Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 6853
Hei!
Jeg ble litt inspirert av Typisk sin tråd "Vitenskap mot Religion" til å skrive noe jeg har tenkt på lenge.
Jeg syntes det jeg har å si, er såppas viktig at jeg startet en ny tråd :P

Det å høre til en religion spiller en stor rolle for hvordan vi tilbringer livet. Og da tenker jeg, hvis man skal være religiøs, burde man ikke da sjekke ut og utforske for seg selv alle religioner?

Se for deg, Ola blir født, helt fra han var barn har han gått i kirken sammen med sin familie. Han har hørt vakkre historier om Gud og Jesus. Ola er kristen. Etterhvert som Ola blir eldre finner han ut at det finnes andre religioner, men Ola er kristen, og de kristene har rett.

Så ser du for deg at Ali blir født, helt fra han var barn har han gått i Moskeen sammen med sin familie, han har hørt vakkre historier om Allah (som forsåvidt også er Gud?) og om at Muhammed er han siste sendebud. Ali blir eldre og finner ut at det finnes andre religioner, men Ali er muslim, og muslimene har rett.

Jeg kunne fortsatt med en lang liste nedover, over typiske religioner i forskjellige land, og hvordan de blir påvirket fra fødsel av sine foreldre/familie/miljø til å tro på en spesifik religion.

Litt om meg: Jeg er født og oppvokst i Norge, min far er fra Marokko og er en muslim. Min mor er norsk og har aldri hatt noe spesielt forhold til religion. I 4. klasse ble jeg sendt på en adventistisk privatskole. Har nå gått der i 6 år, og til høsten starter jeg på nok en adventistisk vidregående internatskole.

Men jeg er ikke adventist. (adventist er en rettning innenfor kristendommen, de holder bla lørdag hellig istedenfor søndag)
Jeg stiller ofte kritiske spørsmål, ingen klarer å svare på de.

Poenget mitt er; jeg mener at alle som er relgiøse burde sette seg inn i HVER eneste religion og studere/ finne ut av ting selv. For å tro på andres folk tolkninger av foreksempel bibelen, vil jeg si er tullball. Det å leve etter en religion er svært påvirkende på levemåten, og hvis man da skal vie hele livet sitt til en religion, så kan man likesågodt vie hele livet sitt på å finne ut litt selv. Ikke bare gå i en kirke å høre noen vakkre ord fra en prest og bli kristen. Man burde stille seg selv kritiske spørsmål, og undersøke litt grundigere selv!

Hvis det er noen kristene her idag så vil jeg gjerne stille dere et spørsmål:

Det er slik at i utgangspunktet så skapte Gud Adam og Eva. Alt var bra helt til de spiste frukten de ikke fikk lov til å spise. Da kom synden. Og alt det etterpå.
Når jeg spør kristene idag om hvorfor det er så mye urett i verden, så svarer de at det er fordi at mennesket syndet. (Den gangen for tusenvis av år siden)

Da pleier jeg å svare tilbake; ok, Adam og Eva spiste en ulovlig frukt, men hva i helvete har det med meg å gjøre? Hvis religionen stemmer, hvorfor skal jeg og alle andre uskyldige få påkjenning for noe dumt to personer gjorde for tusenvis av år siden? Hva har det med meg å gjøre?

Vet ikke om jeg skrev litt uklart, men håper poenget kom fram.
Jeg er enig i mye av det du sier, men jeg vil dra det enda lenger. I stedet for at en skal utforske mange religioner og velge den som passer best for seg, så synes jeg at de som har behov for å være religiøs skal lage sin egen religion. Hva man tror på bør være 100% individuelt, ingen vet bedre enn hver enkelt hva de bør tro på. Samlereligioner er tross alt intet mer enn et middel for makt.

Hva med en gud som sier at alle skal være glad i hverandre, man kan gjøre som man vil så lenge det ikke skader andre, og det innebærer at bruk av narkotika, å ha sex før ekteskapet, å masturbere og mye annet er helt greit? Passer for meg.
Sist endret av dexter; 7. juli 2007 kl. 14:22.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Jeg må bare spørre.

Ser du på Adam og Eva som to personer?

Det er da feil. Adam er betegnelsen på gutter og Eva er betegnelsen på Jenter
Jeg har et svar til deg: Adam og Eva har aldri levd og Gud er oppdiktet.

Jesus har veldig mulig levd, og han var en kløpper til å manipulere mennesker, han var jævlig smart, og en god bløffmaker, han klarte å lure på seg flere milliarder tillhengere over to tusen år etter at han er død, spør du meg så var fyren ganske genial. Desverre for han ble han straffet for all svindelen og som det brutale lovsystemet i Israel for 2000 år siden fikk han dødsstraff og ble korshengt. Likevel klarte han å vri og vende det for så å utnytte situasjonen til å overbevise flere folk om tullballet hans.

Andre religioner jeg vet om har store likheter, men det vil jeg ikke snakke noe om på grunn av min egen sikkerhet.

http://godisimaginary.com
http://whywontgodhealamputees.com
Sist endret av BakkiZ; 7. juli 2007 kl. 14:02.
Sitat av PureOwnage
Jeg må bare spørre.

Ser du på Adam og Eva som to personer?

Det er da feil. Adam er betegnelsen på gutter og Eva er betegnelsen på Jenter
Vis hele sitatet...
ok, trodd det var to personer jeg
Sitat av Dj_Evelen
ok, trodd det var to personer jeg
Vis hele sitatet...
Adam og Eva er som mye annet i bibelen symbolikk.
og litt funny fac: det står i bibelen at de fikk 2 sønner og det står ingenting om noen døtre så hvordan faen brakte de slekta videre da?
Sitat av PureOwnage
Jeg må bare spørre.

Ser du på Adam og Eva som to personer?

Det er da feil. Adam er betegnelsen på gutter og Eva er betegnelsen på Jenter
Vis hele sitatet...
Hvor i all verden får du dette fra, jeg er døpt og konfirmert i kirken, vokst opp i en kristen familie og hele slekta mi er kristen, hvorfor har jeg da alltid trodd at Adam er den ene personen Adam, og Eva er den ene personen Eva?
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av BakkiZ
Jeg har et svar til deg: Adam og Eva har aldri levd og Gud er oppdiktet.

Jesus har veldig mulig levd, og han var en kløpper til å manipulere mennesker, han var jævlig smart, og en god bløffmaker, han klarte å lure på seg flere milliarder tillhengere over to tusen år etter at han er død, spør du meg så var fyren ganske genial. Desverre for han ble han straffet for all svindelen og som det brutale lovsystemet i Israel for 2000 år siden fikk han dødsstraff og ble korshengt. Likevel klarte han å vri og vende det for så å utnytte situasjonen til å overbevise flere folk om tullballet hans.

Andre religioner jeg vet om har store likheter, men det vil jeg ikke snakke noe om på grunn av min egen sikkerhet.

http://godisimaginary.com
http://whywontgodhealamputees.com
Vis hele sitatet...

Synd at jeg ikke har KP nå
Men noen har sin tro. La dem ha den i fred :P
Pirate2Pirate:
Jeg er forsåvidt også enig i noe av det du skriver. Særlig det med at man bør utforske andre religioner. Men dette er, som du sier, vanskelig. Spesielt siden man er oppvokst i en kultur, som ofte baserer seg på en bestemt religion.

