Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  127 9096
Altså, hvis du går i Oslos gater, så ser du fader meg en hel haug av tiggere og narkomaner! Dette er veldig utrivelig, serlig for turistene.... Man skulle ikke tro at dette er verdens rikeste og beste land å bo i når man ser tiggere og prostistruerte folk på hvert gate-hjørne!

Jeg var i Singapore i ferien, der var det ikke ein eineste tigger å se! Gatene blanke, ikke noe søppel, ingen tyggis engang!

Hva synes/mener dere om tiggere og sånt i Oslo og i Norge? Burde vi ha det sånn?
Vel i Norge får folk penger nokk til og overleve, dem som ikke har nokk er dem som bruker trygda si på annet tull, som narkotika.
Så hadde alle brukt pengene de fikk på Mat og Klær hadde Problemet vert borde.
De kan på mange måter takke seg selv.

Skal Narkotikaen sponses av staten?
Sist endret av Evelen2; 3. oktober 2007 kl. 13:09.
Jeg er ikke sikker på om det faktisk er lovlig... Men å slå hardt ned på tigging gjør det ikke akkurat bedre for dem som står å tigger, noe fint syn er det ikke men det er noe vi har levd med i veldig lang tid allerede.

Apropo Singapore, de har så strenge straffer at ingen hiver noe på bakken eller står å tigger.
Kjeften på dere begge to!

"Takke seg selv" for noe piss...

Noen har tatt gale valg i livet og har vanskelig for å finne en løsning. Har du gått år etter år på Heroin så er det ikke bare og slutte med det, begynne på skole, skaffe leilighet osv..

Oh, drittsekker btw

Sitat av junu
Jeg er ikke sikker på om det faktisk er lovlig... Men å slå hardt ned på tigging gjør det ikke akkurat bedre for dem som står å tigger, noe fint syn er det ikke men det er noe vi har levd med i veldig lang tid allerede.

Apropo Singapore, de har så strenge straffer at ingen hiver noe på bakken eller står å tigger.
Vis hele sitatet...
Den forrige posten min gjaldt ikke deg btw.
Jeg håper ikke du prøver å si at det er tiggernes feil at de er som de er. Dette er mennesker som har blitt sviktet av staten og samfunnet når de mest trengte hjelp! Man søker ikke heroin om man ikke er skikkelig langt nede. Jeg har selv snakket med en heroinmisbruker i Oslo. Han sa at han er nødt til å gå i stygge klær, ellers får han ikke nok penger når han tigger. Alle må skjønne at det ikke er noe gøy å tigge, stjele og deale for å få råd til å kjøpe stoffer man er avhengige av. Disse menneskene trenger hjelp, ikke forfølgelse!
Tiggerne?
Hva med de forbanna innpåtrengende selgerne som prøver å selge deg fadderbarn eller blomster?
Der har du det virkelige problemet.

Hvis turistene er så tomme i knollen at de loker rundt i Oslo's gater på ferie isteden for å dra til f.eks nord-norge, der Norge vises på sitt beste, så fortjener de synet.

Just my 0.2$ .. stod opp med feil bein idag.
Jeg var i Singapore i ferien, der var det ikke ein eineste tigger å se! Gatene blanke, ikke noe søppel, ingen tyggis engang!
Vis hele sitatet...
Singapore og Norge blir vannskelig å samenlikne, da Singapore er verdenskjent for å ha det ryddig. Men ser poenget ditt!

Alle syntes vell det er utrivelig å få tiggere og narkomane og prostiruerte kastet etter seg når man går i Oslos gater, men hva kan vi gjøre med de? Sette de på glattcelle en natt? Bøtlegge de? De kan ikke betale for seg, og en natt på glattcelle ville vært befriende for mange.

Det som kunne vært gjort er å bruke enda mer politimakt på å fjerne prostrituerte fra gaten, men da blir det igjen et spørsmål om ressursbruk. Det kunne vært fler sprøyterom, men ville det hjulpet?

Syntes det er synd at Norges hovedstad skal være plaget med sånt, men har noen kommet med et virkelig godt forslag til hva som kan forhindre det, eller er det bare klaging?


