Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  468 40382
Sitat av ivioynar Vis innlegg

At man må betale barnebidrag for unger man ikke ønsker er nå engang nettopp derfor barnebidraget er der - så pappaer ikke kan stikke av fullstendig. Hele poenget med det pengebeløpet hadde forsvunnet hvis menn bare kunne erklære at ungen ikke var sin - beløpet er ikke der for å tjene moren, det er der for å støtte ungen. Det er en risiko man må være inneforstått med før man har sex. Å sterilisere seg selv eller bruke kondom kan minske risikoen, men hvis man ikke vil ha unger så bør man virkelig ikke ha sex... Ikke ha sex først og så bli grinete når dama har andre oppfatninger enn en selv. En manns rettigheter når han blir far er å få muligheten til å treffe barnet. Det er ikke muligheten til å stikke av fullstendig, både økonomisk og sosialt: Der må han nøye seg med å gi ungen psykologiske arr.
Vis hele sitatet...
KP til deg for et reflektert bidrag. Personlig synes jeg selvsagt at ja, mannen bør bruke dong dersom han vil unngå å bli far. MEN, den store kjipe elefanten er jo jenter som er i forhold og bestemmer seg for å bli mor koste hva det koste skal. Pappaen får svi fordi han kan ende opp med å gi psykologiske arr som du sier, på et barn han ikke ville ha in the first place. Jeg ser den. Det er en vanskelig situasjon, men du har jo selvfølgelig rett i at barnebidrag må gis fordi det tross alt er barnet som skal bli oppfostret. Samtidig klarer jeg ikke å la vær å gremmes over jenter som lyver om prevansjon. Er det one-night stand eller et kort forhold synes jeg menn absolutt bør få på gummien, men når det gjelder lengre forhold hvor de kanskje har diskutert barn og mannen sier nei... vel, jeg synes det er verre enn utroskap når jenta da lurer han fordi det går utover ungen og. Da bør hun heller finne seg en annen mann, en som vil ha barn.
Har lest gjennom en del av det som er skrevet nå, konklusjonen min er at det er ett flertall for at mannen ikke skal ha noen retter i forhold til ett ufødt barn. Alt skal bestemmes helt og holdent av mor.
Det snakkes om kondombruk, men det finnes faktisk tilfeller der kvinnen tar innholdet i kondomet og inseminerer seg selv...
Hva rettigheter bør far ha til dette? Om mor gjør dette i hemmelighet har hun i det minste ett moralsk annsvar i forhold til barnets rett til å vite hvem faren er.

I praksis så er holdningen her inne at om far er så uheldig å bli frastjålet sæd eller lurt på andre måter så har han ingen rettigheter. Skremmende!
Sist endret av Brulte; 13. desember 2009 kl. 17:46.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Har lest gjennom en del av det som er skrevet nå, konklusjonen min er at det er ett flertall for at mannen ikke skal ha noen retter i forhold til ett ufødt barn. Alt skal bestemmes helt og holdent av mor.
Det snakkes om kondombruk, men det finnes faktisk tilfeller der kvinnen tar innholdet i kondomet og inseminerer seg selv...
Vis hele sitatet...
Da er mamma litt psykopat og jeg skulle likt å se eksempler på at dette faktisk skjer, men greit, da foreslår jeg at folk også passer på det brukte kondomet etter sex. Eventuelt dropper å ha sex med folk man ikke stoler på. Jeg synes sædtyveri virker som et veldig oppkonstruert eksempel og hvis man lar anklager om slikt kvalifisere til å slippe å betale barnebidrag blir det jo fort til at samtlige angrende fedre i dette landet fikk "stjålet sæden" sin. Er det fullstendig utelukket for deg å måtte gi penger til et eventuelt avkom, steriliser deg selv eller ikke ha sex. Så enkelt er det. Når du har sex med folk du ikke kjenner godt løper du risikoen for at de har sykdommer eller for at de er fullstendig gærne.

Det er ikke en menneskerett å ha sex. Du kan fint la være, hvis de marginale sannsynlighetene er avskrekkende. På en annen side har menn mulighet til å ikke involvere seg overhode i barnets liv hvis de ønsker utover barnebidragene og du kan jo saktens bare droppe å la jenta vite hvem du er . Fedre slipper også problemene med graviditet og den personlige problematikken rundt en kvinnes valg i forhold til abort.

Hva rettigheter bør far ha til dette? Om mor gjør dette i hemmelighet har hun i det minste ett moralsk annsvar i forhold til barnets rett til å vite hvem faren er.
Vis hele sitatet...
Far kan da fint ta kontakt med ungen?

I praksis så er holdningen her inne at om far er så uheldig å bli frastjålet sæd eller lurt på andre måter så har han ingen rettigheter. Skremmende!
Vis hele sitatet...
I det tilfelle at en dame bryter seg inn i huset ditt, bedøver deg og stjeler sæd fra testiklene dine har vi faktisk et ganske bra lovverk mot overgrep og innbrudd som gjør at de kan straffes.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Skal lage en propogandavideo selv, men min skal hete: "Trangsynthet, hvorfor abort bør bli utført oftere".
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jeg gidder ikke se kristenpropaganda, men husk på at det ofte er film av senaborter av større fostre i slike videoer, og ikke av "vanlige" aborter som skjer inntil 12 uker.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg gidder ikke se kristenpropaganda, men husk på at det ofte er film av senaborter av større fostre i slike videoer, og ikke av "vanlige" aborter som skjer inntil 12 uker.
Vis hele sitatet...
Kristenpropaganda??

