Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 4262
Har dere fått med dere artikkel på Dagbladet?
Link: Den kontantløse samfunn.

Fra DB.no
Så til det filosofiske aspektet ved kun å ha digitale penger. Personlig har jeg veldig stor tro på menneskets frihet. Uten kontanter er det i prinsippet svært vanskelig å leve som et fritt menneske. Man kan regelrett fryses ut av samfunnet bare ved å låse ens bankkonto. Alternativt kan man fotfølge mennesker ved å se hvor de handler eller hvem de overfører penger til.
Vis hele sitatet...
Hva syntes dere?
Personlig er jeg imot et kontantløst samfunn.
Grunnen er rett og slett det jeg har quotet fra DB over.
Sist endret av eRixn; 4. oktober 2011 kl. 11:37.
Seksåringer som skal ha lørdagskort, med visakort? Okay.
420' FY
eRixn's Avatar
Trådstarter
Heh, ja. Og folk som ikke pleier å ta bussen så ofte blir tvunget til å kjøpe skyss kort da det ikke er mulig å betale kontant.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Noe av det mest patetiske forslaget up-to-date.

Hvis dette går gjennom blir Norge det første landet hvor de ikke bruker kontanter.

Jævla teit og ugjennomtenkt forslag.
Jeg bruker egentlig ikke kontanter selv, rett og slett da det er 35 km til nærmeste minibank. Men et samfunn uten kontanter hadde nok ikke fungert. Egentlig pga det eriixn quotet.
Sitat av Eriixn Vis innlegg
Heh, ja. Og folk som ikke pleier å ta bussen så ofte blir tvunget til å kjøpe skyss kort da det ikke er mulig å betale kontant.
Vis hele sitatet...
Irriterer meg grønn over at alle skal ha sitt eget kort, hvorfor kan ikke alle ta VISA? Regningen kunne du fått på slutten av måneden utifra hvor mye du hadde tatt bussen.
Et kontantløst samfunn er et samfunn fullstendig under finanselitens kontroll, vil vi virkelig være det? Ikke jeg hvertfall
Sitat av fth Vis innlegg
Et kontantløst samfunn er et samfunn fullstendig under finanselitens kontroll, vil vi virkelig være det? Ikke jeg hvertfall
Vis hele sitatet...
Nei.

Men vi har ikke noe valg.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg

Hvis dette går gjennom blir Norge det første landet hvor de ikke bruker kontanter.
Vis hele sitatet...
Forstår ikke hvordan folk kan tenke slik?

Dette blir bare en ny avgift som Staten vil bruke for å fylle statskassa. Har ingenting med sikkerhet å gjøre.

Det er mer sannsynlig at folk vil gå med mer kontanter i lommebøkene hvis avgiften blir høy nok. Drømmesituasjon for lommetyver!
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Nei.

Men vi har ikke noe valg.
Vis hele sitatet...
Der er akkurat det som er så STYGT vi skal bare takke og bukke for alt disse oppe i systemet gjør, uansett konsekvenser.
Tenk på alt man ikke kan gjøre uten kontanter..... poker, narko, lørdagsgodt for kids, svart arbeid, penger hos gavmilde slektninger ( du kan jo ikke gå rundt med kortterminal....) osv...
Sitat av fth Vis innlegg
Der er akkurat det som er så STYGT vi skal bare takke og bukke for alt disse oppe i systemet gjør, uansett konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig enig...

Men igjen, vi har ikke noe valg.

Samfunnet går mot et kontantløst samfunn, enten vi vil eller ikke så bestemmer "de der oppe i systemet" det.

Det er mye rart samfunnet går mot nå om dagen.
Sitat av ZaiRoX Vis innlegg
Dette blir bare en ny avgift som Staten vil bruke for å fylle statskassa. Har ingenting med sikkerhet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo som kjent staten som driver bankene her i landet. Heller ikke Finansforbundet har noe som helst med staten å gjøre, så jeg forstår ikke helt hva du rører med. Det gjelder forsåvidt flere i denne tråden ser jeg.

Hvis man skal drive systemkritikk er det en fordel å vite hvem man faktisk kan kritiserer. Ingen har sagt at staten skal sette noe gebyrer, tvert imot har Finansdepartementet blankt avvist at staten kommer til å innføre noe offentlig gebyr på slike tjenester.
Dette er snakk om en fagforening som mener noe om hvordan bransjen de selv jobber i skal utvikle seg over de neste 10åra. Et mer moderat forslag fra de samme personene er å fjerne tusenlappen i førsteomgang.
Sist endret av Mith; 4. oktober 2011 kl. 12:13.
Hva om jeg plutselig går tom for penger på kontoen, og trenger å låne hos familie eller venner, men da må jeg vente i 2-3 dager før det blir overført. 2-3 dager uten røyk, pils og mat?

