Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  468 40357
Hehe, det eg var ute etter i første post, var å¨høyre om ein var for eller i mot, og kanskje eit par korte argument.
Sitat av Cikey
Hva er dette for noe da? Du stilte et spørsmål, angående prinsippielle forskjeller på to situasjoner. Det var tydelig at du ønsket å sette fast noen for å være dobbeltmoraliserende, så jeg svarte på spørsmålet ditt. Ja, det er prinsippielt stor forskjell på de to situasjonene. (altså ved mindre begrunnelsen går på livets ukrenkelighet, og livets begynnelse ved unnfangelsen)...

Men å dele abortmostandere i to grupper og si at det bare er de to synene som finnes blir litt for lettvint. Jeg forstår virkelig ikke hva du vil oppnå med denne posten...
Vis hele sitatet...
Jeg vil frem til at det er en dobbeltmoral hos de som er imot abort men som synes det er greit med abort voldtekt.

Personlig så ser jeg fremdeles ikke den prinsipielle forskjellen du mener finnes.

Mulig vi snakker om hverandre? Det er jo selvsagt to forskjellige situasjoner, men i forhold til for/mot abort så kan jeg ikke se noen prinsipiell forskjell. Enten så er abort mord eller så er det ikke mord, eller?
Sitat av commie
Jeg vil frem til at det er en dobbeltmoral hos de som er imot abort men som synes det er greit med abort voldtekt.

Personlig så ser jeg fremdeles ikke den prinsipielle forskjellen du mener finnes.

Mulig vi snakker om hverandre? Det er jo selvsagt to forskjellige situasjoner, men i forhold til for/mot abort så kan jeg ikke se noen prinsipiell forskjell. Enten så er abort mord eller så er det ikke mord, eller?
Vis hele sitatet...
Alle har rett til sin oppfattning. Jeg vil påstå at dersom du ikke forstår at det er enorme forskjeller på å glemme p-pillen, for så å bli gravid, og å bli voldtatt da er du trangsynt og / eller snever, men igjen, det er min oppfattning.

Det finnes et uttall grunner til at folk er imot abort, ikke bare at det er mord (og hvilke premisser legger man for mord her da? Juridiske? Religiøse? Etiske?) Det er en viktig prinsippiell forskjell på abort etter voldtekt, og abort etter frivillig sex, men igjen, om du ikke vil se det så er det selvsagt helt opp til deg...
Hvorfor skal man være imot abort om man ikke anser det som mord?

Jeg beklager at jeg spør tydeligvis dumme spørsmål, men jeg har problemer med å forstå dette. Jeg har bare hørt argumentet at abort er drap.
Det er mange grunner til at folk er imot abort, jeg kan ikke svare for alle. Men jeg har hørt argumenter i retning av alle (psykiske) problemene det skaper for de innvolverte (spesielt jenta selvsagt), at man må ta ansvar for sine handlinger o.l.

Du vil antagelig finne svært mange ulike begrunnelser for dette om du begynner å grave litt i det...
Sitat av commie
Jeg vil frem til at det er en dobbeltmoral hos de som er imot abort men som synes det er greit med abort voldtekt.

Personlig så ser jeg fremdeles ikke den prinsipielle forskjellen du mener finnes.

Mulig vi snakker om hverandre? Det er jo selvsagt to forskjellige situasjoner, men i forhold til for/mot abort så kan jeg ikke se noen prinsipiell forskjell. Enten så er abort mord eller så er det ikke mord, eller?
Vis hele sitatet...
Hmm.. uansett, om jenta tar abort fordi ho blir voldtatt har ho vertfall ein verdig grunn til å gjennomføre det!
En av de grunnene til at jenta vil slite psykisk er vel fordi noen mennesker prøver å få gjort abort til noe tabubelagt, noe som er utrolig ondt og noe som er uhumanistisk, uetisk etc,etc..