Edit: alle dere som sier at det er dems egen skyld og de kan takke seg selv aner ikke hva dere snakker om! Det er ren egoisme.
Det blir nevnt her at det ikke er tiggere som er problemet, og det er jeg delevis enig i. Sikkert noe fler enn meg her som så på nyhetene om den mannen som samlet penger til et katastrofeområde og han ble spurt hvor mye han fikk selv. Han svarte ingenting, men sannheten er at han fikk 60% av det vi ga til de katastroferammede.
Sist endret av C.Hendrix085; 3. oktober 2007 kl. 13:21.
Syns det gir et klart bybilde av slik det faktisk er i Oslo, folk er fattige og behøver enkelte ganger å tigge og de narkomane må ha ett sentrum for å handle stoffet sitt. Tror du at problemene forsvinner om vi skjuler de? Det er slik at de faktisk har folk i Signapore som ser jævligere ut og har det jævligere en folk i Norge, men myndighetene tvinger de bort fra bygatene og behandler de som søppel. Er det dette du foreslår vi skal gjøre i Oslo?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av dexter
Jeg håper ikke du prøver å si at det er tiggernes feil at de er som de er. Dette er mennesker som har blitt sviktet av staten og samfunnet når de mest trengte hjelp! Man søker ikke heroin om man ikke er skikkelig langt nede. Jeg har selv snakket med en heroinmisbruker i Oslo. Han sa at han er nødt til å gå i stygge klær, ellers får han ikke nok penger når han tigger. Alle må skjønne at det ikke er noe gøy å tigge, stjele og deale for å få råd til å kjøpe stoffer man er avhengige av. Disse menneskene trenger hjelp, ikke forfølgelse!
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget ditt, men hvodan skal de hjelpes da? Penger? De pengene de får i "støtte" går jo gjerne på stoff de også.
Tiggere og narkomane er folk som har gjort noen gale valg i livet sitt, og som har blitt svikta av samfunnet som dexter sier. Noe gikk altså galt på et tidspunkt av livet deres, men de ALLER fleste angrer på valget de tok, og vil gjerne ut av det.
Skal vi ikke da "tilgi" de og hjelpe de ut av det hvis vi kan?
Heller tiggere og narkomane enn selgere fra ice som med sleske smil prøver å prakke på meg all slags dritt. Jeg gir gladelig spenn til de som tigger!

Edit:
Det er klart mange av de narkomane er folk som er blitt sviktet av samfunnet og alt det der pjattet, men ikke kom her og si at det er statens skyld at noen er narkomane. De må selv ta brorparten av annsvaret. Folk blir narkomane av mange årsaker.

Det er jo dette forumet verdens beste eksempel på. Her finner man folk som bruker narkotika som selvmedisinering og virkelighetsflukt, men også en forbanna stor gjeng som gjør det for å teste grenser og fordi det er fett!
Sist endret av Halalgeir; 3. oktober 2007 kl. 13:24.
Sitat av robhol
Jeg ser poenget ditt, men hvodan skal de hjelpes da? Penger? De pengene de får i "støtte" går jo gjerne på stoff de også.
Vis hele sitatet...
Enkelt. Man gir dem mat og klær og et hjem, og oppfølging. Dette er ting samfunnet allerede har tatt fra dem, så det er bare rettferdig at de får det tilbake, med renter. Vi skylder dem dette.
Når jeg gir penger til de som tigger, ser jeg an personen. Ikke at det må være en "søt tiggerjente" eller noe, men jeg mener at jeg er i stand til og gjennomskue fake tiggere.

Uansett, tigging burde vært lov. Ikke noe galt i det, hvis du synest det er så jævla fælt kan du ta å lukke øynene dine, forhåpentligvis ser du ikke hvor du går å blir påkjørt.
Jo, jeg skal si meg enig i at jeg ikke hopper i taket og jubler med en gang jeg ser uteliggere eller tiggere i byen min, men så lenge de ikke fotfølger meg, eller snur seg mye etter meg med koppen sin så er det helt greit for min del. Som en annen kar her sa, de som virkelig er plagsomme er mappemenneskene som løper rundt og skal ha deg med på forskjellige ting, får man en av dem på halen er de vansklige å riste av seg.
Når dette er sagt så synes jeg ikke det er noe særlig med dealing av nark på Karl Johan. Jeg skjønner ikke at vi faktisk lot "plata" være i bunnen av KJ så lenge som det faktisk var, dette er ting som faktisk gir et feil inntrykk, jeg mener, det første du ser av byen er 20-30 vrak som står og dealer..
Jeg synes uttallelsen om at det er de narkomane og uteliggerenes feil at de ikke bruker penger på skole og utdanning, har du noen gang prøvd å slutte å røyke eller snuse, mange har problemer med det selv, men allikevel ser de ned på narkomane som ikke klarer å slutte, og mener at de har problemer med seg selv, jaja, det gjør ihvertfall meg oppgitt.
De er fortapt i dette landet uansett.
Her i Norge bruker man lett noen titalls millioner på å forfølge stakkarer som lastet ned noen personnummer, helt lovlig, fremfor å hjelpe de som trenger det.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av dexter
Enkelt. Man gir dem mat og klær og et hjem, og oppfølging. Dette er ting samfunnet allerede har tatt fra dem, så det er bare rettferdig at de får det tilbake, med renter. Vi skylder dem dette.
Vis hele sitatet...
Samfunnet har tatt fra dem?
De har nå for faen valgt å begynne med stoff selv!
Tviler på at det er 3 mann som holder fast en stakkar mens en fjerde setter sprøyter på han for at han skal bli narkoman.