Annet scenario: Jeg blir frastjelt bankkort, tilfeldigvis i jula, alt av banker er stengt, jeg er på ferie. Fryser i hjel. Dør. Takk staten Norge.

Hva om jeg ikke er norsk, men kommer hit på ferie, mitt bankkort/kreditkort fra hjemlandet fungerer ikke her i landet, og da hadde hele ferien min vært ødelagt. Aldri om jeg kommer tilbake!

Vi kan ikke fjerne kontanter fra samfunnet! Det må jo stride imot en eller annen menneskerettighetlov.
Hva om jeg bestemmer meg for å leve som duden i Into the Wild? Umulig i et kontantløst samfunn. Familien hadde funnet meg med en gang.

OG hva med pengene jeg har i banken, renter osv vil jo oppheves. Fordi det er ikke noe mer verdt i banken, pga du ikke har retten til å oppbevare dine egne penger. Barneskoleopplegg. Faen. provosert.
Sist endret av kn^tte; 4. oktober 2011 kl. 13:20.
Faen, da kan jeg ikke bruke "jeg glømte legitimasjonen i bilen" når jeg kjøper tobakk lengre
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Faen, da kan jeg ikke bruke "jeg glømte legitimasjonen i bilen" når jeg kjøper tobakk lengre
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan du det?
Du kan derimot ikke bruke; glemte penga hjemme, kan jeg bare betale i morgen i stedet?
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Selvfølgelig kan du det?
Du kan derimot ikke bruke; glemte penga hjemme, kan jeg bare betale i morgen i stedet?
Vis hele sitatet...
Har ikke lest nyhets-artikkelen.
Men vist vi ikke skal bruke kontanter lengre antar jeg at vi skal betale med kort, sist jeg sjekka så stod fødsels-datoen min på kortet mitt.

Og ja, selvfølgelig kan jeg bare betale neste gang jeg kommer innom butikken, nei. Det er en butikk, ikke en kompis.

[quote=cookiesRGood;2282625]Har ikke lest nyhets-artikkelen.
Men vist vi ikke skal bruke kontanter lengre antar jeg at vi skal betale med kort, sist jeg sjekka så stod fødsels-datoen min på kortet mitt.

[quote=cookiesRGood;2282625]Har ikke lest nyhets-artikkelen.
Men vist vi ikke skal bruke kontanter lengre antar jeg at vi skal betale med kort, sist jeg sjekka så stod fødsels-datoen min på kortet mitt.

Og ja, selvfølgelig kan jeg bare betale neste gang jeg kommer innom butikken, nei. Det er en butikk, ikke en kompis.

Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Har ikke lest nyhets-artikkelen.
Men vist vi ikke skal bruke kontanter lengre antar jeg at vi skal betale med kort, sist jeg sjekka så stod fødsels-datoen min på kortet mitt.
Vis hele sitatet...
Sorry, leste litt feil på hva du skrev.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Hva om jeg plutselig går tom for penger på kontoen, og trenger å låne hos familie eller venner, men da må jeg vente i 2-3 dager før det blir overført. 2-3 dager uten røyk, pils og mat?

Annet scenario: Jeg blir frastjelt bankkort, tilfeldigvis i jula, alt av banker er stengt, jeg er på ferie. Fryser i hjel. Dør. Takk staten Norge.

Hva om jeg ikke er norsk, men kommer hit på ferie, mitt bankkort/kreditkort fra hjemlandet fungerer ikke her i landet, og da hadde hele ferien min vært ødelagt. Aldri om jeg kommer tilbake!

Vi kan ikke fjerne kontanter fra samfunnet! Det må jo stride imot en eller annen menneskerettighetlov.
Hva om jeg bestemmer meg for å leve som duden i Into the Wild? Umulig i et kontantløst samfunn. Familien hadde funnet meg med en gang.

OG hva med pengene jeg har i banken, renter osv vil jo oppheves. Fordi det er ikke noe mer verdt i banken, pga du ikke har retten til å oppbevare dine egne penger. Barneskoleopplegg. Faen. provosert.
Vis hele sitatet...

Hjelpes meg så negativ da? Dødsfall på julaften og whatnot.
Hva tror dere egentlig dette er? slakting av menneskerettigheter og 3 verdenskrig? Og hvorfor skulle renten i banken plutslig forsvinne? Både verdien og inflasjonen vil jo fremdeles være tilstede..

