Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 7133
Jeg har testa ut betaen av Opera 10 i hele ettermiddag og er faktisk imponert. Browsinga går merkbart fortere enn Opera 9, spesielt med åpning av mange tabs samtidig, og jeg har ennå ikke merka noe som ikke fungerer. Opera selv påstår at det går 40% raskere, men det høres litt mye ut, i hvertfall på min 10mbit-linje.

Nyheter i O10:
- Thumbnails på tabs-linjen.
- Turbo-funksjon som merker at du har en treg linje, og som dermed tilpasser visningen av siden etter hastigheten ved å ikke laste ned bilder/flash o.l
- Dritlekkert standardskin!
- Stavekontroll
- Automatisk oppdatering
- Muligheter for å tilpasse Opera i hue og rævva
- 100/100 på acid3-testen, for de som blir imponert av slikt.

Kan lastes ned herfra: http://www.opera.com/browser/next/
Tusen takk for en fin anmeldelse av O10.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hmm, hvor mange tabs vil du klassifisere som "mange"? Står litt i tvil om hva som blir sekundærbrowseren min av Chrome og Opera når jeg trenger en nettleser kjapt og ikke kan vente på masse tabs som må åpnes i FF og slikt.

Konfigurasjonsmuligheter FTW!
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hmm, hvor mange tabs vil du klassifisere som "mange"?
Vis hele sitatet...
Jeg åpner 15 tabs samtidig, og det går som en lek. Akkurat dette er betraktelig raskere enn O9.
Jeg Har lastet ned å kjører O10 nå, kan anbefale den for alle og er helt enig med DonTomaso, bra nettleser!
Bare å glede seg til det ikke er Beta lenger.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Vil ikke si at 15 tabs er spesielt mange...
Awesome. Vurderer seriøst å skifte fra Firefox, som jeg har brukt siden Firebird 0.7.
Må bare nevne at Google Chrome er raskere, jeg likte ikke Opera 10 så godt. Likte heller ikke 9'ern, men håper den blir bedre når den er ferdig
Fyfaen, opera 10 var faenmeg like raskt som google chrome, bare uten alle de ekle buggsa!
Haha, dette var seriøst den raskeste browseren jeg har vært borti på en stund Bedre enn google chrome mener nå jeg
Laster ned og prøver ut nå. Alltid vært opera fan, så blir vel bra det her. Takk for bra anmeldelse.
Fy faen, Opera10 var kjapp! I LIKE!
Liker Opera 10 godt, enda raskere enn før og med mange nye funksjoner. Fin den turbofunksjonen som kun har vært i Opera min før også.
En ting som har irritert meg med Opera til Mac, er trash-funksjonen. Siden man ofte ender med å lukke sykt mange vinduer (siden man lukker siste tab), ender trashen min da fylt opp av vinduer med en tom tab, så jeg må da scrolle ned for å nå tabene... Noen måte å hindre dette på?




Første bilde er sensurert pga for mange identifiserende faktorer (selv om ingen bør ha problemer med å finne ut hvem jeg er).

For de som lurer, er Stumble-menyen og -knappen fra http://operastumbler.com.
Takker akselsm!
Såg jo strøkent ut dette , skal definitivt lastest ned, og kanskje overgår det chrome som jeg har fått en liten forkjærlighet for
Sikkerhetsklarert
hmm la inn denne nå, og da forsvant alle fanene jeg hadde, alle lagrede passord etc forsvant også.

Hvordan får dere thumbs i fane linjen?
Dobbeltklikk eller dra ned den linjen som er rett under fanene (den med tre prikker på),
Savner at det kommer en liten wizard som lar deg overføre gamle bookmarks og slikt. Men det er sikkert en enkel måte å gjøre det på. Ellers var designet nydelig da. Kjappere enn firefox. Like trygt?
Fantastisk! Sitter på en Acer Aspire One uten harddisk, og Opera gjør en enormt mye bedre jobb enn Firefox. Firefox skrev veldig mye til minnekortet i maskinen, mens det virker som om Opera arbeider mer i RAM. Svært bra!
Minnehåndteringen virker også å være svært god. Med en gang jeg forlater en webside som bruker mye minne, tømmes arbeidsminnet, og maskinen er like rask!
Eneste kjipe var som nevnt at den ikke tok vare på noen av de gamle innstillingene mine, men den gjør sikkert det i den ferdige versjonen. Nå har ikke jeg prøvd Chrome, men jeg tør påstå at Opera 10 var ganske raskt ja, har alltid brukt Opera før, men merker god forskjell. Digg design også...
Nå har jeg brukt Opera siden det kom, og dette var saker!!! Farta er jo formidabel!!! Synd det med å dra med seg innstillingene, men det er jo en beta, så kan ikke forlange alt enda
hvorfor kommer jeg ikke på nett med denne operaen? msn og fireforx og alt annet ser ut til å virke som det skal. noe jeg må gjøre for å få til Opera?
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
hvorfor kommer jeg ikke på nett med denne operaen? msn og fireforx og alt annet ser ut til å virke som det skal. noe jeg må gjøre for å få til Opera?
Vis hele sitatet...
Fjerne windows brannmur blokkering av opera?
Sitat av LoRd Vis innlegg
Fjerne windows brannmur blokkering av opera?
Vis hele sitatet...
brannmuren skal være helt slått av, så kan ikke skjønne at det skal være det, og den er uansett satt op til å gi beskjed når den blokkerer noe, men kan jo prøve å slå den på å unblocke opera uanz, bare for å ha gjort det