Og dette med at de begynner å ruse seg for de har nådd "bunn" er rett og slett patetisk!
Trodde de virkelig at livet skulle bli noe lettere av å begynne å skyte heroin?
De har seg selv å skylde for problemene, og det er til syvende og sist mine skattepenger som går til å finansiere all den rehabiliteringen for idiotene som har klart å havne på kjøret.
Jeg synes den tredjedelen av lønna mi som allerede går til staten blir brukt på alt for mye tull fra før.
Enig med Dexter. Istedenfor å trykke de lenger ned enn de er, hvorfor ikke sette opp prosjekter for avrusing og oppfølging. Det er det de virkelig trenger. Det er et spørsmål om ressurser, men en for alle og alle for en
Hva med å gå etter ting som skader folk, doplangere og ting, istedet for å bruke penger på folk som har delt filmer med hverandre. Noe av det vi også kunne brukt mer penger på er det å få ut informasjon om dop, slik at folk faktisk forstår hva som skjer og hvorfor, og at de ikke bare får inn at dop er ille, uten å vite noe om hvorfor.
Og hvordan går det an å både mene at folk selv har valgt å ruse seg og bli narkiser, og samtidig ville ha dem bort fra gatene, vil ikke hele greia virke mindre avskrekkende da? når man ikke har mulighet til å se hvordan man kan ende opp?
Det er ihvertfall helt klart når jeg ser et vrak på gata tenker jeg ofte at jeg er glad for at det ikke er meg..
Sitat av Acidous
Samfunnet har tatt fra dem?
De har nå for faen valgt å begynne med stoff selv!
Tviler på at det er 3 mann som holder fast en stakkar mens en fjerde setter sprøyter på han for at han skal bli narkoman.

Og dette med at de begynner å ruse seg for de har nådd "bunn" er rett og slett patetisk!
Trodde de virkelig at livet skulle bli noe lettere av å begynne å skyte heroin?
De har seg selv å skylde for problemene, og det er til syvende og sist mine skattepenger som går til å finansiere all den rehabiliteringen for idiotene som har klart å havne på kjøret.
Jeg synes den tredjedelen av lønna mi som allerede går til staten blir brukt på alt for mye tull fra før.
Vis hele sitatet...
Fy faen for en ignorant og råtten person du er.
Sitat av dexter
Fy faen for en ignorant og råtten person du er.
Vis hele sitatet...
han har et poeng da syns jeg.
Ingen blir vel tvunget til og ta narkotika, og om man absolutt må trosse norges lover og begynne, bør man vite hva man går til.
Man har seg selv og takke.
(med dette mener jeg ikke man skal ignorere dem)
Men man skal ikke sponse dem med Penger,
Heller gi dem 0 penger og litt mat, klær.
Sist endret av Evelen2; 3. oktober 2007 kl. 14:44.
Si "Det var jo du som valgte å kjøre bil" til den trafikkskadde...
Si "Det var du som valgte å dra til syden" til den voldtatte...
Si "Det var du som svømte så forbanna fort i skjeden til mor di" til den incestrammede...
Si "Det var du som hadde dårlig flaks og havna hos dårlige venner på ungdomskolen fordi du ble mishandla når du var barn og hadde dårlig selvtillit og prøvde å leve opp til miljøet i vennegjengen og sa ja til å prøve de tablettene bare denne ene gangen for å være en del av gjengen og for en gangs skyld føle deg hjemme" til den narkomane.