Haha, fakta takk!
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Kristenpropaganda??

Haha, fakta takk!
Vis hele sitatet...
Filmen er lagt ut på Facebook av Magnar Tanem, som er nestleder i det kristenfundamentalistiske partiet Kristent Samlingsparti, samt at han er medlem i Frp.(!)

Han er bl.a medlem i følgende Facebookgrupper: Korsets Seier, GoJerusalem, 1,000,000 strong against ABORTION, we can find 1,000,000 people who don't believe in Evolution, Christian Wake Up! - Pray and Watch! - Jesus/Yahsua/Yeshua is coming soon, Let's find 1,000,000 people against Abortion, Med Israel for fred (MIFF), og selvsagt THE UNITED STATES OF AMERICA - USA.

Er dette virkelig en mann du stoler på når det gjelder å legge frem fakta om abort? I såfall bør du google ordet kildekritikk.
Helt randomt. Et individ som ikke er født, ikke kan tenke, ikke ha hjernekapasitet til å skjønne/føle at det blir drept/avlivet kaller jeg verken menneske eller barn. Ergo, jeg ville "drept" fosteret uten å ha dårlig samvittighet. Ødelegger ikke hele min fremtid, utdannelse, sosiale liv pga. at ei dum berte hevder man er en morder fordi man tar abort.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Filmen er lagt ut på Facebook av Magnar Tanem, som er nestleder i det kristenfundamentalistiske partiet Kristent Samlingsparti, samt at han er medlem i Frp.(!)

Han er bl.a medlem i følgende Facebookgrupper: Korsets Seier, GoJerusalem, 1,000,000 strong against ABORTION, we can find 1,000,000 people who don't believe in Evolution, Christian Wake Up! - Pray and Watch! - Jesus/Yahsua/Yeshua is coming soon, Let's find 1,000,000 people against Abortion, Med Israel for fred (MIFF), og selvsagt THE UNITED STATES OF AMERICA - USA.

Er dette virkelig en mann du stoler på når det gjelder å legge frem fakta om abort? I såfall bør du google ordet kildekritikk.
Vis hele sitatet...
Og hva så at han er medlem av grupper som deler hans mening?

Ser filmen "manipulert" ut kanskje? Ser du dukker?
Nei, denne filmen er ekte.
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Og hva så at han er medlem av grupper som deler hans mening?

Ser filmen "manipulert" ut kanskje? Ser du dukker?
Nei, denne filmen er ekte.
Vis hele sitatet...
Man kan lett se forskjell på en spontanabort i 8mnd/dødfødt unge versus provosert abort før uke 12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av [GC/Betater] Vis innlegg
Og hva så at han er medlem av grupper som deler hans mening?

Ser filmen "manipulert" ut kanskje? Ser du dukker?
Nei, denne filmen er ekte.
Vis hele sitatet...
Dog ikkje nødvendigvis mindre propaganda av at den er ekte. Spørsmålet er om den er interessant for debatten, og eg tipper at svaret er et rimelig rungande nei, fordi fundamentalister i kristen samlingsparti sjelden greier det der med argumentasjon spesielt bra - dei tyr stortsett til stråmenn, og bruker bilder av seinaborter som argument mot aborter før uke 12, som er resten av det den norske debatten dreier seg om.

Det blir omtrent som om eg skulle brukt film fra 11. september 2001 til å argumentere mot at folk bør få ta flyutdanning... absurd, og fullstendig på sida av debatten.
Hvorfor i all verden skal man være motstander til abort når barnet kan risikere å få en forferdelig barndom? Hadde jeg gjort en jente på 16-20 år gravid ville jeg gjort alt i min makt for å få fjernet barnet. Både for min del, kvinnens del og barnets del.

Jeg veit mange vil reagere på utsagnet mitt, men jeg mener at en kvinne i den aldersgruppen ikke er i stand til å tenke rasjonelt i en slik situasjon. Man har alt for liten livserfaring til å oppfostre et menneske, dessuten ødelegger det for kvinnens fremtid; vanskelig med utdannelse, vanskelig å reise og oppleve ting, pluss at det blir vanskelig å forsørge seg selv og barnet.

Når man får barn skal man ikke tenke på seg selv. Et barn har faktisk rett til en god oppvekst. For all del, det er nok av kvinner i den alderen som sikkert klarer å fostre opp et barn, men jeg vil påstå at majoriteten i den alderen ikke har kompetanse eller mulighet for å fostre opp et barn. Ungdom er som kaniner, de har sex hele tiden. De fester. De reiser. De studerer. Det er ikke passende for et barn å vokse opp under slike omstendigheter.

Dessuten så velger jeg å stå bak Slashdot og de andre gutta her. Et foster er ikke et menneske. Det har ikke kognitive egenskaper!
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Hvorfor i all verden skal man være motstander til abort når barnet kan risikere å få en forferdelig barndom? Hadde jeg gjort en jente på 16-20 år gravid ville jeg gjort alt i min makt for å få fjernet barnet. Både for min del, kvinnens del og barnets del.