Poeng: poenget er at det psykiske er noe samfunnet har laget selv, det er flere positive sider ved abort en negative etter hvordan _mitt_ syn er, men noen jenter tar det ikke til seg, disse jenter blir beundret av meg!
Tja, å gjøre det til noe beundret blir vel den motsatte grøften i forhold til det tabuet som følger i dag. Det ville være en ille utvikling om vi skulle glorifisere abort. (og at jenter kan slite psykisk etter en abort handler ikke bare om at samfunnet fordømmer dem, selv om det også er et problem!)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cikey
Tja, å gjøre det til noe beundret blir vel den motsatte grøften i forhold til det tabuet som følger i dag. Det ville være en ille utvikling om vi skulle glorifisere abort. (og at jenter kan slite psykisk etter en abort handler ikke bare om at samfunnet fordømmer dem, selv om det også er et problem!)
Vis hele sitatet...
Det er forskjell på tabu og negativ til noko. At det er eit tabu vil sei at folk ikkje snakker om det...

Openhet er heller ikkje det samme som å glorifisere noko, og ingen er ute etter å glorifisere abort, uansett kor mykje ein er for retten til sjølvbestemt abort...
De aller fleste som tar abort opplever ikke angst eller depresjoner, den mest fremtredende følelsen etter en abort er i følge en ny undersøkelse referert i media, lettelse.
Jepp, Trur det var Rrundt 1/5 av alle får angst/deperasjoner. Men det varierer jo frå person til person. Eg trur grunnen, eller årsaka til inngrepet har noko samanheng om jenta får deperasjoner eller ikkje.
Sitat av vidarlo
Det er forskjell på tabu og negativ til noko. At det er eit tabu vil sei at folk ikkje snakker om det...

Openhet er heller ikkje det samme som å glorifisere noko, og ingen er ute etter å glorifisere abort, uansett kor mykje ein er for retten til sjølvbestemt abort...
Vis hele sitatet...
Det er riktig, men med et tabu følger også ofte negative opplevelser for dem som gjennomgår en hendelse som i samfunnet rundt dem er tabubelagt.

Det jeg svarte på var ikke mer åpenhet, men en som beundret jenter som tar abort. Jeg synes vi skal beundre mennesker som klarer å ta vanskelige valg og stå ved dem, men å beundre noen fordi de tar abort blir helt feil!
Nei fordi det vil være en psykisk påkjenning å ta abort. Jeg veit ikke, det er fordi jeg er mann. Men vi får jo et krysspress fra Kirken og lærere kontra venner og familie. Lærere enkelte steder (som f.eks. der jeg har vokst opp) sier det er feil å ta abort fordi da dreper du et levende menneske, det samme sier kirken, men foreldre/foresatte og venner sier jo som oftest noe annet
Sitat av commie
Og til Cavey; Hvorfor må kvinnen absolutt samtale om dette i det vide og breie med halve helsevesenet, familie og venner? Jeg vil tro at de fleste kvinner er i stand til å ta dette valget selv. Om de ønsker å samtale med partner, lege, helsesøster, Amathea eller presten så er det et valg de får ta selv i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Hvis du blir gravid, og ønsker å takle det helt alene, så er det revnende likegyldig for meg. For andre vil det nok være godt å snakke med noen når de er i en vanskelig situasjon. Men til syvende og sist bør avgjørelsen være jenten sin.
Sist endret av cavey; 23. oktober 2007 kl. 22:06.
Det jeg svarte på var ikke mer åpenhet, men en som beundret jenter som tar abort. Jeg synes vi skal beundre mennesker som klarer å ta vanskelige valg og stå ved dem, men å beundre noen fordi de tar abort blir helt feil!
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke poenget var at det å ta abort er beundringsverdig i seg selv, men heller det at disse jentene ignorerer alle moralistene som roper om at man må ta ansvar for sine handlinger og at abort er mord, og gjør det valget som er rett for dem. Trenger verden virkelig flere uønskede barn?
Kunne ikke sagt det bedre selv mr. eff.

