Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4748
God kveld.

Det jeg vil diskutere i dag, kan kanskje oppfattes som rart for mange. Men for mange av oss, er det visst en realitet.

Det handler om skrivemåten til den eldre garde.

Det er sikkert mange som kjenner seg igjen på facebook når dem ser alt fra bare store bokstaver, " . " istedenfor "?", masse skrivefeil, noe som kan resultere i en setning som dette: "JA BORGHILD DEN VAR FIN , HE-HE , HVOR HAR DU KJØPT DENNE . "

Hva mener dere med-freaks er årsaken til dette?

Sånn litt seriøst, så er dette faktisk noe jeg har lagt merke til. Kall meg gjerne rar om det er ønskelig.

Men har noen av dere andre gjort dere opp noen tanker på hvorfor det er slik? Jeg dømmer såklart ikke de eldre, og prøver heller ikke å gjøre narr av de som eventuelt skriver slik av visse grunner, er bare noe jeg rett og slett har lurt litt på. Kan det være fordi tastaturet kanskje er nytt for mange av dem, eller er det kanskje latskap? Forsvinner grammatikken med alderen? Var ikke det slik at de voksne var så mye flinkere på skolen som dem sier?


Hva tror du?
Det kan ha noe med at det er lettere å tyde de store bokstavene + det er vanskelig å finne "?".
1. CAPS LOCK DREIER SEG OM SOSIALE KODER. De har ikke vokst opp med uformell, skriftlig kommunikasjon på samme måte som oss "yngre", og de ser derfor ikke hvor håplost vi synes det ser ut.

2. Det andre grunnen henger sammen med den andre. Veldig mange har kort og godt ikke mye erfaring med å skrive. De har ikke vokst opp med verken SMS, Facebook eller e-mail. Har man heller ikke en jobb hvor man må skrive mye skriver man derfor veldig, veldig sjelden. Da er det ikke rart at det ikke ser helt bra ut alltid.
Sist endret av DumDiDum; 12. februar 2013 kl. 20:20.
Aner ikke hva det kommer av, men har selv lagt merke til at folk som nærmer seg 40 har en tendens til å bruke mellomrom før utropstegn og spørsmålstegn, men ikke før komma eller punktum. I tillegg bruker de utrolig mange tegn.
Har undret meg over dette selv også.
Spesielt kvinner i 40-50 årene. lol. hvor har du kjøpt den der kari lol. KLEMZZZ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Caps lock-skrift er mer tydelig for dem, tror jeg er grunnen. Og de er ikke så vant med å finne taster. Derfor blåser de i å kaste bort tid på å leite frem de riktige tastene.
De eldre vet ikke hva CAPS-LOCK NOOB/SPAM er så det tror jeg er årsaken
Sitat av Mozilla Vis innlegg
Har undret meg over dette selv også.
Spesielt kvinner i 40-50 årene. lol. hvor har du kjøpt den der kari lol. KLEMZZZ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vis hele sitatet...
Har alltid vært overrasket over å se 40-50åringer som er aktive på sosiale medier skrive såpass fjortis-aktig.

MEn det har kanskje med at de ikke er like "modne" mtp skrive -og utrykksmåter som dagens ungdommer og unge voksne i 20/30-årene.

Jeg vil sterkt påstå at den jevne norske 20ish-åring skriver bedre og mer formelt både på sms og facebook, samt også på internett-fora som freak.no.
Myten om at ungdom/unge voksne skriver et "sms-språk" har sprukket nesten helt..

Dette med sms-språk var et fenomen blant sub-20 år gamle folk i noen få år da mobiltelefoner var superpopulære, som Nokia 3310 og 3330.

(...) Apropos sms-språk, mener som spesielt damer i 40-60åra er de med verst uttrykksform på internett, med lett så; !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! lange utropstegn etter f.eks en gratulasjon.. Enten de damene har norsk bakgrunn eller ikke - massevis av gramatikkfeil og rare skrivemåter. Fjortisene banker dem lett der.
Har lagt merke til at mange av de eldre på min facebook signerer navnet sitt i hver eneste kommentar eller post :P
Mvh Masclet.
karl-heidi: "God helg "

brittmartin; kos deg....

dette irriterer meg! hvorfor så mange punktum? jeg syntes dette virker så ironisk.
Det har med hvor vant man er med nettetikette. Det er mange som har funnet veien til facebook som aldri før har brukt forum/chat/andre sosiale medier og som ikke vet at store bokstaver er skriking.

mvh eldre
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tar gjerne eldres capslock spam anyday over 98% av brukemassen her inne sin "norsk".
Sitat av koalafant Vis innlegg
karl-heidi: "God helg "

brittmartin; kos deg....