Jeg veit mange vil reagere på utsagnet mitt, men jeg mener at en kvinne i den aldersgruppen ikke er i stand til å tenke rasjonelt i en slik situasjon. Man har alt for liten livserfaring til å oppfostre et menneske, dessuten ødelegger det for kvinnens fremtid; vanskelig med utdannelse, vanskelig å reise og oppleve ting, pluss at det blir vanskelig å forsørge seg selv og barnet.

Når man får barn skal man ikke tenke på seg selv. Et barn har faktisk rett til en god oppvekst. For all del, det er nok av kvinner i den alderen som sikkert klarer å fostre opp et barn, men jeg vil påstå at majoriteten i den alderen ikke har kompetanse eller mulighet for å fostre opp et barn. Ungdom er som kaniner, de har sex hele tiden. De fester. De reiser. De studerer. Det er ikke passende for et barn å vokse opp under slike omstendigheter.

Dessuten så velger jeg å stå bak Slashdot og de andre gutta her. Et foster er ikke et menneske. Det har ikke kognitive egenskaper!
Vis hele sitatet...
jeg er så enig som jeg kan bli. "Desverre" er det slik at det er kvinnen's rett å bestemme dette selv, så sant hun er over 16 år. (?) Man kan selvfølgelig prøve seg med gode poenger, og si, det du sier her. In the end, er det hennes valg.
Jeg syns alle som sier at dem som tar abort er "egoistiske" bør tenke på hvilket situasjon dem som tar aborten er i.

Jeg syns ikke det er rett og få barn uten at du er stabil økonomisk og har et stabilt sinn!

Det og få et barn når man er 18 år og uten noe særlig livserfaring, utdanning og lønn er egoistisk mot barnet, det er barnet som må lide fordi du absolutt MÅ ha barn.

Jeg er absolutt FOR abort, hvor man kan ungå mye problemer, et barn bør slippe og ha foreldre som sliter med økonomi, og har daglig kontakt med sosialkontoret og barnevernet.

Uforsvarlige tennåringer!
Har scannet inn en tresiders artikkel fra Aftenposten Innsikt. Den bør leses uansett, men bør spesielt være til ettertanke til dere som er mot abort. Den tar opp situasjonen i Argentina, der abort kun kan utføres hvis det er fare for morens liv, eller det er en mentalt tilbakestående kvinne som har blitt voldtatt. Dette er riktgnok et annet land enn Norge, men det gir dere et ganske bra innblikk i hva forbud mot abort medfører av negative konsekvenser andre steder i verden.

Tresiders pdf kan lastes ned her.

PS: Aftenposten Innsikt koster 449 kr for et helårsabonnement (11 utgaver), og er definitivt verdt å lese for å få med seg mye av det som skjer rundt i verden. Her slipper du å lese bruddstykker av et større bilde slik du ofte blir servert i dagsavisene, og får heller lengre, utfyllende og analytiske artikler uten sensasjonspreg.
Det er en kjempebra artikkel (og så bra at det er flere her inne som kjøper Aftenposten Innsikt!). Å forby abort blir som å forby narkotika, markedet forsvinner ikke, men går under jorda og det er mange som kan tjene gode penger på det. Det at så mange kvinner dør ved farlige inngrep burde i seg selv få omgjort loven, men en fattig kvinne's liv er bare ikke viktig nok tydeligvis. Provoserende.
for abort. slik jeg ser det blir ett liv til under fødsel, så lenge det er i magen så lever det ikke og er ikke bevisst. så du kan ikke drepe noe som ikke lever
Sitat av Nikko92xx Vis innlegg
for abort. slik jeg ser det blir ett liv til under fødsel, så lenge det er i magen så lever det ikke og er ikke bevisst. så du kan ikke drepe noe som ikke lever
Vis hele sitatet...
Jo, det lever i aller høyeste grad.
Fosteret er kun avhengig av en ekstern matforsyning for å opprettholde metabolismen osv.
Som igjen blir sett på selve definasjonen av liv.

La meg sette dette litt på spissen:

Er det da greit å ta livet av personer som er sterkt psykisk utviklingshemmet?


Selv mener jeg at abort burde være en sak som vurderes individuelt, selv om dette 100% sikkert igjen vil by på nye problemer.
Hvem skal vurdere dette, hvordan skal det vurderes osv.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hvem i helvete skal bestemme om kvinner har lyst til å beholde barnet sitt eller ikke? Argumentet om at man dreper et annet menneske er veldig tynt. Vi dreper indirekte mennesker hver gang vi kjører bilen vår, tar fly eller ikke kjøper enkelte varer osv. Med en gang det er snakk om å tjene penger er det greit å utnytte, undertrykke og drepe andre mennesker. Voksne mennesker. Voksne har evnen til å føle smerte, det har ikke et foster før i 6 uke (er ikke helt sikker på tallet, men mellom 6-8 tror jeg). Jeg er for selvbestemt abort, men før fosteret kan føle smerte. Da abort ble lovlig på 70-tallet skøyt antallet abortpasienter i været, men det roet seg igjen. Det er ingenting som tyder på at forbruket øker, bare fordi tjenesten/produktet lovliggjøres.