Brenn.
Sitat av dadyd
Si "Det var jo du som valgte å kjøre bil" til den trafikkskadde...
Si "Det var du som valgte å dra til syden" til den voldtatte...
Si "Det var du som svømte så forbanna fort i skjeden til mor di" til den incestrammede...
Si "Det var du som hadde dårlig flaks og havna hos dårlige venner på ungdomskolen fordi du ble mishandla når du var barn og hadde dårlig selvtillit og prøvde å leve opp til miljøet i vennegjengen og sa ja til å prøve de tablettene bare denne ene gangen for å være en del av gjengen og for en gangs skyld føle deg hjemme" til den narkomane.

Brenn.
Vis hele sitatet...
Vel.
*Alle* har jo sett hvordan narkomane er, henger stygge og fære lundt i byen og tigger.
*Alle* vet at det er slik man ender opp om man stater, ingen vits og være så naiv at man tror det bare skjer med alle andre.
Sitat av dadyd
Si "Det var jo du som valgte å kjøre bil" til den trafikkskadde...
Si "Det var du som valgte å dra til syden" til den voldtatte...
Si "Det var du som svømte så forbanna fort i skjeden til mor di" til den incestrammede...
Si "Det var du som hadde dårlig flaks og havna hos dårlige venner på ungdomskolen fordi du ble mishandla når du var barn og hadde dårlig selvtillit og prøvde å leve opp til miljøet i vennegjengen og sa ja til å prøve de tablettene bare denne ene gangen for å være en del av gjengen og for en gangs skyld føle deg hjemme" til den narkomane.

Brenn.
Vis hele sitatet...
Men da setter du alle narkomane under samme kappe...

Ingen tvil om at en stor andel av menneskene på plata er av den typen du snakker om, men mange av dem har gått på trynet fordi de ønsket å presse grensene sine og prøve ut nye ting. Slike finner du folk av på forumet her også...

Narkomane trenger hjelp og det burde samfunnet innse, men å fraskrive alle narkomane alt annsvar er naivt og like galt som å legge all skyld på den enkelte bruker!
Sitat av Evelen2
Vel.
*Alle* har jo sett hvordan narkomane er, henger stygge og fære lundt i byen og tigger.
*Alle* vet at det er slik man ender opp om man stater, ingen vits og være så naiv at man tror det bare skjer med alle andre.
Vis hele sitatet...
Utrolig så forutintatt du skulle være. Der og da, med dårlig selvtillit, seks halvlitere innabords, dine første skikkelige venner (etter hva du selv oppfatter) og når "alle andre" untatt deg knasker innpå et par piller, så kan det virke som en UTROLIG god idé å ta seg en pille eller to.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Jeg tror begge parter i diskusjonen her overser det som utgjør det største problemet i tiggerbestanden i Oslo. For det har seg nå slik en gang, at de rusmisbrukerne som tigger etter penger nærmest har blitt skubbet vekk fra gaten av større bander. I tillegg har det vært storartede tiltak for å få narkomane bort fra tiggingen, deriblant å selge gateblader hvor halve inntekten går til demselv, et prosjekt som går i flere storbyer nå med stor hell.

Det som er igjen av tiggere på Karl Johan og andre sentrale plasser i Oslo er i stor grad østeuropéere med «falske bandasjer», krykker de bruker når det selv passer dem og biler som leverer dem om morningen og henter dem på kvelden.

Bård Torgersen skrev i 2002 en artikkel i Natt og Dag om tilværelsen som tigger, hvor han hadde satt seg ned sentrum med bare en plakat og skabbete klær, med en timelønn på 350kr. Dette var også realiteten, noe som gav en slags glorifisering rundt det å tigge, som førte til at østeuropeiske bander skapte overflod av tiggere (forøvrig med den effekt at færre gir, ihvertfall til østeuropéerne).

Hvorvidt det er synd på disse sigøynerne som er brikker av en tiggemafia skal jeg ikke legge meg opp i, men det er helt klart at disse ikke tigger ene og alene for sin egen del og at inntektene heller ikke går direkte i deres lommer. Jeg syns ihvertfall dette er et forferdelig problem som vi burde få bukt med, slik at tigging ikke lengre er en glorifisert «jobb», men et faktisk rop om hjelp som det egentlig er.
Sitat av Halalgeir
Men da setter du alle narkomane under samme kappe...

Ingen tvil om at en stor andel av menneskene på plata er av den typen du snakker om, men mange av dem har gått på trynet fordi de ønsket å presse grensene sine og prøve ut nye ting. Slike finner du folk av på forumet her også...

Narkomane trenger hjelp og det burde samfunnet innse, men å fraskrive alle narkomane alt annsvar er naivt og like galt som å legge all skyld på den enkelte bruker!
Vis hele sitatet...
Som du ser er det mange av folka her på forumet som prøver ut stoffer som absolutt ikke er i nærheten av å være i en tiggesituasjon.

