Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Denne tråden er promotert.
At en tråd er promotert betyr at staben grunnet kvalitet, viktighet eller av andre årsaker har valgt å fremheve tråden.
  146 65508
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Vi vet at enkelte brukere noen ganger kan vegre seg for å skrive et innlegg eller tråd fordi de er redd for hvordan det vil se ut hvis noen klarer å koble dem til brukerkontoen, eller kanskje fordi de ønsker å skrive noe uten å dra med "baggasje" knyttet til brukernavn.

Av den grunn har vi nå implementert og testet mulighet for å skrive innlegg og tråder anonymt.

Du kan bruke denne funksjonen ved å hake av for å "opprette anonymt" når man lager tråd eller skriver et svarinnlegg.

Dette vil i en periode bli slått på i et par underforum for å få testet funksjonen litt mer. Vi vil fortløpende vurdere å slå på funksjonen i de øvrige underforumene.
  • Diskusjon
  • Innenriks
  • Utenriks
  • Religion, filosofi, etikk og livssyn
  • Økonomi
  • Yrke of utdanning
  • Offentlige institusjoner
  • Privatrett
  • Urban Exploration
  • Grafitt og Street Art
  • Undergrunn
  • Rusmiddelforumene

For å forklare kort hvordan funksjonen fungerer:
Du må ha en bruker for å opprette et anonymt innlegg. Innleggene blir knyttet til en bruker med brukernavn "Anonym bruker", og er altså IKKE knyttet til din brukerkonto. Vi lagrer forøvrig IP-adresse som før, og i tillegg lagrer vi hvem som har opprettet innlegget og administrator har mulighet for å slå det opp. Det kommer dog kun til å bli gjort i tilfeller av misbruk.
I praksis er det kun jeg og mentalmelt som har adgang per idag.
Sist endret av mentalmelt; 14. september 2017 kl. 14:07.
Forhåpentlig relevant spørsmål: På kvinneguiden har dette tatt helt av og blir brukt til skyttergravs-diskusjoner.

Derfor, har dere noen retningslinjer for hvordan det skal brukes, eller mer presist hva kriteriene for å bli fratatt muligheten for å poste anonymt, skal være?

Men godt tiltak. Spennende!
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Derfor, har dere noen retningslinjer for hvordan det skal brukes, eller mer presist hva kriteriene for å bli fratatt muligheten for å poste anonymt, skal være?
Vis hele sitatet...
Jeg synes ikke reglene burde være noe annerledes. Bryter man reglene så blir posten slettet og brukeren eventuelt bannet, uavhengig om man poster med eller uten brukernavn.
Pensjonert Skaper
Godt tiltak! Håper bare det ikke finnes sorte får blandt administratorene i så tilfelle, dersom dere alle har tilgang på å finne frem til IP-adressene.

En liten tanke bare: hvorfor er ikke for eksempel "Datasikkerhet" et av forumene dere vil teste dette på? Der er det jo mange diskusjoner som kan være litt på kanten.
Sitat av Demokrit Vis innlegg
Godt tiltak! Håper bare det ikke finnes sorte får blandt administratorene i så tilfelle, dersom dere alle har tilgang på å finne frem til IP-adressene.
Vis hele sitatet...
Viktig å merke seg forskjellen på administrator og crew
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Jeg glemte å ta med at denne featuren kommer fordi en bruker etterspurte den i forslagsboksen. https://freak.no/forum/forslagsboks
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Sitat av Demokrit Vis innlegg
En liten tanke bare: hvorfor er ikke for eksempel "Datasikkerhet" et av forumene dere vil teste dette på? Der er det jo mange diskusjoner som kan være litt på kanten.
Vis hele sitatet...
Du har rett. Det er nå fikset.

Sitat av [Present Day] Vis innlegg
Forhåpentlig relevant spørsmål: På kvinneguiden har dette tatt helt av og blir brukt til skyttergravs-diskusjoner.

Derfor, har dere noen retningslinjer for hvordan det skal brukes, eller mer presist hva kriteriene for å bli fratatt muligheten for å poste anonymt, skal være?