Dere tror kanskje ikke at mye vil tilrettelegges om dette systemet slår igjennom i praksis? For eksempel at man ikke trenger å kjøpe busskort for en busstur, men kan betale med bankkort på bussen?

Snu litt på saken og se på de mer positive delene istedenfor.
Dette kommer jo til å gjøre svart arbeid, narkodeals, ulovlig gambling, tyverier/ran, o.l. mye, myyyye vanskligere.
Sist endret av Bombasa; 4. oktober 2011 kl. 13:47.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Hva om jeg plutselig går tom for penger på kontoen, og trenger å låne hos familie eller venner, men da må jeg vente i 2-3 dager før det blir overført. 2-3 dager uten røyk, pils og mat?

Annet scenario: Jeg blir frastjelt bankkort, tilfeldigvis i jula, alt av banker er stengt, jeg er på ferie. Fryser i hjel. Dør. Takk staten Norge.

Hva om jeg ikke er norsk, men kommer hit på ferie, mitt bankkort/kreditkort fra hjemlandet fungerer ikke her i landet, og da hadde hele ferien min vært ødelagt. Aldri om jeg kommer tilbake!

Vi kan ikke fjerne kontanter fra samfunnet! Det må jo stride imot en eller annen menneskerettighetlov.
Hva om jeg bestemmer meg for å leve som duden i Into the Wild? Umulig i et kontantløst samfunn. Familien hadde funnet meg med en gang.

OG hva med pengene jeg har i banken, renter osv vil jo oppheves. Fordi det er ikke noe mer verdt i banken, pga du ikke har retten til å oppbevare dine egne penger. Barneskoleopplegg. Faen. provosert.
Vis hele sitatet...
Systemet vil selfølgelig bli annerledes på noen av de der punktene. Det vil komme til å bli lettere å få nye bankkort og siden flere vil komme til å overføre penger til stadighet vil de finne en måte å effektivisere det på slik at det sikkert ikke skal ta mer enn en time.

Hvorfor vil renter oppheves? Det er ikke sånn at bankene vil slutte å kreve renter på lån, så du vil nok fortsatt få renter. Du kan jo fortsatt leve som "duden into the wild". Jeg ser ikke hvorfor familien skulle finne deg med en gang, eller det at du til å begynne med skulle hjemme deg fra familien "in the wild".

Og det med at mennesker på ferie ikke får kortene til å virke tror jeg ikke ville vært ett problem. Hvis samfunnet blir kontantløst vil alle slike problemer vi får i dag ikke være ett problem siden hele systemet måtte forandres.

Så ett samfunn uten kontanter går an, men man kan ikke innføre det over natten. Siden det faktisk går an å leve i dag helt uten kontanter bør det ikke være ett problem at alle gjør det, men dette er noe som det burde være en folkeavstemning om hvis det kommer til stykket at regjeringen/stortinget finner ut at de vil ha ett kontantløst samfunn.
Forslaget gikk ut på å ha et høyt gebyr på uttak av kontanter fordi det koster mye å håndtere kontanter.
Rent praktisk så ville vel dette bare ført til at man måtte ta ut større summer når man først tar ut penger, i stedet for mange mindre uttak. Som igjen ville føre til at man tar ut litt mer enn man trenger og derfor kommer til å benytte mer kontanter i forhold til kort enn tidligere.

Hvis man fjerner kr som fysiske penger vil vel det bare føre til at en annen valuta blir tatt i bruk ?
Sist endret av dggr; 4. oktober 2011 kl. 13:50. Grunn: skrivefeil
De som hevder at ett kontant basert samfund er usikkert og fører til mere kriminalitet og derfor vill ha ett elektronisk verdi system kan ta seg en tur i skauen...

Ta Japan som ett eksempel, Japan bruker ett fullt kontant basert system hvor butikkene ikke engang har kort automater. Det er ingen som bruker visa kort eller andre elektroniske betalings metoder. Japan har en av de laveste statestikkene på kriminalitet og er vell det tryggeste landet jeg noen gang har besøkt.
Glemte forsåvidt lommeboka mi på starbucks og kom tilbake en time senere hvor den fortsatt lå på bordet med rundt 4000 i kontanter. Lykke til med det i Oslo hvor lommeboka mi bare ville inneholdt visa kort, du legger forsåvidt ikke lommeboka di på bordet i Oslo heller.
I Japan føler jeg meg trygg med og la telefonen, ipoden og lommeboka ligge på bordet mens jeg går på toalettet, gjort det over 100 ganger og tingene ligger urørt når jeg er tilbake.