Det jeg svarte på var ikke mer åpenhet, men en som beundret jenter som tar abort. Jeg synes vi skal beundre mennesker som klarer å ta vanskelige valg og stå ved dem, men å beundre noen fordi de tar abort blir helt feil!
Vis hele sitatet...
Det er jo i og for seg beundringsverdig å være i stand å ta en abort, du står jo for noe du tror er riktig da.
Sitat av cavey
Hvis du blir gravid, og ønsker å takle det helt alene, så er det revnende likegyldig for meg. For andre vil det nok være godt å snakke med noen når de er i en vanskelig situasjon. Men til syvende og sist bør avgjørelsen være jenten sin.
Vis hele sitatet...
OK. Da missforstod jeg deg. Jeg forstod deg slik at du ville innføre reine gestapotilstandene for gravide som ønsker å ta abort. Jeg er selvsagt enig i at det kan være en idé å samtale med sine nærmeste eller andre som kan gi deg innputt om du er usikker.
Sitat av mr_eff
Jeg tror ikke poenget var at det å ta abort er beundringsverdig i seg selv, men heller det at disse jentene ignorerer alle moralistene som roper om at man må ta ansvar for sine handlinger og at abort er mord, og gjør det valget som er rett for dem. Trenger verden virkelig flere uønskede barn?
Vis hele sitatet...
Ja, da snakker vi i så fall om en missforståelse, noe du ville sett dersom du leste resten av innleggene mine:

Sitat av meg selv
Jeg synes vi skal beundre mennesker som klarer å ta vanskelige valg og stå ved dem, men å beundre noen fordi de tar abort blir helt feil!
Vis hele sitatet...
EDIT: Jeg må ha fått i meg noe syre på joggeturen, jeg leste noe helt annet når jeg leste gjennom den posten første gangen. Sorry!
Sist endret av Cikey; 23. oktober 2007 kl. 22:56.
Resten av innleggene dine? Jeg siterte jo nettopp det du skrev der i mitt innlegg.

Du missforstod, så jeg rettet på deg. Poenget ditt er?
En ting kan være depresjon etter å ha tatt abbort. Hva med følelsene som melder seg hos de som er usikre, men blir overtalt til å ikke ta abbort for så å begynne å angre når det er sent? Hvem sier at de som ikke velger abbort ikke kan slite med depresjoner pga valget sitt?
Sitat av emphi
En ting kan være depresjon etter å ha tatt abbort. Hva med følelsene som melder seg hos de som er usikre, men blir overtalt til å ikke ta abbort for så å begynne å angre når det er sent? Hvem sier at de som ikke velger abbort ikke kan slite med depresjoner pga valget sitt?
Vis hele sitatet...
Enig. Det kan oppstå depresjon og usikkerhet ved begge valgene.
Men dette er jo noe moren (og helst faren også) må bestemme hva de velger å gjøre.

-Jeg er for abort.
Det er bedre å ta liv, enn å ikke klare å ta vare på det (Kan høres litt rart ut, men mener bare at man ikke burde få barnet dersom foreldrene selv skjønner at de ikke kan forsørge det).
Jeg tror at jeg hadde slitt mye mer med psyken dersom jeg hadde blitt gravid og behold barnet da jeg var 14.
Enn om jeg hadde tatt abort.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg er vanligvis ikke fan av å åpne gamle tråder, spesielt ikke bare for å poste et YouTube-klipp men denne filmen var pokker meg bra.

Et nyhetscrew intervjuer folk i en anti-abortdemonstrasjon: Hvis abort blir ulovlig, hva slags straff skulle gis til kvinner som likevel tar abort. Det er et fantastisk godt spørsmål.
Er en stund siden jeg opprettet denne ja..
hvilken straff mener du vi burde fått da?

Straff ja, jeg synest det burde innsettes unntak om det noen gang hadde skjedd.. godt spørsmål!
Sist endret av Evig_liv; 24. januar 2008 kl. 23:14.
DonTomaso: Bra film du linket til, ironisk at de har "jobbet" med dette i flere år å aldri har tenkt på noe som egentlig kommer så naturlig.