Peace out.
I en kommune delte de ut gratis prevansjon fram til 21 år i et år, resultatet ble en stor nedgang i aborter. Det samme kan ses på steder der helsesøstre får være aktive og dele ut p-piller på vgs (med dele ut mener jeg ikke at man må oppsøke helsestasjonen, som ofte er stengt, men at de får lov til å være mer synlige på skolene). Jeg tror det bunner i at de aller fleste 16-21 åringene har ikke lyst på barn, men om de blir gravide så er det faktisk ganske vanskelig å skulle ta abort (mentalt). Det er en ting å si bomsikkert at man ville tatt abort uansett, men jeg tror situasjonen er litt anderledes eller kan forandre seg når du står der med den 'positive' pinnen i hånda. Har sett det hos venninner og er dermed ekstra paranoid selv når det kommer til beskyttelse.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Er det da greit å ta livet av personer som er sterkt psykisk utviklingshemmet?
Vis hele sitatet...

Interessant problemstilling, men jeg syntes fortsatt det blir søkt å sammenligne dette med abort før 12. uke.

Med en sterkt psykisk utviklingshemmet person er det vanskelig, om ikke tilnærmet umulig, for en lege å si noe om hvor bevisst personen er, og hvorvidt personen har det godt eller vondt. Et foster kan man med rimelig sikkerhet si at ikke har noe å miste, annet enn en potensiell fremtid. Om forsteret er "bevisst", er det fortsatt ingen inntrykk eller opplevelser som vil bli "savnet", om man kan si det sånn.

For meg er er det da et lysende enkelt valg: Jeg vil ikke "leke gud" til den grad at jeg går ut ifra at en person ikke vil fortsette å leve kun på grunnlag av spekulasjoner om personens opplevelse av virkeligheten. Derimot har jeg ingenting imot å ta valget når det kommer til et menneskeliv som ikke en gang har fått begynt.
Lissomsjef
Gj3dda's Avatar
Jeg er for selvbestemt abort av ingen annen grunn en at man må kunne bestemme selv om man vil ha ungen eller ikke.
ikke glem, at dersom abort ikke ville vært lov, så ville folk funnet andre måter. strikkepinner, saks, kniv, hammer i magen... ja, det var mye som ble gjort før for å fjerne den uønskede ungen.
Sitat av Kanoner Vis innlegg
Er for selvbestemt abort, såfremt det ikke brukes som prevansjon.
Vis hele sitatet...
Akkurat den setningen jeg ville skrive da jeg så denne tråden
Jeg mener på dette punkt akkurat det samme som den katolske kirke:

Sitat av Katolske Kirkes Katekisme 2270.
Menneskelivet må helt og fullt aktes og forsvares helt fra unnfangelsesøyeblikket av. Mennesket, fra det øyeblikk det er til, må tilkjennes menneskelige rettigheter, deriblant den ufravikelige rett hvert uskyldig vesen har til å leve.
Vis hele sitatet...
Sitat av Katolske Kirkes Katekisme 2273.
Hvert uskyldig individs umistelige rett til å leve utgjør et grunnelement i det sivile samfunn og dets lovgivning
Vis hele sitatet...
Det barnet som drepes ved abort har (som oftest) et lengt liv foran seg som et tenkende og levende menneske. Å ta fra dette mennesket livets rett, ved å drepe det mens det ennå er et uskyldig, sårbart foster.

Ved voldtekt er fortsatt barnet en uskyldig part. Selv om det må vokse opp hos en fosterfamilie eller på et barnehjem, så har det da vel fremdeles en umistelig rett til å leve og forme sitt eget liv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Det barnet som drepes ved abort har (som oftest) et lengt liv foran seg som et tenkende og levende menneske. Å ta fra dette mennesket livets rett, ved å drepe det mens det ennå er et uskyldig, sårbart foster.
Vis hele sitatet...
...som er svært lite levedyktig utan for magen til mora. Kvifor kan du ikkje bruke samme argumentet på sauer? Dei blir jo slakta når dei er årsgamle, og da er dei åpenbart fint i stand til eit uavhengig liv. Kva er det som gjer eit menneske spesielt? Og for å sei det litt brutalt så er det meir likhet mellom et menneskefoster og et sauefoster ved 12 uker, enn mellom et menneskefoster og et menneske.

I mine auge er det rimelig enkelt spørsmål: skal vi prioritere et foster ute av stand til sjølvstendig liv, uten kognitive evner, og med svært begrensa nervesystem OVER et fullt utvikla menneske med svært avansert nervesystem? I mine auge blir det meir respekt for mennesket å tillate abort.
Er personlig for abort. Vi er for det første på god vei til overbefolkning, så å tilføre et uønsket menneske til til verden på grunn av "moral" blir litt cheesy i mine ører. Klarer fosteret seg ikke utenfor kroppen til moren på egenhånd er det en parasitt inntil videre.

Slemt sagt dog.
...som er svært lite levedyktig utan for magen til mora. Kvifor kan du ikkje bruke samme argumentet på sauer? Dei blir jo slakta når dei er årsgamle, og da er dei åpenbart fint i stand til eit uavhengig liv. Kva er det som gjer eit menneske spesielt? Og for å sei det litt brutalt så er det meir likhet mellom et menneskefoster og et sauefoster ved 12 uker, enn mellom et menneskefoster og et menneske.