Jeg vil påstå å si at de fleste som havner på kjøret i utgangspunktet har det dårlig, og at den ene psykiske nedturen etter den andre fører til utstrakt bruk av kraftigere stoffer. Stoffene brukes som et substitutt for noe man ikke har i det reelle liv.

Anbefaler de av dere som helt og holdent skylder på de narkomane i seg selv (nevner ikke deg spesielt da, Halalgeir) å ta noen kvelder på Gatehospitalet i byen. Lytt til historiene til de narkomane og hør hva annet som har skjedd i livene deres enn akkurat det å begynne på narkotika. Dere vil fort finne ut at det er annet enn akkurat narkotikaproblemet som er skyld i at såpass mange havner på kjøret.

Sitat av Deviné
Jeg tror begge parter i diskusjonen her overser det som utgjør det største problemet i tiggerbestanden i Oslo. For det har seg nå slik en gang, at de rusmisbrukerne som tigger etter penger nærmest har blitt skubbet vekk fra gaten av større bander. I tillegg har det vært storartede tiltak for å få narkomane bort fra tiggingen, deriblant å selge gateblader hvor halve inntekten går til demselv, et prosjekt som går i flere storbyer nå med stor hell.

Det som er igjen av tiggere på Karl Johan og andre sentrale plasser i Oslo er i stor grad østeuropéere med «falske bandasjer», krykker de bruker når det selv passer dem og biler som leverer dem om morningen og henter dem på kvelden.

Bård Torgersen skrev i 2002 en artikkel i Natt og Dag om tilværelsen som tigger, hvor han hadde satt seg ned sentrum med bare en plakat og skabbete klær, med en timelønn på 350kr. Dette var også realiteten, noe som gav en slags glorifisering rundt det å tigge, som førte til at østeuropeiske bander skapte overflod av tiggere (forøvrig med den effekt at færre gir, ihvertfall til østeuropéerne).

Hvorvidt det er synd på disse sigøynerne som er brikker av en tiggemafia skal jeg ikke legge meg opp i, men det er helt klart at disse ikke tigger ene og alene for sin egen del og at inntektene heller ikke går direkte i deres lommer. Jeg syns ihvertfall dette er et forferdelig problem som vi burde få bukt med, slik at tigging ikke lengre er en glorifisert «jobb», men et faktisk rop om hjelp som det egentlig er.
Vis hele sitatet...
Er fullstendig enig med deg. Jeg gir aldri til disse østeuropeerne som vagger rundt med "skadde" ben og krykker. Med en gang politiet kommer for å flytte dem skal du se hvordan de fyker nedover gatene. Har til og med sett eksempler på at disse tiggerne utnytter barna sine ved at de legger 3-4-åringer i fanget med blå sminke i ansiktet og tårer i øynene for at folk skal gi penger. De man ser at er narkomane og på kjøret, derimot, hender det at jeg stikker innom en kiosk og kjøper noe varm mat eller drikke til. Man kan se hvor takknemlige de blir og hvordan øynene deres lyser opp. Det varmer godt.
Avkriminalisering av narkotika, gratis heroin på resept til tungt narkomane, osv.
Sitat av mr_eff
Avkriminalisering av narkotika, gratis heroin på resept til tungt narkomane, osv.
Vis hele sitatet...
neineinei.
Da går det helt feil vei
Da kommer det til og brukes som Røyk,Snus og Alcohol brukes i dag.
Tilslutt er *hele* Norge narkomane
Sist endret av Evelen2; 3. oktober 2007 kl. 17:25.
Evelen2: Jeg liker ditt herlig nyanserte syn på ting.
Kan prøve og forklare et enkelt tilfelle, uten å generalisere narkomane og sette alle i en bås.
Jeg er forsovt FULLT enig med devinè, at størsteparten av tiggerne i Oslo nå til dags er folk fra andre land som tjener BEDRE av å sitte i norge å tigge, enn å være i hjemlandet og jobbe. Dette er sykt, og egentlig forkastelig, slike vil vi ikke ha. Og jeg syns ikke det er riktig heller.