Så å si at kriminalitet kommer fra kontanter er dø født. Det er nok mer bak kriminalitet enn papir lappene...
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
De som hevder at ett kontant basert samfund er usikkert og fører til mere kriminalitet og derfor vill ha ett elektronisk verdi system kan ta seg en tur i skauen...

Ta Japan som ett eksempel, Japan bruker ett fullt kontant basert system hvor butikkene ikke engang har kort automater. Det er ingen som bruker visa kort eller andre elektroniske betalings metoder. Japan har en av de laveste statestikkene på kriminalitet og er vell det tryggeste landet jeg noen gang har besøkt.
Glemte forsåvidt lommeboka mi på starbucks og kom tilbake en time senere hvor den fortsatt lå på bordet med rundt 4000 i kontanter. Lykke til med det i Oslo hvor lommeboka mi bare ville inneholdt visa kort, du legger forsåvidt ikke lommeboka di på bordet i Oslo heller.
I Japan føler jeg meg trygg med og la telefonen, ipoden og lommeboka ligge på bordet mens jeg går på toalettet, gjort det over 100 ganger og tingene ligger urørt når jeg er tilbake.

Så å si at kriminalitet kommer fra kontanter er dø født. Det er nok mer bak kriminalitet enn papir lappene...
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg ikke Japan har lav kriminalitet på grunn av at de bruker bare kontanter..
Høy utdannelse, gode levevilkår, et velfungerende politi og fine straffer tror jeg burde få æren her.

Kan nevne at jeg har glemt lommeboka på bussen 3 ganger de siste tre årene.
Hver gang har den blitt levert inn til rutebilstasjonen. Sikekrt litt flaks inn i bildet her, men just saying.
Sist endret av Bombasa; 4. oktober 2011 kl. 14:01.
Jeg er absolutt imot. Og grunnen til det er at gamle mennesker generelt ikke er god til å huske koder. spesielt folk med demens og alsheimer.
Sitat av maniiac Vis innlegg
Jeg er absolutt imot. Og grunnen til det er at gamle mennesker generelt ikke er god til å huske koder. spesielt folk med demens og alsheimer.
Vis hele sitatet...
Nå vil jeg tro at demente og folk med alzheimer's også vil ha problemer å betale kontant..

Er ikke verre å ta med seg en liten lapp hvor koden står nedskrevet. Det har jeg sett mange gjør når jeg satt i kassa på Rema.
Minst et par stykker om dagen faktisk.
Eller så har vi dem som har glemt koden og som må ringe hjem.
Også like festlig når dem lager kø og dem stresser mer og mer.

Som oftest unge folk, merklig nok.
Sist endret av Bombasa; 4. oktober 2011 kl. 14:07.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Nå tror jeg ikke Japan har lav kriminalitet på grunn av at de bruker bare kontanter..
Høy utdannelse, gode levevilkår, et velfungerende politi og fine straffer tror jeg burde få æren her.

Kan nevne at jeg har glemt lommeboka på bussen 3 ganger de siste tre årene.
Hver gang har den blitt levert inn til rutebilstasjonen. Sikekrt litt flaks inn i bildet her, men just saying.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg mener, kriminalitet har ingenting med kontater og gjøre.
De prøver å gjennomføre sin ide om og fjerne kontater og spiller mye på at det vill fjerne kriminalitet og gjøre samfundet mere sikkert.

Thailand, Kina, Korea og Phillipinene har forsåvidt langt strengere straffer enn Japan men mye høyere kriminalitet.
Har nok mye og gjør med utdanning og kultur. Japanerne vokser opp med en VELDIG streng kultur om respekt for andre, og det er noe de lever etter. Selv sentrert egoisme skal man lete lenge etter i Japan. Politi brukes ikke til annet enn guide når du har rotet deg bort, de er så vidt ikke å se i Japan, fordi det rett og slett trengs ikke.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Hva om jeg plutselig går tom for penger på kontoen, og trenger å låne hos familie eller venner, men da må jeg vente i 2-3 dager før det blir overført. 2-3 dager uten røyk, pils og mat?

Annet scenario: Jeg blir frastjelt bankkort, tilfeldigvis i jula, alt av banker er stengt, jeg er på ferie. Fryser i hjel. Dør. Takk staten Norge.

Hva om jeg ikke er norsk, men kommer hit på ferie, mitt bankkort/kreditkort fra hjemlandet fungerer ikke her i landet, og da hadde hele ferien min vært ødelagt. Aldri om jeg kommer tilbake!

Vi kan ikke fjerne kontanter fra samfunnet! Det må jo stride imot en eller annen menneskerettighetlov.
Hva om jeg bestemmer meg for å leve som duden i Into the Wild? Umulig i et kontantløst samfunn. Familien hadde funnet meg med en gang.

