Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5826
Skulle selge et objektiv på Finn.no, men ble forsøkt svindlet via paypal.

Da var det bare å komme seg ned på nærmeste postkontor for å kjøpe et stoppkrav på pakken som allerede var sendt, på vei til USA.
Pakken var ikke kommet lengre enn Oslo og det var gode muligheter for å stoppe pakken før den gikk ut av landet. Da var det dessverre ingenting mer å gjøre.

Betjeningen på Coop prioriterte denne saken svært høyt og faxet dette stoppkravet til posten - før de ringte opp igjen til posten for å få en bekreftelse på at faxen var mottatt. Det var den, fikk vi beskjed om.

Likevel ser jeg dette på sporingen av pakken i løpet av helgen:

Sendingen er ferdig behandlet for eksport.
09.02.2018 20:36 0024 OSLO
Sendingen er fortollet.
09.02.2018 20:33 0024 OSLO
Sendingen er til tollbehandling for eksport.
09.02.2018 20:24 0024 OSLO
Sendingen er sortert og videresendt.
08.02.2018 14:08 0024 OSLO

Det var ikke mulig å kontakte posten i løpet av helgen pga. bemanning så jeg sendte en klage per e-post.
Denne ble besvart i går (12.02), per telefon.

Jeg gjorde det klinkende klart at denne pakken måtte stoppes og henviste til stoppkravet. Her var det snakk om verdier for minst 15000.
Denne karen skulle følge ekstra med på denne sendingen for å prøve på å stoppe den.
Deretter ringte jeg nok en gang til posten for å prøve å få litt mer "vann på mølla" for å forsikre meg om at pakken ble stoppet.
Joda, det hørtes greit nok ut det. Jeg måtte bare "avvente videre informasjon".

Og i dag får jeg likevel denne meldingen opp på skjermen:

Sendingen er sendt fra avsenderland.
12.02.2018 11:09 OSLO PARCEL CENTRE ........

Fem dager etter at stoppkravet ble kjøpt og likevel presterer posten å sende pakken. Jada, posten skal frem, men det får da være måte på galskap!
Og når jeg ringer for å høre hva i det svarteste helvete dette skal bety får jeg beskjed om at det ikke var blitt registrert noe stoppkrav - ikke før i løpet av det siste døgnet.

Noen tips til hva jeg burde gjøre her?
Prøv å kontakte USPS med sendingsnummeret og se om dem kan gjøre noe i USA. Men har dessverre dårlig erfaring selv med at dem ikke svarer på mail.
Vise kvittering eller annen dokumentasjon på at du har kjøpt stoppkrav da og da, så ville jeg sendt det og ett krav på 15 000 til posten siden de ikke gjorde jobben sin
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Prøv å kontakte USPS med sendingsnummeret og se om dem kan gjøre noe i USA. Men har dessverre dårlig erfaring selv med at dem ikke svarer på mail.
Vis hele sitatet...
Støtter denne, men kanskje han kan ta en telefon. Sikkert litt dyrt, men ikke dyrere enn 15.000....
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Vise kvittering eller annen dokumentasjon på at du har kjøpt stoppkrav da og da, så ville jeg sendt det og ett krav på 15 000 til posten siden de ikke gjorde jobben sin
Vis hele sitatet...
Dessverre kan man ikke se på det slik. Posten har gjort jobben sin, de har forsøkt å stoppe pakken. Jeg søkte på "Stoppkrav" på Google, og fant ut at noen andre også har opplevd det samme, og Posten sa at de har gjort jobben sin, selv om pakken ble levert ut.
Kan du utdype hva du mener forsøkt svindlet via Paypal? Paypal ordner opp hvis det er svindel.
Sitat av downlow Vis innlegg
Kan du utdype hva du mener forsøkt svindlet via Paypal? Paypal ordner opp hvis det er svindel.
Vis hele sitatet...
Svindleren opprettet falske e-poster og ga seg ut for å være paypal.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Dessverre kan man ikke se på det slik. Posten har gjort jobben sin, de har forsøkt å stoppe pakken. Jeg søkte på "Stoppkrav" på Google, og fant ut at noen andre også har opplevd det samme, og Posten sa at de har gjort jobben sin, selv om pakken ble levert ut.
Vis hele sitatet...
Da hadde det blitt advokatmat
Sitat av downlow Vis innlegg
Kan du utdype hva du mener forsøkt svindlet via Paypal? Paypal ordner opp hvis det er svindel.
Vis hele sitatet...
Paypal ordner opp om kjøper blir svindlet ja, men er veldig liten trygghet for selgere. Gjetter kjøper meldte fra til Paypal om at varen ikke ble levert og fikk derfort pengene refundert, etter TS hadde gitt beskjed om at pakken var sendt.
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg

Dessverre kan man ikke se på det slik. Posten har gjort jobben sin, de har forsøkt å stoppe pakken. Jeg søkte på "Stoppkrav" på Google, og fant ut at noen andre også har opplevd det samme, og Posten sa at de har gjort jobben sin, selv om pakken ble levert ut.
Vis hele sitatet...