Jeg er helt enig i at man må finne ut av ting selv. Selv mener jeg at man bør ha en oppvekst uten noen form for religiøs lærdom, eller forsåvidt kunnskap. Dette er selvfølgelig umulig å gjennomføre siden en kultur nettopp er bydg på religion. Jeg tror bare at man har bedre av å lære ting selv. Studere religion, velge den man mener er rett, og tolke ting på egne måter. Man har rett til å velge den troen man selv vil ha! For å omformulere, man har rett til å tro hva man vil!

Selv er jeg ateist, og har et ganske fiendtlig syn på religion. Nå skal jeg ikke henge ut religioner og påstå at det er skyld i all elendighet her i verden. Men en ting er klart;
Hva er det som har splittet verdens befolkning?
Hva er det som har spredd krig og urett?
Hva er det som til tider har vært årsaken til stagnasjon innen menneskets utvikling, innen teknologi og samfunn?

Jo, det er religionen!
Sist endret av Blomsen Jr.; 7. juli 2007 kl. 14:15. Grunn: blablabla
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Mange sier at Bibelen har rett ofte. Det sier mange om astrologi også. Jeg sier; Ja vel, mulig det, men det er antakelig fordi begge to har en tendens til å være så generelle at man kan vri det til å bety nesten alt man vil.
Jeg håper en moderator rydder opp i denne tråden, for makan til mange offtopic-pissposter har jeg ikke sett på lenge. Denne tråden handler ikke om at bibelen er fiksjon! Vi har andre tråder som tar for seg det.
Sitat av |24/\/\0
Adam og Eva er som mye annet i bibelen symbolikk.
og litt funny fac: det står i bibelen at de fikk 2 sønner og det står ingenting om noen døtre så hvordan faen brakte de slekta videre da?
Vis hele sitatet...
sansynligvis dødde de menneskene ut, og senere begynte apene og utvikle seg til mennesker
Sitat av Dj_Evelen
sansynligvis dødde de menneskene ut, og senere begynte apene og utvikle seg til mennesker
Vis hele sitatet...
eller så måtte Eva ta på seg jobben ,,,
Det stor ikke om døtrene siden jenter ikke var like mye vært som gutter på den tiden.
Jeg skjønner ikke hva Eva-og-Adam-tullet har med denne tråden å gjøre? Diskuter religion! Ikke bare et aspekt innenfor kristendommen!(Noe jeg er sikker på at trådstarter ikke var ute etter!)
Skjerp dere!
Sist endret av Blomsen Jr.; 7. juli 2007 kl. 14:28.
Sitat av |24/\/\0
eller så måtte Eva ta på seg jobben ,,,
Vis hele sitatet...
det er mulig, hvor hviss ikke det er adam og eva kan det jo ikke og regnes som "de".
Sikkert mest sansynlig det da
Jeg synes hver og en skal velge den relgionen man føler seg hjemme i, selvom du ikke har sjekket ut de andre.
Sitat av zorro
Jeg synes hver og en skal velge den relgionen man føler seg hjemme i, selvom du ikke har sjekket ut de andre.
Vis hele sitatet...

Men hvordan skal mange vite at man føler seg mer hjemme i en relgion når man ikke har sjekket ut andre?

Og jeg er forsåvidt enig med deg Dexter i din første post, tenker ganske likt som det deg. At alle må på en måte lage sin egen relgion og ikke andres tolkninger av noe.


Hvorvidt bibelen er sann eller ikke tror jeg ikke er en så relevant disk,usjon her, for det kommer vi ingen veier med å diskutere. However er det mulig å diskutere på hvilken måte mennesker blir påvirket til å tro det de tror.


Og ja, jeg er enig at religion er en stor grunn til mange lidelser her i verden.

Synd at det ikke er så mange personlige kristene som har svart, så vi kunne fått et litt annet synspunkt på saken.

Sitat av dexter
Jeg er enig i mye av det du sier, men jeg vil dra det enda lenger. I stedet for at en skal utforske mange religioner og velge den som passer best for seg, så synes jeg at de som har behov for å være religiøs skal lage sin egen religion. Hva man tror på bør være 100% individuelt, ingen vet bedre enn hver enkelt hva de bør tro på. Samlereligioner er tross alt intet mer enn et middel for makt.

Hva med en gud som sier at alle skal være glad i hverandre, man kan gjøre som man vil så lenge det ikke skader andre, og det innebærer at bruk av narkotika, å ha sex før ekteskapet, å masturbere og mye annet er helt greit? Passer for meg.
Vis hele sitatet...


Du får et KP av meg, DEXTER!
Jeg forstår ikke hvorfor man oppfordrer hverandre til å lete etter en religion, i den forstand at alle må ha en religion. Alle må "tro" på noe, og som ateist må jeg si at det virker som om de fleste mener at religion er nødvendig, og det er det absolutt ikke. Jeg tror også det er en ganske stor forskjell på å ville tro noe og faktisk tro det.


På samme måte som med julenissen, er religion noe du blir fortalt av dine foreldre, som sannhet, og det er vel ikke mange barn som tviler på julenissen helt til de legger merke til at han har på seg pappas sko og at pappa heller aldri er der når nissen kommer. Barna har rett og slett ikke noen grunn til å mistro foreldrene, og gjør det heller ikke. Problemet med religion i min mening er at det er lagt opp slik at gud er en usynlig kraft. Denne kraften er det mange som påstår at de har opplevd, og her tror jeg det med å "ville" tro kommer inn igjen. Men nå skal jeg ikke lage en altfor lang post og heller komme med et poeng.

Man trenger ikke nødvendigvis fortelle et barn hva det skal tenke, faktisk bør man ikke fortelle dem hva de skal tenke, men heller hvordan de skal tenke.

Jeg ble som alle andre fortalt av presten i kirken da jeg var liten av jesus og gud selvsagt var ekte og at kristendommen var nøkkelen til evig liv og lykke. Nå mener jeg selv at jeg aldri helt fikk meg til å tro på det dypt nede, men ble redd av og til når jeg glemte meg og bannet og trodde gud skulle straffe meg. Dette med å bruke frykt til å kontrollere barn er for meg noe av det grusomste man kan gjøre.

Hvis noen er intressert i det jeg ser som det eneste fornuftige alternativet, så kan jeg anbefale "The Selfish Gene" av Richard Dawkins. En fantastisk bok, skrevet slik at alle forstår det (ikke for mye vitenskalige sjargogner), og utrolig velformulert. Denne boken fjernet den siste biten med usikkerhet jeg hadde og jeg ser ting på en litt annen måte enn før.
Sist endret av Almighty; 7. juli 2007 kl. 15:33.
Sitat av Almighty
Jeg forstår ikke hvorfor man oppfordrer hverandre til å lete etter en religion, i den forstand at alle må ha en religion. Alle må "tro" på noe, og som ateist må jeg si at det virker som om de fleste mener at religion er nødvendig, og det er det absolutt ikke. Jeg tror også det er en ganske stor forskjell på å ville tro noe og faktisk tro det.


