Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  190 22551
Jeg har verdens beste teknikk for at det ikke blir kleint å sitte sammen med noen, nemlig å prate med personen. Jeg har nesten utelukkende fått positiv respons på det at jeg smiler og starter en samtale med personen. Og dere som sier det er vanskelig å prate med ukjente på bussen. Det er jo verdens enkleste plass å prate med ukjente. Går det til helvete er det sjelden veldig lenge til en av dere skal av uansett.

Min teknikk er å smile og enten spørre om det er ledig, eller bare sette meg ned og stille et enkelt spørsmål som "Unnskyld, hva er klokken?" Da vil personen kanskje ta opp mobilen sin og sjekke, og da kan jeg briefe med min Nokia 3310 og spørre om hans/hennes telefon var et godt kjøp. Hvis jeg merker skulende eller nervøse blikk fra min sittekamerat sier jeg bare: Ta det med ro, jeg er ikke fra mormonerkirka!
jeg liker godt å sitte med trafikken, helst innerst, sitter jeg mot trafikken hater jeg å sitte innerst! Det som virkelig er iriterende er om man sitter på en toseter alene, skal alltid noen sette seg ved siden av deg selv om det er 100 ledige plasser.

Folk som sitter ytterst og ikke setter seg innover, så nestemann må skvise seg inn, irriterer grådig også! ellers har vi de som blir sure av at jeg ikke sitter slik de vil. Jeg må jo få lov å sitte så jeg føler meg bekvem på bussen/t-banen?
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Men kort spørsmål,

Vist du får 2 seter for deg selv, hva gjør du da ?

A) du setter deg lengst inn på vindusplassen
B) setter deg ved midtgangen

og fortell hvorfor du har valgt enten A eller B
Vis hele sitatet...
Det spørs faktisk på hvor de som sitter foran/bak meg har satt seg, hvertfall når alle har 2 seter. Sitter begge de ved vindue setter jeg meg i midten, fordi da kan jeg lene sete bakover og han foran meg kan også gjøre det uten å plage noen.
Edit:
Da det kun er 1 holdeplass for påstigning på ekspress bussen jeg tar, vil det heller ikke komme flere folk på senere som trenger plass.
Sist endret av Notrik; 17. november 2010 kl. 14:09.
Jeg pendler daglig med toget til oslo og pleier somregel fylle setet med jakke eller noe slikt frem til moss. Når jeg kommer til moss ser jeg ann hvor mange plasser det er ledig kontra hvor mange som går på toget.
Renner det over fjerner jeg stæsjet da en eller annen kommer til å sette seg ned uansett. Hvis ikke setter folk som oftest seg der det er helt ledig først og det hender jeg får 2 seter for meg selv en sjelden gang.

Det er gull verdt kl 7 om morran med 1,10 time reise.
Det jeg hater er når gamle kjerringer absolutt skal ha på seg belte når dem sitter ved siden av deg, når du sitter ved vinduet. Da pæller dem deg i ræva nærmest for å finne den man putter belte i.
Nordmenns intimgrenser går ofte over i det latterlige!
Hver gang jeg har reist på langtur med buss er det ingen som tilbyr seg å flytte dyna, sekken eller beina ned fra setet for at jeg skal få sitte! Å stå i buss i fire timer er IKKE moro! Og sannelig syns de er jeg ordentlig frekk når jeg spør om de kan ta beina ned fra setet slik at jeg også får sitte!
At noen bytter sete under turen når det er snakk om korte bussturer syns jeg er rart, klarer du ikke å sitte fem minutter med en fremmed? Må du stupe til nærmeste ledige når noen andre går av?
Sist endret av GothQueen; 17. november 2010 kl. 15:27.
Er sikkert noen som husker noen Pondus-striper der Jokke prøver å dra igang en samtale i en heis (;
Nå er det jo fint lite som har noe med noe annet å gjøre i denne tråden, så jeg slenger på en buss-historie jeg også.

Det var sist jeg skulle til flyplassen, og det var jeg seff buss for tog. Foran meg satt ei jente alene. Rundt omkring var det noen ledige seter. Så kommer det en selvgod schmuck med sleik som setter seg ved siden av jenta som sitter alene. Han spør og graver så det rekker og er såååå interessert i henne og forteller så masse historier om hvor kult liv han har. En halvtime senere må jeg bare kikke litt til siden for å se hvem hun sender tette meldinger med under monologen deres. Der stod det "Skjærsten miiiin" =)
Hater busser noe så inderlig pga: er altid fult når jeg skal til skolen, aldri plasser igjen, kommer aldri når det er rush tid.

Utenom dette så er det veil feite + småbarn som gjør at jeg misliker og ta bussen.

Slenger på en historie:
Jeg skulle hjem fra skolen og måtte vente i 40min pga bussen ikke kom, rimelig kalt + regnvær frister lite.
Når endelig bussen kommer går jeg inn sitter meg et random sted og håper på at bussen ikke blir overfult.
Som normalt har jeg musikk på men ikke overdrevent høyt.
Så kommer det en utlening kjerring med 3 forbanna dritt unger de løper rundt i bussen og hyler og skriker som faen. Så plasserer hun seg forsiden av meg med en unge på fanget som skriker på et uforståelig språk. Jada, skrur musikken høyere men hører fortsatt ungene som løper rundt og bråker så skrur høyt nok til at jeg ikke hører de.