Men godt tiltak. Spennende!
Vis hele sitatet...
Det er helt klart et mulig scenario, men vi kommer til å håndheve regelverket på samme måte som med vanlige innlegg og så får vi nesten se ann hvordan det går.
Sist endret av nso; 14. februar 2017 kl. 01:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg slo på funksjonen i dette underforumet også, så får dere lov til å leke dere med å teste den her hvis dere ønsker. Bare husk regelverket

- nso (or _am_ I?)

Sitat av nso Vis innlegg
Det er helt klart et mulig scenario, men vi kommer til å håndheve regelverket på samme måte som med vanlige innlegg og så får vi nesten se ann hvordan det går.
Vis hele sitatet...
Ikke veldig gjennomtenkt tanke: Mulig problemene på kvinneguiden oppstod fordi de tillot BÅDE at TS var anonym OG at postere i tråden var anonyme. Vet ikke.

PS! Ikke [Present Day]

PPS! Har ikke sporbar IP!

PPPS! lel
Sist endret av Anonym bruker; 14. februar 2017 kl. 01:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg slo på funksjonen i dette underforumet også, så får dere lov til å leke dere med å teste den her hvis dere ønsker. Bare husk regelverket

- nso (or _am_ I?)

Sitat av nso Vis innlegg
Det er helt klart et mulig scenario, men vi kommer til å håndheve regelverket på samme måte som med vanlige innlegg og så får vi nesten se ann hvordan det går.
Vis hele sitatet...
Ikke veldig gjennomtenkt tanke: Mulig problemene på kvinneguiden oppstod fordi de tillot BÅDE at TS var anonym OG at postere i tråden var anonyme. Vet ikke.

PS! Ikke [Present Day]

PPS! Har ikke sporbar IP!

PPPS! lel
Sist endret av Anonym bruker; 14. februar 2017 kl. 01:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
oh deer (Teksten du skrev er for kort. Minimum lengde er 10 bokstaver.)
Anonym bruker
"Ferdig Narhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er forvirret.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
En liten bugg i en kodesnutt jeg skrev nettopp. Disabler og fikser =)
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
leet haxx0rz itt
Vil innlegg og tråder opprettet med anonym bruker være mulig å se på sin egen profil?

La oss si jeg vil gå tilbake og se på mine gamle tråder, vil de være synlige der? Hvis ikke; er det en annen mulighet å finne de på?
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Nei, det vil ikke være mulig per nå. Hvorvidt det er ønskelig å ha linket til profilen på et vis (i tilfelle noen ser over skulder?) er en diskusjon vi eventuelt må ta.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Da skal det være fikset.
nso:
Som noen har vært inne på, så tror jeg det kan være lurt om du klargjør hvem som kan se hva. Og gjerne understreke at dere faktisk bare er tre administratorer her. Mange blander sammen "administrator", "Crew" og "moderator" her. Det kan være fint å presisere at f.eks. vi moderatorer ikke kan se noen ting som helst som avslører hvem som kan stå bak en anonym post.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Jepp. Alle sammen, se hva Realist1 skrev
Det jobbes sikkert med det, men det burde være en måte å skille innlegg fra OP og alle andre som velger å poste anonymt.
Anonym bruker
"Rik Skoglemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er allerede gjort. Se på avatar og anon-ID.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ser det nå! Var litt slurv fra min side...
Anonym bruker
"Flygende Jinn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Få på greentext, mulighet for dubs, trips og quads osv så er vi ready to go.
Kanskje legge til at du aktiverer "invisible mode" når du velger å svare anonymt?
Dersom det er langt ut på natt og det er en anonym trådstarter sammen med en anonym bruker som diskuterer att og fram som eneste aktive i tråden, vil vel begge mest sannsynlig være avslørt(av "brukere som leser denne tråden nå"), selvom det kan være andre som kun observerer diskusjonen.