På samme måte som med julenissen, er religion noe du blir fortalt av dine foreldre, som sannhet, og det er vel ikke mange barn som tviler på julenissen helt til de legger merke til at han har på seg pappas sko og at pappa heller aldri er der når nissen kommer. Barna har rett og slett ikke noen grunn til å mistro foreldrene, og gjør det heller ikke. Problemet med religion i min mening er at det er lagt opp slik at gud er en usynlig kraft. Denne kraften er det mange som påstår at de har opplevd, og her tror jeg det med å "ville" tro kommer inn igjen. Men nå skal jeg ikke lage en altfor lang post og heller komme med et poeng.

Man trenger ikke nødvendigvis fortelle et barn hva det skal tenke, faktisk bør man ikke fortelle dem hva de skal tenke, men heller hvordan de skal tenke.

Jeg ble som alle andre fortalt av presten i kirken da jeg var liten av jesus og gud selvsagt var ekte og at kristendommen var nøkkelen til evig liv og lykke. Nå mener jeg selv at jeg aldri helt fikk meg til å tro på det dypt nede, men ble redd av og til når jeg glemte meg og bannet og trodde gud skulle straffe meg. Dette med å bruke frykt til å kontrollere barn er for meg noe av det grusomste man kan gjøre.

Hvis noen er intressert i det jeg ser som det eneste fornuftige alternativet, så kan jeg anbefale "The Selfish Gene" av Richard Dawkins. En fantastisk bok, skrevet slik at alle forstår det (ikke for mye vitenskalige sjargogner), og utrolig velformulert. Denne boken fjernet den siste biten med usikkerhet jeg hadde og jeg ser ting på en litt annen måte enn før.
Vis hele sitatet...

Meningen med mitt inlegg var ikke å få alle til å tro på en relgion i det hele tatt. Men at når man først er relgiøs, så må man kanskje tenke på hvordan man har blitt det, og hvorfor, og at det kanskje også finnes andre muligheter.


Jeg skal ta rådet ditt om den boka The Selfish Gene.

Jeg ligger selv å vipper mellom ateist/og det å være i tvil


men en ting er klart, det er mye piss ute å går
Sist endret av Pirate2Pirate; 7. juli 2007 kl. 15:42.
Sitat av Pirate2Pirate
Meningen med mitt inlegg var ikke å få alle til å tro på en relgion i det hele tatt. Men at når man først er relgiøs, så må man kanskje tenke på hvordan man har blitt det, og hvorfor, og at det kanskje også finnes andre muligheter.


Jeg skal ta rådet ditt om den boka The Selfish Gene.

Jeg ligger selv å vipper mellom ateist/og det å være i tvil


men en ting er klart, det er mye piss ute å går
Vis hele sitatet...


Veldig godt poeng det, og det var noe jeg kansje ikke fikk frem klart nok. Nå blir det muligens mye plagiat fra min side av poenger fra den godeste Dawkins men det får være.

Når det gjelder barn og religion er den største feilen jeg kan se at det fremdeles er politisk korrekt å merke barn til en spesiell religion veldig tidlig. Når de herjet som verst i Irland så man ofte overskrifter i nyhetene som "protestantiske barn angrepet" eller "katolsk jente (5) skadet på vei til skolen". Og det er ingen som reagerer på at barnet aldri får sjansen til å velge selv, men blir satt i en endelig bås. Hun blir fortalt hva sannheten er og at hun kommer til å bli kastet i helvette (bokstavlig takt), om hun tviler, fordi det er de andre som tar feil. Her er dette med frykt igjen, og barna tar det nok mer bokstavlig og føler frynten mer reelt en voksne, og jeg har absolutt ingenting til overs for foreldre som gjør slikt med barna sine.

Nå er det selvfølgelig ikke alle som får den typen oppvekst, jeg vet bedre enn å påstå det, men altfor mange får det.

Det er f.eks ingen som ville finne på å kalle et barn av hvìs foreldre er sosialister for et sosialistisk barn. Alle aksepterer at barnet vil gjøre seg opp sine egne meninger når det vokser opp. Og her ser det ut til at religion har fått en slags automatisk immunitet mot kritikk, berettiget eller ikke, og det mener jeg er trist. Både for barna hvìs frihet blir fratatt dem og de blir inprentet med hva foreldrene "håper" er rett.

Er ikke sikker på hvem som sa det men: "Give me the boy for the first 5 years, and i`ll give you the man"
Sist endret av Almighty; 7. juli 2007 kl. 16:00.
Som den Ateisten jeg er, så har jeg ikke mye til overs for religion. Det være Kristendom, Islam eller Buddhisme.

Men som sagt i en del poster, så synes jeg at man skal ha rett til å velge den religionen som passer best for hver enkelt. Hvis man da vil være religiøs.


- KP til Almighty.
Sist endret av Lille Nikotin; 7. juli 2007 kl. 16:12.
Har alltid mislikt religioner. Mest fordi jeg ikke har forstått hvordan man kan være religiøs med dagens vitenskap. Men jeg tror fremdeles religion er utrolig viktig. Så og si alle samfunn, om det så er indianere i amazonas eller industrialiserte samfunn, har en form for religion, og jeg tror ikke det er tilfeldig. Religion har mange funksjoner; Før var det kanskje litt mer aktuelt å bruke religion i politiske avgjørelser og naturforklaringer, men enda har står religion sterkt når det kommer til moral og overnaturlige ting jf. liv etter døden. Selv om man er ateist eller agnostiker i Norge, så har kristendommen enorm innflytelse. Det at du ikke diskuterer onani med foreldrene dine med middagsbordet er et eksempel på normer som er dypt forankret i den kristne tradisjonen.

Det jeg syns er interessant med religioner er likheten. Religioner er mest sannssynlig menneskeskapt. Men likevel er religionene forferdelig like til å ha oppstått i helt forskjellige deler av verden. Man kan jo derfor lure på om religionene faktisk ikke er helt tilfeldig skapt, men er til for å dekke behov. Kanskje det biologisk sett er ugunstig for oss å onanere, og derfor har historien om Onan oppstått i bibelen og gjort det til tabu i den kristenlige verden? Underbevisstheten vår har kanskje følt at det er galt, og religionen har oppstått som en slags streng, dømmende far.

Er enig med flere her som sier at religiøse personer burde sette seg inn i andre religioner også. Om et barn vokser opp i et kristent samfunn og blir indoktrinert med kristne verdier, vil jo det så klart virke helt logisk for barnet. Like logisk som at et muslimskt barn blir fortalt om selvmordsbombing. Det blir på en måte som å dra i en konfirmasjon og kun smake på én kake og påstå at det er den beste kaken selv om du ikke har smakt på alle de andre.

Jeg tror egentlig ikke religion er årsaken til strid mellom parter, selv om det har vært hovedgrunnene i mange tilfeller. Hadde vi ikke hatt religion hadde vi garantert funnet en annen grunn til å krige.
Sitat av Lille Nikotin
Som den Ateisten jeg er, så har jeg ikke mye til overs for religion. Det være Kristendom, Islam eller Buddhisme.

Men som sagt i en del poster, så synes jeg at man skal ha rett til å velge den religionen som passer best for hver enkelt. Hvis man da vil være religiøs.


- KP til Almighty.
Vis hele sitatet...



Jeg har heller aldri helt forstått hvordan de klarer å tro noe sånt helt fullstendig. Der blir nesten som med julenissen eksempelet, man vokser og evner og se forbi påstandene.
Noen gjør det hvertfall. Sånn jeg ser det tillfører religion heller ikke verden noe spesiellt den ikke hadde fra før, selv om jeg skal være enig i at jesus (eller hvem som skrev tekstene) var en viktig moralsk aktør.