2min seinere når bussen kjørte dasket kjerringen meg i trynet for så og be meg dempe musikken pga hun ikke likte den, etter å ha sett meg kjapt rundt, ser jeg fortsatt ser at ungene er 4-5 seter fra hverandre og skriker til hverandre og ungen som er på fanget fortsatt skriker jeg pent hvis hun får ungene til og oppføre seg eller i det minste holde kjeft så skal jeg skru ned.

Ente med at jeg ble kalt rasist og hun drev og slengte meg full i drit resten av turen...


Dette skjer rimelig ofte at noen små dritt unger kommer og skriker og bråker som faen på bussen... er ikke serlig hyggelig skal jeg si deg.
Sitat av xShadyx Vis innlegg
Hater busser noe så inderlig pga: er altid fult når jeg skal til skolen, aldri plasser igjen, kommer aldri når det er rush tid.

Utenom dette så er det veil feite + småbarn som gjør at jeg misliker og ta bussen.

Slenger på en historie:
Jeg skulle hjem fra skolen og måtte vente i 40min pga bussen ikke kom, rimelig kalt + regnvær frister lite.
Når endelig bussen kommer går jeg inn sitter meg et random sted og håper på at bussen ikke blir overfult.
Som normalt har jeg musikk på men ikke overdrevent høyt.
Så kommer det en utlening kjerring med 3 forbanna dritt unger de løper rundt i bussen og hyler og skriker som faen. Så plasserer hun seg forsiden av meg med en unge på fanget som skriker på et uforståelig språk. Jada, skrur musikken høyere men hører fortsatt ungene som løper rundt og bråker så skrur høyt nok til at jeg ikke hører de.

2min seinere når bussen kjørte dasket kjerringen meg i trynet for så og be meg dempe musikken pga hun ikke likte den, etter å ha sett meg kjapt rundt, ser jeg fortsatt ser at ungene er 4-5 seter fra hverandre og skriker til hverandre og ungen som er på fanget fortsatt skriker jeg pent hvis hun får ungene til og oppføre seg eller i det minste holde kjeft så skal jeg skru ned.

Ente med at jeg ble kalt rasist og hun drev og slengte meg full i drit resten av turen...


Dette skjer rimelig ofte at noen små dritt unger kommer og skriker og bråker som faen på bussen... er ikke serlig hyggelig skal jeg si deg.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde lett dasket hun tilbake og sagt hun skulle fått ungene til å ti stille. Om de holdt kjeft skrudde du ned musikken.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Jeg hadde lett dasket hun tilbake og sagt hun skulle fått ungene til å ti stille. Om de holdt kjeft skrudde du ned musikken.
Vis hele sitatet...
Etter min erfaring med sånne folk hold eg bare kjeft.
Du kan jo gjøre som en random punker på bussen gjorde.

Bussen ble stappet. Vedkommende reiste deg opp ropte: "Kan dere holde kjeft?! det er andre i bussen ikke bare dere!!"

Alle bare "Jeez..."

Da turen var omme så gikk dama til en ANNEN man ut, mannen sa "Snakkas babe" det sa han også ide punkeren hadde gått ut, da snudde punkeren seg og raget

Oversikt:

Punker - Rage
Annen mann - Rage
Bussjåfør - Rage

Kaos, den 60 år gamle bussjåføren stengte døra og kjørte fort videre ^^
Sist endret av Rain Man; 17. november 2010 kl. 16:53.
Når jeg gikk på skolen tok jeg som oftest en ledig dobbeltplass for å kunne legge meg ned å sove, siden det var 50 min med buss hjem. Av samme grunn flyttet jeg meg til ledige plasser dersom det ble det etter hvert. Småpinlig og sovne og våkne på skulderen til en ukjent dame. Oh yes, det har skjedd flere ganger.
Jeg har sluttet å ta bussen siden jeg har moped... Men så står den i garasjen og blir pusset opp, så da sykler jeg istede av den simple grunnen: Det er noen utlendinger som skal på hver dag. De kommer alltid forseint til bussen, og starter å løpe 200 meter borti gata, når de ser bussen venter. Når de kommer på, oser det "jævlig" dritt av de... Det liker ikke jeg, så da driter jeg i bussen...
Nå er ikke jeg den mest reisefarende kniven i skuffen, så jeg er nok ikke den som har mest erfaring med busskulturen i andre land, men mitt inntrykk er at det er rimelig likt som i Norge. For eksempel så ligger antall nye venner jeg fikk på t-banen i London ikke overraskende på null.

Det mest særegne med norsk kultur er vel heller det at man skal være så sabla kritisk til norsk kultur, en kultur den som kritiserer selvfølgelig aldri selv er en del av.
Sist endret av Gamgee; 17. november 2010 kl. 18:42.
Må nesten legge til en liten hendelse/moral-historie, eller hva enn du velger å kalle det, til vårt alles beste.