I mine auge er det rimelig enkelt spørsmål: skal vi prioritere et foster ute av stand til sjølvstendig liv, uten kognitive evner, og med svært begrensa nervesystem OVER et fullt utvikla menneske med svært avansert nervesystem? I mine auge blir det meir respekt for mennesket å tillate abort.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg synes vi skal prioritere fosteret dersom det fullt utviklede mennesket ikke tar skade av det. Tenk på det potensielle mennesket som drepes. Hvorfor skal ikke det beskyttes? Fordi det ikke er fullt utviklet? Vil det ikke en gang bli det, og da bidra til menneskeheten på sitt vis, både på godt og vondt?

Å sammenligne et menneskebarn med en sau vil jeg si ikke er reelt, da mennesket faktisk har retten til både liv og trygghet gjennom FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter. Så vidt jeg vet finnes det ingen tilsvarende rett/lov for sauer.
Sist endret av Myrddin; 20. mai 2010 kl. 21:59.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Ja, jeg synes vi skal prioritere fosteret dersom det fullt utviklede mennesket ikke tar skade av det.
Vis hele sitatet...
Eg trur ikkje akkurat at det er veldig mange som bruker abort som prevensjonsmiddel. Så da vel dei vel abort av den grunn at dei meiner det å få unger vil skade dei? Og det er vel gjerne den personen sjølv som er best plassert til å vurdere eventuelle skadeverknader av det?
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Tenk på det potensielle mennesket som drepes. Hvorfor skal ikke det beskyttes? Fordi det ikke er fullt utviklet? Vil det ikke en gang bli det, og da bidra til menneskeheten på sitt vis, både på godt og vondt?
Vis hele sitatet...
I en del tilfeller vil eg dra det så langt som å sei at det å ikkje få vokse opp er et privilegium, t.d. med åleinemødre som åpenbart ikkje har ressurser nok. Det er òg rimeleg tåpeleg å sei at 'fordi det en gang vil vokse opp' i mine auge. Kvar gong ei kvinne har mensen er jo det potensielt sett et bortkasta liv - eit egg som forsvinn ut. For å ikkje snakke om alle dei potensielt framtidige menneska som ligg igjen i kondom rundt om i landet. Alle dei har det til felles at dei under rette forutsetninger kan bli liv, men etter mi meining ikkje er det enda.
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Å sammenligne et menneskebarn med en sau vil jeg si ikke er reelt, da mennesket faktisk har retten til både liv og trygghet gjennom FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter. Så vidt jeg vet finnes det ingen tilsvarende rett/lov for sauer.
Vis hele sitatet...
Eg spurte ikkje etter tekniske definisjoner. Eg har heller aldri argumentert for drap på voksne personer. Eg kjem kun med den påstanden at to vilkårlige pattedyrfoster har meir til felles med kvarandre enn eit vilkårleg voksent individ av samme art, utover genmaterialet.

I Noreg er abort lovleg fram til tolvte veke, som også er da en god del typiske tegn på avansert liv, som nervesystem, sanseorganer, lunger, hjerte o.l. utvikler seg. Eg synst det er ei grei avveining mellom fosteret og kvinna eg.
Abort opp til en alder av 3 år hehe neida. Selvbestemt abort er tingen. Det er bedre med et dødt foster enn ett forsømt barn av foreldre som ikke vil ha det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Eg trur ikkje akkurat at det er veldig mange som bruker abort som prevensjonsmiddel. Så da vel dei vel abort av den grunn at dei meiner det å få unger vil skade dei? Og det er vel gjerne den personen sjølv som er best plassert til å vurdere eventuelle skadeverknader av det?

I en del tilfeller vil eg dra det så langt som å sei at det å ikkje få vokse opp er et privilegium, t.d. med åleinemødre som åpenbart ikkje har ressurser nok. Det er òg rimeleg tåpeleg å sei at 'fordi det en gang vil vokse opp' i mine auge. Kvar gong ei kvinne har mensen er jo det potensielt sett et bortkasta liv - eit egg som forsvinn ut. For å ikkje snakke om alle dei potensielt framtidige menneska som ligg igjen i kondom rundt om i landet. Alle dei har det til felles at dei under rette forutsetninger kan bli liv, men etter mi meining ikkje er det enda.
Vis hele sitatet...
At en gravid kvinne finner ut at hun ikke vil ha barnet, for så å bestemme at det skal drepes, vil jeg si er omtrent det samme som å dømme en fange til døden, fordi samfunnet tror den kan komme til å skade noe(n).

"Every human being has the inherent right to life. This right shall be protected by law. No one shall be arbitrarily deprived of his life." står det i FNs konvensjon.

Det er ikke definert når man blir et menneske, men jeg vil si at det er fra det øyeblikket mennesket er unnfanget, eller enda tidligere, så fort et samleie oppstår, for først da oppstår muligheten for liv.