Det finnes personer i asyler som helt oppriktig tror at de er alt fra Napoleon eller Idi Amin, forskjellen mellom dem og de religiøse er at det er mange som har den samme innbillningen.
Det er virkelig styrke i antall.
Helt enig med deg, Almighty. Jeg så en film et eller annet sted, om religion - En illusjon.

Ta F.Eks. Kristendom. (Jeg mener på ingen måte å henge ut denne religionen) Religionen sier at hvis man er troende, og ber til Gud om noe, så KAN man få bønnen oppfylt, Gud svarer nemlig alltid. Her er det en liten hake.


Guds svar kommer i en av tre former; Ja, Nei og Vent. La oss si at du er en troende Kristen. Du ber til Gud, om 30.000 kr. Om Gud da svarer Ja, så kan det ligge en sjekk eller lignende på 30.000 kr.- i postkassen din påfølgende uke. La oss si at han svarer Nei. Da kommer det aldri en sjekk e.l. i posten. Men la oss nå si at han svarer Vent, Da kan det hende at det kommer en sjekk e.l. I posten alt ifra påfølgende fredag, til 10.Juli om 30 år. Gud har da indirekte svart "Ja". Alternativt, kommer det aldri noe i posten. Han har da svart Nei, og det er det en god grunn til, for Gud vet hva som er best for deg.


Ser du "Illusjonen" enda ?
Kort sagt: Gud kan ikke tape!


Dette ble ganske rotete, men jeg håper at jeg fikk frem poenget mitt.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Pirate2Pirate: Bra innlegg, men tingen er, det finnes folk som begynner å setter seg inn i andre religioner. Men tror de fleste av disse ender opp som ateister eller agnostikere. Du kan rett og slett ikke ta inn realiteten at det finnes forskjellige religioner fra din egen som minst like mange tror på, uten å innse at ingen av dem kan være sann. Man sitter da igjen med to alternativer:
1: Det finnes ingen Gud
2: Det finnes en Gud, men det er en logisk brist å anta at denne guden har vært i direkte kontakt med oss mennesker, og at det er umulig å si noe om denne guden annet at den sannsynligvis er ansvarlig for at universet eksisterer.

Personlig tar jeg ikke noe forhold til disse to oppfatningene.. det er irrelevant. Hvordan vi oppfører oss skal ikke ha noe med om det sitter en skjeggete kar i himmelen og ser på alt vi gjør eller ikke. Det eneste som betyr noe er mennesker og hvordan du forholder deg til dem. Så lenge du bidrar til at verden blir et bedre sted å leve for andre, vil også verden bli et bedre sted å leve for deg selv.
Sist endret av Skyfex; 7. juli 2007 kl. 17:04.
Det er en spesiell type logikk der ja, litt sånn "mor lille er en sten" logikk hvis du har hørt det før.

Man har jo også dette "Herrens veier er uransakelige", som fungerer som et slags trumfkort eller ess i ermet som verden bare har godtatt uten videre. Millioner av barn rundt om i verden som sulter? Herrens veier er uransakelige! Og dermed var det problemet unnagjort. Det er simpelt og ulogisk, men det fungerer visst på de fleste mennesker...
Jeg er veldig glad i katolismen. Jeg liker dem syns på ting som fks. selvmord og homofili å andre ting. Dette kan også være at jeg har irske røtter.
Jeg liker måten de ærer helgene der blant annet Jomfru Maria er en av de viktigste.
Sitat av |24/\/\0
Adam og Eva er som mye annet i bibelen symbolikk.
og litt funny fac: det står i bibelen at de fikk 2 sønner og det står ingenting om noen døtre så hvordan faen brakte de slekta videre da?
Vis hele sitatet...
Det vil du ikke vite. Seriøst.
Sitat av Kalakov

Det jeg syns er interessant med religioner er likheten. Religioner er mest sannssynlig menneskeskapt. Men likevel er religionene forferdelig like til å ha oppstått i helt forskjellige deler av verden. Man kan jo derfor lure på om religionene faktisk ikke er helt tilfeldig skapt, men er til for å dekke behov. Kanskje det biologisk sett er ugunstig for oss å onanere, og derfor har historien om Onan oppstått i bibelen og gjort det til tabu i den kristenlige verden? Underbevisstheten vår har kanskje følt at det er galt, og religionen har oppstått som en slags streng, dømmende far.
Vis hele sitatet...
De fleste religioner er like fordi formålet er det samme.
Religioner er en av de eldste, men fortsatt en av de sterkeste og mest effektive sosialiseringsfaktorene vi har på jorden.

En religions oppgave i starten var å skape samhold, respekt, spre lover og svare på vanskelige spørsmål. Rett og slett gi livet mening og holde samfunnene sammen slik at de fungerte. Husk at religionene kom før det var veletablerte metoder å kommunisere på over store avstander, samtidig som man ikke hadde lovgivende organer og politi etc slik vi har i dag.

Religionene fungerte da både som sosialiseringsfaktoren for å få individet til å føle tilhørighet til det samfunnet vedkommende voskte opp i, legge lovene for samfunnet, kommunisere disse lovene og samtidig forklare hva brudd på lovene ville føre til. Samtidig sørget religionene for å etablere normer og regler for hvordan man skulle forholde seg til andre religioner og samfunn.

Mye av dette er glemt i dagens religioner - og mange religioner i dag blir kun koblet mot negative sider av dem. Men det finnes fortsatt religioner som uten tvil er udelt positive, f.eks. de forskjellige forgreningene av buddhisme og hvordan de forklarer livet og døden. Buddhisme fokuserer mye mer på deg som individ enn på samfunnene, men klarer på denne måten å etablere deg som en fungerende brikke sosialt (les f.eks. om "dharma wheel" - og ja, tenk litt på "Lost" serien på tv samtidig).

Trenger vi religioner i dag? Vel, vi trenger nok en eller annen form for samhold og respekt for samfunnet - og antagelig i større grad enn vi ser i dag. Antallet kriminelle og folk med psykiske problemer basert på utfordringer med å tilpasse seg det vestlige samfunnet slik det har utviklet seg tyder på at en del av oss kan trenge noe...men det er neppe religioner slik vi kjenner dem i dag.

Det merkelige er at de fleste religioner har fornyet seg enormt gjennom historien - men i dagens samfunn er det omtrent blasfemi innenfor de forskjellige religionene å kreve en ny fornyelse. Religionsreformer er en naturlig del av alle religioner historisk...men tydeligvis trenger dagens religiøse så hardt å tro på noe "statisk" at de ikke godtar en endring av sitt syn...ironisk nok, siden det å godta en religion er en stor endring på det generelle synet på samfunnet.
Jeg synes de som er kristne som regel er snille og plager skjeldent andre. Her med unntak av "jehovas %€**$£" vitne og liknende. Men en ting som ER sikkert er at budskapet som bibelen sender ut er meget bra. Være snill med andre osv. - de ti bud. Så hvis man ser på det som generelle retningslinjer er jo dette helt problemfritt

Problemene kommer med fundamentalistene. Disse tolker bibelen slik den ble tolket for 2000 år siden. Å disse vil ikke godta homofili utroskap etc.