OG hva med pengene jeg har i banken, renter osv vil jo oppheves. Fordi det er ikke noe mer verdt i banken, pga du ikke har retten til å oppbevare dine egne penger. Barneskoleopplegg. Faen. provosert.
Vis hele sitatet...
Fullstendig enig!!

ÈN ting jeg ønsker å tillegge - og denne kommer til å sikkert provosere; jeg synes det foregår en liten *snik-totalitær-isering* av samfunnet.. Ikke mye, slett ikke, - men litt om litt og i ènkeltting!

Jeg veit denne setningen over er kontroversiell, men helt seriøst - uten at jeg forhåpentligvis trenger å måtte gulpe opp masse fakta - det er faktisk sånn at enkelte sterke krefter øverst i samfunnet ønsker hardt en mye strengere kontroll med ALLE innbyggere og personer generelt.

VELDIG provoserende denne beskjeden fra Finanasforbundet(?) at de ville fjerne kontanter.. Hva mener dere andre?
Jeg er for et samfunn uten kontanter i form at alle penger som blir brukt til krig, politikk og religion heller brukes til å opprette et samfunn hvor alt er gratis. Snart så er det ingen ting som ikke kan automatiseres.
Sist endret av causa; 4. oktober 2011 kl. 14:20.
Sitat av Saimhann Vis innlegg

Hvorfor vil renter oppheves? Det er ikke sånn at bankene vil slutte å kreve renter på lån, så du vil nok fortsatt få renter. Du kan jo fortsatt leve som "duden into the wild". Jeg ser ikke hvorfor familien skulle finne deg med en gang, eller det at du til å begynne med skulle hjemme deg fra familien "in the wild".
Vis hele sitatet...
Jeg tror bankene er kyniske. Ja.

Vedrørende In to the Wild, tenkte jeg mer på at han reiser rundt, jobber på gård, og tjener penger på livets landevei for å komme seg nordover til Alaska. Om han måtte hatt bankkort ville familien ha funnet han hvor enn han var, han ville sannsynligvis aldri kommet seg til Alaska. Han kunne ikke vært den frie fuglen han lengtet etter å være. Han ville gått glipp av mange opplevelser, og han ville dødd tidligere.

Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
De som hevder at ett kontant basert samfund er usikkert og fører til mere kriminalitet og derfor vill ha ett elektronisk verdi system kan ta seg en tur i skauen...

Ta Japan som ett eksempel, Japan bruker ett fullt kontant basert system hvor butikkene ikke engang har kort automater. Det er ingen som bruker visa kort eller andre elektroniske betalings metoder. Japan har en av de laveste statestikkene på kriminalitet og er vell det tryggeste landet jeg noen gang har besøkt.
Glemte forsåvidt lommeboka mi på starbucks og kom tilbake en time senere hvor den fortsatt lå på bordet med rundt 4000 i kontanter. Lykke til med det i Oslo hvor lommeboka mi bare ville inneholdt visa kort, du legger forsåvidt ikke lommeboka di på bordet i Oslo heller.
I Japan føler jeg meg trygg med og la telefonen, ipoden og lommeboka ligge på bordet mens jeg går på toalettet, gjort det over 100 ganger og tingene ligger urørt når jeg er tilbake.

Så å si at kriminalitet kommer fra kontanter er dø født. Det er nok mer bak kriminalitet enn papir lappene...
Vis hele sitatet...
Har selv bodd i Japan, og glemte lommebok 3-4 ganger på tog/trikk/undergrunn. Fikk den ALLTID tilbake, med alle kontanter,kort osv i behold. Japanere er ærlige mennesker, de tørr ikke stjele.

Til sammenligning har jeg blitt frastjelt lommebøker, vesker og tilbehør i Oslo og Trondheim 2 ganger på under 2 måneder.

Og det er sant som du sier, at i Japan måtte du ha kontanter. Skulle du begynne å betale med kredittkort var det så og si umulig de fleste steder.

Kriminaliteten forsvinner med et kontantløst system? Bullshit.
Plaser heller en politimann på hvert gatehjørne/togstasjon eller liggnende. Få de ut i gata osv.
(I Japan er det politi overalt, greit at du kanskje ikke så de, men de er båser overalt, i hver bydel, på hvert hjørne)

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Fullstendig enig!!

ÈN ting jeg ønsker å tillegge - og denne kommer til å sikkert provosere; jeg synes det foregår en liten *snik-totalitær-isering* av samfunnet.. Ikke mye, slett ikke, - men litt om litt og i ènkeltting!