EDIT: får fortsatt error desverre... sier at URL'n er utilgjengelig. (www.vg.no)
Sist endret av random42099; 4. juni 2009 kl. 10:44.
Dumt spørsmål men, er du på skole/jobb?
Sitat av FuzzT Vis innlegg
Dumt spørsmål men, er du på skole/jobb?
Vis hele sitatet...
@ home
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
brannmuren skal være helt slått av, så kan ikke skjønne at det skal være det, og den er uansett satt op til å gi beskjed når den blokkerer noe, men kan jo prøve å slå den på å unblocke opera uanz, bare for å ha gjort det

EDIT: får fortsatt error desverre... sier at URL'n er utilgjengelig. (www.vg.no)
Vis hele sitatet...
Reinstaller
still nothing... men prøver en gang til..
da var det gjort 2 ganger og en repair, still no reaction
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
da var det gjort 2 ganger og en repair, still no reaction
Vis hele sitatet...
Har ikke firewall i antivirus da?
eller firewall i router?
ingen av delene...
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Eneste kjipe var som nevnt at den ikke tok vare på noen av de gamle innstillingene mine, men den gjør sikkert det i den ferdige versjonen.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at innstillinger forsvant er at de har endret filstrukturen i profile-mappa, slik at det er likt på unix-basert og windows. Det har vært enkelte problemer med flyttingen av innstillinger osv, men alt mitt kom på rett plass (har dog oppgradert 9.6->10.00a->div snapshots->10.00b1, samt brukt Opera Link).

Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Savner at det kommer en liten wizard som lar deg overføre gamle bookmarks og slikt. Men det er sikkert en enkel måte å gjøre det på. Ellers var designet nydelig da. Kjappere enn firefox. Like trygt?
Vis hele sitatet...
Hvis du registrerer deg hos Opera Link (link.opera.com), og logger inn under File->Synchronize Opera, vil speed dial, bokmerker, historikk, søk og notater synkroniseres mellom alle installasjoner av Opera du er logget inn på. Du kan også administrere alt fra link.opera.com.

Når det gjelder sikkerheten, mener Secunia at Opera er tryggere enn Firefox. Se også http://www.webdevout.net/browser-security.
Opera 10 har også innebygd rettskriving, rimelig genialt for endel her på forumet.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Eneste kjipe var som nevnt at den ikke tok vare på noen av de gamle innstillingene mine, men den gjør sikkert det i den ferdige versjonen. Nå har ikke jeg prøvd Chrome, men jeg tør påstå at Opera 10 var ganske raskt ja, har alltid brukt Opera før, men merker god forskjell. Digg design også...
Vis hele sitatet...
Du kan bare finne configurasjonsfilene i mappestrukturen og importere dem selv...
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Savner at det kommer en liten wizard som lar deg overføre gamle bookmarks og slikt. Men det er sikkert en enkel måte å gjøre det på. Ellers var designet nydelig da. Kjappere enn firefox. Like trygt?
Vis hele sitatet...
Den enkleste måten å gjøre det på er å bruke export->bookmarks i menylinja på O9 og så import bookmarks i O10.
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Eneste kjipe var som nevnt at den ikke tok vare på noen av de gamle innstillingene mine, men den gjør sikkert det i den ferdige versjonen. Nå har ikke jeg prøvd Chrome, men jeg tør påstå at Opera 10 var ganske raskt ja, har alltid brukt Opera før, men merker god forskjell. Digg design også...
Vis hele sitatet...
Dette kommer til å skje når O10 er fiks ferdig. Hvis du importerer bookmarks som nevnt over, og kopierer over wand og notes-fila over i O10-mappa har du også passorda og notatene i O10.

Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
hvorfor kommer jeg ikke på nett med denne operaen? msn og fireforx og alt annet ser ut til å virke som det skal. noe jeg må gjøre for å få til Opera?
Vis hele sitatet...
Har du sjekka proxyinnstillingene i O10? Sjekk innstillingene i IE og skriv inn de samme i O10.
Sikkerhetsklarert
Bare jeg som synes det er dårlig lesbarhet på tittelen til de fanene som er inaktive?
hvit tekst, med 3d "skygge" på grå bakgrunn ser ikke helt bra ut på min skjerm hvertfall.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Bare jeg som synes det er dårlig lesbarhet på tittelen til de fanene som er inaktive?
hvit tekst, med 3d "skygge" på grå bakgrunn ser ikke helt bra ut på min skjerm hvertfall.
Vis hele sitatet...
Du kan jo alltids forandre farger?
Det går ikke an å fjerne den øverste linja der det står File, Edit, View også videre? For det var det jeg likte så godt med google chrome.
Strålende fornøyd med den Opera 10. Har brukt opera en stund, og kommer til å fortsette med det. En ting som dog er litt dårlig; browseren klarer ikke å kjøre fullskjerm med adobe flash player... Opera 9 klarte heller ikke dette. Finnes det noen måte å fikse det på?
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av Berkowitz Vis innlegg
Strålende fornøyd med den Opera 10. Har brukt opera en stund, og kommer til å fortsette med det. En ting som dog er litt dårlig; browseren klarer ikke å kjøre fullskjerm med adobe flash player... Opera 9 klarte heller ikke dette. Finnes det noen måte å fikse det på?
Vis hele sitatet...
Har du eksempel på en side hvor det ikke går? Hvis du f.eks prøver fullscreen på videoene på www.nrk.no/p3tv/ så går det greit nemlig.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Nå har jeg fått testet Opera 10 beta med litt mer realistiske antall tabs enn hva DonTomaso kaller "mange". Et stykke igjen til det jeg vanligvis har, men fortsatt rundt 40. Ytelsen er merkbart bedre enn i 9.63 (som, må sies, ble kjørt fra USB), men det som fortsatt irriterer meg inni granskogen er at Opera absolutt skal ha alle tabs på én linje, og alle sammen synlige på én gang. Dette fører til at de etterhvert krymper faviconene, som fører til at man ikke ser en bajs av hvor man har gjort av tabs, i stedet for at de lager rekke.

Kom gjerne med måter å få rettet opp dette på.

(Må sies hastighetsmessig at testen ble kjørt med FF åpnet med 115+6 tabs (dog var kun et fåtall av dem lastet inn), spotify og µTorrent)
har brukt opera lenge nå, men O10 slår alt. irriterer meg at mange gamle opera skin ikke funker i O10, men men det er lite å ofre for så bra nettleser
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Kan legge til at Chrome var oppe med 4 tabs, og at det faktisk blir tregt om man roter litt rundt omkring i andre programmer for så å komme tilbake. Men: Blir litt raskere igjen når man lukker tabs i motsetning til FF. Det er generelt to ting som hindrer meg fra å gå over til Opera: En håndfull småting jeg ikke vil gå nærmere inn på, men som man venner seg til etterhvert når man bruker en nettleser, og extensions.
Bare jeg som ikke får sett videoer? Og hva heter wand fila med alle passordene?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Nå har jeg fått testet Opera 10 beta med litt mer realistiske antall tabs enn hva DonTomaso kaller "mange". Et stykke igjen til det jeg vanligvis har, men fortsatt rundt 40. Ytelsen er merkbart bedre enn i 9.63 (som, må sies, ble kjørt fra USB), men det som fortsatt irriterer meg inni granskogen er at Opera absolutt skal ha alle tabs på én linje, og alle sammen synlige på én gang. Dette fører til at de etterhvert krymper faviconene, som fører til at man ikke ser en bajs av hvor man har gjort av tabs, i stedet for at de lager rekke.

Kom gjerne med måter å få rettet opp dette på.

(Må sies hastighetsmessig at testen ble kjørt med FF åpnet med 115+6 tabs (dog var kun et fåtall av dem lastet inn), spotify og µTorrent)
Vis hele sitatet...
Tools -> Appearance -> Toolbars -> Tab bar -> Wrapping