Men jeg er svært enig i de som sier at barn ikke burde fødes inn i en religion. Jeg er ateist og har aldri fått press hjemmefra verken en vei eller den andre. Noe jeg er svært glad for. Jeg er ikke døpt og konfirmert borgerlig.
Sitat av Lille Nikotin
Som den Ateisten jeg er, så har jeg ikke mye til overs for religion. Det være Kristendom, Islam eller Buddhisme.
Vis hele sitatet...
Så er jo ateisme en form for religion da.

Jeg syns de fleste her ser på religion med feil vinkling. Dere stiller kun spørsmål om ting som religionen ikke kan svare på for å stille den i et dårlig lys. Det står f.eks. i Bibelen at jorden er 5000 år gammel. Det er nå motbevist for lenge siden at jorden faktisk er et par tre år eldre enn som så.
Men religion handler om å tro, så om folk vil tro at jorden faktisk er 5000 år gammel, og de føler at de har det bra med seg selv ved å tro det, så har faktisk religionen fungert som den skal.

Og at man burdte vokse opp i en ateistisk familie for å selv kunne bestemme hvilken religion man tror på er absolut ingen fordel. Man ser mye bedre hvordan ting fungerer om man får se det fra innsiden. Man må bare ikke la seg hjernevaske, og være oppmerksom på hva man tar til seg.
Dessuten er ateister like fordomsfulle som alle andre, så om man kun omgås med ateister, så vil man bli påvirket av de. Om man hører en ting ofte nok, skal det mindre til for at man faktisk selv tror på det. (Vi mennesker er desverre altfor lett påvirklige)

Det er ingen som helst grunn til at en som har vokst opp i en kristen familie ikke kan konvertere til en annen religion kun på grunn av at han har vokst opp der han gjorde.
Husk at den geografiske posisjonen vår har en kjempe stor innflytelse på hva vi velger å tro på.

Og husk at religion ikke handler om å finne så mange feil som mulig ved andre religioner. Det handler om å trives med det man tror på. Så om jeg velger å tro at Gud skapte natt og dag, så er det ikke noe en kan endre på med logiske forklaringer.
Det handler om ærkjenning og overbevisning, men det blir vel litt offtopic om jeg legger ut alt det her.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg har tenkt på en ting. Da jeg var ung var jeg glad for at jeg hadde svak kristen tro jeg kunne lene meg til da jeg syntes synd på meg selv. Men etter som jeg har blitt eldre (er 17 år nå) har jeg funnet ut at jeg har blitt for gammel til dette med religion. Det står alt for mange unaturlige og (i følge min "etikk") feil ting i bibelen bl.a. Man kan vel UMULIG nekte for at religion gjør en trangsynt på MANGE områder? Religion har jo også tydelig skyld i utallige kriger og konflikter opp igjennom årene og kriger som fortsatt pågår?

Jeg mener det er sykt å tenke på at disse "fantastiske" religionene så mange folk støtter seg til fører til så sinnsykt mye av den verste elendigheten som finnes på jord, nemlig raseskille, homofientlighet og spesielt KRIG!

Det er jo et paradoks dette her - religionenes skriftbøker er jo til for å vise folk hva som er rett og galt og hva som er et bra livssyn er det ikke? I bøkene står jo temaer som oppførsel, egne meninger, egne handlinger, likegyldighet og hvordan man skal utøve disse sentralt. Men fortsatt er det religion som har skylden i så mye ondt som mennesker gjør mot hverandre?

Min konklusjon er at jeg trekker meg mest mulig vekk fra min tidligere religion. Ikke fordi jeg mener den direkte har gjort meg noe vondt eller at jeg finner den uinteressant, men nettopp fordi jeg har fått et annet syn på ting ettersom jeg har blitt eldre og skjønt og lært litt mer om den verdenen vi lever i.

Jeg har forresten vokst opp i det jeg vil kalle et "kristent hjem" og er medlem av statskirken.
Sitat av Blomsen Jr.
Pirate2Pirate:
Selv er jeg ateist, og har et ganske fiendtlig syn på religion. Nå skal jeg ikke henge ut religioner og påstå at det er skyld i all elendighet her i verden. Men en ting er klart;
Hva er det som har splittet verdens befolkning?
Hva er det som har spredd krig og urett?
Hva er det som til tider har vært årsaken til stagnasjon innen menneskets utvikling, innen teknologi og samfunn?

Jo, det er religionen!
Vis hele sitatet...
Det er lett for deg å skylde probelmer i samfunnet på religion, men desverre for deg så er DU en del av problemet fordi du har et fiendtlig syn på religion. Viss religions frihet hadde vært et faktum ville det problemet du snakker om ikke eksistert.
Sist endret av vitamineral; 27. november 2007 kl. 21:37.
Sitat av Wink
Det er lett for deg å skylde probelmer i samfunnet på religion, men desverre for deg så er DU en del av problemet fordi du har et fiendtlig syn på religion. Viss religions frihet hadde vært et faktum ville det problemet du snakker om ikke eksistert.
Vis hele sitatet...
Applaus og KP !
Sitat av Lille Nikotin
Helt enig med deg, Almighty. Jeg så en film et eller annet sted, om religion - En illusjon.

Ta F.Eks. Kristendom. (Jeg mener på ingen måte å henge ut denne religionen) Religionen sier at hvis man er troende, og ber til Gud om noe, så KAN man få bønnen oppfylt, Gud svarer nemlig alltid. Her er det en liten hake.


Guds svar kommer i en av tre former; Ja, Nei og Vent. La oss si at du er en troende Kristen. Du ber til Gud, om 30.000 kr. Om Gud da svarer Ja, så kan det ligge en sjekk eller lignende på 30.000 kr.- i postkassen din påfølgende uke. La oss si at han svarer Nei. Da kommer det aldri en sjekk e.l. i posten. Men la oss nå si at han svarer Vent, Da kan det hende at det kommer en sjekk e.l. I posten alt ifra påfølgende fredag, til 10.Juli om 30 år. Gud har da indirekte svart "Ja". Alternativt, kommer det aldri noe i posten. Han har da svart Nei, og det er det en god grunn til, for Gud vet hva som er best for deg.


Ser du "Illusjonen" enda ?
Kort sagt: Gud kan ikke tape

Dette ble ganske rotete, men jeg håper at jeg fikk frem poenget mitt.
Vis hele sitatet...
Tror du materielle goder gjør deg lykkelig?

da tok du grundig feil, åå se jeg har ny pc, å jeg har mye penger åå jeg er lykkelig.. i ... hmm en uke? det blir en selvfølge etter hvert... derfor svarer ikke gud i form av materielle goder.

Ja jeg har pc... og annet kult stuff... Du blir 80 år og har en livstruende sykdom... også tenker du.. Damn livet mitt ble sløst bort på pc og materiell shit.. beeeeep der devva du..

synd men sant.

Jeg tror på gud, har ikke hørt noen andre si det her inne så jeg sier det jeg.

Vet du hvorfor? Fordi jeg har en følelse inni meg at.. nei dæven det må finnes noe mer en bare dette... hvorfor skal vi bli født.. gå på skolen.. jobbe.. bli pensjonist også dø.