Av samme grunn er jeg også mot bruken av prevensjonsmidler. Det er å drepe et potensielt barn, et potensielt liv, et liv som burde forsvares på lik linje som alle andre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Det er ikke definert når man blir et menneske, men jeg vil si at det er fra det øyeblikket mennesket er unnfanget, eller enda tidligere, så fort et samleie oppstår, for først da oppstår muligheten for liv.
Vis hele sitatet...
Men - kan du forklare kvifor din definisjon skal påverke mitt liv? Eg tvinger ikkje deg til å ta abort, men eg vil ha mogelegheita. Nettopp med den argumentasjonen at det IMHO blir rimelig far fetched å sjå på det som liv.

Forøvrig så sørger jo naturen sjølv for at under 10% av samleia faktisk blir unger, så i så fall er jo naturen massemorder.
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Av samme grunn er jeg også mot bruken av prevensjonsmidler. Det er å drepe et potensielt barn, et potensielt liv, et liv som burde forsvares på lik linje som alle andre.
Vis hele sitatet...
Det er en så søkt definisjon at eg ser ikkje en einaste god grunn til å lytte til den. Beklager, du får finne deg i at samfunnet ikkje ser på eventyr og oppspinn som god nok grunn til å holde på regler.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men - kan du forklare kvifor din definisjon skal påverke mitt liv? Eg tvinger ikkje deg til å ta abort, men eg vil ha mogelegheita. Nettopp med den argumentasjonen at det IMHO blir rimelig far fetched å sjå på det som liv.

Forøvrig så sørger jo naturen sjølv for at under 10% av samleia faktisk blir unger, så i så fall er jo naturen massemorder.

Det er en så søkt definisjon at eg ser ikkje en einaste god grunn til å lytte til den. Beklager, du får finne deg i at samfunnet ikkje ser på eventyr og oppspinn som god nok grunn til å holde på regler.
Vis hele sitatet...
Du ønsker muligheten til å kunne ta abort, men hvem kan gi deg retten til å ta liv? Er ikke det litt inn på debatten om dødsstraff, om hvem som faktisk har rett til å bestemme at andre mennesker skal dø?

Du mener at min definisjon på liv ikke holder, men når blir et foster et menneske? Etter 12 uker? Hva er det da før? Bare et foster, et vesen uten rettigheter?

Dessuten, når det gjelder prevensjonsmidler, så bryter med nettopp naturen. Poenget med samleiet er å få barn, ved å bruke f. eks. kondom bryter man mot dette. Det er unaturlig, og jeg mener det er en tidlig form for abort.
Sist endret av Myrddin; 20. mai 2010 kl. 22:42.
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Av samme grunn er jeg også mot bruken av prevensjonsmidler. Det er å drepe et potensielt barn, et potensielt liv, et liv som burde forsvares på lik linje som alle andre.
Vis hele sitatet...
Jeg kan skjønne at paven og kardinalene i vatikanet mener dette, de lever tross alt i sølibat og har lite kontakt med den virkelige verden, men du må være et troll? Tror du virkelig at et kjærestepar på 14 lar være å ha sex til de gifter seg? Og hvis de får barn, hvordan kan de være istand til å ta vare på det? Skal en kvinne som ønsker seg karriere leve uten sex? Tror du at det blir mindre spredning av kjønnsykdomemr hvis ingen bruker kondomer?

Du snakker om et samfunn der alle som har et seksualliv er gift, og hvor kvinnen er bundet til hjemme med barnepass. Den grad av sosial kontroll som må være tilstede for å få til det eksisterer bare ikke lenger.
Sitat av NiteOwl Vis innlegg
Jeg kan skjønne at paven og kardinalene i vatikanet mener dette, de lever tross alt i sølibat og har lite kontakt med den virkelige verden, men du må være et troll? Tror du virkelig at et kjærestepar på 14 lar være å ha sex til de gifter seg? Og hvis de får barn, hvordan kan de være istand til å ta vare på det? Skal en kvinne som ønsker seg karriere leve uten sex? Tror du at det blir mindre spredning av kjønnsykdomemr hvis ingen bruker kondomer?

Du snakker om et samfunn der alle som har et seksualliv er gift, og hvor kvinnen er bundet til hjemme med barnepass. Den grad av sosial kontroll som må være tilstede for å få til det eksisterer bare ikke lenger.
Vis hele sitatet...
For å begynne med kjæresteparet, så håper jeg virkelig de holder seg til kyskhet, gjerne til de gifter seg. Først da har de inngått en evig pakt om kjærlighet, og er istand til å ta imot et barn (som er formålet med sex), som de kan oppfostre sammen, i kjærlighet til hverandre og barnet.

Så svaret på det spørsmålet finner man i ditt andre spørsmål; de er (normalt) ikke istand til å ta vare på barnet. Derfor skal de vente og holde seg kyske.

Mye av det er dessverre ønsketenking fra min side. Samfunnets moral er kommet til et stadium som jeg finner smertefullt.

En kvinne som ønsker en karriere bør, dersom hun ikke ønsker barn, holde seg unna sex, mener nå jeg. Er den kjødelige lysten så sterk at hun oppgir sin jomfrudom, bør hun ta følgene av det, og ta imot barnet, dersom det er aktuelt.

