Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 6403
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Tror ikke du skjønner helt. Han skjøt ikke nødvendigvis for å drepe deg. I begge tilfeller bør han skjønne risikoen. Og den er vel like åpenbar om du skyter en i låret eller du gasser opp i stor fart med en skrikende dame på panseret.

Men du mener det er drap hvis han skyter deg i låret. Men ikke hvis han har deg på panseret og bare kjører videre fort som faen. Merkelig.
Vis hele sitatet...
Vesentlig forskjell

Sitat av Don Veto Vis innlegg
Tror ikke du skjønner helt. Han skjøt ikke nødvendigvis for å drepe deg. I begge tilfeller bør han skjønne risikoen. Og den er vel like åpenbar om du skyter en i låret eller du gasser opp i stor fart med en skrikende dame på panseret.

Men du mener det er drap hvis han skyter deg i låret. Men ikke hvis han har deg på panseret og bare kjører videre fort som faen. Merkelig.
Vis hele sitatet...
Det var ikke han som plasserte henne på panseret, hadde han skutt noen så hadde han selv plassert våpenet i hånden sin.
Skjønner uansett ikke hvorfor du skal blande inn skyting.
Å skyte noen kan ikke sammenlignes med å i panikk kjøre videre med noen som har kastet seg over panseret.
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
nei. eieren kaster seg oppå bilen mens den beveger seg i håp om å få biltyven til å stoppe. Jeg regner med at du ikke hadde følt deg rettferdig behandlet hvis du ble anklaget for overlagt drap når det klart er eieren sin egen dudristighet som fører til hennes egen død.

eller hva er rettferdig for deg? sitte inne for overlagt drap fordi noen prøver å leke hollywood?
Vis hele sitatet...
Vel når det er bil tyven sine handlinger som fører til hennes død så er det selvfølgelig drap.
Det klarer vel selv en "type" som deg å skjønne å.
Jeg håper virkelig denne morderen får det helt jævlig i fengsel.
Hadde denne bil tyven brukt hue litt, så hadde han stoppet bilen å heller lagt på sprang.
Enn å kjøre i full fart med eieren av bilen på pansret.
Eller så kunne han også funnet en ANNEN bil å stjele.

Sitat av Skogslarve Vis innlegg
Det spørsmålet man virkelig må stille seg er hva i helvete er det som får en 46 år gammel dame til å hoppe foran en bil det sitter en lovforbryter i?
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende at hun rett å slett hadde fått nok av krimminelle avskum som forpester samfunnet.

Men å hoppe oppe på pansret var nok desverre et meget dårlig valg.
Men det var denne bil tyven som foråsaket hennes død.

Sitat av EuroPalleJesus Vis innlegg
Syns det er grunn i massevis , jeg tror neppe at han hadde planlagt å drepe henne. Er snakk om et tyveri med uventa følger, forårsaket av begges feil.
Trasig er det, men noe av det man lærer når man jobber i butikk er at hvis man skulle bli ranet så gi pengene i fra deg og ring så politiet.
Å risiker livet for å stoppe en biltyv som kan være rusa,bevæpnet og farlig er ikke særlig smart.
Vis hele sitatet...
Begges feil?
Det var jo helt å holdent hans feil.
Han valgte å ta noen andre sin bil.
Det var han som valgte å gi full gass med noen på panseret.
Jævla morder.
Synd at en uskyldige person mister livet, mens denne morderen får leve videre.

Morderen en mann på 24år er en kjenning av politiet å er en del av det kriminelle rusmiljøet i Kongsvinger.
Nå ville det ikke forundre meg om denne morderen får en lav straff, ettersom at kjenninger av politiet alltid får lavere straff en andre. Jævla avskum.
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
Ettersom at kjenninger av politiet alltid får lavere straff en andre. Jævla avskum.
Vis hele sitatet...
Uten å gå off-topic, men har du kilder på dette? Det virker svært lite fornuftig å gi strafferabatt bare fordi man tidligere er straffet, burde heller vært høyere straff. Jeg tviler veldig på at kjenninger av politiet alltid får lavere straff.

Begges feil?
Det var jo helt å holdent hans feil.
Han valgte å ta noen andre sin bil.
Vis hele sitatet...
Det stemmer det at om han ikke absolutt skulle stjele den bilen, så hadde hun ikke blitt drept. Men hadde ikke hun kastet seg opp på panseret så hadde hun heller ikke blitt drept. Så det er faktisk ikke bare hans skyld.
Sist endret av staM; 3. oktober 2010 kl. 22:09.
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av staM Vis innlegg
Det stemmer det at om han ikke absolutt skulle stjele den bilen, så hadde hun ikke blitt drept. Men hadde ikke hun kastet seg opp på panseret så hadde hun heller ikke blitt drept. Så det er faktisk ikke bare hans skyld.
Vis hele sitatet...
Joda, men samtidig er det bare hans skyld. At man hopper opp på panseret på bilen din for å få han til å ikke kjøre betyr ikke automatisk at du dør. Han kunne enkelt blitt kvitt henne uten å ta livet av hun. Kjøre EN meter og bråbremse. Kjøre 2 3 10 meter? IKKE full fart i 650 meter! Eller han kunne gått ut å slått hun ned.