Blir lite meningsfylt, så jeg har en sterk tro på at det er noe mer. At jorden skal bli skapt utav en eksplosjon er så lite sannsynlig som det kan forbli. I så fall, må den være kontrollert.

Tror du virkelig at vi kommer fra apene? hva faen gjør apene her nå?? og hvorfor i faen ser vi ikke et mellomledd som utvlikler seg? lissom et apemenneske?...

Synes jeg er litt rart. Men er seff et synspunkt, peace out.

For dere som vil ha svar.. her er sitat fra bibelen.

"Dette er boken med den historiske beretning om adam. På den dag da gud skapte adam, dannet han ham i guds likhet. 2. Til mann og kvinne skapte han dem. Deretter velsignet han dem og gav dem navnet menneske på den dag de ble skapt. 3. Og adam levde så i hundre og tretti år. Da ble han far til en sønn som var han lik, som et bilde av ham, og han gav ham navnet set. 4. Og adams dager etter at han var blitt far til set, ble åtte hundre år. I løpet av den tiden ble han far til sønner og døtre osv..."

Husk hvis dere er interessert så levde adam så lenge siden han VAR fullkommen og deretter syndet fordi satan djevelen eller "Slangen" gjorde at han spiste av den forbudte frukt som gud sa han ikke skulle spise av. Satan var faktisk en av englene til gud men misunnet den makten gud hadde og dro ned til jorden og gjorde at adam og eva syndet.

Dere kan lese mer her: http://www.watchtower.org/e/bible/index.htm

Peace out
Sist endret av Kejerith; 27. november 2007 kl. 23:09.
Vet denne posten ikke var rettet mot meg (hvis mot noen), men velger å kommentere allikevel.

Sitat av Kejerith
Tror du materielle goder gjør deg lykkelig?

da tok du grundig feil, åå se jeg har ny pc, å jeg har mye penger åå jeg er lykkelig.. i ... hmm en uke? det blir en selvfølge etter hvert... derfor svarer ikke gud i form av materielle goder.
Vis hele sitatet...
Skal prøve å ikke være frekk eller noe, men hvem tror du du er som kan fortelle meg hva som gjør meg lykkelig og ikke? Hva gjør deg til moralens vokter? Jeg vil ikke si at jeg var lykkelig hvis jeg hadde alle pengene i verden men ingen jeg var glad i, men en ting er sikkert; Hvis jeg hadde mange og gode venner og familie, og samtidig alt av materielle ting jeg kunne be om, ville jeg vært mer lykkelig enn samme scenario men uten disse materielle godene.

Ja jeg har pc... og annet kult stuff... Du blir 80 år og har en livstruende sykdom... også tenker du.. Damn livet mitt ble sløst bort på pc og materiell shit.. beeeeep der devva du..

synd men sant.
Vis hele sitatet...
Så du lever heller hele livet etter gitte normer og ikke gleder deg over goder du har, kun fordi du klamrer deg til et håp om at det finnes noe mer etter døden? Dette var kanskje litt satt på spissen, men jeg vil si at endel av de reglene man må forholde seg til for å få komme til kristendommens himmel strider med min oppfatning av lykke. Personlig foretrekker jeg å nyte det livet jeg har _før_ døden til det ytterste.
Jeg tror på gud, har ikke hørt noen andre si det her inne så jeg sier det jeg.

Vet du hvorfor? Fordi jeg har en følelse inni meg at.. nei dæven det må finnes noe mer en bare dette... hvorfor skal vi bli født.. gå på skolen.. jobbe.. bli pensjonist også dø.

Blir lite meningsfylt, så jeg har en sterk tro på at det er noe mer. At jorden skal bli skapt utav en eksplosjon er så lite sannsynlig som det kan forbli. I så fall, må den være kontrollert.
Vis hele sitatet...
Jeg reagerer litt på at du syns at big bang-teorien er så usannsynlig som det kan få blitt, mens du ser på kreasjonsteorien som en mer sannsynlig forklaring?
At en skikkelse ved navn gud skal ha skapt jorda og menneskene med tankekraft, for så å ta seg en hviledag etterpå? En ting er at vi ikke har endelige bevis på at Big Bang-teorien er den rette, men den baserer seg iallefall på reelle observasjoner av universet, og ikke på historier uten noen som helst bevis fra urgamle skrifter!

Tror du virkelig at vi kommer fra apene? hva faen gjør apene her nå?? og hvorfor i faen ser vi ikke et mellomledd som utvlikler seg? lissom et apemenneske?...

Synes jeg er litt rart. Men er seff et synspunkt, peace out.
Vis hele sitatet...
Ja det gjør jeg absolutt! Jeg vil dog ikke gå innpå detaljerte beskrivelser på evolusjon i denne posten, både fordi jeg ikke er en ekspert på området, men også fordi det ville blitt alt for langt. Jeg anbefaller deg istedet å lese litt litteratur på området, enten av Darwin himself, eller Dawkins.

For dere som vil ha svar.. her er sitat fra bibelen.

"Dette er boken med den historiske beretning om adam. På den dag da gud skapte adam, dannet han ham i guds likhet. 2. Til mann og kvinne skapte han dem. Deretter velsignet han dem og gav dem navnet menneske på den dag de ble skapt. 3. Og adam levde så i hundre og tretti år. Da ble han far til en sønn som var han lik, som et bilde av ham, og han gav ham navnet set. 4. Og adams dager etter at han var blitt far til set, ble åtte hundre år. I løpet av den tiden ble han far til sønner og døtre osv..."

Husk hvis dere er interessert så levde adam så lenge siden han VAR fullkommen og deretter syndet fordi satan djevelen eller "Slangen" gjorde at han spiste av den forbudte frukt som gud sa han ikke skulle spise av. Satan var faktisk en av englene til gud men misunnet den makten gud hadde og dro ned til jorden og gjorde at adam og eva syndet.

Dere kan lese mer her: http://www.watchtower.org/e/bible/index.htm

Peace out
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hva det er vi får svar på her, men det å dra fram sitater fra bibelen som svar på noe som helst når vi diskuterer religionens eksistens er vel relativt intetsigende.

Et spørsmål jeg har til personlige kristne som virkelig tror på gud er, hvorfor er dere så sikre på at netopp dere har rett? Hva er det med bibelens tolkning av universets skapelse som gjør dere sikre på at netopp kristendommen er den riktige religionen, og ikke islam, hinduismen, buddhismen, eller antikkens hellas gudeteorier, eller utallige stammereligioner i forskjellige verdensdeler opp gjennom tidene?

Mange svarer på dette spørsmålet hvorfor er _jeg_ så sikker på at det de sier er feil, og vel, enkelt og greit, det er umulig å bli sikker på det. Det eneste jeg vet er at ingen religioner per dags dato har noen håndfaste bevis som beviser noe som helst. Det eneste vi mennesker har å forholde oss til er ting vi observerer med sansene våre, og derfor stoler jeg på vitenskapelige observasjoner, netopp fordi disse kan bevises eller motbevises, og vi kan avgjøre om påstandene som er gjort er riktige eller ikke. Det er ikke en ateists oppgave å motbevise religion, man kan påstå hva som helst, men det vil altid være den som påstår noe som må bevise denne påstanden. Det finns akkurat like mange bevis på det flyvende spaghettimonsteret som det gjør på gud, nemlig ingen.