Når det gjelder kjønnssykdommer, oppfordrer jeg bare til kyskhet. Det er en dyd, og er muligens den mest effektive metoden mot disse sykdommene.
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Når det gjelder kjønnssykdommer, oppfordrer jeg bare til kyskhet. Det er en dyd, og er muligens den mest effektive metoden mot disse sykdommene.
Vis hele sitatet...
Kondomer er også et svært effektivt middel. Bare så synd at katolske fundamentalister ikke aksepterer det.
Sist endret av DonTomaso; 20. mai 2010 kl. 23:12.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Kondomer er også et svært effektivt middel. Bare så synd at katolske fundamentalister ikke aksepterer det.
Vis hele sitatet...
Men kondomer fjerner ikke det faktum at en person med disse sykdommene antakeligvis har sex med flere personer, og således gir smitten videre. Dersom man lærer seg til at alt er greit, bare man bruker kondom, så vil man ha større risiko for å smitte flere.

For kondomet har sviktet før, og vil alltid gjøre det en gang iblant. Jeg tror at kun kyskhet fungerer 100%.
Sist endret av Myrddin; 20. mai 2010 kl. 23:20. Grunn: skrivefeil
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Men kondomer fjerner ikke det faktum at en person med disse sykdommene antakeligvis har sex med flere personer, og således gir smitten videre. Dersom man lærer seg til at alt er greit, bare man bruker kondom, så vil man ha større risiko for å smitte flere.

For kondomet har sviktet før, og vil alltid gjøre det en gang iblant. Jeg tror at kun kyskhet fungerer 100%.
Vis hele sitatet...
Men det er så jævla godt og knulle at vi kan ikke stoppe det Prøv det så finner du det ut.

Sitat av Myrddin Vis innlegg
At en gravid kvinne finner ut at hun ikke vil ha barnet, for så å bestemme at det skal drepes, vil jeg si er omtrent det samme som å dømme en fange til døden, fordi samfunnet tror den kan komme til å skade noe(n).
Vis hele sitatet...
Se det fra en annen vinkel. Hvis barnet ikke er ønsket så er sjangsen større for at barnet blir forsømt. Synes du det er greit?
Hvis en kvinne blir uønsket gravid på "feil" tidspunkt i livet, for eks. midt i et studie, eller mens hun er veldig ung, synes jeg det er greit å ta abort. Da kan hun heller vente til hun har fått bedre kontroll på sitt eget liv, for så å la et annet barn få en muligens bedre oppvekst enn det første kanskje ville ha fått. Kanskje enda viktigere vil det være å føle man har et trygt forhold til den kommende faren, før man bestemmer seg for å få barn. Ihvertfall hvis man ser på at en av de største årsakene til rusmisbruk er at den biologiske faren var lite til stede under oppveksten.

"Entire nations have flaked and crusted in the hair around my navel!" -Bill Hicks

Selvfølgelig er ikke abort noe man burde ta så lett på, eller gjøre i hytt og pine. Folk burde nok bli flinkere til å bruke prevansjon, selv om det er lett å gi faen i det i kampens hete.
visst foreldra er fek.s narkomane eller ikkje klare og ta vare på ungen, så e da lika grett med Abort, syntes du bør ha ein god grunn !
Å hvem bestemmer hva grunnen er da wiito?

Jeg er ikke klart til å få barn, skal jeg bli mamma bare fordi du ikke syns jeg har en annen grunn til at jeg vil leve livet og feste noen år til ?
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Først da har de inngått en evig pakt om kjærlighet, og er istand til å ta imot et barn (som er formålet med sex).
Vis hele sitatet...
Formålet med sex er ikke alltid barn, tvert imot vil man ikke ha barn 99% av tilfellene. Håper du ikke er gift selv slik du snakker, for din kone må virkelig ha det kjipt i sengen.

Det går ikke an for meg å være med i en tråd som denne når du oppfører deg slik. Jeg var med i denne debatten forrige gang den ble tatt opp, og satte et tydelig standpunkt om at jeg personlig ikke støttet abort. Du klarer på kort tid å rive vekk alle fornuftige argumenter noen kan gi mot abort.

Gå vekk, troll eller ei, vil ikke ha deg her!

Sitat av HomerJay666 Vis innlegg
Hvis en kvinne blir uønsket gravid på "feil" tidspunkt i livet, for eks. midt i et studie, eller mens hun er veldig ung, synes jeg det er greit å ta abort..
Vis hele sitatet...
Av alle ting, så valgte du å dra det eksempelet der. Om du er for abort i ALLE MULIGE SITUASJONER, som du tydeligvis er, hvorfor eksemplifiserer du det gjennom "dårlig timing".
Jeg har sagt det før, og jeg sier det gjerne igjen. JA til fri abbort!

Jeg har mange begrunnelser for å mene det jeg mener, og jeg vil selv si at de fleste er svært aktuelle, og veier tungt.

For det første: Barnet er, helt til det popper ut, en del av kvinnens kropp. Ingen andre enn kvinnen selv har noe de skulle sagt angående det. Muligens bortsett fra barnefar, som i mine øyne absolutt har et ord med i laget, men han kan ikke ta avgjørelsen for kvinnen.