Fantastisk dårlig å legge skyld på denne damen. Hva hvis en butikkansatt prøver å gjøre motstand mot en raner og blir ""uaktsomt"" drept? Greit at det ikke hadde skjedd hvis den butikkansatte ikke gjorde motstand, men det er for faen likevel raneren sin skyld! Eller er det formildende at den butikkansatte gjorde motstand, fordi da er det begges feil?
Sist endret av Don Veto; 3. oktober 2010 kl. 22:26.
Jeg prøver ikke å uskyldiggjøre denne mannen, og er fullstendig enig at han var en idiot som gjorde det han gjorde. Og han må selvfølgelig straffes for det. Men jeg mener også fremdeles, etter det jeg kjenner til om saken, at dette er uaktsomt drap. Enten du liker det eller ikke. Han stjal en bil, og når han skulle kjøre så lekte eieren av bilen rambo og kastet seg opp på panseret. Dette fikk grufulle følger, men var nok ikke planlagt av tyven.

Du kan godt komme med hundrevis av flere eksempler på hva han kunne ha gjort for å få henne ned av panseret, om du vil det. Over og ut
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av staM Vis innlegg
Jeg prøver ikke å uskyldiggjøre denne mannen, og er fullstendig enig at han var en idiot som gjorde det han gjorde. Og han må selvfølgelig straffes for det. Men jeg mener også fremdeles, etter det jeg kjenner til om saken, at dette er uaktsomt drap. Enten du liker det eller ikke. Han stjal en bil, og når han skulle kjøre så lekte eieren av bilen rambo og kastet seg opp på panseret. Dette fikk grufulle følger, men var nok ikke planlagt av tyven.

Du kan godt komme med hundrevis av flere eksempler på hva han kunne ha gjort for å få henne ned av panseret, om du vil det. Over og ut
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke den logikken din i det hele tatt. Fantastisk
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Skjønner ikke den logikken din i det hele tatt. Fantastisk
Vis hele sitatet...
Logikken er veldig enkel: du er uskuldig inntil det motsette er bevist. Kan du bevise at det var overlagt drap? Enkel og elementær juss.
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Logikken er veldig enkel: du er uskuldig inntil det motsette er bevist. Kan du bevise at det var overlagt drap? Enkel og elementær juss.
Vis hele sitatet...
Denne saken er ikke enkel og elementær. Da får heller du lese litt jus. Leser nå at de ikke har tatt stilling til skyldspørsmålet enda. Vi får se hva de kommer fram til. Jeg mener det helt klart bør være eventualitetsforsett. Ikke overlagt drap etter lovens strengeste straff.

http://no.wikipedia.org/wiki/Forsett

Må da være lov å diskutere det selv om man ikke er jurist. Og diskutere ting selv om man ikke jobber med det og ikke "vet best".

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10041391

- Politiet har utvidet siktelsen til forsettlig drap mot 24-åringen som stjal bilen til trebarnsmoren i Kongsvinger.

Heldigvis har juristene mer forståelse av regelverk og logisk sans enn dere.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg trur vi satser på at politijuristen kjenner jussen bak grenesene mellom overlagt og uaktsomt drap langt betre enn deg og meg.

For at det skal vere overlagt så må vel intensjonen vere å drepe, og det blir jo umulig å bevise her...
Vis hele sitatet...
Vi satser på det du.
Sist endret av Don Veto; 4. oktober 2010 kl. 10:08.
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3840908.ece

Her skriver avisen faktisk at han er siktet for forsettelig drap. Ser ut til at de faktisk utvidet siktelsen.
Og det er på sin plass! Min mening er at dersom man gjør en kriminell handling, og denne handlingen direkte fører til dødsfall, så burde man i de aller fleste tilfeller bli siktet for forsettlig drap og risikere 21-års fengsel. Han mente kanskje ikke å drepe noen, men hans handlinger førte til at nettopp dette skjedde.
Ikke for å være frekk, men jeg synes hu dama var passe dum. Det går ann å bruke huet et sekund, iallefall synes jeg det virker som en selvfølge at man ikke skal legge seg på en bil som du ikke vet kan begynne å kjøre eller ikke.