Er du sikker på det?
Legg merke til denne setningen i innlegget mitt:

Og når jeg ringer for å høre hva i det svarteste helvete dette skal bety får jeg beskjed om at det ikke var blitt registrert noe stoppkrav - ikke før i løpet av det siste døgnet.
Vis hele sitatet...
Jeg har vitner på at posten har bekreftet at kravet var mottatt. Denne bekreftelsen fikk jeg på butikken ca. 10 minutter etter at faxen ble sendt.
Sitat av LeX3D Vis innlegg
Paypal ordner opp om kjøper blir svindlet ja, men er veldig liten trygghet for selgere. Gjetter kjøper meldte fra til Paypal om at varen ikke ble levert og fikk derfort pengene refundert, etter TS hadde gitt beskjed om at pakken var sendt.
Vis hele sitatet...
De har også selgerbeskyttelse https://www.paypal.com/no/webapps/mp...y-and-security
Sitat av Knask Vis innlegg
Svindleren opprettet falske e-poster og ga seg ut for å være paypal.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg misforstår nå, men... Mener du at PayPal ikke har vært involvert i det hele tatt? Slik at når du sier "svindlet via PayPal", så mener du egentlig bare at du fikk en e-post som så ut som om den var fra PayPal, og gikk fem på?
Regner med at du har konto hos Paypal allerede? Da burde du vite hvordan mailene fra dem ser ut. Og kanskje logge inn på Paypal og se om transaksjonen faktisk er der før du sender dyre ting?

(Har jeg misforstått så se bort fra dette innlegget)
Sitat av Knask Vis innlegg
Pakken var ikke kommet lengre enn Oslo og det var gode muligheter for å stoppe pakken før den gikk ut av landet. Da var det dessverre ingenting mer å gjøre.
Vis hele sitatet...
Her svarer du vel på ditt eget innlegg. Hvordan klarer du å få "gode muligheter for å stoppe pakken" til å bli en garanti for at de skal stoppe forsendelsen?

De bekreftet at stoppkravet var mottatt men bekreftet de at den skulle bli stoppet?

Ikke så lett å finne noe informasjon men her

Stoppkrav
Du kan få tilbakekalt en sending som ennå ikke er utlevert til mottakeren. Dette hjelper kundeservice deg med på telefon 04045. Tjenesten koster kr 186,- og må betales selv om det viser seg umulig å få stoppet sendingen.
Vis hele sitatet...
Ser ikke akkurat ut som en tjeneste de gir noe som helst garanti for.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
TS driter seg ut og forsøker skylde på posten er min forståelse av saken.
Driter seg ut fordi finn.no + utland + paypal = svindel , hvor sannsynlig er det at folk fra USA bruker finn.no ?
Et tips fikk du, som jeg også tenkte å foreslå: Kontakt USPS?

Forstår forresten deg. Folk i denne tråden er ekle. Enig.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 14. februar 2018 kl. 01:06.
At posten har fraskrevet seg ansvaret og i tillegg tatt betalt er vel ikke noe å diskutere videre på. Hvorfor pakken skal returneres spiller jo heller ingen rolle for svaret.

Neste kjangs er vel som nevnt over å kontakte usps. Eventuelt få dokumentasjon fra posten norge som tilsier at pakken skal stoppes og sende denne over sammen med en henvendelse.

Eneste jeg fant sånn i farten var
https://www.usps.com/manage/package-intercept.htm, der kan du stoppe pakker og eventuelt få de sendt i retur ser det ut som. Om dette gjelder når det er sendt via posten norge aner jeg ikke.
Usps skal ha en egen avdeling som håndterer svindelsaker, de skal ha et nummer du kan ringe.

http://about.usps.com/publications/p...a_tech_024.htm U.S. Postal Inspection Service
Takk for svar på det jeg faktisk spurte om, istedenfor å leke skinnhellige besserwissere uten å vite noe om svindelens forløp. Det setter jeg stor pris på!

Jeg har sendt inn en rapport om svindel til USPS og holder i skrivende stund på med å få kontakt med det lokale politiet i den aktuelle byen for å få has på svindleren.
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg har sendt inn en rapport om svindel til USPS
Vis hele sitatet...
.. og stoppordre eller? Tror kanskje det er lurt, mulig de KAN gjøre noe med det. Håper også du oppdaterer tråden etterpå
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
.. og stoppordre eller? Tror kanskje det er lurt, mulig de KAN gjøre noe med det. Håper også du oppdaterer tråden etterpå
Vis hele sitatet...
Det ser dårlig ut:

Unfortunately, this item is ineligible for USPS Package Intercept®
Vis hele sitatet...