____________________________________________________________ ______________________
La oss si, noen av de "kule" ungdommene, drar på fest hver helg og røyker pot, hasj osv til å starte med. (Drikker selv ofte, men no drugs)


En del av disse kule ungdommene, som jeg har opplevd banker andre på gata, total blind vold.
Jeg vet at dette stemmer, har sett mange tilfeller. Etterhvert begynner dem på sterkere stoffer, extacy, lsd osv. (Nei, jeg har ikke peiling på narkotika, ikke slakt meg av den grunn.)
Poenget er at de starter på sterkere og sterkere stoffer, og etterhvert blir kastet ut av hjemmet av den grunnen at de holder på med dette, men VIL IKKE slutte, fordi at i dems kule gjeng, som banker folk og tar stoff - så er det for dem helt topp.

Noen få av denne gjengen har havnet utpå, og både venner og foreldra har "sviktet" dem, hvis du vil kalle det det?

Kanskje en av dem har kommet så langt som til å bli tigger i Oslo, stjele, deale osv får å få penger til å kjøpe sitt eget stoff.
____________________________________________________________ ____________________

Så, da er spørsmålet - er det EGENTLIG synd på disse menneskene, har staten tatt fra dem alt dem har? Har de krav på masse penger, leiligheter og igjen penger til stoff, når dem ikke engang vil jobbe(endel av dem)

Er det riktig at våre skattepenger skal gå til slike?

Som sakt, dere må mene hva dere vil - men i "noen" tilfeller mener jeg at dem ikke har rett på det når flesteparten ikke VIL bruke sprøyte rom eller viser noen interresse for å rehabliteres.

Som sagt, enkelt tilfeller skjer, ikke generaliser - sikkert mange som har havnet utpå av helt andre grunner.
Sist endret av Restyle; 3. oktober 2007 kl. 17:39.
Har de krav på masse penger, leiligheter og igjen penger til stoff, når dem ikke engang vil jobbe
Vis hele sitatet...
De har ikke krav på penger til stoff, men de kommer til å skaffe seg det... om ikke gjennom tigging, så på andre måter.

Det var en bra The Far Side på baksiden av Dagbladet for en stund tilbake. En fyr sitter ved et bord og spiser middag. Ved bordet står det ei bikkje med en pistol, som sier "OK, tjukken, jeg har slutta å tigge."
Sitat av Restyle
Poenget er at de starter på sterkere og sterkere stoffer, og etterhvert blir kastet ut av hjemmet av den grunnen at de holder på med dette, men VIL IKKE slutte, fordi at i dems kule gjeng, som banker folk og tar stoff - så er det for dem helt topp.
Vis hele sitatet...
Du får det til å høres ut som om alle narkomane har for hobby å banke folk?
Greit at det finnes gjenger som banker folk og tar stoff, og at de havner på kjøret enkelte. Ingen tvil om det, men om du tar deg en prat med noen av dem som tigger vil du oppdage at mange av de er helt vanlige folk som har levd helt vanlige liv før det skar seg. Kone, barn, hus, stasjonsvogn og godt betalte jobber. Kanskje var han i en ulykke og fikk morfin mot smertene i ettertid? Hva gjorde han når da han ikke fikk mer morfin?

Synes det er greit at folk tigger, så lenge de faktisk treger pengene. Hva ville DU gjort om du ikke hadde noen plasser å sove, ingen penger og ingen å låne av?
Sitat av SnackPack
Du får det til å høres ut som om alle narkomane har for hobby å banke folk?
Greit at det finnes gjenger som banker folk og tar stoff, og at de havner på kjøret enkelte. Ingen tvil om det, men om du tar deg en prat med noen av dem som tigger vil du oppdage at mange av de er helt vanlige folk som har levd helt vanlige liv før det skar seg. Kone, barn, hus, stasjonsvogn og godt betalte jobber. Kanskje var han i en ulykke og fikk morfin mot smertene i ettertid? Hva gjorde han når da han ikke fikk mer morfin?

