Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2310
Har tenkt å starte med drømmedagbok, og lurte på om det er noen på forumet som driver med det.

Planen var og starte når jeg våkna i dag, men jeg var så jævla trøtt så jeg ga faen. Noen tips for å "motivere" meg selv til å begynne å skrive ned det jeg drømte i stede for å rulle over på siden og sove videre?

Har forresten satt opp en blog hvor planen er å skrive ned alle drømmene.
http://lordbost.com/dream/

Har også hørt at når du begynner med en sånn dagbok blir det lettere og huske drømmene, stemmer dette?
Du kan bruke mobiltelefonen el. til å ta opp stikkord av drømmen din når du våkner, og deretter sove videre. Når du skal stå opp, kan du høre på det du har spilt inn, og du kommer til å huske hva du drømte slik at du kan skrive det ned da.

Motivasjon: Tja.. du kan tenke på at du kommer til å bli god på å huske drømmene dine dersom du er flink med drømmedagboka

Altså; Det stemmer at du husker flere drømmer og i større detalj når du skriver ned drømmene dine i en slik dagbok.
En annen ting er jo også at mange tror, inkludert meg, at man kan finne ut mye om seg selv i hva man drømmer. Så det kan jo også være en motivasjon for deg, hvis du er interessert i å tyde drømmene dine.

Det finnes mye litteratur om drømmetydning, kanskje du burdre ta deg en tur på biblioteket eller tråle internett etter slik info?

Uansett, lykke til med prosjektet ditt, hvis du velger å gjennomføre det tror jeg du kan få mye ut av det.
Sitat av lordbost Vis innlegg
Har tenkt å starte med drømmedagbok, og lurte på om det er noen på forumet som driver med det.

Planen var og starte når jeg våkna i dag, men jeg var så jævla trøtt så jeg ga faen. Noen tips for å "motivere" meg selv til å begynne å skrive ned det jeg drømte i stede for å rulle over på siden og sove videre?

Har forresten satt opp en blog hvor planen er å skrive ned alle drømmene.
http://lordbost.com/dream/

Har også hørt at når du begynner med en sånn dagbok blir det lettere og huske drømmene, stemmer dette?
Vis hele sitatet...
Hva er formålet med drømmedagboka?

Jeg skriver drømmedag bok selv og jo mer jeg skriver og leser jo mer husker jeg for hver gang. Jeg bruker det hele i forbindelse med Lucid Dreaming (hvor man blir bevisst inne i drømmen om at det hele er en drøm og kan styre den i den retningen man vil).

Dersom jeg våkner fra en drøm pleier jeg skrive ned stikkord på et ark jeg har liggende ved siden av sengen eller på pcen som alltid er på
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Hva er formålet med drømmedagboka?

Jeg skriver drømmedag bok selv og jo mer jeg skriver og leser jo mer husker jeg for hver gang. Jeg bruker det hele i forbindelse med Lucid Dreaming (hvor man blir bevisst inne i drømmen om at det hele er en drøm og kan styre den i den retningen man vil).

Dersom jeg våkner fra en drøm pleier jeg skrive ned stikkord på et ark jeg har liggende ved siden av sengen eller på pcen som alltid er på
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har vært veldig nysgjerrig på Lucid dreaming og har lest en del om det. Mener jeg leste et sted at det hjalp og skrive ned drømmene, og så etter en stund se etter ting som skjer i gjentatte drømmer. Når du da drømmer og de tingene skjer, så skal du vel liksom skjønne at du drømmer, for deretter og ta kontroll over hele drømmen.

Men hoved grunnen er vel for å huske drømmene mine bedre, det hender jeg våkner opp etter hva man mild sagt kan si er veldig rare drømmer.

Jeg har som regel laptopen min stående på rett ved sengen min, så jeg tenker at jeg har et tomt word dokument oppe, så er det bare å lene meg over sengen ta opp pc-en og begynne og skrive ned det jeg husker.
Sitat av lordbost Vis innlegg
Vel, jeg har vært veldig nysgjerrig på Lucid dreaming og har lest en del om det. Mener jeg leste et sted at det hjalp og skrive ned drømmene, og så etter en stund se etter ting som skjer i gjentatte drømmer. Når du da drømmer og de tingene skjer, så skal du vel liksom skjønne at du drømmer, for deretter og ta kontroll over hele drømmen.

Men hoved grunnen er vel for å huske drømmene mine bedre, det hender jeg våkner opp etter hva man mild sagt kan si er veldig rare drømmer.

Jeg har som regel laptopen min stående på rett ved sengen min, så jeg tenker at jeg har et tomt word dokument oppe, så er det bare å lene meg over sengen ta opp pc-en og begynne og skrive ned det jeg husker.
Vis hele sitatet...
Sikkert ikke en dum ide. Råder deg til å lese Karl G. Jung med boka "Drømmetydning". Da vil du kunne begynne og tolke drømmene dine dersom de ikke er av type Lucid Dreaming.
En stund skrev jeg ned glupe ideer jeg hadde når jeg drømte (nye produkter, ting som kan forbedres (og hvordan)).
Men når jeg våknet skrev jeg bare ned stikkord, og det var dumt. For etter endt skole-/arbeidsdag så skjønner du ikke en dritt når du ser på stikkordene dine.

Skal du virkelig få noe ut av det, så må du skrive detaljert.
I alle fall virker mitt hode slik.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
En stund skrev jeg ned glupe ideer jeg hadde når jeg drømte (nye produkter, ting som kan forbedres (og hvordan)).
Men når jeg våknet skrev jeg bare ned stikkord, og det var dumt. For etter endt skole-/arbeidsdag så skjønner du ikke en dritt når du ser på stikkordene dine.

Skal du virkelig få noe ut av det, så må du skrive detaljert.
I alle fall virker mitt hode slik.
Vis hele sitatet...
Kommer nok litt an fra person til person og litt om hva slag stikkord du gir deg selv.

Drømmer du f.eks at du er i sjøen og svømmer på bunnen og ser masse rare fisker, så nytter det lite med stikkord som "havbunn,fisk" i mitt tilfelle så må jeg være mer nøye som f.eks "svømte til havbunn, litt lyst på bunnen, fisker med usedvanlig utseende, mange finner, 4 øyne" osv. Jeg må med andre ord bruke stikkord hjernen kan gjennkjenne.

Et godt tips er at man står opp 5 minutter tidligere enn vanlig og skriver ned alt man husker fra drømmene når man står opp. Ikke bare stikkord, men alt man har sett og opplevd. Dette burde være det første du gjør om morgenen.