Så forslag til å fikse overnevnte problem:
La anonym være en egen "modus" du kan aktivere på toppen av nettsiden, med et passende fremhevet banner som minner deg på at du surfer som "anonym", som innebærer "invisible mode" og at du poster med den nye "anonym"-funksjonen.
Sist endret av MrCryptical; 14. februar 2017 kl. 03:24.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Jeg fjernet like gjerne featuren, det har vært på todo'en en stund uansett.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Få på greentext, mulighet for dubs, trips og quads osv så er vi ready to go.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva noe av dette er.
Anonym bruker
"Fiendtlig Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Teller anonyme poster på antall innlegg?
Hvis noen gir meg KP på mitt kvalitetsinnlegg som tilfeldigvis er anonymt. Får jeg KP?
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis noen gir meg KP på mitt kvalitetsinnlegg som tilfeldigvis er anonymt. Får jeg KP?
Vis hele sitatet...
Nei, velger du å svare med anonym bruker er jeg redd de dyrebare kvalitetspoengene dine blir tatt til Isengard.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nooo! My precious KP's! :'(
Anonym bruker
"Fiendtlig Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Skjer med at dobbelt innlegg ikke blir sammen slått lengere? har det noe med denne nye funksjonen å gjøre på samme måte som at man ikke ser hvem ser på tråden lengere?
Anonym bruker
"Fiendtlig Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sorry for 2 innlegg skulle bare teste om man får samme nummer og bilde på den anonyme brukeren
Avatar og navn er unikt på brukeren per tråd.
Så skriver du anonymt i en annen tråd har du annet nummer og avatar
Anonym bruker
"Fiendtlig Slattenpatte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ok takker for svar. sikker flere som lurte på..

En ting jeg har tenkt på: Hva med å kunne gi KP anonymt? På samme måte som man ikke vil få "bagasje" med seg av å skrive visse innlegg så vet jeg med meg selv ihvertfall at det er visse ganger jeg ikke har giddi å gitt KP på innlegg jeg egentlig har vært veldig enig i. Kunne det vært noe?

Noe som jeg har tenkt på mange ganger da det kommer ett egentlig veldig bra innlegg som har veldig få KP fordi det kan ha vært litt på kanten. Vedder på at visse innlegg hadde fått flere KP om man kunne gitt anonymt... bare en tanke
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nei dette synes jeg ikke noe om! Helt uenig med trådatarter, som forøvrig er en tusseladd.
Anonym bruker
"Klein Isbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei dette synes jeg ikke noe om! Helt uenig med trådatarter, som forøvrig er en tusseladd.
Vis hele sitatet...
Ok, har endret mening. Heilt grei funksjon. Trådstarter er en hyggelig bruker.
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dersom det blir en diskusjon og anonyme brukere begynner å sitere hverandre vil det bli eksepsjonelt vanskelig å forstå hva som skjer, hvem som sier hva OL.. Det vil bli bare tull. Kanskje hvis hver enkelt bruker får en tilfeldig generert tallkode per. tråd dersom de ønsker å poste anonymt slik at det er mulig å holde styr på diskusjonene.


Eksempelvis:

Sitat av Anonym bruker=143
Bla bla bla, bla bla blablabla!
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker=122
Bla bla bla, bla bla blablabla.
Vis hele sitatet...
Tror kanskje det blir balle hvis folk skal kunne poste svar til en tråd anonymt, fordi da kan de bli fristet til å gi blaffen i å legge flid ned i det men bare poste anonymt for moderatorene kan ikke danne seg en historikk av hvor mye faen de gir i å være saklige.

Vet ikke.

Ser mer for meg at dette kunne blitt brukt kun for trådstarter i en oppstartsfase heller.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Hydra"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei, velger du å svare med anonym bruker er jeg redd de dyrebare kvalitetspoengene dine blir tatt til Isengard.
Vis hele sitatet...
Siterer meg selv.
Er jeg fremdeles anon-63972a ?
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Siterer meg selv.
Er jeg fremdeles anon-63972a ?
Vis hele sitatet...
Nei. Og anon-73cf4e ?
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei. Og anon-73cf4e ?
Vis hele sitatet...
Nuha, de oppdaterer seg. Da er de knyttet til IP og ikke bruker.

Finurlig.
Bug?

Se denne tråden.

Post #13 er merket med "trådstarter", selv om det er en anonym post.
Sitat av steili Vis innlegg
Bug?

Se denne tråden.