Synes det er greit at folk tigger, så lenge de faktisk treger pengene. Hva ville DU gjort om du ikke hadde noen plasser å sove, ingen penger og ingen å låne av?
Vis hele sitatet...
Det var derfor jeg skrev at dette var et enkelt tilfelle,
mener selvsagt at slike hendeler som du nevnte, fortjener bedre oppfølgning.
Sitat av Restyle
Det var derfor jeg skrev at dette var et enkelt tilfelle,
mener selvsagt at slike hendeler som du nevnte, fortjener bedre oppfølgning.
Vis hele sitatet...
Klarte å overse det av en eller annen grunn. Beklager.
Her i Kristiansand har vi en del tiggere fra Romania og andre Øst-Europeiske land. De sitter, stakkarslige med en pappkopp fra 7-11 og de fåtalls myntene i koppen rister. Selv gir jeg ALDRI noe til tiggere, da jeg mener det er en uting - uansett hva bakgrunnen deres er, hvordan de ble som de er og hvorfor de tigger.
Et annet viktig aspekt er, som skjedde her i Kristiansand og ble dokumentert av Fedrelandsvennen, er at man ikke vet hvor pengene går. Kjøper tiggeren mat? Klær? Narkotika? Eller, som de gjorde i dette tilfellet, til bakmenn. Her står Fedrelandsvennens reportere og følger med på at en av de stakkarslige rumenske tiggerene rusler nedover Markens (tilsvarende Karl Johan) og ned til kaia og tømmer koppen med mynter til en person i en splitter ny BMW. Da kan man jo spørre seg om det virkelig er verdt å støtte kriminelle bakmenn?
Sitat av wkL
Her i Kristiansand har vi en del tiggere fra Romania og andre Øst-Europeiske land. De sitter, stakkarslige med en pappkopp fra 7-11 og de fåtalls myntene i koppen rister. Selv gir jeg ALDRI noe til tiggere, da jeg mener det er en uting - uansett hva bakgrunnen deres er, hvordan de ble som de er og hvorfor de tigger.
Et annet viktig aspekt er, som skjedde her i Kristiansand og ble dokumentert av Fedrelandsvennen, er at man ikke vet hvor pengene går. Kjøper tiggeren mat? Klær? Narkotika? Eller, som de gjorde i dette tilfellet, til bakmenn. Her står Fedrelandsvennens reportere og følger med på at en av de stakkarslige rumenske tiggerene rusler nedover Markens (tilsvarende Karl Johan) og ned til kaia og tømmer koppen med mynter til en person i en splitter ny BMW. Da kan man jo spørre seg om det virkelig er verdt å støtte kriminelle bakmenn?
Vis hele sitatet...
har gitt til de hver gang jeg har gått forbi dem
Sitat av wkL
Her i Kristiansand har vi en del tiggere fra Romania og andre Øst-Europeiske land. De sitter, stakkarslige med en pappkopp fra 7-11 og de fåtalls myntene i koppen rister. Selv gir jeg ALDRI noe til tiggere, da jeg mener det er en uting - uansett hva bakgrunnen deres er, hvordan de ble som de er og hvorfor de tigger.
Et annet viktig aspekt er, som skjedde her i Kristiansand og ble dokumentert av Fedrelandsvennen, er at man ikke vet hvor pengene går. Kjøper tiggeren mat? Klær? Narkotika? Eller, som de gjorde i dette tilfellet, til bakmenn. Her står Fedrelandsvennens reportere og følger med på at en av de stakkarslige rumenske tiggerene rusler nedover Markens (tilsvarende Karl Johan) og ned til kaia og tømmer koppen med mynter til en person i en splitter ny BMW. Da kan man jo spørre seg om det virkelig er verdt å støtte kriminelle bakmenn?
Vis hele sitatet...

Må seie meg ganske einig i poenga dine! Ein kan aldri vite kva pengane man gir, kjem til å bli brukt på. Men når det gjelder kva eg synest om tigging generelt:, - Eg kjem i frå Balestrand kommune, der vi er 1300innbyggjarar. Er ikkje vandt t tiggarar og sånt her på bondelandet, så er alltid stas å vere på tur/ferie i storbyar^^, så å sjå tiggarar som sitter rundt om i gatene, støtta oppover t en vegg, eller i rullestol o.l, er bare trist!!!
Som sagt tidligere i posten, gi de som tydelig er narkomane litt å spise på. det trenger ikke koste deg så mye heller. en pakke boller eller pølse og brus er flott. Jeg mener det føles tryggere enn å gi dem penger.. men nok OT

Tiggere vil det finnes så lenge ikke alle blir fulgt opp av staten og behandlet på en verdig måte, jeg mener tiggere viser godt at staten ikke alltid prioriterer de vanskeligst stilte godt nok. hvis absolutt turister skal ha det så bra og gatene fri for søppel får de reise til singapore og bli hogd armen av hvis de "mister" noe på bakken. (overdrevet for de som ikke tok det poenget)
Altså, jeg mener at de kan få de vekk fra carl johan gaten, det er så skam at de sitter der!
Men ingen blir presset til å prøve noe av det de har! (visst de har råd til noe da.)
Det de vil er å ha penger til rusmidler og gjeld for andre.
Det kan heller holde med å gi de noe mat, klær, et sove sted og la de leve litt annerledes.
Sitat av Punti
Altså, jeg mener at de kan få de vekk fra carl johan gaten, det er så skam at de sitter der!
Men ingen blir presset til å prøve noe av det de har! (visst de har råd til noe da.)
Det de vil er å ha penger til rusmidler og gjeld for andre.
Det kan heller holde med å gi de noe mat, klær, et sove sted og la de leve litt annerledes.
Vis hele sitatet...
Idiot, det er en skam at de sitter der? Og hav faen vet du om at alle pengen de prøver og tigge går til stoff?