USPS Package Intercept® service is available only for domestic shipments sent by Priority Mail Express™, Priority Mail®, First-Class Mail®, First-Class Package Service™, Parcel Select®, USPS Retail Ground™ and Package Services.

Only packages, letters, and flats with a tracking barcode can be intercepted.

Packages should measure no more than 108 inches in length and girth combined.

USPS Package Intercept® is not available for nonmailable items or an item that has surface-only transportation markings, such as Label 127, Surface Mail Only, or bears other hazardous materials markings, such as Consumer Commodity ORM-D.

The USPS Package Intercept fee applies for all requests.

Get Package Intercept price information >

All intercepted items are redirected as Priority Mail and pay the Priority Mail postage, except when the item was originally sent using Priority Mail Express, Priority Mail, or First-Class Mail.

Shipments destined for APO/FPO/DPO addresses are not eligible for USPS Package Intercept®

Standard Mail® and Periodical mail classes are ineligible for Package Intercept.
Vis hele sitatet...
Du svarte ikke på denne:
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Mulig jeg misforstår nå, men... Mener du at PayPal ikke har vært involvert i det hele tatt? Slik at når du sier "svindlet via PayPal", så mener du egentlig bare at du fikk en e-post som så ut som om den var fra PayPal, og gikk fem på?
Vis hele sitatet...
Det er jo en ganske vesentlig del av dette. Du sier du ble svindlet via PayPal. I så fall har du veldig sterke kort på hånden, via PayPal.

Det er mye lettere for oss å komme med korrekte og gode innspill dersom du kan presisere slike viktige detaljer. Denne saken din kan være alt fra "null stress, alt ordner seg" til "wups, lesson learned", avhengig av diverse detaljer som dette.

Så, i stedet for å gå offensivt ut og kalle folk "skinnhellige besserwissere som ikke vet noe om svindelens forløp", kan du ikke heller fortelle oss om dette forløpet, så blir det lettere for oss å hjelpe deg? Vi spør jo
Sist endret av Realist1; 14. februar 2018 kl. 16:35.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Du svarte ikke på denne:


Det er jo en ganske vesentlig del av dette. Du sier du ble svindlet via PayPal. I så fall har du veldig sterke kort på hånden, via PayPal.

Det er mye lettere for oss å komme med korrekte og gode innspill dersom du kan presisere slike viktige detaljer. Denne saken din kan være alt fra "null stress, alt ordner seg" til "wups, lesson learned", avhengig av diverse detaljer som dette.

Så, i stedet for å gå offensivt ut og kalle folk "skinnhellige besserwissere som ikke vet noe om svindelens forløp", kan du ikke heller fortelle oss om dette forløpet, så blir det lettere for oss å hjelpe deg? Vi spør jo
Vis hele sitatet...

Nei, DU spør kanskje - andre begynte å synse.


For å få mer klarhet i saken blir det et litt klipping og liming fra en mail jeg sendte til forbrukerombudet:


Jeg ble kontaktet av en kar som ville kjøpe dette objektivet, via paypal.
Dette var greit for min del. Jeg hadde ikke brukt paypal på år og dag, men jeg hadde nå en konto så jeg samtykket til dette.

Deretter mottok jeg en serie mailer som angivelig skulle være utstedt fra paypal, men det var de dessverre ikke. Det var falske mailadresser opprettet for å svindle folk ved å utgi seg for å være paypal.
Etter at disse mailene var mottatt og jeg fikk beskjed om at beløpet var rekvirert fra kjøpers konto til paypal - ville det ta 1 - 2 virkedager før pengene var på min paypal konto.

Jeg hadde som sagt ikke brukt paypal på årevis og sånn var det da jeg brukte det sist. Ihverfall hvis jeg skulle gjøre innskudd fra mine egne bankkontoer til min paypal-konto.

Dermed hastet jeg meg ned på Coop Extra Farsund for å få sendt pakken før jeg skulle på jobb.
Det var gjerne dette kavet og stresset før jobb som gjorde at jeg ikke sjekket saken litt nærmere før jeg sendte pakken, men jeg sendte den nå ihvertfall den 6. februar. Til Georgia, USA.