Selv er jeg for abort, enkelt og greit
Selv er jeg FOR abort. Grunnene til at abort finnes er jo fordi du skal sleppe å ødelegge livet ditt fordi du ble gravid i en ubeleilig tid eller at du har en arvelig sykdom som du ikke vil at barnet ditt skal få.
Sitat av Scr0tum
Selv er jeg FOR abort. Grunnene til at abort finnes er jo fordi du skal sleppe å ødelegge livet ditt fordi du ble gravid i en ubeleilig tid eller at du har en arvelig sykdom som du ikke vil at barnet ditt skal få.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, men angåendes folk som bruker det som "prevensjon" og "whatever, ubeskyttet sex? kan alltids ta abort uansett" er det helt på trynet
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av [GC/Betater]
Det stemmer, men angåendes folk som bruker det som "prevensjon" og "whatever, ubeskyttet sex? kan alltids ta abort uansett" er det helt på trynet
Vis hele sitatet...
Eg er rimelig overbevist om at ikkje 1 av 100 personer som tar abort har den haldinga du beskriver. For dei fleste er det anna prevensjon som har feila på eit vis, og dei har ikkje ønske om å bli gravide. Så det argumentet blir berre latterleg og teit i mine auge. Det kan skje alle at ein kondom sprekk, og kvifor skal det måtte få så store konsekvensar om ingen av partane vil?
Sitat av [GC/Betater]
Det stemmer, men angåendes folk som bruker det som "prevensjon" og "whatever, ubeskyttet sex? kan alltids ta abort uansett" er det helt på trynet
Vis hele sitatet...
Ja det er det, men i du kan ikke komme inn å si: "halla jeg vil ha en abort"

Du må jo antakeligvis gjøre ditten og datten før du kan gjennomføre det. Og antakeligvis må du føre dine grunner på hvorfor du skal gjøre det.

Dessuten er jo antakeligvis grunnen at de bruker det som prevensjon og shait fordi det graviditeten kommer som sagt i en ubeleilig tid eller arvelig sykdom.

Det er ikke vits i å si: Jeg er i mot abort fordi det finnes folk som bruker det som prevensjonsmiddel.
Det går bare ikke, og det er rett og slett fordi alle har sine grunner.

Glemte forresten at det går ikke ann å skape en diskusjons-tråd om noe som er yey or ney når alt "kommer ann på". Abort saken har begge svarene på grunn av så mange forskjellige grunner til de forskjellige folkene har.

'nuff said.
Sist endret av Pagliacci; 24. januar 2008 kl. 23:38.
Sitat av vidarlo
Eg er rimelig overbevist om at ikkje 1 av 100 personer som tar abort har den haldinga du beskriver. For dei fleste er det anna prevensjon som har feila på eit vis, og dei har ikkje ønske om å bli gravide. Så det argumentet blir berre latterleg og teit i mine auge. Det kan skje alle at ein kondom sprekk, og kvifor skal det måtte få så store konsekvensar om ingen av partane vil?
Vis hele sitatet...
Stemmer sikkert, men det er folk som gjør det. Har et par eksempel her jeg bor feks. men det er sikkert et stoort mindretall tilsammen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av [GC/Betater]
Stemmer sikkert, men det er folk som gjør det. Har et par eksempel her jeg bor feks. men det er sikkert et stoort mindretall tilsammen.
Vis hele sitatet...
Det er folk som bruker brødkniv til å drepe med. Derfor bør vi forby brødkniver.
Sitat av vidarlo
Det er folk som bruker brødkniv til å drepe med. Derfor bør vi forby brødkniver.
Vis hele sitatet...
Mm, skjønner hva du mener
De som bruker det til prevansjon som noen sier, de gjør det ihvertfall ikke ofte.
En kvinne kan ta 4 aborter i sitt liv hos sykehuset, med mindre det er noe annet spesielt personlig grunnlag for det.