Beklager om jeg traff på noen pårørende eller noe her, men var bare for å få frem det jeg sku si.
Update:
Sitat av VG Nett
24-åring siktet for
forsettlig drap på
Lise-May Varild (46)
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10041391
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Vis hele sitatet...
"Politiet mener at 24-åringen måtte ha skjønt at villmannskjøringen kunne ha endt med at Varild kunne dø, og har derfor siktet ham for forsettlig drap."

Ja det er akkurat dette jeg har prøvd å få fram hele tiden. Noe mer åpenbart skal man lete lenge etter. Ganske utrolig og vanskelig å forstå at man kan mene noe annet når man raser avgårde i stor fart over et langt stykke med en skrikende person på panseret.
Sitat av staM Vis innlegg
Jeg prøver ikke å uskyldiggjøre denne mannen, og er fullstendig enig at han var en idiot som gjorde det han gjorde. Og han må selvfølgelig straffes for det. Men jeg mener også fremdeles, etter det jeg kjenner til om saken, at dette er uaktsomt drap. Enten du liker det eller ikke. Han stjal en bil, og når han skulle kjøre så lekte eieren av bilen rambo og kastet seg opp på panseret. Dette fikk grufulle følger, men var nok ikke planlagt av tyven.

Du kan godt komme med hundrevis av flere eksempler på hva han kunne ha gjort for å få henne ned av panseret, om du vil det. Over og ut
Vis hele sitatet...
For å være helt ærlig når jeg hørte om denne saken så tenke jeg på følgende tekst.
"Er det oss du vil hate når det nye passaten din står som total vrak inn i en fjellvegg med en død narkis bak ratte"

Det var fordi tenkte det var en narkomann person som hadde med det bil drapet å gjøre.


Lekte rambo?
Hva er det for noe å si a, det var jo HENNES biL.
Det var jo ikke han narkisen sin bil.
Men det var han som valgte å kjøre av gårde på en svingete å jævlig vei, med en 48år gammel kvinne på panseret.

Ta en titt på dette film klippet så vil du se hva the americans gjør mot bil tyver som bruker en bil som et mord våpen.

http://www.youtube.com/watch?v=ummnO...eature=related
Sitat av slashdot Vis innlegg
Logikken er veldig enkel: du er uskuldig inntil det motsette er bevist. Kan du bevise at det var overlagt drap? Enkel og elementær juss.
Vis hele sitatet...
Så enkelt er det nok ikke. Ikke i praktiseringen, i alle fall. Det er nærmest umulig å bevise hva en person har tenkt og ikke tenkt. Men i dette tilfellet er det flere faktorer som tilsammen burde gi en pekepinn på hva som har foregått.


Jeg leste også noe om panikk som årsak til at mistenkte ikke stanset bilen, og at det derfor var uaktsomt. Når personer dreper i affekt, er vel panikk en av de mange følelsene de kan ha, men det blir vel neppe omtalt som uaktsomt. Selv om det ikke planlegges i forkant. Dårlig sammenligning, men det er et poeng her en plass.

Det jeg er mest lei meg for, er at vi ikke har kommet opp med en eneste rettferdig straff som fungerer - i drapssaker altså.
Jeg synes det er uaktsomt å hoppe oppå panseret.
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av kontra Vis innlegg
Jeg synes det er uaktsomt å hoppe oppå panseret.
Vis hele sitatet...
Ja det var uaktsomt av henne, men det gjør ikke det videre hendelsesforløpet uaktsomt av han. Det er ikke formildende det i forhold til en forsettlig siktelse, sånn som han valgte å fullføre situasjonen.
Sitat av Skogslarve Vis innlegg
Det spørsmålet man virkelig må stille seg er hva i helvete er det som får en 46 år gammel dame til å hoppe foran en bil det sitter en lovforbryter i?
Vis hele sitatet...

Impuls reaksjon kalles det. Hadde hun fått fem minutter å tenk på, ville hun ikke lagt seg på panseret, men det fikk hun ikke. Det er helle ikke noe ulovlig å prøve å stoppe en biltyv, så det kan være så uaktsomt som det bare vil. Hun ville bare ha bilen sin tilbake.

Det her er ikke uaktsomt drap i mine øyne. Han er klar over risken og klar over at kvinnen kan dø av å smelle hodet i asfalten.

Han stjal moren til 3 barn. Håper han får som han fortjener.
Sist endret av brgz; 6. oktober 2010 kl. 08:14.
Det var egentlig ganske dumt, men tror ikke at hun hadde fått igjen penger på forsikringen siden hun lot nøklene være i bilen også. Men hun tenke seg sikkert ikke helt om.