Var i fjor vinter at en dame i muligens tidlig 30-årene kom på bussen med 2 barn og en barnevogn. Barnevognen plasserte hun følgelig der den skulle stå, mens hun selv plasserte seg på de ledige setene rett bak (da videre bak i bussen). Unga derimot, yngste sikkert rundt 2-2.5 og eldste iallefall ikke mer enn 5 fikk fritt lov til å stå i midtgangen. Dette er da snakk om de nye ruter-bussene i Akershus, hvor setene bak den bakre utgang ligger på ett platå høyere, noe sånn som 60cm høyere enn resten. Her stod altså ungene.

Det var flust av ledige plasser på bussen, men unga brydde mora lite seg om. Med en gang jeg så dette reagerte jeg på hvor farlig dette kunne være, minstemann hadde store problemer bare ved nedbremsning for å ta med seg flere passasjerer. Etter rundt 3-4 minutter hvor jeg skuet denne pjokken på knappe 10 kg bli mer eller mindre slengt veggemellom gikk jeg forsiktig frem og gjorde mora oppmerksom på at ved rask nedbremsning/bråbrems/kollisjon osv., kunne det raskt utvilke seg til en særdeles farlig situasjon for hennes 2 barn. Det at det var veldig glatt føre den dagen, gjorde heller ikke saken bedre.

Etter at jeg kun gjorde henne oppmerksom på dette (MERK; jeg gikk frem forsiktig for å ikke insinuere til at hu skulle vært en lite ansvarsfull mor - vi veit alle hva som fort kan skje da), endret utrykket i ansiktet hennes drastisk, før hun velger å reise seg opp, for så å heve stemmen kraftig ved å irettesette meg ved at jeg ikke var faren til disse barna og at jeg ikke hadde en dritt med deres oppdragelse å gjøre.

Alle fikk jo selvfølgelig med seg dette, men ingen tørte å si noe, og idet hennes lille utskjelling er ferdig, rister jeg på hodet før jeg beklager at jeg i det hele tatt tenkte på sikkerheten til disse barna, går til min sitteplass og blir så vitne til at disse ungene bare blir stående der de neste 20 minuttene av turen.


Moralen i historien; Om du ser små barn stå i midtgangen og etter vurdering kommer frem til at de aldri i verden bør stå der med tanke på sikkerheten deres; la dem stå der og gi beng.
Sitat av Semjuel Vis innlegg

Det mest særegne med norsk kultur er vel heller det at man skal være så sabla kritisk til norsk kultur, en kultur den som kritiserer selvfølgelig aldri selv er en del av.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig!
Sist endret av DataGüru; 17. november 2010 kl. 22:49.
Er synd at noen foreldre rett og slett ikke tåler litt "kritikk" på hva de gjør. Flott at du turte å si ifra Dibsent. KP!
Tok en del offentlig transport da jeg var yngre, både til skole og ellers lit hit og dit om det passet med busser. Har ikke så mange kleine opplevelser med busser.

Ble dog mindfucket totalt på et nattog fra Oslo->Trondheim for en god del år siden. Jeg var rundt 20 år, og ble plassert ved siden av ei jente som var 17-18. Pratet litt piss med henne før vi begge to sovnet av. Brukte ørepropper og "bind" fremfor øyene som fulgte med i den pakken man får når man tar nattog.

Uansett, så våknet jeg av at noen strøk meg over brystet og magen..hva i helvette tenkte jeg, og tok av meg bindet fremfor øyene. Da sitter jenta på siden av meg med sitt hode lent på min høyre skulder/arm, hun har siklet en god del på armen min og hun tafser på meg. Det sykeste var at hun hadde bind fremfor øyene, så jeg kunne ikke se om hun var våken eller om hun antastet meg i søvne..begynte meg å lage noen host/kremt/hark lyder for å sjekke om reagerte. Null reaksjon! Hun har selfølgelig øreproppene godt plantet i skallen.

Jeg sa ganske tydelig ifra "Hei du!". Fortsatt ingen reaksjon! Jeg må fysisk ta tak i armen hennes som hun tafser på meg med og riste henne ganske kraftig for at hun skulle våkne. Hun kvapp til og dro av seg bindet fremfor øyene og fikk tørket bort resterende sikkel rundt kjeften.
Sa ifra at hun var litt vell aktiv med høyrearmen sin, og om hun skulle fortsette å bruke armen min som hodepute så måtte hun ofre pleddet sitt som sikkelguard!
Tror aldri jeg har sett noen som har blitt så jævla rød noen ganger før, hun ble helt knust! Og jeg måtte roe henne med med å prate div piss med at "ingen skade har skjedd, slapp av - slapp av, det er greit osv osv".

Når hun hadde fått kontroll over flauheten sa hun at hun var på vei til Trondheim for å treffe kjæresten sin, og hadde drømt at hun lå i senga med han..haha!

Jeg tenker enda på hva som kunne ha skjedd om jeg hadde latt henne fortsette på meg...kunne jeg ha fått meg en bj, eller kansje en handjob der jeg satt ?
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Må nesten legge til en liten hendelse/moral-historie, eller hva enn du velger å kalle det, til vårt alles beste.

