg kravstor når det kommer til notasjon, da jeg er klassisk musiker.
548 euro er mye ja, men du kan altids fiske litt på torrentsider
Av komponeringsprogram har jeg prøvd både Sibelius, Finale 2012 og Musescore. Jeg synes at Finale fungerte best for meg, siden det var litt vanskelig å finne fram til ting i Sibelius. Musescore er også ganske greit. Det er gratis, og man kan velge å ha norske menyer. Lyden er for så vidt mye dårligere en i Finale og Sibelius, men det fungerer, og det er det mest oversiktlige programmet (min mening). Akkurat nå bruker jeg Finale.

- Her er Finale sammenlignet med Sibelius (Finale's nettsted): http://www.finalemusic.com/finale/co...aresounds.aspx
- Muescore: http://musescore.org/nb
- Sibelius: http://www.sibelius.com/
Bruk garageband. Det er allerede installert på din mac. Oppfyller kravene dine
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Bako123 Vis innlegg
Bruk garageband. Det er allerede installert på din mac. Oppfyller kravene dine
Vis hele sitatet...
Slenger meg på denne. Det er ikke noe særlig til avansert bruk, men jeg bruker det massevis selv når jeg kjeder meg på jobb og vil notere melodier.
Du har også en del effekter som autotune, auto-quantize, diverse (veldig enkle) synther, virtuelle gitarforsterkere og en ganske pen haug med ferdige looper. Anbefaler å sjekke det uten siden du uansett sitter på en mac.