Det ble en ganske rotete post, men måtte bare få skrevet ned noen tanker på området.
Jeg syns de fleste her ser på religion med feil vinkling. Dere stiller kun spørsmål om ting som religionen ikke kan svare på for å stille den i et dårlig lys. Det står f.eks. i Bibelen at jorden er 5000 år gammel. Det er nå motbevist for lenge siden at jorden faktisk er et par tre år eldre enn som så.
Men religion handler om å tro, så om folk vil tro at jorden faktisk er 5000 år gammel, og de føler at de har det bra med seg selv ved å tro det, så har faktisk religionen fungert som den skal.
Vis hele sitatet...
Så religionens funksjon er å skape/gi støtte til trøstende vrangforestillinger?

Og at man burdte vokse opp i en ateistisk familie for å selv kunne bestemme hvilken religion man tror på er absolut ingen fordel. Man ser mye bedre hvordan ting fungerer om man får se det fra innsiden.
Vis hele sitatet...
Man vil uansett ikke være i stand til å fritt velge hva man vil tro på. Man kan ikke uten videre, av fri vilje (om den i det hele tatt eksisterer, men det er en annen diskusjon), foreta en grunnleggende omveltning av hele sitt verdensbilde. Men hvis man vokser opp uten en religion, er sjansen større for at man ser kristendommen for hva den virkelig er: myter og oppspinn (akkurat som all andre religioner, mytologier, og annen overtro). Religiøse mennesker ser som regel at andres religioner er bullshit, men det er vanskelig å se, "fra innsiden", at ens egen religion også er det.

Man må bare ikke la seg hjernevaske, og være oppmerksom på hva man tar til seg.
Vis hele sitatet...
Og dette er selvfølgelig noe de fleste barn er i stand til.

Dessuten er ateister like fordomsfulle som alle andre, så om man kun omgås med ateister, så vil man bli påvirket av de. Om man hører en ting ofte nok, skal det mindre til for at man faktisk selv tror på det. (Vi mennesker er desverre altfor lett påvirklige)

Det er ingen som helst grunn til at en som har vokst opp i en kristen familie ikke kan konvertere til en annen religion kun på grunn av at han har vokst opp der han gjorde.
Vis hele sitatet...
Nei, men det er en grunn til at det er jævlig lite sannsynlig at han kommer til å gjøre det:

Husk at den geografiske posisjonen vår har en kjempe stor innflytelse på hva vi velger å tro på.
Vis hele sitatet...
Og hvor fritt kan et "valg" sies å være når din geografiske posisjon har en kjempestor innflytelse? Du har velget mellom å frelses gjennom Jesus, eller å pines evig i helvete. Men er du født og oppvokst på feil sted, kommer du nesten garantert til å "velge" feil. Sucks to be you.

Edit:

Blir lite meningsfylt, så jeg har en sterk tro på at det er noe mer. At jorden skal bli skapt utav en eksplosjon er så lite sannsynlig som det kan forbli. I så fall, må den være kontrollert.

Tror du virkelig at vi kommer fra apene? hva faen gjør apene her nå?? og hvorfor i faen ser vi ikke et mellomledd som utvlikler seg? lissom et apemenneske?...
Vis hele sitatet...
Jeg liker når religiøse prøver å latterliggjøre vitenskapelige teorier de åpenbart ikke har gjort noe forsøk på å forstå...

Slutt med det!
Kejerith:
Materielle goder gjør alle lykkelige, til en viss grad.
Vi er glade for å ha klær, vi er glade for å ha mat, vi er glade for å ha... tja... vaskemaskin! Eller kanskje et sted å bo! Og vi er glade for å ha så mye penger at vi har råd til å leve uten å måtte telle hver minste lille krone to ganger, for å se om vi har råd til å dusje i varmt vann.

Annyway...
Det som irriterer meg, anngående manges syns på religion, er personer som kommer slendrende inn i et rom og holder lange foredrag om hvor dumme alle fks. kristne er. Eller om hvor dumme alle Islamister er.
Har man ikke tenkt på at vi er alle individuelle?
Selv om man kjenner en religiøs person som er imot abort, så betyr ikke det at alle er imot abort.
Bare fordi noen har en religion, så betyr ikke det at de prøver å dytte akkuratt deres religion over på deg.
"Viss jeg liker koteletter så gjør alle andre det!"

Selv så er jeg kristen panteist, selv om de færreste veit hva det betyr. Men så er det ikke så sinnsykt mange av oss her i norge heller da :P
Sitat av xaJi
Så du lever heller hele livet etter gitte normer og ikke gleder deg over goder du har, kun fordi du klamrer deg til et håp om at det finnes noe mer etter døden?
Vis hele sitatet...
ja, noe annet du lurte på?

Sitat av xaJi
Et spørsmål jeg har til personlige kristne som virkelig tror på gud er, hvorfor er dere så sikre på at netopp dere har rett? Hva er det med bibelens tolkning av universets skapelse som gjør dere sikre på at netopp kristendommen er den riktige religionen, og ikke islam, hinduismen, buddhismen, eller antikkens hellas gudeteorier, eller utallige stammereligioner i forskjellige verdensdeler opp gjennom tidene?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke medlem av kristendommen.... Jehovas vitne her.
Og ja jeg føler meg sikker, vet du hvorfor? En sterk følelse av styrke som du blir dratt av og sier til deg at .. jo dette må være riktig.

Sitat av xaJi
Mange svarer på dette spørsmålet hvorfor er _jeg_ så sikker på at det de sier er feil, og vel, enkelt og greit, det er umulig å bli sikker på det. Det eneste jeg vet er at ingen religioner per dags dato har noen håndfaste bevis som beviser noe som helst. Det eneste vi mennesker har å forholde oss til er ting vi observerer med sansene våre, og derfor stoler jeg på vitenskapelige observasjoner, netopp fordi disse kan bevises eller motbevises, og vi kan avgjøre om påstandene som er gjort er riktige eller ikke. Det er ikke en ateists oppgave å motbevise religion, man kan påstå hva som helst, men det vil altid være den som påstår noe som må bevise denne påstanden. Det finns akkurat like mange bevis på det flyvende spaghettimonsteret som det gjør på gud, nemlig ingen.
Vis hele sitatet...
Forklar så hvordan jorda er satt så perfekt i universet? Hvis jorda hadde vært litt nærmere sola hadde ikke mennesker kunne bodd her, og omvendt siden det blir for kaldt.
Og hvordan kan en eksplosjon forårsake oss mennesker som har en så syk intelligens og hjernekapasitet, vi bruker ikke en brøkdel av hjernens kapasitet i vårt ca 80år gamle liv.