Source me if iam wrong.
Hva om man blir gravid utenfor livmoren da?
Barnet kommer til å dø uansett, fjernes det ikke (abort) i god tid, så vil du også dø av allslags stygge infeksjoner og belastninger på kroppen.
Du _kan_ prøve å opperere "det" på plass, men det får du forsåvidt ikke gjort i norge.
Her jeg bor er det latterlig, nesten ingen gutter bruker prevensjonsmidler.Nesten alle har fått det for seg att det er kult å ikke bruke det, og jentene er så late de gidder ikke å bruke dong med ukjente.Også går de unge jentene å drikker og puler også blir de gravid å tar abort eller så ødelegger de resten av livet sitt og ungen sitt med å få en unge de ikke er moden/har råd til å ta vare på.Folk tenker ikke på konsekvenser og kun på seg selv.Jeg er imot abort menne samtidig ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Aela
De som bruker det til prevansjon som noen sier, de gjør det ihvertfall ikke ofte.
En kvinne kan ta 4 aborter i sitt liv hos sykehuset, med mindre det er noe annet spesielt personlig grunnlag for det.

Source me if iam wrong.
Vis hele sitatet...
Bzzt, fant ingenting om det i abortloven eller tilhøyrande forskrifter, så du tar nok feil. Er inga begrensing på antallet.
I mine øyne ville det vært svært rart å dra til sykehuset for å ta abort, bare for prevansjonens skyld. Da ville en angrepille, kondomer eller annet normalt prevensjonsmiddel vært mer rellevant vel? At folk bruker abort som en form for prevensjon kanjeg ikke forstå, og jeg tror heller ikke at det er mange som gjør det.
Sitat av Aela
De som bruker det til prevansjon som noen sier, de gjør det ihvertfall ikke ofte.
En kvinne kan ta 4 aborter i sitt liv hos sykehuset, med mindre det er noe annet spesielt personlig grunnlag for det.

Source me if iam wrong.
Vis hele sitatet...
I call source.

Sitat av StaiN
Her jeg bor er det latterlig, nesten ingen gutter bruker prevensjonsmidler.Nesten alle har fått det for seg att det er kult å ikke bruke det, og jentene er så late de gidder ikke å bruke dong med ukjente.Også går de unge jentene å drikker og puler også blir de gravid å tar abort eller så ødelegger de resten av livet sitt og ungen sitt med å få en unge de ikke er moden/har råd til å ta vare på.Folk tenker ikke på konsekvenser og kun på seg selv.Jeg er imot abort menne samtidig ikke.
Vis hele sitatet...
Du bor på landet, med andre ord?
Enkelt og grett for. det har berga ræva mi en gang allerede, it's all good in the hood..

ellers er jo ett velplassert godt gammeldags karate spark i magen alltid en sikker vinner..
Det er en bitteliten prosentandel av abortene som har voldtekt som grunn. Jeg er mot abort, og mener systemet burde gjøre det veldig vanskelig for folk å kjøre på med abort. Det er mange som bruker det på grunn av at timingen er dårlig. Jeg mener det er en for dårlig grunn til å drepe.
Jeg er for abort..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Matthiesen
Det er en bitteliten prosentandel av abortene som har voldtekt som grunn. Jeg er mot abort, og mener systemet burde gjøre det veldig vanskelig for folk å kjøre på med abort. Det er mange som bruker det på grunn av at timingen er dårlig. Jeg mener det er en for dårlig grunn til å drepe.
Vis hele sitatet...
Etter mi meining blir drap totalt idiotisk betegnelse. Det er snakk om ein celleklump som ikkje på nokon måte har kognitive evner. Stortåa mi har like godt utvikla kognitive evner som eit foster på 12 uker.

Einaste som skil det frå t.d eit rottefoster er DNAet, og 99% av det er likt uansett. Så kvifor er det meir galt å /drepe/ eit foster enn ei rotte? Ei rotte har kognitive evner, og stortsett samme DNA...