Jeg veit denne setningen over er kontroversiell, men helt seriøst - uten at jeg forhåpentligvis trenger å måtte gulpe opp masse fakta - det er faktisk sånn at enkelte sterke krefter øverst i samfunnet ønsker hardt en mye strengere kontroll med ALLE innbyggere og personer generelt.

VELDIG provoserende denne beskjeden fra Finanasforbundet(?) at de ville fjerne kontanter.. Hva mener dere andre?
Vis hele sitatet...
Dersom dette går igjennom flytter jeg seriøst fra Norge, og kommer sannsynligvis ALDRI tilbake. Dette er maktmisbruk på sitt sterkeste. De fjerner vår allerede lille frihet.

Ikke rart at dette provoserer meg da jeg ser på meg selv som anarkist, og dette er langt i fra den rettningen jeg vil at vi skal ta.
Sist endret av kn^tte; 4. oktober 2011 kl. 14:25.
"" Det kostet det norske samfunnet 3,5 mrd NOK å bruke/ha kontanter, i 2009 ""

omtrent sitert ifra nettavisen.

Jaja, hvis Fin.forbundet mener det er for dyrt, ja så vet ikke jeg....

Vi andre får vel håpe deres (F.f) stygge, lille visjon om et konantfritt samfunn går kjapt i glemmeboka. To.m.sentrale folk i regjeringa er mot det der!

*na24, ikke nettav.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Hjelpes meg så negativ da? Dødsfall på julaften og whatnot.
Hva tror dere egentlig dette er? slakting av menneskerettigheter og 3 verdenskrig? Og hvorfor skulle renten i banken plutslig forsvinne? Både verdien og inflasjonen vil jo fremdeles være tilstede..

Dere tror kanskje ikke at mye vil tilrettelegges om dette systemet slår igjennom i praksis? For eksempel at man ikke trenger å kjøpe busskort for en busstur, men kan betale med bankkort på bussen?

Snu litt på saken og se på de mer positive delene istedenfor.
Dette kommer jo til å gjøre svart arbeid, narkodeals, ulovlig gambling, tyverier/ran, o.l. mye, myyyye vanskligere.
Vis hele sitatet...
Ja, det er slakting av menneskerettigheter, og din egen frihet.
Ikke alle er nøgde med å leve et A4.liv.
Jeg skjønner ikke at enkelte av dere ikke ser hva et kontantløst samfunn gjør?

Jeg nekter å bli "stalket" hvor enn jeg er, drar osv.
Hva om jeg hadde vært Statsministeren, noen hacket seg inn på kontoen min for å se hvor jeg handlet sist, tok buss/tog/taxi sist. De vil finne ut NØYAKTIG hvor jeg er til en hver tid. De knerter meg fort.

Det kommer til å gjøre mye med svart arbeid, narkotika, gambling, horing osv.
Men hva om jeg er av den oppfattningen at det er ting som ikke burde være ulovelig i det hele store. Og om det da hadde vært lovlig, ville jeg vel ikke hatt det på kontoutskriften min??
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Bruker stort sett ikke analoge penger.

Men vet godt att det er ekstremt lett for banken å vite hvor jeg har vert ved bruk av bankkort.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Fullstendig enig!!

ÈN ting jeg ønsker å tillegge - og denne kommer til å sikkert provosere; jeg synes det foregår en liten *snik-totalitær-isering* av samfunnet.. Ikke mye, slett ikke, - men litt om litt og i ènkeltting!

Jeg veit denne setningen over er kontroversiell, men helt seriøst - uten at jeg forhåpentligvis trenger å måtte gulpe opp masse fakta - det er faktisk sånn at enkelte sterke krefter øverst i samfunnet ønsker hardt en mye strengere kontroll med ALLE innbyggere og personer generelt.

VELDIG provoserende denne beskjeden fra Finanasforbundet(?) at de ville fjerne kontanter.. Hva mener dere andre?
Vis hele sitatet...
Gulp gjerne opp fakta. Du kommer med et utsagn du selv innser er kontroversielt, da burde det falle seg helt naturlig at det utsagnet følges av troverdige kilder.

For øvrig tror jeg det er gunstig å huske at Finansforbundet er en interesseorganisasjon, og at de således har deres medlemmers beste i tankene. Derfor bør denne rapporten, som finnes her, tas med en klype salt. Når vi leser rapporten ser vi videre at det er tatt høyde for overvåkingsmuligheten. Det skal sies at jeg finner akkurat den drøftingen noe naiv, men det er igjen et tydelig tegn på at Finansforbundet som interesseorganisasjon jobber for det de mener er riktig.