Var i fjor vinter at en dame i muligens tidlig 30-årene kom på bussen med 2 barn og en barnevogn. Barnevognen plasserte hun følgelig der den skulle stå, mens hun selv plasserte seg på de ledige setene rett bak (da videre bak i bussen). Unga derimot, yngste sikkert rundt 2-2.5 og eldste iallefall ikke mer enn 5 fikk fritt lov til å stå i midtgangen. Dette er da snakk om de nye ruter-bussene i Akershus, hvor setene bak den bakre utgang ligger på ett platå høyere, noe sånn som 60cm høyere enn resten. Her stod altså ungene.

Det var flust av ledige plasser på bussen, men unga brydde mora lite seg om. Med en gang jeg så dette reagerte jeg på hvor farlig dette kunne være, minstemann hadde store problemer bare ved nedbremsning for å ta med seg flere passasjerer. Etter rundt 3-4 minutter hvor jeg skuet denne pjokken på knappe 10 kg bli mer eller mindre slengt veggemellom gikk jeg forsiktig frem og gjorde mora oppmerksom på at ved rask nedbremsning/bråbrems/kollisjon osv., kunne det raskt utvilke seg til en særdeles farlig situasjon for hennes 2 barn. Det at det var veldig glatt føre den dagen, gjorde heller ikke saken bedre.

Etter at jeg kun gjorde henne oppmerksom på dette (MERK; jeg gikk frem forsiktig for å ikke insinuere til at hu skulle vært en lite ansvarsfull mor - vi veit alle hva som fort kan skje da), endret utrykket i ansiktet hennes drastisk, før hun velger å reise seg opp, for så å heve stemmen kraftig ved å irettesette meg ved at jeg ikke var faren til disse barna og at jeg ikke hadde en dritt med deres oppdragelse å gjøre.

Alle fikk jo selvfølgelig med seg dette, men ingen tørte å si noe, og idet hennes lille utskjelling er ferdig, rister jeg på hodet før jeg beklager at jeg i det hele tatt tenkte på sikkerheten til disse barna, går til min sitteplass og blir så vitne til at disse ungene bare blir stående der de neste 20 minuttene av turen.


Moralen i historien; Om du ser små barn stå i midtgangen og etter vurdering kommer frem til at de aldri i verden bør stå der med tanke på sikkerheten deres; la dem stå der og gi beng.
Vis hele sitatet...
Var det en norsk familie?
Etter to år med buss til videregående skole fikk jeg nok! Fikk meg sertifikatet å kjørte heller. Parkering var det ikke da, så måtte parkere litt unna skolen, men fikk lurt park-automatene så stod da ett helt skole år gratis.

Nå går jeg på videregående enda og har ikke bil lengre, da må man ty til buss. Buss suger pga alle ungene som skriker, folk som setter seg siden av meg når jeg sitter alene og bussen er tom, med mindre det er kjente, venner eller chicks. Nå er jo bussen nermest tom der jeg tar den fra om morgenen, så da holder en kompis hele bakenden for seg selv, og vi sitter der den 15.min korte turen. Men det er på vei hjem fra skolen det er ille, folk har hentet ungene sine etter jobb i barnehagen, de er trøtte, sultne, gauler av alt og ingenting. Det jeg gjør da er å skru opp musikken på iphonen og bare lar folk se dumt på meg.

Og jeg pleier alltid å gi plass til de som trenger det. For det er alltid mennesker som har det værre enn deg!
Ikke dusj, ikke bruk deodorant eller parfyme, slipp en fis i ny og ne, host, nys, snufs, se sløv ut og pust høylytt. Da styrer de fleste unna deg
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Ikke dusj, ikke bruk deodorant eller parfyme, slipp en fis i ny og ne, host, nys, snufs, se sløv ut og pust høylytt. Da styrer de fleste unna deg
Vis hele sitatet...
Du glemte portapro headset. Veldig viktig å slippe ut mest mulig støy.
Bryr meg ikke noe særlig om det setter seg folk ved siden av meg, sitter som oftest med musikk i øret og er i min egen verden.

Tok bussen fra Trondheim til Oslo for en stund siden fordi jeg skulle besøke faren min, og reiste med Lavprisekspressen som har disse fancy dobbeldekkerbussene. Satt meg fremst fordi jeg liker utsikten, og etter litt kommer det en unge som spør veeeeldig forsiktig om han kan sitte ved siden av meg fordi han har lyst til å ta bilder osv. av fjella. Jeg sa jo ja, og med dette hadde jeg sikret meg tilgang på ungens PSP med GTA: Vice City Stories, noe som passet meg ganske bra siden jeg hadde glemt ipoden min hjemme. Var sikkert en fin tur for han også, siden han fikk tatt alle bildene han måtte ønske og slapp å sitte baki.
Setter meg ved noen tilfeldige hvis alle setene er fulle, blir ledig et annet sted setter jeg meg såklart der.
Man kommer jo mest sannsynligvis aldri til å møte den personen uansett, så ingen grunn til at man skal være redd for å fremstå som frekk.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
På mange av de mer traffikerte busstreknignene i stavanger er det vanlig å se at folk hopper fra inenrste sete til ytterste sete når de ser at flere folk begynner å komme på bussen. Det virker som det er helt uutholdelig for enkelte å sitte ved siden av folk på buss. Personlig foretrekker jeg å sitte innerst på et sete da jeg ofte sover inntill veggen. Men hvis jeg skal dele setet foretrekker jeg midtgang da en kan la bena gå ut i midtgangen for å få bedre plass. Det er en ganske tricky sak det der med lange ben. Men jeg har tatt så mye buss nå gjennom årene. i alt fra luksussbusser hvor du har tilnærmet vanrette seter til 27timers turer på falleferdige, trange og propfulle busser og dermed lært meg å ignorere det meste.