Du skal sleppe å svare; du har ei tru som tilseier at fosteret er et menneske, og at det derfor blir drap. Den trua er vel og bra, og ingen skal tvinge deg til å ta abort, men til gjengjeld er eg veldig glad om andre ikkje prøver å rasjonalisere avgjerder for andre sine liv basert på tru og religion.
Jeg er i grunn enig i det meste vidarlo sier, da jeg selv har tatt abort så jeg og vidarlo skulle slippe å bære frem vårt barn når jeg var 15 og han 16. Det var et hardt valg, men jeg mener at generell lovgivning i dette område må styrke individuell tenkning. Det bør absolutt bli stilt spørsmål på klinikken om man virkelig vil gjennomføre aborten, men i bunn og grunn går det ikke ut over samfunnet på noen måte om en mor aborterer fosteret sitt.

For å trekke en paralell, om kanskje ikke en litt drøy en, er det ingen som tvinger deg til å ikke spise kjøtt i Norge. Kjøtt har vært en levende organisme, og den har blitt drept for at du skal få spise den. Nøkkelordet her er at det er opp til deg selv om du vil være vegetarianer eller ikke, på samme måte som jeg mener det skal være opp til moren om hun vil ta abort eller ikke.

Begge er en etisk konflikt, selv om den sistnevnte kanskje er mer akseptert enn den mer alvorlige abort-diskusjonen, men det er i mine øyne i bunn og grunn det samme.
Sist endret av ulldott; 25. januar 2008 kl. 13:12.
Det er sikkert ikke så mange som bruker abort som prevensjon med overlegg. De gjør det som nødløsning etter å drete på draget. Blir ikke det akkurat det samme? Gjør ihvertfall det i mine øyne. Og det er akkurat den holdningen de har, at det er ikke så farlig, drit i prevensjon, går sikkert bra, konsekvenser det tar vi etterpå. Og da blir resultatet abort. Og jeg snakker selvsagt ikke om alle, men dette skjer selvfølgelig altfor mye. Ikke til å dytte under en krakk.

Er abort aldri drap? 12 uker gjelder jo ikke over alt/alltid. Er abort drap i de tilfellene hvor barnet kan gå for egen maskin når det blir tatt av dage?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bo1e
Er abort aldri drap? 12 uker gjelder jo ikke over alt/alltid. Er abort drap i de tilfellene hvor barnet kan gå for egen maskin når det blir tatt av dage?
Vis hele sitatet...
Abort på det stadiet skjer *ALDRI* i Norge med mindre det er snakk om eit tilfelle der fortsatt graviditet vil vere alvorleg trussel for livet til kvinna. Og då blir diskusjonen om ein skal redde 0 eller ingen liv.
Men gjelder ikke folk sin mening om abort utenfor norges grenser? Jeg trodde spørsmålet var om abort generelt, og da er det ikke sikkert norge engang er representativ.
Skal samfunnet være demokratisk og selv bestemt, må folk kunne bestemme dette selv. Det ENESTE jeg synes blir feil, er om kvinnen tar avgjørelsen selv. Så lenge begge parter er enige og samleiet var "godkjent" av begge, altså ikke voldtekt. Da har jo ikke mannen noen som hlest rettigheter i forhold til barnet spør du meg..
Jeg er for selvbestemt abbort. Hvorfor ? jeg mener at alle har rett til å bestemme over sin egen kropp, fosteret er inne i livmoren til jenta, ergo; en del av kvinnens kropp!

og de som skulle finne på å si noe som: "Men det er jo et liv, det er galt å drepe!"
Eat shit and die of a heartattack, det er fremdeles en del av kvinnens kropp.
Skal samfunnet være demokratisk og selv bestemt, må folk kunne bestemme dette selv.
Vis hele sitatet...
Demokrati går jo ikke ut på at enhver bestemmer over seg selv, men at folket bestemmer hva slags politikk som skal føres.

Det ENESTE jeg synes blir feil, er om kvinnen tar avgjørelsen selv.
Vis hele sitatet...
Så hvis kvinnen ikke får mannens samtykke, så skal hun tvinges til å gjennomgå svangerskap og fødsel?
La nå kvinner få gjøre hva de vil.