Nå klarer jeg ikke helt å se at det i den aktuelle debatten er noen andre enn Finansforbundet som ønsker en statlig styrt endring mot et kontantfritt samfunn. Fra offentlig hold sies det til og med at det er uaktuelt å tvinge frem en slik endring. Når vi så har i hodet at dette er et utspill Finansforbundet tilsynelatende står alene om klarer jeg ikke helt å la meg provosere. Fagforeninger og interesseorganisasjoner kommer med nok drøye krav og utspill rett som det er, uten at jeg anser det for å være en trussel mot mitt levesett.

For ordens skyld må det påpekes at jeg ikke nødvendigvis er enig i konklusjonene som trekkes i rapporten. Selv om enkelte interessante spørsmål dukker opp, lar jeg meg ikke overbevise av drøftinger som tydelig er preget av hva man ønsker at resultatet skal bli.
Sist endret av Blåskimmelost; 4. oktober 2011 kl. 15:10. Grunn: Pirk.
Praktisk sett hadde det ikke gjort meg noe som helst iallefall, men det er som nevnt her veldig mange bakdeler og fallgruver med det.

De siste 4 årene har jeg kanskje brukt totalt 20.000 i kontanter og 3mill i digitale kroner, så de 13 kronene jeg har brukt i snitt per dag i papirvaluta er ikke merkbart.
Sitat av Alphanio Vis innlegg
Bruker stort sett ikke analoge penger.

Men vet godt att det er ekstremt lett for banken å vite hvor jeg har vert ved bruk av bankkort.
Vis hele sitatet...
Argumentet med at banken/staten/politiet vil vite hvor dere har vært blir brukt som et kraftig argument mot fjerning av kontanter.

Kan aldri tro at denne eventuelle sporingen av privatpersoner vil bli brukt i noen som helst sammenheng utenom i politietterforskning.
Hvorfor i alle dager vil ellers noen ha behov for å vite hvor du var og handlet taco forrige fredag?
Eller hvor du handlet sko sist måned?

Kanskje reklamebransjen vil ha nytte av dette, men kan ikke tro annet enn at bankene vil ha en form for tausehetsplikt når det kommer til privat kortbruk. Akuratt som idag med bruk av Visakort. Det er ikke vansklig for politiet eller bankene og spore hvor du brukte kortet sist gang, men det er informasjon som andre privatpersoner ikke har tilgang til.
Sist endret av Bombasa; 5. oktober 2011 kl. 17:24.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Gulp gjerne opp fakta. Du kommer med et utsagn du selv innser er kontroversielt, da burde det falle seg helt naturlig at det utsagnet følges av troverdige kilder.
Vis hele sitatet...
Hvor skal han finne kilder på det liksom?
Du mener eksempler?
Dette er jo hans mening, og han sier ikke noe annet.
Først DLD og så dette. Lukter overvåkning av uskyldige mennesker i tilfelle de gjør noe ulovlig.

Men man kan jo alltids kjøpe gull med kortet sitt, og benytte dette som valuta ved f.eks svart arbeid eller narkotikahandel. Antar at en annen "valuta" ville tatt over, i hvert fall.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Først DLD og så dette. Lukter overvåkning av uskyldige mennesker i tilfelle de gjør noe ulovlig.
Vis hele sitatet...
Ingen som har ressurser nok til å overvåke alle som bor her i landet.
De eneste som vil bli overvåket er de som politiet vet eller har sterke mistanker om at bedriver en eller annen form for kriminalitet.
Er du lovlydig så har du nok ingen grunn til å bli overvåket.

Skulle politiet allikavel snoke litt av en eller annen grunn så har du vel ingenting å skjule?
Sist endret av Bombasa; 5. oktober 2011 kl. 18:00.
Du fremstiller det som at alle følger reglene og alt fungerer som det skal. Desverre er det ikke alltid slik, og i mine øyne er det mer som en bombe ingen vet når sprenger enn en tjeneste som hentes frem i tilfelle alt annet feiler.