Selv om en del kanskje går til doser de må for å ikke bli 'syke', så tror jeg en del går til mat også.

Ikke vær så satans fordomsfull.
Jeg trodde alle arbeidsløse hadde rett på penger fra sosialkassa i Norge? Hvis de isåfall har det, så er det bare å komme seg på rehabliteringsenter og prøve å få seg en jobb!
Hvis de isåfall har det, så er det bare...
Vis hele sitatet...
Nei. Rehabiliteringsenterene har lange køer, og det er langt fra alle som klarer å slutte der uansett.
Syntes det er usmakelig at vi skal være "besteforeldre" for resten av verden. Hva med å forvalte de pengene vi har, forsørge de norske statsborgerne før vi faktisk skal dekke andres livsbehov? De forbanna drittkjærringene som står på oslo s og Sandvika sentrum er ikke mer en skuespillere for en grisk fitte som bruker dem! For ikke å snakke om tiggerne som presser en rosa i hånda på deg for så å kreve pengene dine? skjer det igjen får de et slag i trynet, for makan til frekkhet har jeg ikke sett på år og dag!
Dette er desverre noe staten har skylda for sjøl. Vi bruker penger på bygge et jævla operahus, dekker mennesker som bare krever mer, framfor å dekke nordmennene som sover på gata, funsjonshemmede og mennesker med mangler. Dette har ingenting med rasisme å gjøre, dette handler om moral!
Sitat av mr_eff
Nei. Rehabiliteringsenterene har lange køer, og det er langt fra alle som klarer å slutte der uansett.
Vis hele sitatet...
Åja.. Men lurer på om de fleste rusmisbrukere egentlig gjør alt de kan for å prøve å slutte..?
Jeg er i Riga, Latvia atm og er helt forbauset over landet.

Aldri sett gater saa strQkne som her, jeg saa en tigger i dag og det er den eneste jeg har sett og samtidig virker stedet veldig kontrolert av policej som det heter her.

Skal ogsaa nevne at det er en del russisk mafia her nede, men hva skal en mafia med en helt vanlig turist?

Stedet er korslig og meget billig. tror jeg betaler rundt 10-20 kroner for en halv liter.

Tror kanskje jeg skal prQve og skrive en tur report naar jeg kommer hjem, hvis det er interresant for folka her.
Sitat av Skeid
Åja.. Men lurer på om de fleste rusmisbrukere egentlig gjør alt de kan for å prøve å slutte..?
Vis hele sitatet...
Lurer egentlig på akkuratt det samme selv.

Men vi skal ikke glemme at tilbudet deres er uforskammet dårlig,
må vente mange, mange måneder før man kommer inn for rehablitering.
Som igjen ofte ikke hjelper.

Heroin osv er ikke lett og komme seg unna.
Der traff du virkelig spikeren på hodet Ancoil. Så mange meninger du hadde om hva tråden virkelig handler om har jeg aldri sett før i en så kort post. Virkelig forbausende. Jeg er overbevist, din mening om tigging "og sånt" i Oslo kan få en hver til å tenke seg om...
Unnskyld meg i saa fall. det jeg mente, var forsjellen paa oslo og latvia.


De gangene jeg har vaert i oslo, har jeg ikke mQtt paa saa altfor mange tiggere, men det har kanskje noem ed at jeg ikke har vaert der paa en god del aar, og ikke lagt merke til det.e
Synest egentlig ikke det er så galt med alle tiggerne jeg.
Det jeg synest er mest gærnt, er at staten ikke gjør noe får å få de vekk?
Hva med å tvangssende de på avrusning elns?
Sitat av OoM
Synest egentlig ikke det er så galt med alle tiggerne jeg.
Det jeg synest er mest gærnt, er at staten ikke gjør noe får å få de vekk?
Hva med å tvangssende de på avrusning elns?
Vis hele sitatet...
Å akkuratt hvor skal dem avruses?
Det er jo IKKE plasser igjen, derfor det er KØ.