dette irriterer meg! hvorfor så mange punktum? jeg syntes dette virker så ironisk.
Vis hele sitatet...
haha, sant!
Samme som HE-HE, Klemz,!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! og mange andre irriterende ting
Sist endret av KjemikalieX; 12. februar 2013 kl. 22:46.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
"norsk".
Vis hele sitatet...
Norsk titegn
Sitat av koalafant Vis innlegg
Norsk titegn
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Norsk

Ctrl + F --> søk "norsk" så ser du at du har driti deg ut.
Sitat av koalafant Vis innlegg
Norsk titegn
Vis hele sitatet...
Det skal skrives med liten forbokstav. På engelsk ville du brukt stor forbokstav.
Jeg tror mye av grunnen til dårlig grammatikk blant eldre er at de ofte skriver mye mindre enn oss som er unge. Det er sikkert mange av dem som nesten ikke skriver noe som helst bortsett fra julekort og feriebrev, og da er det klart at de glemmer mye av grammatikken de lærte på skolen for 40-50 år siden.

Jeg tror faktisk heller ikke de skriver så mye bedre i virkeligheten, og har ingen problemer med å se for meg bursdagskort med 8 utropstegn etter gratulasjonen

Og som med alle andre ting finnes det helt klart unntak. De som har en jobb eller hobby hvor de skriver i ny og ne har trolig mye lettere for å skrive enn de andre, og det er også mange eldre som skriver mye bedre enn 99 % av alle her inne. Alt ettersom hvor mye og hvor ofte de skriver.
Sitat av Marr Vis innlegg
http://no.wikipedia.org/wiki/Norsk

Ctrl + F --> søk "norsk" så ser du at du har driti deg ut.
Vis hele sitatet...
Sitat av etse Vis innlegg
Det skal skrives med liten forbokstav. På engelsk ville du brukt stor forbokstav.
Vis hele sitatet...
Faen... facepalm
burde vært möderatör
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg vil sterkt påstå at den jevne norske 20ish-åring skriver bedre og mer formelt både på sms og facebook, samt også på internett-fora som freak.no. Myten om at ungdom/unge voksne skriver et "sms-språk" har sprukket nesten helt..

Dette med sms-språk var et fenomen blant sub-20 år gamle folk i noen få år da mobiltelefoner var superpopulære, som Nokia 3310 og 3330.
Vis hele sitatet...
Engelskmenn derimot... det kan være jævlig vanskelig å tyde hva disse folka prøver å si x)

Helo bruv i send u text wen i have somthin is that ok?
sweetman count me in! X
We r at the purple pup with the fire COME ON bro


Sitat av Susanna Vis innlegg
mvh eldre
Vis hele sitatet...
lol what? Er du eldre, eller "eldre"?
Sitat av koalafant Vis innlegg
karl-heidi: "God helg "

brittmartin; kos deg....

dette irriterer meg! hvorfor så mange punktum? jeg syntes dette virker så ironisk.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes det virker som om Brittmartin sier "kos deg...." som om hun/han håper at Karl-Heidi kommer til å få hjerteinfarkt. Som en advarsel liksom.

Sitat av koalafant Vis innlegg
Norsk titegn
Vis hele sitatet...
ingen bryr seg.
De driter i hvordan dem skriver på facebook og annen chat fordi det så lite formelt som du får det.

Tipper når det kommer til formelle brev så hadde din bestemor ledd av deg.

http://i.imgur.com/UZceTIN.png
Ett eksempel fra newsfeeden min idag...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Bruker ikke spørsmål tegn.. velger heller å sette et punktum istedet for bindestrek.

Hva er greia med og skrive "hilsen" vera som om det skulle vært et brev? ikke brukte hun stor forbokstav i navnet sitt heller..
må si jeg brukte litt tid for og skjønne hva hu mente.

http://puu.sh/27jO7/65565697ca
Sist endret av Luc1d; 24. februar 2013 kl. 03:14.
Sitat av pappabetaler Vis innlegg

lol what? Er du eldre, eller "eldre"?
Vis hele sitatet...
Jeg er ihvertfall dobbelt så gammel som de fleste i denne tråden, vil jeg tro.
Sist endret av Susa; 24. februar 2013 kl. 03:21.
Artig at det ikke bare er meg som har lagt merke til dette. De eldre hører ikke hjemme på facebook, og jeg skjønner ikke hvorfor de ikke har lært seg å skrive ordentlig.

Typisk status på fb:
HEI...! Idag var veret så fint at ein måte bare ta sæ ein tur på heia.........va godt å få i gang skiene,,,var en flott tur med annemor..,,må gjentas...! Klemz å koz!!!!!
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Så må dere ikke glemme ;-o og slike tegn.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Så må dere ikke glemme ;-o og slike tegn.
Vis hele sitatet...
For all del.