Post #13 er merket med "trådstarter", selv om det er en anonym post.
Vis hele sitatet...
Skulle akkurat til å påpeke det samme, samme "bug" her også.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Skulle akkurat til å påpeke det samme, samme "bug" her også.
Vis hele sitatet...
Er jo moro at TS i den tråden prøver å moralisere seg selv. Samtidig unngår man jo at folk bedriver unødvendig bumping av tråder. La buggen leve!
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Skulle akkurat til å påpeke det samme, samme "bug" her også.
Vis hele sitatet...
Sitat av steili Vis innlegg
Bug?

Se denne tråden.

Post #13 er merket med "trådstarter", selv om det er en anonym post.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er jo moro at TS i den tråden prøver å moralisere seg selv. Samtidig unngår man jo at folk bedriver unødvendig bumping av tråder. La buggen leve!
Vis hele sitatet...
Har sett dette i noen test-tråder også. Og da var det helller ikke TS som skrev posten
Bare for å renvaske TS i tråden, sjekk profilen hans, og så posten i den tråden. Han var sist aktiv 15:07, innlegget kom 15:30
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Fantastisk funksjon, nso! Liker at dere leker med funksjonaliteten, selv om jeg nok ikke blir å bruke denne funksjonen alt for ofte! SWIM might tho
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Sitat av steili Vis innlegg
Bug?

Se denne tråden.

Post #13 er merket med "trådstarter", selv om det er en anonym post.
Vis hele sitatet...
Beklager, det er nå fikset.
Hmmm dette er jo ett tveegget sverd, kan fort bli abuse og bare rot, samtidig kan vi kanskje få presentert enda drøyere innlegg og enda heftigere diskusjoner om enkelte temaer. Veldig velkomment om det siste stemmer ihvertfall.

Kom til å tenke på det som ble skrevet over her om at id genereres utifra IP, er dette sant? Dvs at via nating så vil 2 personer ha samme ID? Eks sitter jeg nå på 158.58.158.XXX, som er phonero, vil også min kollega eller annen random person få samme ID om jeg eventuelt skulle reboote og h*n få IP etter meg?
Sist endret av SinHazzard; 14. februar 2017 kl. 23:06.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Jeg har nå oppdatert algoritmen som generer "anon-hash" til å kun bruke informasjon som ikke er offentlig. Den har imotsetning til hva som ble skrevet over her aldri benyttet seg av IP, men drev nok å hoppet litt rundt mens jeg justerte på algoritmen så det var nok det som ga en bruker over det inntrykket. Den baserte seg på salts og id'er.

Kode

hash-algoritmen i pseudokode:

anonhash = md5(user[salt] + thread[salt] + global[salt])
Selv om hash'en imot formodning skulle bli cracket så er det ingen måte for en tredjepart å finne for ut hvem som skrev innlegget med mindre databasen også hackes -- og da har vi større problemer

Gitt at en hash for en anon-bruker crackes så vet man faktisk ikke mer enn før den ble cracket.
Sist endret av nso; 14. februar 2017 kl. 23:46.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av nso Vis innlegg
Jeg har nå oppdatert algoritmen som generer "anon-hash" til å kun bruke informasjon som ikke er offentlig. Den har imotsetning til hva som ble skrevet over her aldri benyttet seg av IP, men drev nok å hoppet litt rundt mens jeg justerte på algoritmen.

Kode

pseudo:

anonhash = md5(user[salt] + thread[salt] + global[salt])
Selv om hash'en imot formodning skulle bli cracket så er det ingen måte for en tredjepart å finne for ut hvem som skrev innlegget med mindre databasen også hackes -- og da har vi større problemer

Gitt at en hash for en anon-bruker crackes så vet man faktisk ikke mer enn før den ble cracket.
Vis hele sitatet...
Tror faktisk det er større kjangs for å stryke med i trafikken på vei til jobb så dette tar jeg ganske så rolig

Flott feature om den blir brukt riktig, klør i fingrene etter å høre nye historier.

P.S: Gjett hvem jeg er da
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tror faktisk det er større kjangs for å stryke med i trafikken på vei til jobb så dette tar jeg ganske så rolig

Flott feature om den blir brukt riktig, klør i fingrene etter å høre nye historier.

P.S: Gjett hvem jeg er da
Vis hele sitatet...
Du er SinHazzard eller kingpin
Sist endret av Cybergasm; 15. februar 2017 kl. 00:10.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vi gjenkjenner jo fort skrivestilen til dem som er her ofte.