Trikset er bare å sove eller å koble ut å ikke bry seg om hva som skjer rundt deg. Ikke bry deg om at folk setter seg ved siden av deg, eller at de hopper til andre seter eller om de vil synge deg en sang. Hvis en greier det så er ikke buss så grusomt som en skal ha det til. I tilegg får en gjerne en del artige/bisarre/skumle opplevelser somnår den 40 år gamle kvinnen som nylig oppdaget at hun hadde et hull mellom beinene og skulle til legen for å finne ut hva det var...

Forøvrig har jeg opplevd å fått passet mitt påskrevet av en mann da jeg ikke reiste meg for en kvinne i 60-årene. Han sto og skreik til meg i noen minutter før jeg fikk mulighet til å bryte inn å vise han krykkene jeg gikk med på tidspunktet da jeg var nylig kneopperert og kunne ikke stå oppreist på buss. Har aldri sett et så flaut menneske i hele mitt liv da den 60 år gamle kvinnen så begynte å skjelle ut mannen for oppførselen sin. Han gikk av på neste stopp og hoppet på neste buss
Jeg liker generelt sett ikke å ta buss, mye av grunnen til dette tror jeg er at jeg er rundt 190 høy.
Bussen er designet på den idiotiske måten at enten må jeg velge å knuse kneskålene, eller så kan jeg sette meg alene i en toseter. De fleste gangene jeg tar buss har jeg med meg skolesekk, denne blir ofte ganske tung og er ubehagelig å ha på fanget og det er hvertfall ikke plass mellom bena.

Det jeg også hater er å ta bussen til skolen. Jeg er som mange andre, veldig lat om morraen, noe som igjen tilsier at det blir mye løping til bussen. I disse tider bruker jeg også ullundertøy for å holde varmen, blandet med løping kan dette bli en svært svett kombinasjon. Derfor velger jeg heller å stå på bussen om morraen, for å slippe å ha sekken på fanget og for å være til bry for den jeg setter meg vedsiden av.

Jeg går med skinnyfit jeans, dermed blir det ekstra vanskelig å få opp iPhonen når jeg skal bytte sang etc hvis jeg sitter vedisden av noen. Jeg flytter meg selvfølgelig om bussen er full og det kommer eldre på eller folk som er dårlige til bens.

Har desverre kun Koss Porta Pro som "reiseheadset" som både kan være en fordel og en ulempe. Det kan være en fordel hvis man sitter alene i en to-seter på en forholdsvis full buss, de fleste ønsker merkelig nok ikke å sitte vedsiden av en fyr med Job For A Cowboy på høyt volum. Kan være en ulempe med Porta Pro, hvis jeg glemmer mine og møter noen med høy stygg musikk på.

Grunnen til at jeg bytter sete når det blir ledig er egentlig mest pga beinplassen min og beinplassen til bussbuddyen.

Har hatt flere hyggelige bussturer da. Møtte blant annet en litt eldre mann som var interessert i gitaren jeg hadde med meg, tok den frem og viste den til han og vi diskuterte gitarer resten av bussturen. Mye av grunnen til at jeg ikke snakker med fremmede på bussen er jo selvsagt at jeg ikke vet hva jeg skal snakke om. Har ikke noe imot å snakke med dem, så lenge de starter samtalen ^^.
Haha litt morsomt så akkurat http://www.youtube.com/watch?v=eV6vecTs-W8 denne. Går akkurat ut på det samme som blir diskutert her.

Det er typisk norsk og sitte for seg selv, ikke si en dritt og stirre tomt ut i lufta. var får noen mnd`r tilbake i USA og der er det jo stikk motsatt, skulle ta bussen til noen jeg kjenner. Det var ikke et menneske på bussen, kommer en kar på første han gjør er og sette seg ved siden av meg og begyne og prate, jeg er ikke av den usosiale typen så er sikker på vi løste en del verdensproblemer den turen
Jeg styrer unna busser for et par grunner. Utlendinger som snakker i mobiltelefon, som om det skulle vært jordens undergang. De snakker så jævlig høyt.. Også lukter de hvitløk.

Det andre er kidz/emoer som sitter med sine PortaPro på full guff og gir faen i alle andre rundt seg.
Befinner meg selv i California atm, tar en del buss(nesten daglig) og kan ikke akkurat si at tilstanden er ulik den i Norge. "full" buss = 1 mann per dobbelsete.

Godt mulig det er andre tilstander på østkysten i USA.
Sist endret av toeless; 18. november 2010 kl. 03:03.
Jeg sitter på bussen til Bergen fra Knarvik nesten hver dag. Det er tortur, av den grunn at Bergen begynner å bli Norges nye Oslo. Altså utrolig mye narkomaner, alkoholikere og innvandrere. Hver dag på bussen er det enten:


En innvandrer som lukter. Jeg er ikke rasistisk, men jo mange av de lukter indisk mat.