Jeg liker ikke å bli overvåket selv om jeg ikke gjør noe ulovlig, i hvert fall ikke når jeg ikke engang vet hvem, evt. hvilket statlig organ som gjør det.
Saft-boden til småjentene i gata kan fort bli mer interessant med kortautomater.
Mista Visa-kortet mitt for noen uker siden... Fant også ut at ikke en eneste forbanna bank i hele Tromsø hadde mulighet for manuelt uttak (kasse?)... det var kjipt
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Mista Visa-kortet mitt for noen uker siden... Fant også ut at ikke en eneste forbanna bank i hele Tromsø hadde mulighet for manuelt uttak (kasse?)... det var kjipt
Vis hele sitatet...
Kan ikke alle banker det? Du må bare ha med deg id. Pass, førerkort osv.
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Mista Visa-kortet mitt for noen uker siden... Fant også ut at ikke en eneste forbanna bank i hele Tromsø hadde mulighet for manuelt uttak (kasse?)... det var kjipt
Vis hele sitatet...
Stemmer, Tromsø er blitt kontantløst?
Du kan ikke veksle utenlandskvalutta i bankene der heller?

Dersom du har Euro, kan du dra på Statoil å veksle, men du må kjøpe noe, en pakke tyggis eller noe. Bedre enn ingenting? Gjorde det i nøds, 50 euro blir et par hundre norske kroner (:

Er ikke lenge siden jeg ble frastjålet bankkort selv, og slet virkelig med å finne en bank jeg kunne ta ut i manuelt. Skjønner ikke greia med bank lengre, om de ikke har penger å gi deg. Nå har jeg alltid en god gammeldags sparebøsse som jeg har litt nødpenger i. Fuck banken.
Spør dere selv, hvorfor er det ønsker et kontantløst samfunn?

Har vi ikke kontanter får vi ikke tatt de ut av banken. Dette minimerer risikoen til bankene betraktelig.
Sitat av causa Vis innlegg
Spør dere selv, hvorfor er det ønsker et kontantløst samfunn?
.
Vis hele sitatet...
Svaret jeg kommer fram til er at det blir lettere og overvåke, styre og ha kontroll på befolkningen. Forsåvidt mister mange sansen for verdier når de ikke har noe fysisk og måle med.
Dette er jo kun lukrativt for ett full kontrollert samfund med en liten styringsmakt
Egentlig så er vel 90% grunnen til at vi ikke vil ha et kontant-fritt samfunn som følger:

Vi vil fortsette med tingene som er pr definisjon ulovlige eller i gråsonen uten å bli tatt.
Haha, Mest idiotiske forslaget på lenge.
Skal alle barn gå rundt med bank kort nå da?
Sitat av SilverLemon Vis innlegg
Haha, Mest idiotiske forslaget på lenge.
Skal alle barn gå rundt med bank kort nå da?
Vis hele sitatet...
Gjennomføring av noe slikt forutsetter jo at løsningene må forbedres og tilpasses til et samfunn uten kontanter. Slik som et eget type kort for barn, engangskort, umiddelbar overføring/stenging osv fra foreldres konto.
Sitat av vestal Vis innlegg
Gjennomføring av noe slikt forutsetter jo at løsningene må forbedres og tilpasses til et samfunn uten kontanter. Slik som et eget type kort for barn, engangskort, umiddelbar overføring/stenging osv fra foreldres konto.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser for meg en 4-5 åring springe ned med bankkort på den lokale kiosken for å kjøpe lørdagsgodt for 20kr.

Når jeg var liten brukte vi ofte å gå turer med naboer sine hunder, og fikk 20 kr for det. Hvordan skal det fungere? Eller det å sitte barnevakt? Eller om en tigger bommer penger? Musikantene i gata? Noen som må låne 30 kr til buss etc? Praktisk? Langt ifra.
Sitat av kn^tte Vis innlegg
Ja, jeg ser for meg en 4-5 åring springe ned med bankkort på den lokale kiosken for å kjøpe lørdagsgodt for 20kr.

Når jeg var liten brukte vi ofte å gå turer med naboer sine hunder, og fikk 20 kr for det. Hvordan skal det fungere? Eller det å sitte barnevakt? Eller om en tigger bommer penger? Musikantene i gata? Noen som må låne 30 kr til buss etc? Praktisk? Langt ifra.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det så umulig å se for seg? Bankkort er jo ikke ekstremteknologi som bare voksne kan forstå seg på.

Og en som tidligere sagt en del nye systemer må opprettes, for eksempel slik at naboen kan sette 20,- på kontoen til noen med et par tastetrykk på telefonen.

Det blir uansett feil å si at det ikke er gjennomførbart, dersom en legger dagens system for overføring og betaling til grunn. Nye systemer må opprettes.
Når barnet roter bort bankkoret, mister det, osv. Må man sperre det? Hvor mange ganger tror du det blir å skje i løpet av oppveksten? Mister de derimot 20kr. Synd for det.

Dagens system er praktisk, lettvint. Hvorfor skal man forandre på et system som fungerer?

TUNGVINT!
Jeg trekker meg utav diskusjonen, dette blir for dumt.