OT: Hvor mange er det plass til inni en Audi V6? 5 I bilen og ei på panseret.
Sitat av Get-A-Life Vis innlegg
Det var egentlig ganske dumt, men tror ikke at hun hadde fått igjen penger på forsikringen siden hun lot nøklene være i bilen også. Men hun tenke seg sikkert ikke helt om.

OT: Hvor mange er det plass til inni en Audi V6? 5 I bilen og ei på panseret.
Vis hele sitatet...
Jevla bra.... først spør du hvor mange som kan få plass "inni" en audi V6?
Også kommer du med 5 "inni" og ei "på" panseret?

Hva er en audi v6 forresten?
Dem har sånne egne audi modeller i Vinger(Kongsvinger).
Der har dem ikke Audi A6 men Audi V6 å Audi V4.
Dem har valgt å være litt annerledes.
Sist endret av UrbanFreak86; 7. oktober 2010 kl. 03:18.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
La rettferdigheten seire.

"Den 24 år gamle mannen som kjørte på og drepte den 49 år gamle Lise-May Varild i Kongsvinger i oktober, blir tiltalt for drap og ran.
Mannen er nå tiltalt både for drap for å lette en annen forbrytelse eller unndra seg straffen for en slik, og for grovt ran i tillegg til bilbrukstyveri og flere tilfeller av grovt og simpelt tyveri. Han er også tiltalt for bilkjøring påvirket av flere narkotiske stoffer."

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10012573

Det er utrolig trist at en uskyldig person måtte bøte med livet for å få dette avskummet bort fra gatene.
"felony murder", det å drepe noen under en annen grov kriminell handling har vært ansett som en særskilt ille forbrytelse helt siden romersk lov. Blir spennende å se hva norsk rett kommer fram til.
Bitter
Don Veto's Avatar
Trådstarter
Sitat av UrbanFreak86 Vis innlegg
La rettferdigheten seire.

"Den 24 år gamle mannen som kjørte på og drepte den 49 år gamle Lise-May Varild i Kongsvinger i oktober, blir tiltalt for drap og ran.
Mannen er nå tiltalt både for drap for å lette en annen forbrytelse eller unndra seg straffen for en slik, og for grovt ran i tillegg til bilbrukstyveri og flere tilfeller av grovt og simpelt tyveri. Han er også tiltalt for bilkjøring påvirket av flere narkotiske stoffer."

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10012573

Det er utrolig trist at en uskyldig person måtte bøte med livet for å få dette avskummet bort fra gatene.
Vis hele sitatet...
Flott! Var provoserende med enkelte som har en så forvridd logikk og etisk retningssnor at det er mulig å mene at dette var uaktsomt drap. Han traff ikke en som gikk over veien, han gasset opp og kjørte i en lang strekning i høy fart med et levende skrikende menneske på panseret. Velkommen til virkeligheten!
Han fortjener nok å bli tiltalt for noe type drap. Hennes død er av følge av hans handlinger. Og det var kriminelle handlinger. Så han er grunnen for situasjonen som oppstod. Hadde det ikke vært for han hadde hun nok vært i livet i dag. Men om intensjonene var å drepe henne tviler jeg på, han skulle stjele bil han! Så hans intensjoner var ikke hovedsaklig å drepe dama, han skulle ha bil. Hun som klamret seg fast til bilen, personlig hadde jeg latt han gå... men nok om det, hun mistet jo livet.
Sitat av staM Vis innlegg
Selv om han visste at hun var på panseret, og han skjønte hun kom til å dette av, så er det ikke sikkert det var planlagt å drepe henne. Det bør du også skjønne.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg går inn på skolen min med øynene lukket og skyter i random retninger. 3 personer dør og jeg blir tatt for uaktsomt drap?

Jeg hadde jo ikke planlagt å drepe noen, men kanskje burde jeg skjønnt at det var en svært stor risiko for at det kom til å skje..
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Flott! Var provoserende med enkelte som har en så forvridd logikk og etisk retningssnor at det er mulig å mene at dette var uaktsomt drap. Han traff ikke en som gikk over veien, han gasset opp og kjørte i en lang strekning i høy fart med et levende skrikende menneske på panseret. Velkommen til virkeligheten!
Vis hele sitatet...
Grenseoppgangen mellom forsett og uaktsomhet er såpass vanskelig at selv garvede jurister kan snuble. Særlig gjelder det de lavere gradene av forsett som dolus eventualis som du tydeligvis har trykket til ditt bryst. I dette tilfellet må retten ta stilling til om tiltalte burde ha forstått at handlingene hans med stor sannsynlighet kunne ført til død men likevel bevisst valgte å gjennomføre handlingen. I tillegg så er det grader av hvor bevisst tiltaltes forståelse av mulige konsekvenser skal være.

Som sagt, grenseoppgangene her er ikke enkle, så jeg skjønner ikke hvorfor du blir så innmari provosert.