En alkoholiker som synger julesanger og gjerne deler ut sprit som en fontene.

En narkoman som sitter med litago og sover på bussen. - Harmløse zombier kanskje.. Men jeg vil ikke sitte inærheten av de.
Sitat av Duckyuck Vis innlegg
Min teknikk er å smile og enten spørre om det er ledig, eller bare sette meg ned og stille et enkelt spørsmål som "Unnskyld, hva er klokken?" Da vil personen kanskje ta opp mobilen sin og sjekke, og da kan jeg briefe med min Nokia 3310 og spørre om hans/hennes telefon var et godt kjøp. Hvis jeg merker skulende eller nervøse blikk fra min sittekamerat sier jeg bare: Ta det med ro, jeg er ikke fra mormonerkirka!
Vis hele sitatet...
Virker det ikke litt kunstig å først spørre hvor mye klokka er, for så å trekke frem en mobil?
Sitat av Petter Pan Vis innlegg
Virker det ikke litt kunstig å først spørre hvor mye klokka er, for så å trekke frem en mobil?
Vis hele sitatet...
Å nei, langt der i fra. Min 3310 har som regel et display som er både opp ned og speilvendt. I tillegg stiller datoen og klokka seg til 1.1.2001 eller no hver gang den skrus av. (true story)
Har faktisk aldri fått noe spørsmål om jeg ikke har klokke på telefonen min. Folk blir vel så satt ut over at en nordmann i Norge prater med andre.
"Hei, det lukter dritt av deg, men det er ikke flere ledige plasser" er sikkert en hyggelig måte å starte en samtale på når man setter seg ned med en totalt fremmed.
Morsom tråd, er noe jeg ofte tenker over selv også! En gang jeg skulle ta bussen hjem fra jobb får jeg øye på en kompis av meg, så jeg vinker til han. En nederlending som sitter like ved trodde jeg vinket til han, så han kommer bort å setter seg ned ved siden av meg, og det samme gjør kompisen min (sånn 4 seter). Det var ganske kleint for alle parter, men jeg måtte jo bare dra i gang en samtale. Nederlendingen var litt småflau da!
Så lenge jeg har musikk å høre på eller noen å prate med, spiller det ingen rolle for meg om jeg sitter alene/med en fremmed, eller ved midtgangen eller vindu. Jeg tar jo ikke buss noe særlig lengre enn 20 minutter av gangen, så det er ikke noe must å sitte for meg selv, evt. lene seg mot et vindu.
Jeg tar 1,5 bussete, så blir stort sett sittendes i fred. Dersom det kommer noen som prøver å 'trøkke' seg ned i setet, så ender det med at de fort reiser seg opp, og gir opp.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg vet ikke om noen har postet denne videoen før i denne tråden, men jeg fant den litt morsom.

Bussfilm
Litt ubehagelige stunder må man regne med på kollektiv trafikk.
Så sent som igår skjedde det noe smålig amusing.

Jeg satt på 3banen mot Mortensrud, og det var dagens travleste for meg. Banen var stappfull og jeg sitter inntill vinduet på et av de setene som det er 3 av og som det er to til av rett ovenfor., Ytterst på denne seteraden sitter det en fyr jeg ikke husker noe særlig om annet enn det at han satt seg et sete unna meg selv m banen var full. Det neste som skjedde var at en ganske stor mengde folk kom inn på banen, og en rimelig diger dame scanner området etter et sete, finner det ved siden av meg og begynner å vagge mot meg. Hun ser at hun ikke for plass, for siden jeg og en fyr satt på hver side av det ble det sete i midten noe redusert. Men neeeida, hun MÅ på død og liv sette seg. Og idet hun snur den digre rævva si mot meg og deiser ned i setet, "rulles" lårfettet hennes seg oppå mitt. Dét var Nasty!
De 3-seterne er kleine, vet aldri om man skal sette seg ytterst og havne "midt" i vogna, eller ved siden av personen som allerede sitter innerst, for å gi plass til flere...
Sitat av Bror-Seb Vis innlegg
Er sikkert noen som husker noen Pondus-striper der Jokke prøver å dra igang en samtale i en heis (;
Vis hele sitatet...
Jadda!

Typisk heis-stemning.
Men det skal sies at Jokke stort sett ikke er den smarteste personen når det gjelder samtale-temaer da..
Har personlig alltid sett dette som en sak som alle er med på uten å nevne det som gjelder i alle situasjoner der fremmede skal sitte i nærheten av hverandre (forelesning, offentlig transport, osv). Men det med å flytte seg når det kommer en ledig 2-seter har jeg ikke opplevd så ofte (tok mye buss i kristiansand-arendal området de siste årene). Virker som folk ikke gidder flytte seg med mindre de har noe direkte imot personen.

