Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1686
Hallo freaks.

Hele denne sommeren, bortsett fra 2 uker som jeg har hatt ferie har jeg jobbet uten noe form for sjef/opplærer. Er dette lov? Det er bare rutinearbeid jeg driver med og ting jeg har gjort før men jeg skal da ha en fagutdannet til stede hvis det er noe jeg lurer på?
Lærling i halvannen måned
Beklager, litt dårlig info..

Jeg har jobbet der i et år nå men som nevnt over så har jeg jobbet alene hele sommeren.

Jeg er lærling innen IKT-service faget.
Er veldig sikker på at du skal ha med deg en som overser. Det var sånn da jeg hadde lærling.

Men hvis du er sikker på hva du gjør så skal det jo gå bra, hvis det er oppgaver du greier.
Ja, ikke tenk på det. Ta det som en mann. Sommeren når jeg hadde vært lærling i et år jobbet jeg fire stillinger alene om sommeren i 2 uker. Det var stess! Men ta det med ro. Bare jobb som vanlig for om du gjør noe feil kan de ikke holde deg ansvarlig da du er under opplæring.
Jeg mener også at jeg har lest et eller annet sted at jeg skal ha med meg en som overser.

Det er rutinearbeid som jeg nevnte over men jeg det kan jo fortsatt dukke opp ting jeg ikke kan som jeg da ikke får gjort noe med.
Det første året er det pålagt at du skal være med en Ansatt som kan det meste i bedriften.
Men etter at et år er gått så kan de ansatte og veileder vurdere om du kan være aleine og gjøre litt jobb.
Det er dems vurdering. Hvis de mener at du ikke er i stand til å gjøre noe selv, så blir du ikke aleine.

Hvis det da er noe du lurer på når du er på jobb alene, så er det garantert mulig å få tak i veileder eller noen andre på telefon.
Det er ikke noe stort problem etter at det første året har gått.
Ingen klaging her, jeg jobbet som lærling i 3 år uten "fagkyndig" person. Stå på å jobb, å prøv å lær deg noe på egenhånd

Jeg besto fagprøven med glans!
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Jeg skal snart opp til fagprøve i Dataelektronikerfaget. Har ikke hatt noe oppfølging av fagkyndige i bedriften, siden dag 1. Ble satt rett ut i jobb, uten noen som fulgte med meg.

Om jeg stryker på fagprøven, kommer jeg til å bruke det for det som det er verdt.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Jeg mener også at jeg har lest et eller annet sted at jeg skal ha med meg en som overser.

Det er rutinearbeid som jeg nevnte over men jeg det kan jo fortsatt dukke opp ting jeg ikke kan som jeg da ikke får gjort noe med.
Vis hele sitatet...
Se heller på denne sommeren som en mulighet til å vise hva du er god for. Selvstendige medarbeidere er det beste man vet om innen IT, så hvis du får gode skussmål for jobben du har gjort i det siste har du definitivt tjent et par poeng.

Da jeg var lærling pleide jeg ofte å ta vann over hodet - hvis jeg klarte oppgaven ble jeg lagt merke til, hvis ikke var det helt greit fordi jeg bare var lærling.

Og som Nikon01 skriver er hjelpa som oftest bare en telefonsamtale unna. De fleste tar seg tid til tre minutter på telefonen selv om de er midt i ferien.
Problemet er at det er ikke ansatt noen veileder per dags dato.
Superlurker
merulz's Avatar
Trenger du virkelig en fag-ansvarlig når du jobber innen IKT?
Du har en PC, du har internett, du har google/dokumentasjon.

Jeg hadde minimal faglig-kontakt med min opplærer, og jeg klarte nå å dra i land en "bestått meget godt"
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Det første året er det pålagt at du skal være med en Ansatt som kan det meste i bedriften.
Men etter at et år er gått så kan de ansatte og veileder vurdere om du kan være aleine og gjøre litt jobb.
Vis hele sitatet...
Vil veldig gjerne se en kilde som bekrefter dette. Synes det er på trynet at en av kollegaene mine skal dilte etter meg fordi jeg ikke har fagbrev. Etter 4mnd var jeg fullt i stand til å vedlikeholde systemet på lik linje som mine kollegaer! Nå jobber jeg under samme vilkår som disse, og kravene til meg er de samme. Det er også lønna, forsåvidt

Synes det er perfekt å ikke bli behandlet som en liten drittunge som ikke kan en dritt. Greit nok, på enkelte oppgaver bruker jeg kanskje 5 minutter mer enn andre, men er igjen raskere på andre oppgaver. Dette pga. forskjellige bakgrunner (disse er ingeniører, jeg kommer fra yrkesfag).

Er enig med Merulz her, selv om ikke alle systemer har dokumentasjon tilgjengelig slik det virker som han påstår så er det fortsatt ikke vanskelig hvis man bare er litt nysjerrig og villig til å prøve! Sitter til stadighet og retter på VB-script, uten noen utdanning i VB.

Gjorde selv som ebil og fungerte i 4 stillinger i sommer, eneste forskjellen er at ting nedprioriteres, og effektiviteten går et hakk ned