Husker også da nettby var tingen, og de eldre hadde sidene sine full av gifs med masse glitter osv. Tider.
Etter at besteforeldra mine gikk over til Doro så får jeg meldinger med kun store bokstaver. Spurte de hvorfor de ikke skrev med små og da visste de ikke hvordan man byttet og de syns heller ikke det så rart ut.
Dette var ikke et problemt før de fikk Doro.
De er heldigvis ikke på facebook
Men har noen gamle bekjente som er det, og de klarer ikke å forstå forskjellen med å skrive en privat pm til meg og en offentlig på veggen, grrrr
Sitat av packman Vis innlegg
Etter at besteforeldra mine gikk over til Doro så får jeg meldinger med kun store bokstaver. Spurte de hvorfor de ikke skrev med små og da visste de ikke hvordan man byttet og de syns heller ikke det så rart ut.
Dette var ikke et problemt før de fikk Doro.
De er heldigvis ikke på facebook
Men har noen gamle bekjente som er det, og de klarer ikke å forstå forskjellen med å skrive en privat pm til meg og en offentlig på veggen, grrrr
Vis hele sitatet...
"Så sant så sant !!!!!1!!!!!1!!, packman.. .. ;-0
dEt er veldig irriteranes når de gamle. misbruker punktum og ikke sjønner åssen man sender PRIVAT MELDING ... er det ikke rart.
hilSen VonskIen:<3)"

Dette er et godt eksempel hvordan mange gamle skriver, litt blanding av store og små bokstaver, og ikke minst mangel på spørsmålstegn.

Jeg sier ikke at jeg skriver perfekt, men jeg bruker ikke caps-look så mye, og voldtar ikke punktumknappen.
Og det med PM og inlegg er helt fantastisk, det er tydeligvis helt umulig å huske på.

Men vi skal ikke glemme alt det de eldre har gått igjennom, fra og nesten ikke ha strøm til å ha PC og facebook og hele pakka.
Sist endret av Snålingen; 24. februar 2013 kl. 20:30.
Sitat av vonSkien Vis innlegg
Men vi skal ikke glemme alt det de eldre har gått igjennom, fra og nesten ikke ha strøm til å ha PC og facebook og hele pakka.
Vis hele sitatet...
Det er helt sant.
Men har endel bekjente som jeg lurer på hvorfor på død å liv skal være så digitale når de ikke skjønner bæret av det.
Det er ikke så rart det. Mange vil følge med på grunn av nysgjerrighet og at de vil kunne følge med i tiden. For å ikke snakke om å ha mer kontakt og å se hva barnebarn og andre kjente holder på med. Pensjonisttilværelsen kan nok bli ganske kjedelig, og hva gjør du når du kjeder deg?
Sist endret av Vent; 25. februar 2013 kl. 19:21.
Sitat av packman Vis innlegg
Det er helt sant.
Men har endel bekjente som jeg lurer på hvorfor på død å liv skal være så digitale når de ikke skjønner bæret av det.
Vis hele sitatet...
I mellomtiden irriterer de eldre seg over ungdommens "og" og "å" feil, og hvorfor de på død og liv skal spre de på internettet.
Sitat av cazber Vis innlegg
I mellomtiden irriterer de eldre seg over ungdommens "og" og "å" feil, og hvorfor de på død og liv skal spre de på internettet.
Vis hele sitatet...
hehe, we all make mistakes?
Dessuten er det lov å skrive som man snakker i hermetegn, feilen var vel at jeg glemte de

Sitat av Vent Vis innlegg
Det er ikke så rart det. Mange vil følge med på grunn av nysgjerrighet og at de vil kunne følge med i tiden. For å ikke snakke om å ha mer kontakt og å se hva barnebarn og andre kjente holder på med. Pensjonisttilværelsen kan nok bli ganske kjedelig, og hva gjør du når du kjeder deg?
Vis hele sitatet...
Greit nok det, men jeg kan ikke se at det er så morro når de ikke har forståelsen eller er interessert i å få den. Det er noe av grunnen til at jeg syns IT er så interessant at jeg vil forstå hvordan det fungerer og slikt.
Men det er jo noe de færreste gjør og har interesse for.

Men når de må ringe og be meg kjøre byen rundt for å slå av og på routeren eller oppdatere java så syns værtfall ikke jeg det er no morro :P

Det vet jeg ikke, da jeg aldri kjeder meg, diskuterer på freak kanskje
For å illustrere hva de eldre har måttet gjennom - en informasjonsfilm fra Oslo kommune med Leif Juster i hovedrollen. Produsert i 1980. Trykke på knappen. Slett ikke så enkelt!
Fin den

Men man skal helt klart ha respekt for de eldre!