Hele denne inneforståtte saken har vel mye med fremmedfrykt og frykt for å drite seg ut, og alle er meget påpasselige med uskrevne regler. Sånn er det jo alltid sosialt ellers med uskrevne relger, hvorfor skulle bussen være et unntak? Det har vel noe med barndommen der man blir sanksjonert for ting som blir sett som unormalt fordi det ikke er meningen at du skal gjøre dette eller dette, og normer blir opprettet i fleng. Jeg har selv den sære vanen med å plutselig stoppe opp for eksempel midt i en dør eller annen unormal plass å tenke (mister meg selv, ala JD i scrubs), som jeg anser som en "utenfor normen" ting å gjøre. Folk sier sjeldent direkte ifra at "dette er teit" men det blir som oftest noen kremt eller stirring på meg. Får utrolig ofte tanker i denne retningen når jeg har tatt meg en joint, da jeg tenker "hva er det meningen at jeg skal gjøre nå?"

Det som plager meg er det med øyekontakt, og det finner jeg også når jeg tar offentlig transport i Storbritannia. Alle ser i gulvet/lesestoff/ut av vinduet og om du ser på noen så er de raske med å flakke med blikket. Selv bruker jeg øyekontakt til alle mulige ting på offentlig transport, spesielt glad da jeg klarer å få folk til å stille ned volumet på sine "personlige" stereoer med å bare se på dem til de fatter at noe er i gjære og enten skrur ned eller spør meg om jeg vil noe.

Et artig fenomen, men jeg tror det er altfor komplekst for meg å forklare helt og alle har vel en egen versjon av det i sine egne tanker vil jeg tro. Er vi kun skuespillere i en film, med normer som direktør? Muligens.
En annen ting som omhandler normer med ukjente, har folk glemt av ordet "unnskyld"? Tenker på for eksempel når folk står i veien og noen må forbi, så bruker folk bare å presse seg på og håper at de skjønner poenget. Jeg har funnet ut at et enkelt "unnskyld" eller "unnskyld meg" er mye mer effektivt og føles også mye høfligere...
Hadde en litt artig ( rar før man vel heller si ) opplevelse da jeg skulle av bussen på bystasjonen i Bergen.
Som vanlig, tatt bussen inn til byen for å treffe noen kompiser, bussen var halvtom da den kom frem, så like før bussen stanset så stilte jeg meg ved utgangsdøra i midtgangen. Bussen stopper og som vanlig på denne tiden av døgnet midt i rushtrafikken og folk stressa som f på en fredag så skal et kvinnfolk knekke seg inn døren før jeg overhode har klart å stige ut av bussen. Jeg som stod der med diger ryggsekk på ryggen og bag i hånda kom meg ingen vei å kvinnemennesket som ville inn står der å stresser som fan og vil inn og sier til slutt "fløtt dæ, kvinner har forkjørsrett på å komme inn" var så LOL, ... lurer på hva som får folk til å oppføre seg slik og i det hele tatt komme med slike kommentarer, er det virkelig slik at dem tror på det selv xD ... er jo en klassiker det der at alle skal trykke seg inn på bussen før folk som skal ut av bussen har rukket å komme seg av bussen
Jeg hadde tenkt å ta opp dette selv. Men jeg kan si hva jeg mener her jeg. Det er et par ting som irriterer meg. Det er:

1. Når bussen er nesten helt tom, det er minst 20 ledige plasser MED dobbeltseter, men folk velger å sette seg vedsiden av deg, greit nok, kanskje dem er selskapssyke, men fortsatt mener jeg det er unødvendig når hele bussen er tom. Og det gjør ingenting bedre om personen er litt vel.. Stor i bredde, så man blir trykkt inn i vinduet.

2. Gamle kjerringer (spesielt) som er frekke når dem skal sette seg, som når man sover, og har satt seg litt lenger ut for å lene seg til vinduet, eller noe som ikke er bevisst, så kommer en del av dem med "Flytt deg." eller "ha respekt for de eldre!".

3. Noe som hendte med meg for litt siden var at jeg satt meg på bussen, med 2 seter mot hverandre (så det er 4 på en plass), og han som satt seg vedsiden av meg brukte 2 ekstra seter. Og i det jeg blir bedt om å ta bort tinga SOM IKKE ER MINE, så kjefter de og smeller på meg, mens det er han andre sine ting. Jeg føler ikke for å flytte på tingene til andre, så jeg pekte på han, og de kaster tinga hans på han. Etterpå må jeg gjennomgå en utskjellelse, fordi jeg vistnok "kunne hjelpe til", og det er da en nordlandsk gammel kvinne, og da hun ikke er så fin i ordbruken, så blir det ikke bedre. OGSÅ kommer to veninner av henne etterpå til hver sin tid, og da drar hun opp hele driten igjen, for å få meg til å bli et dårlig eksempel på en dårlig ungdom. "De ska da for faen forstå sånt, man skal ikke si det til 18 åringer (er ikke 18 engang), forbanna utakknemlige drittunger" og lignende.

4. De som leker med spedbarn på bussen. Ingenting er mer irriterende enn å sitte på bussen på morningen eller etter skolen og høre en liten skrikerunge sitte å grine eller le og hyle på en stappfull buss! RAGE!