Det var først to dager senere jeg forstod at jeg hadde blitt lurt.
Det var fordi "kjøperen" påstod at paypal hadde overtrukket kontoen hans med 4000 kroner slik at han egentlig hadde betalt 19000 istedenfor de avtalte 15000.
Og pga. deres høye sikkerhet kunne de ikke bare betale han tilbake sånn uten videre. Da stod det på meg, mente han. Han ville dermed ha de 4000 ekstra kronene av meg så skulle paypal bare gi meg de 19 000 kronene.
Da skjønte jeg med en gang at jeg var blitt lurt, noe en kjapp telefonsamtale med paypal bekreftet.

Deretter ringte jeg til posten i et desperat forsøk på å stoppe pakken. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ned på nærmeste postkontor - eller post i butikk for å kjøpe et stoppkrav.

Dette gjorde jeg umiddelbart.
Stoppkravet ble kjøpt ca. 1400 den 8. februar - før det deretter ble faxet av betjeningen som var svært ivrige og opptatt av å behandle denne saken med høyeste prioritet.
Derfor ringte betjeningen til posten ca. ti minutter senere for å få en bekreftelse på at stoppkravet faktisk var mottatt. Og det var det.
Pakken var akkurat ankommet Oslo, fra Farsund på dette tidspunktet.
Jeg fikk beskjed om at jeg likevel burde passe litt på sporingsnummeret på pakken i tilfelle noe gikk galt slik at pakken kunne stoppes.

Deretter fulgte disse oppdateringene på sporingsnummeret:

Sendingen er ferdig behandlet for eksport.
09.02.2018 20:36 0024 OSLO
Sendingen er fortollet.
09.02.2018 20:33 0024 OSLO
Sendingen er til tollbehandling for eksport.
09.02.2018 20:24 0024 OSLO
Sendingen er sortert og videresendt.
08.02.2018 14:08 0024 OSLO

Det var ikke mulig å få kontakt med noen på posten pga. telefonene ikke var bemannet i helgene så jeg sendte en mail og forklarte problemet.
Deretter ringte posten meg opp på mandagen og forklarte klagen var mottatt og at de skulle følge ekstra med på denne pakken for å luke den ut før den forlot landet, men det var visst litt merkelig fordi det lå ikke inne noe stoppkrav på pakken som vedkommende kunne se. Bare noe greier om manuell sortering. Jeg forklarte ettertrykkelig sakens kjerne nok en gang før samtalen ble avsluttet.
For sikkerhetsskyld ringte jeg til posten igjen rett etterpå og fikk prate med en ny telefonoperatør som forholdt seg svært passiv til problemet mitt.
Jeg "måtte bare avvente videre informasjon".

Og dagen etterpå fikk jeg denne meldingen da jeg søkte opp sporingsnummeret mitt på posten sine nettsider: Sendingen er sendt fra avsenderland.
12.02.2018 11:09 OSLO PARCEL CENTRE


Da jeg ringte for å få klarhet i hva i alle dager dette skulle bety fikk jeg beskjed om at "ja, det ligger et stoppkrav inne på den. Pakken skal bli luket ut og returnert."
Først da jeg igjen forklarte problemstillingen ble operatøren oppmerksom på at pakken faktisk skulle til USA.
Og dessuten ble jeg gjort oppmerksom på at først da var det blitt registrert ett stoppkrav i systemet til posten.

Altså lå pakken fire dager i Oslo uten at den ble stoppet til tross for at jeg hadde kjøpt et stoppkrav som ble faxet umiddelbart etter det ble utfylt og betalt for.
Jeg fikk som sagt en bekreftelse på at kravet var mottatt via betjeningen på Coop Extra Farsund, som ringte til posten for å få en bekreftelse på dette.
Likevel hevdes det nå at stoppkravet ikke ble registrert før samme dag som pakken ble sendt ut av landet.

Etter å ha kritisert posten grundig via mailkorrespondanse i løpet av det siste døgnet påstår posten likevel at de har gjort "alt de kunne for å stoppe pakken".
Til tross for denne påstanden om at kravet ikke ble mottatt før det var for sent.
De fraskriver seg også alt ansvar og nekter å ordne opp for seg. Både når det gjelder økonomisk oppreisning - eller hjelp til å stoppe pakken, som forøvrig ikke er utlevert til svindleren ennå.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Skjønner det er ganske kjipt. Men du burde jo ha logget inn på PayPal før du sendte noe og sjekket at beløpet var mottatt.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Skjønner det er ganske kjipt. Men du burde jo ha logget inn på PayPal før du sendte noe og sjekket at beløpet var mottatt.
Vis hele sitatet...
Jeg har skrevet hvorfor jeg trodde pengene var overført fra svindleren og på vei inn på min paypal.

Det er heller ikke det tråden handler om.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor har du vært i verden når du IKKE har fått med deg at svindlere påstår å sende for mye penger osv ? Dette er veldig kjent måte å lure folk på.
Tror det beste du kan håpe på er å få refundert det du betalte for å forsøke stoppe pakken.