Men jeg er ikke her for å konvertere folk og å få dem til å tro på gud. Men deler bare mitt synspunkt.
Sitat av Kejerith
Forklar så hvordan jorda er satt så perfekt i universet? Hvis jorda hadde vært litt nærmere sola hadde ikke mennesker kunne bodd her, og omvendt siden det blir for kaldt.
Vis hele sitatet...
Du tenker dessverre feil vei. Jorda er ikke plassert så perfekt i forhold for at menneskene skal ha et sted å bo, men organismer kan leve på jorda og ikke jupiter fordi nettopp planeten vår ligger så godt til.
Sitat av Kejerith
Og hvordan kan en eksplosjon forårsake oss mennesker som har en så syk intelligens og hjernekapasitet.
Vis hele sitatet...
Det blir forklart ved evolusjonen, noe du burde ha visst.
Sitat av Kejerith
Forklar så hvordan jorda er satt så perfekt i universet? Hvis jorda hadde vært litt nærmere sola hadde ikke mennesker kunne bodd her, og omvendt siden det blir for kaldt.
Vis hele sitatet...
Det finnes et tilnærmet uendelig antall planeter, i alle mulige permutasjoner av forhold - lav tyngdekraft, lite vann, mye vann, høy tyngdekraft, varmt, kaldt osv. Blant alle disse planetene vil det være en ørliten sjanse for at en planet har akkurat riktige forhold for liv: Tyngdekraft slik at oksygenet ikke har lav utslippshastighet, et magnetfelt og riktig avstand unna solen. Det kan virke utrolig, men med tanke på at det finnes et tilnærmet uendelig antall planeter og at vi på ingen måte har kartlagt en promille av en prosent av dem, er det ikke akkurat overraskende at jorda finnes. Det at vi lever på den kommer som en følge av at den er egnet for liv, det er ikke et mirakel å regne at vi lever på en planet som støtter liv.

At planetene har ordnet seg som de vil faller fint utifra Newtonsk mekanikk.

Og hvordan kan en eksplosjon forårsake oss mennesker som har en så syk intelligens og hjernekapasitet, vi bruker ikke en brøkdel av hjernens kapasitet i vårt ca 80år gamle liv.
Vis hele sitatet...
Big bang har ingenting med menneskets evolusjon å gjøre. Slutt å blande teoriene. Det med hjernens kapasitet er definitivt sant for noen, men generelt sett bruker vi mesteparten av hjernen vår. Myter om at man bare bruker 10% ol er basert på dårlig vitenskap. Vi bruker ikke alle synapsene våre samtidig - det er dermed ikke sagt at alle synapsene kan brukes til en ting.
Og ja jeg føler meg sikker, vet du hvorfor? En sterk følelse av styrke som du blir dratt av og sier til deg at .. jo dette må være riktig.
Vis hele sitatet...
Og tilhengere av andre religioner føler det samme.
mhm, men som jeg sa det er mitt syn. Altså dere kan jo si masse om vitenskap og stuff, men jeg kommer ikke til å skifte mening, akkurat samme dsom dere bare omvendt.

Men nok om dette, var litt offtopic.
Sitat av Kejerith
mhm, men som jeg sa det er mitt syn. Altså dere kan jo si masse om vitenskap og stuff, men jeg kommer ikke til å skifte mening, akkurat samme dsom dere bare omvendt.

Men nok om dette, var litt offtopic.
Vis hele sitatet...
Jeg kommer gjerne til å skifte mening hvis du kommer med noen velformulerte begrunnelser med gyldig bevis som støtter opp om det. Når du åpenbart ikke har peiling på hva du snakker om "vitenskap og stuff" får du heller la være å uttale deg om disse tingene. Å gå rundt å basere virkelighetsforståelsen sin på ignoranse er en ting, men det er en annen ting og gå rundt å si dette tullet høyt uten å ta det til seg når man blir retta på.
Sitat av Kejerith
mhm, men som jeg sa det er mitt syn. Altså dere kan jo si masse om vitenskap og stuff, men jeg kommer ikke til å skifte mening, akkurat samme dsom dere bare omvendt.
Vis hele sitatet...
Noe relevant vil jo være å spørre seg selv hvorfor man ikke tror på en annen religion enn den man henger med nå. Tenk deg hvordan du ville motbevist en annen religion, f.eks. hinduismen.Når det går opp for deg at alle punktene kan brukes mot din egen religion også, uten at du endrer mening, er det en overtro.

Å se på forskning og vitenskap som en overtro på lik linje med religion (dette tilfellet Jehovas vitner), er feil, og også frekt mot de som har hjulpet til med vitenskaplige fremskritt. Å påstå at kreasjon er mer sannsynlig enn gjeldende vit. teorier ang. univerets historie og menneskets utvikling, er direkte ignorant, ettersom disse passer rimelig godt med observasjonene vi har gjort.

En realist/agnostiker ville ikke nektet eksistensen av en 'gud' hvis det hadde blitt påvist i 'kontrollerte forhold' - med det samme skeptiske synet vi bør ha på alt. Jeg ser ikke hva positivt blind tro/overtro tilfører oss i dag.
Fra en annen tråd:

Sitat av dword
Sitat av mr_eff
Sitat av shakin
Sitat av Blomsen Jr.
Jesus derimot er ikke sett på som historisk og mange strides om han er det eller ikke.
Vis hele sitatet...
Jesus _er_ en historisk person.
Vis hele sitatet...
Kilde? *20 tegn*
Vis hele sitatet...
Håper dette var en spøk, han er jo omtalt i bibelen og i koranen for den saks skyld.
Vis hele sitatet...
Ble Jesus omtalt i bibelen sier du? Hmmm, det var jeg ikke klar over. Men da er jeg overbevist, for jeg har jo ingen grunn til å tvile på noe som står i bibelen.

At han er en historisk person er det ikke noe tvil om.
Vis hele sitatet...
Jo.

Edit: egentlig driter jeg i om Jesus eksisterte eller ikke. Jeg er bare lei av folk som, uten å ha satt seg inn i temaet, kommer og påstår at det er hevet over enhver tvil at Jesus er en historisk person. Derfor spurte jeg etter kilde. Hva er det som gjør deg så overbevist om at Jesus må ha eksistert? Når du ikke har noe bedre enn bibelen å komme med, antar jeg at du ikke har satt deg inn i dette, og bare repeterer etablerte "sannheter".
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av mr_eff
Kilde? *20 tegn*
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Historical_Jesus

du kan jo gå igjennom notes selv. Jeg trodde igrunnen dette var å regne som allmennkunnskap?

Det er også ganske mange som tviler på alt så du får aldri folk til å bli helt enige. Men dette er det ganske stor enighet om.
Sist endret av sptz; 3. desember 2007 kl. 15:49.
Kejerith, hva får deg til å tro at materielle gleder gjør meg lykkelig eller ikke ? Hvem er du, som dømmer meg ? Hvem i svarte er du for en, som skal fortelle meg hva som gjør meg lykkelig ? Jeg er ikke hjernevasket av religion, jeg trenger ikke 'Tro på noe større enn oss selv' for å være lykkelig, jeg er en fri person! Jeg, jeg selv bestemmer hva som gjør meg lykkelig!

Jeg vil dø på akkurat samme måte om jeg ikke hadde hatt mine materielle goder.
Når jeg en dag ligger på dødsleiet, kan jeg tenke tilbake å si; Ha! Her er kar'n som har levd bra ..

Du trengte forresten ikke å si at du er religiøs, det merket jeg etter de 4 første linjene dine
Sier ikke dette for å henge ut, mener heller ikke noe som helst vondt med dette, men tingene du sa er bare så altfor standar å si, for en religiøs person.

'Hope is the first step on the road to dissapointment'

Det har ingenting å si om det finnes noe etter døden eller ikke, det som har noe å si er hva du gjør med den tiden du har! Min mening.
Sist endret av Lille Nikotin; 3. desember 2007 kl. 17:25.