5. De egoistiske som setter tinga sine i setet vedsiden av, og NEKTER å flytte på det. Greit nok, man har bagasje, men det kan man ha mellom bena (pleier å sette det på gulvet jeg), og man burde da ha sosiale antenner nok til å forstå at man ikke gidder å stå hele bussturen når det faktisk er ledige plasser. INGEN betaler for TO seter, så se til helsikke å gi bort det siste!

Kanskje jeg dro inn noe unødvendig her, men en busstråd er en busstråd. :3

Kim.
Sitat av kimmag Vis innlegg
5. De egoistiske som setter tinga sine i setet vedsiden av, og NEKTER å flytte på det. Greit nok, man har bagasje, men det kan man ha mellom bena (pleier å sette det på gulvet jeg), og man burde da ha sosiale antenner nok til å forstå at man ikke gidder å stå hele bussturen når det faktisk er ledige plasser. INGEN betaler for TO seter, så se til helsikke å gi bort det siste!
Vis hele sitatet...
Har du noen gang opplevd personer som gir deg et nei når du spør om det er ledig, fordi dem har en sekk i setet? Jeg har aldri sett eller hørt noe slikt, men finner det ytterst merkverdig i så fall

Forøvrig setter jeg alltid tingene mine i setet ved siden av (sitter som regel ytterst, thou). Dette av 2 grunner; For det første er det jækla trangt på busser, og det å ha med seg full skolesekk samt stappa gymbag gjør ikke situasjonen stort bedre. For det andre er det lite digg å ha tingene på gulvet, da hovedsaklig om vinteren/høst/vår da det er skittent og vått og man gjerne ikke ønsker at tingene dine lider samme skjebne som gulvet. Det beste er de dagene da du har sekk+gymbag+tatt av deg en stor vinterjakke, for en behagelig busstur!

Men som sagt, spør dem og det ikke er bedre alternativer igjen på bussen fjerner jeg med glede tingene mine
En ting til jeg ofte gremmer meg over er når bussen er stappfull, alle sitteplassene er tatt, og det står en klump med folk "nede" i bussen, ved døra i midten. Disse folkene klarer virkelig ikke å forstå av seg selv at man må trekke lengre bak i bussen for å få plass til flere. Dette må bussjåføren fortelle de HVER ENESTE DAG!

Seriøst. Lær dere dette, vær så snill!

Og ja, on topic: vi nordmenn har en intimgrense av en annen verden. Kanskje er det det kalde været? Vi sitter vertfall inne i stua minst 6 måneder i året, og da for man vertfall ikke utprøvd sine sosiale skills i edru form. Jeg har vertfall snakket med et par studenter fra det store utland, og de sier at nordmenn må være de mest innelukka personene i verden.
Eneste gangen de har det gøy med ukjente nordmenn er når det er fest og alkohol inne i bildet, kun da går det ann å snakke sammen med ukjente.

I tillegg så har de også lagt merke til at det å sjekke opp folk på bussen er no-no i Norge. Folk tror man er gal hvis man setter seg ved siden av ei jente og prater hvis det er flere ledige dobbeltplasser igjen på bussen.
I spania f.eks er dette mer vanlig, såvidt jeg har hørt.
Mine bussvaner: Jeg kan forsåvidt sitte hvor som helst på bussen, bortsett fra setene som peker motsatt vei av kjøreretning. Sitter jeg der får jeg store problemer med å klare å plassere blikket noe sted og tankene mine blir rimlig innadvent, hehe. Om noen lukter ekstremt vondt så flytter jeg meg litt krasst.

Jeg viser altid omtanke for de som sitter foran meg og gjør alt jeg kan for å ikke presse knærne inn i ryggen deres. Er det noe som irriter meg så er det folk som gnikker og gnur knærne inn i setet til personen som sitter foran. Det irriterte meg faktisk så grenseløst at jeg måtte finne en løsning, og den består av å flytte meg til setet bak personen og gnikke og gnu knærne mine, så hardt og jævlig som mulig, inn i seteryggen. Dersom setet bak dem ikke er ledig snur jeg meg og ber dem om å være så vennlig å være obs på knærne sine. Jeg ser jo selvsagt an situasjonen. Er det et eifeltårn av en mann bak meg så skjønner jeg jo at det ikke er hans skyld at han har så lange ben, og at stakkaren må ha et sted å gjøre av de, så da biter jeg jeg det i meg.
Noe av det kjipeste med bussturer og fulle busser er faktisk når noen hører på meningsløs syretechno på full guffe med Koss portaPro..
Sitat av olaPola Vis innlegg
Noe av det kjipeste med bussturer og fulle busser er faktisk når noen hører på meningsløs syretechno på full guffe med Koss portaPro..
Vis hele sitatet...
Når jeg var i England og skulle fra Manchester til London med tog, så satt det en sånn fyr og hørte på sånn hardcore syretechno på FULL GUFFE, med sånne crappy ørepropper så man hørte alt. Han leste også en sånn "101 ways to get larger abs" eller noe sånt. Fy faen. På vei TIL Manchester så kom det to ortodokse jøder og satt seg vedsiden av oss og begynte å spise noen VELDIG tvilsomme urter eller hva faen det var... også ble de sikkert oppringt syvogtyve ganger i løpet av turen, med DEN teite ringetonen liksom.
Sist endret av Fanz44; 3. desember 2010 kl. 00:48.