For et par som ikke vil ha barn, er en graviditet svært vanskelig å hanskes med. Vil man ikke ha barn, så vil man ikke ha barn.. Da tar man abbort, enkelt og greit. Om man blir tvunget til å bære barnet frem, ødelegger det potensielt 3 liv.
Faren og moren, og sist men ikke minst, barnets liv. Du har sikkert hørt om alle foreldrene som "Gir faen" i ungen sin? Dette er de som ikke ville ha barn i utgangspunktet. Et liv der foreldrene dine misliker deg, og behandler deg som dritt er ikke et verdig liv. Da er det like greit å slå beina under hele greia, ved å ta abbort.

Et annet poeng jeg selv ser på som svært godt, er at verden er i ferd med å bli FARLIG overbefolket. Desto fler uønskede barn vi kan unngå, desto bedre er det for alle. Ett barn krever ikke så alt for mye totalt sett, men om du begynner å regne på det.. Hva om abbort plutselig ble illegalt? Eller som mange har foreslått, at man må ha en god grunn for å få lov til det? Fødselsrater ville blitt skutt skyhøyt, og vi nærmer oss enda raskere enn før punktet hvor Jordkloden ikke lenger kan støtte antallet mennesker. Sult, fattigdom og krig ville herjet enda værre enn det allerede gjør.


Men det beste argumentet er og blir det første. INGEN har rett til å bestemme over en annens kropp. Helt til ungen spretter ut, er det i mine øyne ikke et individ.

Og så til dere som mener at "Sex skal kun brukes til å lage barn": Værsåsnill, gå ut i skogen og legg dere ned for å dø. Dette er en urgammel holdning, som rett og slett sjokkerer meg i denne tidsalderen.

Leste akkurat tråden litt mer inngående, og kom over en setning skrevet av Athleon: Mennesker gjør det som er det beste for dem selv, og rasen i sin helhet. (Noe i den duren).

Vil bare legge til at det beste for menneskeheten akkurat nå, er å begrense antallet fødsler så langt det lar seg gjøre. Kina er et godt eksempel på dette. De fleste vil si at det de gjør rett og slett er umorlaskt og forkastelig, men det er også beklageligvis den eneste løsningen. Vi har snart ikke noe annet valg, world-wide.

Det første, og mest åpenbare steget for å begrense antallet mennesker, er å lovligjøre fri abbort. Det er bedre å gi folk et valg, før vi må bruke tvang. Vi gjør det allerede med dyr som står i fare for å bli for mange, og om det fortsetter slik det gjør nå, må vi også begynne å gjøre det på mennesker.

Det later til at en større del av befolkningen lever i en drømmeverden, hvor Jordkloden alltid vil kunne bære oss uansett hvor mange vi er. De tror at maten alltid vil rekke. De tror at ressursene alltid vil være der. Dette er feil, og dess fortere alle innser dette, jo bedre er det.
Sist endret av Lille Nikotin; 21. mai 2010 kl. 07:50.
Sitat av Myrddin Vis innlegg

Av samme grunn er jeg også mot bruken av prevensjonsmidler. Det er å drepe et potensielt barn, et potensielt liv, et liv som burde forsvares på lik linje som alle andre.
Vis hele sitatet...
Da går jeg utifra at du heller ikke runker. Hvis ikke kan du stappe katekismen din (eller i hvertfall din tolkning av den, skal være litt diplomatisk her) opp bak.
Hva med abort på medisinsk grunnlag? Er dere som er helt imot abort også imot det? Graviditet utenfor livmoren, alvorlig fostervannforgiftning eller kanskje et foster som ikke vil utvikle seg til å bli levedyktig utenfor mors kropp?

Myrddin: Hvis det å bruke kondom eller andre prevensjonsmidler er drap, er det da uaktsomt drap når egget er dårlig, ikke vil feste seg, dør eller spermiene ikke når frem eller er av for dårlig kvalitet til å opprettholde liv?
Sist endret av GothQueen; 21. mai 2010 kl. 11:57.
For! Vanskelig tema, men jeg er for. Hvis man vet at man ikke kan ta vare på et barn er det best å fjerne det så det slipper å leve et uverdig liv.

Hvis det er som prevensjon, så er jeg imot.
For én dårlig kondom skal jeg blø i 18 år av livet mitt, og så skal jeg liksom ikke ha noe å si i saken?? Barn skal ikke måtte vokse med én forelder og menn bør ikke bli forskjellsbehandla på den måten der. Det trengs to for å lage barn. Vi har muligheten til å oppnå rettferdighet på dette punktet. Det står bare på viljen til å gjøre det rette.
Mannen skal ha like mye å si i abortdiskusjonen som dama, nekter dama så stikker jeg av
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Av alle ting, så valgte du å dra det eksempelet der. Om du er for abort i ALLE MULIGE SITUASJONER, som du tydeligvis er, hvorfor eksemplifiserer du det gjennom "dårlig timing".
Vis hele sitatet...
Jeg brukte det eksempelet for å understreke at jeg synes det er bedre å ta abort, og heller la et annet barn få sjansen senere, enn å tviholde på barnet når man først er blitt gravid ved et uhell. Selvsagt burde det ikke skje, men det er ofte lettere sagt enn gjort. Det er helt klart et vanskelig tema, men jeg mener det viktigste er at det barnet som skal vokse opp får en god oppvekst.

Men det er mulig jeg hadde protestert hvis jeg hadde vært foster og fått nyss om at noen planla å drepe meg...